Laatste fles vervallen?! Luxe probleem :-)

Discussion in 'Flesvoeding' started by MamavanJurre, Jan 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Hoi,

Mijn zoontje is bijna 4 maanden oud. Al tijden moeten we hem wakker maken voor de laatste fles, die hij meestal wel opdrinkt (slapend). Laatst waren we een weekje met vakantie en wilden we wel eens proberen wat hij deed als we hem niet wakker maakte voor deze fles. En wat bleek, meneer sliep gewoon door tot 9 uur 's ochtends! Hij had om 20.00 uur de fles voor het laatst gehad...

Eerst dachten we dat het toeval was, maar we hebben het een nacht of 4/5 geprobeerd en hij slaapt gewoon prinsheerlijk tot 's ochtends vroeg. Hij wordt dan ook heel vrolijk en alert wakker, net zoals anders.

Nu was ik het laatst op het CB en daar gaf ik aan dat hij gewoon doorslaapt en vroeg ik of we de laatste fles mogen laten vallen. Maar de CB arts gaf aan dat hij daar nog te jong voor is en dat dit niet mag...

Mijn mening is dat als hij wakker wordt en honger heeft echt wel aangeeft, toch? Zelfs nu heeft hij 's ochtends rond half 9 nog niet echt honger, hij is wel wakker maar ligt met 2 vingers in zijn mond rustig rond te kijken en ook als we beneden zijn en ik de fles aan het klaarmaken ben, huilt hij niet maar is hij meer geinteresseerd in wat er allemaal gebeurd n kan hij rustig nog een half uur wachten totdat hij eten krijgt. Het lijkt wel alsof hij eerder wakker wordt van het feit dat hij uitgeslapen is dan van de honger...

Eigenlijk zou ik dus graag die fles laten vervallen. Hij krijgt nu 5 flessen van 180+6 (we zijn hem na mijn CB bezoekje toch 's avonds maar weer wakker gaan maken). Alleen is hij volgens mij nog niet toe aan 4 flessen van 210+7 omdat hij nu overdag makkelijk 4 uur tussen de flessen laat en zijn flessen van 180 ook lang niet altijd opdrinkt. Of bijvoorbeeld de 5 flessen om de 3 uur geven, zodat hij om half 9 de laatste krijgt en dan de nacht ingaat?

Hij is donderdag 16 weken en weegt 6 kg nu.

Wie herkent dit luxe probleem :D en wat kunnen we het beste doen??

Groetjes!!

2. suze30

suze30 Fanatiek lid

Jul 7, 2009
    2,188
    1
    0
    NULL
    NULL
    hoi,

mijn 2 oudste sliepen ook zonder avondfles door vanaf een week of 16, ik zou zeggen als hij gewoon de nacht doorslaapt dan is het toch geen probleem?? mijn jongste( nu 5 mnd) heeft 'm nog nodig anders komt ze om 3.00 uur s'nachts. dus ik probeer het over een paar weekjes weer, kun je de flessen van overdag niet iets groter maken? als ze 4x 210 krijgen is dat toch ook voldoende?

3. suze30

suze30 Fanatiek lid

Jul 7, 2009
    2,188
    1
    0
    NULL
    NULL
    oh lees net dat grotere flessen geen optie zijn.....maar mij lijkt het dat als hij het nodig is zelf dan wel komt voor een extra voeding.

4. vlindertje85

vlindertje85 Actief lid

Jan 24, 2008
    280
    0
    16
    ik herken je luxeprobleem ook.
    ik zou ook o zo graag die laatste fles eraf willen maar ben gister bij het CB geweest en daar mocht het tot 6mnd absoluut niet,want hij heeft ze nog nodig volgens hen.ik begrijp hun ook wel want hij drinkt de laatste echt wel leeg maar ik zit te rommelen met de tijd.hij krijgt de 4e tussen half 7 en 7 uur.dan wil meneer nog niet goed slapen,maar valt om half 9 in slaap en dan moet mamma hem weer wakker maken om half10/10 uur voor de laatste[de 5e].ik vind dit ook zo zielig voor hem want hij neemt het mij niet in dank af.zijn schema is als volgt;
    half 9 200ml
    half12/12 uur 180ml
    half4/4 uur 180ml
    half7/7 uur 180ml
    half10/10 uur 200ml.
    ik heb 1 keer geprobeerd 4x 220ml te geven,maar toen liet hij er ook nog steeds ongeveer 3 uur tussen en kwam ik ook weer met de 4e om 7 uur uit.en dat was weer net te vroeg om de nacht in te gaan.maar ik denk dat je gewoon moet doen wat je zelf denkt wat het beste is.ik zelf ga nog maar even door met 5 voedingen omdat hij ze helemaal leegdrinkt.misschien moet je hem gewoon wat fruit bij gaan geven en dan kan het wel gewoon 4 voedingen als hij daar goed op reageert en niet s nachts hongerig wakker word.

5. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Ja ik vind het best lastig, bij ons op het CB zeiden ze dat de laatste er pas met 5 maanden af mag, ze was ook helemaal verbaasd dat hij nu al zo lang doorsliep op 4 flessen van 180+6.

Misschien dat ik morgen eens ga proberen om de flessen iets dichter op elkaar te geven, hij slaapt overdag max. 1,5 uur tussen de flessen en is vaak een uur voor zijn volgende fles alweer wakker (wel vrolijk en blij gelukkig). Eens kijken wat hij doet als ik hem dan gelijk een fles geef, misschien drinkt hij hem net zo hard wel leeg!

Nu is zijn schema:

8.30 fles 180+6
    12.30 fles 180+6
    16.15 fles 180+6
    20.00 fles 180+6
    23.00 fles 180+6

Als ik hem iets eerder de fles zou geven dan zou het zo worden:

8.30 fles
    12.00 fles
    15.00 fles
    18.00 fles
    21.00 fles

Tijden kunnen wel afwijken maar het komt over het algemeen wel zo uit qua slapen en eten.

Met bijvoeding wil ik nog niet beginnen, wil ik eigenlijk zo lang mogelijk uitstellen en lijkt me ook nog niet nodig nu!

Vanavond eens met manlief overleggen en kijken wat we gaan doen!

6. juudje

juudje Fanatiek lid

Mar 7, 2006
    1,854
    0
    0
    helmond
    Hier gisteren KA geweest en Daan doet het al 2 weken heel goed op 4x180+6. Gewoon lekker doorgaan, zegt kinderarts.

Komt goed aan,groeit goed.

Lekker je gevoel volgen.

Hier trouwens 7, 11, 15 en 19u fles.

Hoe slaapt je kindje???

7. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Ik zag op het pak van de Nutrilon trouwens staan dat als ze meer dan 6 kg wegen, ze 4 voedingen van 180+6 mogen :(

Hij slaapt heel erg goed, krijgt rond half 8 's avonds de fles, gaat meteen naar bed en slaapt dan ook echt binnen 5 minuten. En dan 's ochtends rond 8 uur/half 9 hoor ik hem weer voor het eerst. Hij wordt bijna nooit wakker 's nachts maar ligt echt in coma dan!

Overdag slaapt hij iets minder, alhoewel ook hier verbetering in aan het komen is. 's ochtends slaapt hij vaak 1,5 uur, 's middags nog een uurtje, soms ook 1,5 uur en dan in de vooravond vaak nog een half uurtje tot een uur, maar soms is hij dan ook van fles tot fles wakker.

Maar hij is verder wel vrolijk wakker en we hoeven hem ook echt niet de hele tijd bezig te houden dus dat scheelt!

Aan de ene kant denk ik, van het CB mogen we de fles met 5 maanden laten vallen en dat is nog maar een paar weken, dus wat maken die paar weken nou uit. Maar iedere avond ligt hij zo lekker te slapen en dan vind ik het zo zielig om hem wakker te moeten maken voor een fles (die hij overigens wel opdrinkt)...

8. Pipske

Pipske Niet meer actief

Ik zou echt je eigen gevoel volgen. Als ik je stukjes zo lees gaat het nu dwars tegen je gevoel in dat je je zoontje nu wakker moet maken voor de fles. Je zoontje doet het prima zonder die laatste fles en hij is tevreden. Het CB kan natuurlijk altijd een advies geven, maar ze verplichten je echt tot niets hoor! Jij bent de moeder, en als moeder voel je vaak heel goed aan wat het beste is voor je kindje.

Succes ermee! Ik zou gewoon heerlijk genieten van het feit dat je zoontje het zo goed doet, ik ben jaloers!

9. basbousa

basbousa Bekend lid

Jul 6, 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier twee kinderen die met zes weken doorsliepen (laatste voeding om 2200 uur, volgende om 0800 uur). Met vier maanden was die voeding nog meer naar voren verschoven.
    Als je kind tevreden en alert is, goed plast, poept en groeit, zou ik me écht geen zorgen maken.

10. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    je kindje geeft het echt zelf wel aan
    hendrik krijgt al weken 4 voedingen
    hij is 65 cm en 7 kilo

11. veertje

veertje Fanatiek lid

Lisa is naar 4 voedingen gegaan net voordat ze 4 maanden werd..Als je denkt dat je kindje die 5de niet meer hoeft moet je het gewooon doen.
    Lisa krijgt ong nog 2 keer in de week 5 voedingen omdat ze daar om vraagt..

12. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,843
    3,361
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Volgens mij is het vrij normaal dat kindjes rond de 4 maanden ongeveer naar 4 flessen gaan.

Rond de 6 maanden moeten ze immers weer de overstap maken op opvolgmelk en daarmee de overstap langzaamaan op 3 flessen.

Flessen van 210 + 7 , zijn helemaal niet nodig. Dat zijn écht grote sloten hoor, die je kindje dan krijgt. Als hij het niet nodig heeft, dan ook niet geven, daarmee rek je eigenlijk alleen het maagje op -zo heb ik het altijd begrepen tenminste.
    (als je kindje anders echt hongerig is, dan is het anders natuurlijk)
    Hier een meisje dat met 10 weken al op 4 flessen zat, simpelweg omdat we op verzoek voedde en ze niet wakker werd. Ze sliep dus toen al van 7 tot 7. En dat was prima volgens het cb, als zij het zo aangaf en er goed op groeide.

Veel kindjes zijn prima in staat om het een beetje zelf te regelen. Dus luister naar je kindje :) - hoe klein ook, op de één of andere manier weten ze het wel ;) .

13. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wij zijn op aanraden van Finn zn KA 4 flessen van 210+7 gaan geven.
    Hij kreeg er met 3,5 maand 5 van 180+6...dat moest perse van het cb...we moesten hem perse om 7.00 wakker maken.
    Nou daar had meneer geen zin in (net zo lui als pap en mam)
    We hadden een afspraak bij de KA en die zei dat we het hem moeten laten beslissen...hij was toen groot genoeg (6,5 kilo) om het op 4 flessen te kunnen doen en hij werd gewoon heeeeeeeeeel erg boos als we hem om 7.00 wakker maakten! Hij wilde gewoon doorslapen!
    Dat hebben we gedaan en sindsdien zitten we op 4 flessen en wordt hij om 9.00 uit zichzelf wakker.

nu zin we over aan het gaan naar 3 flessen...dat is wel wat lastiger.

4 flessen van 210+7 kan dus best...dat ligt echt aan het kindje zelf.
    Ik zou hem niet wakker maken als het niet hoeft! Helemaal niet omdat ie al 6 kilo is!
    Als hij het toch zelf aangeeft!

14. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Aldus hebben wij een besluit genomen :D

Volgens ons is ons ventje prima in staat om aan te geven dat hij honger heeft, en als hij niet wakker wordt maken we hem dus ook niet meer wakker. We gaan de laatste fles ophogen naar 210+7 en dan krijgt hij nog 3 flessen van 180+6. Mocht hij nou een dag veel laten staan dan gaan we hem wel wakker maken, anders laten we hem lekker liggen.

Hij groeit goed, is vrolijk en wordt vrolijk wakker met 4 flessen, dus wij vinden het prima zo!! :)

15. sa1980

sa1980 Actief lid

Apr 24, 2009
    430
    0
    0
    Even een vraagje: als jullie er met 3-4 maanden al een fles afhalen dan drinkt je kindje toch minder als wanneer je nog een extra fles geeft?

Mijn kindje is bv 5 maanden en ik bied haar altijd 200 aan maar die drinkt ze niet altijd leeg. Daarom geef ik haar nog 5 voedingen op een dag.

16. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    #16 MvS, Feb 1, 2010
    Last edited: Feb 1, 2010
    Ik mocht het ook nog lang niet van het CB, maar hier is de laatste fles er ook al een week of twee af, hoor. En dat vertel ik dus gewoon niet aan de CB-arts. Zoals je in mijn handtekening kunt zien groeit de kleine erg goed, dus ik zie niet in waarom ik hem nog wakker moet maken voor een fles die hij zelf niet nodig denkt te hebben.
    Nu 4 keer 180 + 6 en hij heeft er blijkbaar genoeg aan. Heb nog overwogen naar 210/7 over te gaan, maar hij is nog steeds telkens erg relaxed in aanloop naar zijn volgende fles, dus voorlopig laten we het nog maar even zo. Ik geloof er heilig in dat mijn kind zelf wel laat merken als hij meer nodig heeft.

EDIT vergeten te vermelden: ben nog steeds bezig met de laatste BV af te bouwen, dus voor zijn laatste fles krijgt hij nog steeds het beetje melk dat ik nog heb ;) Zal dus uitkomen op 210/7 als je het omrekent.

17. MissACEEB

MissACEEB Bekend lid

Feb 26, 2009
    508
    0
    0
    Dames...
    Ik heb een 3 maanden oud kindje dat nu het volgende schema heeft:

08.15 fles van 240 drinkt 220
    12.15 fles van 240 drinkt 210
    17.00 fles van 240 drinkt 220/230
    daarna is hij alijd wakker tot 20u dan knikkerd hij als een blok in slaap en maak ik hem wakker om 21u , 21.30 u voor de laatste fles, word dan de volgende morgen rond 8 wakker..
    Moet ik mijn laatste fles nu om 20u geven? en is dat dan niet te kort op de vorige? ben zo bang dat hij dan geen genoeg honger heeft om leeg te drinken en dat hij dan weer een nachtvoeding krijgt er zo ons hele ritme aan gort is.. tips??

18. Amore1

Amore1 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    1,631
    109
    63
    Female
    Ehm... Mijn meisje krijgt geloof ik al een week of drie geen late voeding meer. Toen ik nog BV gaf liet ze die vallen, en nu krijgt ze de laatste om 19u en slaapt ze door tot 06.30. Soms komt ze nog wel een keer in de nacht en dan krijgt ze natuurlijk gewoon.. Overdag krijgt ze 5 flessen, waar soms nog geen drie uur tussen zit (duhhh als je 5 flessen in korte tijd moet drinken ;)). Ik heb dat nog geeneens gevraagd aan het CB. Als ze honger heeft komt ze echt wel, doet ze overdag ook.. Dus ik zou lekker doen wat je zelf goed vind.. En idd zolang ze goed poepen/plassen/aankomen en tevreden zijn, waarom niet??

19. Amore1

Amore1 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    1,631
    109
    63
    Female
    Overigen drinkt ze de laatste fles meestal ook niet leeg, vaak 100cc ofzo, sochtends drinkt ze dan wel der fles leeg...

20. Kar76

Kar76 VIP lid

Oct 30, 2006
    5,124
    0
    0
    Maastricht!
    Wat raar die verschillende adviezen bij de CB's.. Hier zeiden ze '4 maanden, 4 flessen'. Maar volgens mij is kijken en luisteren naar je kind gewoon het beste hoor.

Wij geven ze nu al een tijdje pap 's avonds en ik wil die fles er ook wel af/vervroegen. Probleem is alleen dat ze de vroege avondvoeding al rond 18:00 krijgen (moe van KDV etc.), en dat vind ik echt te vroeg. Misschien toch maar eens proberen te rekken met een groente/fruit hapje dan.

Share This Page