Dilemmaaa!

Discussion in 'Flesvoeding' started by wwndyy, Apr 23, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wwndyy

wwndyy Actief lid

Sep 15, 2008
    457
    0
    0
    Thuismama. De planning is wel dat ik weer ga leren
    Voorburg
    Hey meiden!

Ik ben nu 36 weken zwanger...En weet nog steeds niet wat voor voeding we/ik willen gaan geven. Mijn ventje maakt het opzich niet uit...Ik mag de keuze maken van hem...Het zijn immers jou tieten zoals hij dat zegt haha.
    Nu lees ik natuurlijk overal dat borstvoeding de beste voeding is.
    Maar er zitten ook hier nadelen aan..(vind ik)
    Anticonceptie die je niet mag slikken.
    Voor mij gevoel het gestaar van mensen als je je kind aanlegt.
    Enz enz enz.
    Maar met flesvoeding zijn er ook nadelen...buiten de anticonceptie om.
    Het is beter voor jou en je kind. Je kent ze wel.
    Mensen staren je ook hierbij aan omdat je geen borstvoeding geeft...!
    Dit kan overigens ook gewoon het gevoel zijn hoor! Heb er nog geen ervaring mee.
    Maar als ik nu al zeg tegen mensen dat het waarschijnlijk flesvoeding wordt...Kijken ze me al scheef aan.
    Laatst was de kraamverzorgster hier en die zei: Al doe je het de 3 maandjes...(BV).
    Je kan altijd overstappen op de fles.
    Nu twijfel ik echt enorm...En wil ik graag weten hoe jullie de fles ervaren. En waarom jullie dit hebben gekozen. Hoe je je erbij voelt...enz enz?!

Groetjes

2. sannie306

sannie306 Actief lid

Jul 26, 2008
    316
    0
    16
    Female
    Rotterdam
    Hoi hoi,

ik heb bij mn 1e tot na de bevalling getwijfeld over fles/bv...toen ze vroegen of ik wilde aanleggen of een flesje heb ik puur vanauit mn eerste gevoel gekozen voor een flesje..voelde voor mij persoonlijk het fijnste

nu bij de 2e heb ik al vrij snel aangegeven dat ik flesvoeding wil gaan geven, simpelweg omdat ik me daarbij het prettigst vond. Ik heb ook heel duidelijk gemaakt dat dat mijn definitieve keuze is....de vk probeerde in 1e instantie nog wel: je weet wat de voordelen zijn van bv? Ja, weet ik.....je weet heel zeker?? Ja, weet t heel zeker....je wilt niet toch nog wat info mee over bv? Nee, heb er voldoende over gelezen

daarna zijn ze er niet meer over begonnen en als er wel iemand over begint, zeg ik gewoon heel duidelijk dat IK flesvoeding wil geven.

dus mijn advies is, doe waar je jezelf het prettigst bij voelt en voel je nergens schuldig over.

als jij bv wilt proberen: doen
    als jij direct fles wilt: doen

groetjes San

3. maartjev

maartjev Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    1,534
    0
    0
    Hallo,
    Ik heb de eerste 4,5 maand volledige borstvoeding gegeven, en toen tot 5 maanden afgekolfde melk gegeven ivm ziekenhuisopname. Daarna overgegaan naar fles omdat mijn productie af was genomen omdat Noah niet meer direct bij mij dronk en ik niet altijd de tijd had op de juiste tijden te kolven.
    Ik heb de borstvoeding ervaren als lastig, maar dat is echt persoonlijk. Noah dronk op de gewone manier niet genoeg uit de borst, dus moest altijd met tepelhoedje. En knoeien dat hij deed! Zelf na begeleiding van de pre-logopediste.. Maargoed, ik heb het toch gedaan, omdat ik het belangrijk vond hem de beste melk te geven. En ik had het toch in overvloed, dus het was een logische keuze voor mij. Ik vond het wel heel fijn om zo intiem te zijn met mijn beebietje, het waren wel fijne momenten als we zo even afgezonderd met zijn tweetjes zaten.
    Weer een nadeel vond ik dat eeuwige gelek van mijn borsten. Daar had ik dus echt een hekel aan! Nu ik helemaal afgebouwd heb voel ik me toch weer baas over eigen lijf.
    Toen ik op de fles overstapte, ervaarde ik direct het gemak. Ik keek heel erg op tegen het maken van die flessen, maar ik vond het juist helemaal niet erg om te doen! Niet meer elke keer hup die trui omhoog en dat 'gedoe'. Gewoon PING water warm in de magnetron, poeder erbij, even schudden en eten maar. En ik zie mijn mannetje nu harder groeien dan ooit. En da's mooi, want hij had wel wat in te halen!

Ik kan me heel goed voorstellen dat als de borstvoeding 'gewoon goed' gaat, dat je hem dan bijna eeuwig zou willen blijven geven. Het is toch de beste melk, altijd voorradig (als het eenmaal op gang is) en op temperatuur! En een STUK goedkoper.
    ALs je twijfelt, zou ik toch borstvoeding proberen, komt het niet goed op gang, heb je te weinig melk, voel je je er niet goed bij, kun je toch alsnog overstappen naar de fles, en dan heeft je uk wel al wat van die goede mamamelk gehad!

Je kunt trouwens wel anticonceptie slikken, er is een bepaalde pil die je gewoon mag bij borstvoeding!

Ik ben trouwens wel van mening dat het ook zo is dat ik mn kindje nou een betere weerstand heb meegegeven omdat hij dus die eerste maanden mamamelk heeft gehad, hij had een hartafwijking en kon dus supersnel ziek worden, maar is gelukkig nog helemaal niet ziek geweest! Alleen een beetje neusverkouden, vind ik toch knap voor een winterbaby met zo'n afwijking!

Succes met het maken van je keuze, vertrouw gewoon op je gevoel..

4. moniqueheezen

moniqueheezen Niet meer actief

Hoi,

Wij zaten met hetzelfde probleem toen ik zwanger was... Vanaf het begin zei ik fles voeding tot een maand voor de bevalling haha toen dacht ik ja bv is toch wel goed voor die kleine.
    Onze kleine was een half uur oud toen ik voor het eerst aanlegde en heb het 4 dagen volgehouden. Ik kwam erachter dat het toch voor mij niet was weggelegd, elke drie uur weer dan links en rechts pff vermoeiend en alles ging kapot wat erg zeer deed dus ik ben gaan afkolven en ons kereltje is nu bijna 6 wk oud en zit sinds 4 weken aan de fles wat mij erg goed bevalt en hem ook haha...

Het is voor ieder weer anders je moet gewoon doen wat je zelf het beste lijkt, je kunt het altijd proberen om bv te geven, is het niks dan kun je overstappen heb je het iig geprobeerd de keuze is aan jou....

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Al komen er 100 reactie op je onderwerp, ik denk dat je er zelf weinig mee kan. Dat bedoel ik niet lullig, maar iedereen ervaart alles anders. Je zult hier reacties krijgen van moeders die maanden soms jaren borstvoeding geven en die geen enkel nadeel zien. Je zult ervaringen lezen van moeders die vanaf dag 1 voor een fles gekozen hebben en er ook geen enkel nadeel van zien. En je zult ervaringen hebben met mensen die de eerste tijd bv gaven en daarna zijn overgestapt naar fv. Zo veel mensen zoveel meningen/ervaringen. Het is zo ontzettend persoonlijk.
    Ik heb het allebei gegeven. Borstvoeding maar ongeveer 2 maanden, daarna overgestapt naar flesvoeding. Ik zie geen enkel nadeel aan de fv. Het is tegenwoordig heel erg goed.
    Bij de tweede kies ik direct voor de flesvoeding. Dat is mijn mening.

Je moet gewoon lekker op je gevoel afgaan, ervaringen van een ander doen volgens mij niet toe.

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Over anticonceptie:
    er is een bordtvoedingsanticonceptiepil ontwikkeld, Cerazette, een minipil. Deze heb ik gekregen van de gynacoloog van het UMCG. Hierdoor loopt de borstvoeding niet terug.
    Ik slik hem zelf nu 2 maanden en hij bevalt heel goed.

De reden dat ik borstvoeding geef is omdat ik een mooi plaatje in mijn hoofd had, dat je de baby aan de borst legt na de geboorte en dat het veel gemakkelijker is dan een flesje klaarmaken en opwarmen. Maar het liep anders.
    Ik ben 11 weken te vroeg bevallen en mijn zoontje lag in de couveuse.
    via een maagsonde kreeg hij mijn borstvoeding en nu nog per fles. Ik kolf sinds zijn geboorte dus(hij is nu 13 weken oud). sinds een week heeft hij welgeteld 3 flesjes kunstvoeding gehad omdat ik hem niet zo goed meer bijhoud (hij drinkt meer dan ik kan maken) maar dat heeft er ook mee te maken dat ik minder vaak kolf, vier keer daags is nog vol te houden.

Ik zou er veel voor over hebben als hij aan de borst zou gaan drinken, daarmee zou hij waarschijnlijk mijn productie verhogen. Hij kan wel aan de borst drinken, dat hebben we heel erg vaak geoefend, maar hij krijgt er niet meer dan 20 ml uit. hij vind het wel erg leuk! elke dag oefenen we nog, en dan is hij heel tevreden. alleen daarvoor houd ik het al vol.
    Ook is tegen ons gezegd dat de borstvoeding bijna even veel invloed heeft gehad op hoe geweldig hij het heeft gedaan in zijn eerste weken, als de couveuse zelf. Hij is goed gegroeid en mankeert helemaal niets.

mijn man wil graag dat ik doorga met het geven van moedermelk, hij neemt me ook veel uit handen om ervoor te zorgen dat ik tijd heb/maak om te gaan kolven. Hij wil het beste voor zijn/ons kindje. Uiteindelijk maak ik zelf de keuze om door te gaan met kolven, maar ik voel wel enige motivatie doordat hij het ook zo belangrijk vindt. We hebben immers een zware periode achter de rug, waarin we onze zoon op het randje van de dood zagen liggen.
    ik ben dan ook verbaasd dat je schrijft dat het jouw partner niet uitmaakt wat jij doet, het gaat toch om zijn kindje?

Ik ben een groot voorstander van het geven van moedermelk, maar ik begrijp ook dat wanneer je met 40 weken bevalt van een gezond kindje, dat je minder gemotiveerd bent, omdat je kindje het toch al goed doet en veel reserves heeft.

ik hoop heel erg dat mijn volgende kindje wel aan de borst kan drinken.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,371
    36,224
    113
    Ik wilde vantevoren graag borstvoeding geven, maar het liep allemaal heel anders dan gedacht en mijn zoontje kreeg op dag 4 flesvoeding. Ik zag wel veel nadelen aan de fles. Mijn zoontje had heel gevoelige darmen en het was een heel gepuzzel om uit te vinden welke voeding goed bij hem pastte. Bovendien was hij erg hongerig en is 1000ml de max aan flesvoeding. Dus moesten we elke keer tijd rekken omdat hij anders teveel kreeg. Bij borstvoeding hoeft dit niet. Het vooroordeel is er dat kindjes met flesvoeding sneller doorslapen, maar dat ging hier niet op. Hij slaapt pas sinds een maand of 2 door.
    Ik ga dus deze keer zeker weer borstvoeding proberen.

8. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Probeer sowieso bv. Dan kan je altijd overstappen op flessen. Omgekeerd niet ;)
    Ik heb 4mnd bv gegeven en heb nergens last van gehad qua kloven, pijn, etc. Het was echt fijn.

9. EmyD

EmyD Niet meer actief

Tijdens mijn zwangerschap zat ik met hetzelfde dilemma als jij. Ik heb uiteindelijk gekozen om te beginnen met bv, je kunt nog altijd overstappen op fv (en andersom gaat niet). En ik dacht, als de bv goed op gang zou komen zou het zonde zijn als ik het niet geprobeerd zou hebben.
    Nou, ik kan je uit eigen ervaring vertellen, als je bv wilt geven moet je daar 100% (nee, 200%) achter staan (en je man ook). Mijn vriend liet de keuze ook aan mij over. Door omstandigheden ben ik na 3 dagen overgegaan op fv. Ik kon niet meer en mijn kleine ook niet. Dit is vanaf het eerste flesje ontzettend goed bevallen. Onze kleine vond het heerlijk (ze kreeg eindelijk iets binnen), en heeft het sindsdien heel goed gedaan.
    Ik heb er nooit spijt van gehad en ik zie alleen maar voordelen.. Als wij eventueel ooit een tweede mogen krijgen, zal ik ook meteen voor fv kiezen.
    Maar zoals Kiwi zei, je moet je eigen gevoel volgen. Ook als je uiteindelijk kiest voor fv zal je (helaas) sterk in je schoenen moeten staan. Je zal jezelf vaak moeten verdedigen en uit moeten leggen waarom je fv geeft. Ik heb dat in mijn kraamweek als heel erg vervelend ervaren.
    Achteraf heb ik er spijt van dat ik niet meteen heb gekozen voor fv. Maar ja, dat is achteraf. Als de bv wel goed was gelopen had ik waarschijnlijk anders gedacht! Succes met je lastige keuze..

10. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,819
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Ik ben ook geneigd dit te zeggen, iemand gaf ook aan: Toen de kleine geboren, kreeg ik de vraag en toen gaf m'n gevoel aan: Flesvoeding. Nou ook prima. Hou gewoon in je achterhoofd, dat je op het allerlaatste moment kan beslissen.
    Hou praktisch gezien ook gewoon beiden opties open. Zelf wilde ik perse ERVAREN hoe het was om borstvoeding te geven. En tja, dat betekende dus: Nu of nooit... Ik ging er in met het idee van: Vind ik het niets, voelt het rot (emotioneel of fysiek) , krijg ik problemen, dan is het gelijk klaar.. maar wéét ik het. Ik heb 4 weken bv gegeven uiteindelijk en ik ben blij met de bijzondere ervaring.
    Maar flesvoeding na die tijd, ging ook gewoon erg goed. Geen problemen met de overgang voor m'n dochter ofzo en tussendoor nog eens gewisseld van voeding en ook dat ging prima.

11. wwndyy

wwndyy Actief lid

Sep 15, 2008
    457
    0
    0
    Voorburg
    Ik ben blij te lezen dat er meerdere vrouwen zijn met dit dilemma!
    Mijn vriend betrek ik er bij! Ik vraag hem wat hij liever wil...Hij is van mening dat ik de laatste ben die die beslissing maak. Kleintje moet toch aan mijn borst etc. Tuurlijk vind hij het belangrijk wat zijn zoontje straks binnen krijgt. Maar het is allebei even goed...Mensheid is gegroeid met FV en BV.

Ik heb ook mijn hele Zwangerschap geroepen dat ik FV ga geven...Omdat dit beter bij mij zou passen...Maar idd het begint nu door me hoofd te gieren dat BV toch wel een mooi plaatje is. Ik ben bang er achteraf spijt van te hebben als ik het niet probeer. Hoe kan ik nou oordelen over iets wat ik nog niet heb geprobeerd?! Misschien vind ik FV idd helemaal geweldig en wil ik ons kleintje niets anders meer geven!
    Ik denk dat ik dus bij deze de BV gewoon gaat proberen...! Ik kan idd alsnog naar de fles mocht dit me niet bevallen!

Mijn volgende vragen zijn dan ook: Wat heb ik nodig bij het geven van de borst?
    Ik vind het allemaal best eng...En ben een beetje schijterig dat ik het niet goed doet!
    Dan heb ik het over afkolven...Waarom kolf je nou precies af? Hoe doe je dat? Wat is de beste afkolftechniek!? Kan ik BV ook in de fles doen zodat mijn vriend ons zoontje hem ook kan voeden? Waar hebben jullie al deze info gevonden?

Groetjes,
    Wendy

12. maartjev

maartjev Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    1,534
    0
    0
    Ik vind dat een hele goede beslissing hoor, gewoon proberen, en als het bevalt is dat prima, bevalt het niet, is er snel zat een flesje klaar!
    Wat je nodig hebt bij het geven van de borst? Niet zoveel eigenlijk. Verstandig is een voedingskussen aan te schaffen, kun je een goede houding vinden met genoeg ondersteuning, anders krijg je last van je schouders/rug/nek.
    Ook zijn zoogcompressen wel handig, je borsten lekken namelijk.
    Ikzelf had verder ook nog tepelhoedjes nodig, anders dronk Noah niet goed.
    Uhmmm even denken, wat nog meer... Ja! Koop alvast tepelkloven creme!!
    Ik had verder zoveel melk dat ik alvast kon gaan afkolven (meestal pas na paar weken), en had hiervoor ijsblokjeszakjes nodig om de melk in de vriezer te kunnen bewaren.
    Verder heb je niet echt wat nodig als alles gaat zoals het hoort. Je kraamverzorgster kijkt mee als je BV geeft, ze ziet dan gelijk wat je andrrs zou kunnen doen en helpt je met correct aanleggen, zodat de baby goed hapt en je dus minder last krijgt van pijnlijke tepels.
    Je zult zien dat na een paar keer je het zelf wel aanvoelt hoe het moet.
    Je kunt af gaan kolven omdat je BV misschien nog niet goed op gang is gekomen, of omdat je juist teveel melk hebt (eerst even wat weg laten vloeien anders verslikt de baby zich), soms omdat je graag wil dat je man ook eens kan voeden (mijn man gaf de laatste voeding en ik de eerste.. Kun je beetje bijslapen!), en omdat je (later) weer eens op pad wil. De melk kun je bewaren in de koelkast en/of de vriezer.
    Ik heb een kolf gekocht nadat ik die van het ziekenhuis gebruikt had, en die beviel prima. Ik wilde alleen geen dubbele kopen omdat ik die te duur vond, dus heb een enkele gekocht (1 borst tegelijk) Ik heb de medela swing gekozen. Deze is elektrisch en dat vond ik echt fijn. Je zet de schelp op je borst, drukt op het aanknopje. Het apparaat gaat 'aanzuigen' zoals je baby dat ook zou doen, en dan op een gegeven moment zie je dat je melk komt en kun je overgaan op het 'melken'. In het begin beetje vreemd, maar je went er vanzelf aan.
    Er wordt aangeraden als je BV in combinatie met afgekolfde melk geeft, je een speciale speen kunt nemen, die meer op de tepel lijkt, vraag maar eens in de babywinkel.

Nog niet gelijk naar de winkel rennen en een kolf kopen hoor! Overleg even met je kraamzorg over hoe & wat, die hebben altijd wel goed advies.

13. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Ik zou het gewoon proberen de borstvoeding. Flesvoeding is zo gehaald als het niet wil lukken. En al doe je het een maandje, dan heeft je baby toch een 'goede' start gehad. Ik zelf wou het een maand doen maar uiteindelijk zijn het er 4 geworden. Het is heel intiem en ik vond het echt heel mooi maar dat is ieder voorzich.

Wat je nodig hebt bij borstvoeding ff denken hoor. In iedergeval een voedingsbh, zoogcompressen (als je borsten gaan lekken) en misschien een voedingstopje ofzo. Een voedingskussen kan ook handig zijn maar ik heb hem niet zoveel gebruikt. Verder volgens mij niet of ik vergeet wat.

Wat betreft het kolven: dat doe je met een kolf apparaat, electrisch of met de hand (handkolf). En waarom? Handig als je bijvoorbeeld eens weg moet en de baby kan niet mee, dan kan iemand anders een flesje geven bijv je vriend. Het kolven lukte bij mij niet goed dus kan geen techniek geven ofzo. Alle info heb ik op dit forum gevonden.

14. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik ben in het ziekenhuis bevallen en daar stond de elektrische dubbelzijdige kolf klaar en kreeg ik meteen een setje om af te kolven (je krijgt een persoonlijk setje voor een algemene kolf)
    je kolft wanneer je kindje niet zelf aan de borst kan drinken, doordat hij in de couveuse ligt bijvoorbeeld, of omdat hij te zwak is doordat hij moe is van de bevalling, of nog geen goede zuigtechniek heeft ontwikkeld, een hazelip heeft, etc etc.
    Als je bv wilt geven dan moet je zorgen dat je binnen 6 uur na de bevalling je kindje aan de borst hebt gelegd, of binnen die tijd kan kolven. anders komt je melkproductie niet goed op gang. je doet je tepels in een soort schelp, die je tepels naar binnen zuigt en weer loslaat. zuigt en loslaat. dat tempo kun je zelf bepalen met behulp van een volumeknop op het apparaat. in het begin krijg je maar een paar druppen eruit, maar na een tijdje krijg je meer melk.
    ik wist eerst nergens van. Ik kolf dus zelf nu nogsteeds, mijn zoontje is 13,5 weken oud.
    als je in het ziekenhuis gaat bevallen is alles dus gewoon aanwezig. als je thuis gaat bevallen en je wilt bv geven, dan zou ik een kolf gaan huren vanaf week 37, kost 10 euro per week en kun je huren bij groene kruis winkels/ zorgwinkels. en een tepel(contact)hoedje aanschaffen, voor als je kindje moeite heeft met het pakken van de tepel.
    kost ook iets van 10 euro. op http://www.medela.nl staat meer info.
    medela is een merknaam van de kolf van het ziekenhuis.
    jij zegt dat kunstvoeding even goed is als borstvoeding, maar dat is niet zo. borstvoeding is beter om 101 redenen. kijk eens op http://www.borstvoeding.com, ga naar Voor je begint, dan naar Motivatie en dan naar 101 redenen om borstvoeding te geven en daar staat ook over Voorbereiding.
    ik heb de volgende redenen die mij zelf aanspreken (en die bij mij zelf zijn opgevallen bij mijn eigen kindje)daarvan even voor je opgeschreven
    - bevorderd de hechting tussen het kind door huid op huid contact mijn zoontje is zeer gehecht aan mij, ondanks dat hij 8 weken lang in het ziekenhuis heeft gelegen, waarvan 4 in een couveuse
    - beschermd je kind tegen het RS virus (1% van de babys die het krijgt overlijdt eraan en 20% komt in het ziekenhuis) mijn zoontje krijgt hiervoor prikken van 1000 euro per maand omdat hij te vroeg is geboren is(en dat medicijn helpt hem maar voor 50% te beschermen tegen het virus). Doordat hij te vroeg geboren is, is hij iets meer kwetsbaar dan 40 zwangerschapsweken kinderen, maar in principe zijn alle pasgeboren babietjes zijn hiervoor erg kwetsbaar
    - kindje beleeft veel plezier aan het aan de borst drinken (en tijdens het opwarmen van de fles kun je hem even aan de borst leggen om hem rustig te krijgen, als je weinig productie hebt of als je kindje maar een beetje uit de borst drinkt)
    - door bv te geven verklein je de kans om zelf borstkanker te krijgen, en voor een meisjesbaby verkleint het de kans om later borstkanker te krijgen.
    - kinderen die bv hebben gehad hebben minder kans om dik te worden op latere leeftijd
    - bevat antistoffen tegen ziektes en helpt de ontwikkeling van het afweersysteem van de baby
    - door het geven van bv of het kolven van de melk, gaat de baarmoeder samentrekken na de bevalling en wanneer je dit niet doet zal je baarmoeder altijd iets groter blijven dan hij was voor je zwanger werd.
    - door het geven van bv val je gemiddeld 1,5 kilo per maand af, zodat je sneller je oude figuur terugkrijgt. (ik heb mijn oude figuur alweer terug, en ik ben slank, ik was 15 kilo aangekomen)
    - minder kans bij de baby op diabetes en de ziekte van Corn (darmziekte), minder kans op allergieen
    en ga zo maar door.

15. EmyD

EmyD Niet meer actief

Dit is idd erg belangrijk. Is bij mij door omstandigheden niet gelukt en bij mij kwam de bv ook niet op gang..

16. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik heb altijd geroepen dat ik alleen kv wilde geven, want zo'n kind aan de tiet is niets voor mij! Moet eerlijk zeggen dat ik er behoorlijk fel op was!

Maarrr... toen kwam onverwachts mijn zoontje na een zwangerschapsduur van 29+4 weken. Ze hebben mij in het ziekenhuis gevraagd wat ik wilde, flesvoeding of borstvoeding. Ik heb ze uitgelegd dat ik van te voren had besloten om kv te geven, maar dat ik nu helemaal in de war was en het niet meer wist. Ze hebben mij gelukkig NIET gepushed, want dan had ik het zeker niet gedaan, dat werkt averechts. Na anderhalve dag (zoontje kreeg intussen kv) om bv toch een kans te geven, omdat ik bang was dat als mijn zoontje een infectie zou krijgen dat het zou zijn omdat ik geen borstvoeding had gegeven. Dat zou ik mezelf gigantisch kwalijk hebben genomen en dat was de reden om het toch te proberen.
    Gelijk aan het kolfapparaat, man wat deed dat zeer! Vond het helemaal niets, maar kindjes zo klein (voor de 34 weken) mogen en kunnen nog niet aan de borst. Ik dacht doorzetten!
    Er kwam wel gelijk 1 druppel en dat is erg goed met die termijn. De volgende kolfbeurt had ik misschien 1 ml en dat is gelijk aan mijn zoontje gegeven.
    Het ziekenhuis was erg pro-borstvoeding, maar ze hebben me gelukkig zelf mijn keuze laten maken!

Ik heb 2 maanden fulltime gekolft, zo'n 8-9 keer per dag. Toen mijn zoontje 34+3 weken was hebben we geprobeerd hem aan te leggen en hij snapte het helemaal! Het kwam behoorlijk op gang! Maar het liep helaas anders doordat mijn zoontje plotseling geopereerd moest worden en door stress is het gigantisch teruggelopen. Daardoor was hij te zwak en kon niet drinken. Ik heb met de lactatiekundige van alles geprobeerd, maar het was niet meer te doen.
    Na die 2 maanden ben ik gestopt, er kwam steeds in totaal maar 20-30 cc uit.
    Achteraf bleek dat hij ook fikse spruw had, en ik ook, want het deed me steeds zo'n zeer, maar dat durfde ik niet te zeggen, omdat ik zo blij was met die mooie momenten.

Toen hij aan de borst ging vond ik dat echt heel erg mooi! Waarschijnlijk omdat we hem een paar keer echt bijna kwijt waren, maar mede dankzij mijn moedermelk is hij die infecties te boven gekomen!

Mocht ik ooit nog een kindje krijgen, dan wil ik het zeker weer proberen!

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde het ook even kwijt... :oops:

17. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Nu ben ik nog vergeten te vertellen dat je gewoon kunt beslissen als je kindje er is. Je hoeft het nu nog niet te doen hoor.
    Haal flesjes en een pak voeding in huis en je ziet wel waar het schip strandt ;)

18. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Tijdens de intake bij de vk (alweer bijna een jaar geleden), werd mij gevraagd waar ik wilde bevallen en wat voor voeding ik wilde geven. Ik heb gezegd: thuis en borstvoeding. Niet eens omdat ik het gevoel had dat ik moest of gedwongen werd, maar eigenlijk omdat ik er helemaal niet over nagedacht had en het de geijkte antwoorden zijn. Als ik het over mocht doen, zou ik zeggen: ziekenhuis en fles.

Na verloop van tijd ging ik wel nadenken over borstvoeding en ik zag het mezelf nog niet doen. Toen ik dat aankaartte bij de vk, werd mij door een stagiaire van net 20 die niet naar mijn beweegredenen luisterde aangeraden om naar een voorlichtingsavond te gaan en weet ik het wat niet meer. Kreeg drie foldertjes mee en de opmerking dat borstvoeding toch echt het beste voor m'n kindje was. En daar had ik dus helemaal niets aan. Had vooral heel erg het gevoel dat er niet naar me geluisterd werd en daar kan ik slecht tegen.
    Een paar weken later kwam er iemand van de kraamzorg voor de intake en van haar kreeg ik het beste advies dat ik krijgen kon: "Denk er niet meer over na, zet het van je af en beslis na de bevalling wat je wilt. Als je dan nog hetzelfde gevoel hebt, begin je er niet aan en als je het gevoel hebt dat je het wel wilt, doe je het wel. Natuurlijk is het goed voor je kindje, maar als jij erover twijfelt of er geen goed gevoel over hebt, moet je er niet aan beginnen, want dan heb je grote kans dat het niet lukt. Maar voor hetzelfde geld vind je het geweldig als het kind er eenmaal is."

Kijk, daar werd ik blij van! Vandaar dat ik dit advies aan jou door wil geven. Zet het van je af. Het heeft geen zin om er over te blijven piekeren, omdat je je nu echt niet voor kunt stellen hoe het zal zijn om je kindje aan de borst te hebben.

Waar ik uiteindelijk voor gekozen heb? Ehm, eigenlijk maakt dat niet uit, want dat was MIJN keuze en jij moet JOUW keuze maken. En dat hoeft pas als je je kindje in je armen houdt. Ga lekker genieten van je laatste weken (pff, dat zei iedereen tegen mij en ik vond het helemaal niet meer leuk)! Succes en sterkte met bevallen ;)

19. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Oh ja, ik had wel flesjes in huis gehaald (bij keuze bv zou ik toch ooit moeten gaan kolven) en één pakje kant en klare Nutrilon (zodat we wat in huis hadden voor het geval ik voor fv zou kiezen).

20. wwndyy

wwndyy Actief lid

Sep 15, 2008
    457
    0
    0
    Voorburg
    Heeey...

Tis en blijft toch een dillemaaaa heh poehh poehh!
    Ik denk dat ik het ook even van me af zet.
    Ik heb de nodige flesjes en fv eventueel in huis mocht ik flesvoeding gaan geven.
    Ik twijfel echt enorm...Dan weer dit en straks weer zo!
    Ik ga me denk ik idd maar focussen op de bevalling...Spannnendddd!
    Kmerk t allemaal wel...!

Share This Page