Hoi allemaal, Mijn dochter van acht maanden heeft sinds afgelopen vrijdag hoge koorts(39-40). Zaterdag zijn wij naar de huisartsenpost geweest met als boodschap: mogelijk rs-virus, maar kijk het even aan. Als maandag de koorts niet weg was, dan weer naar huisarts. Het hele weekend heeft mijn dochter zetpillen gekregen. Helaas mocht dit niet baten, want koorts is vandaag nog steeds aanwezig. Vanmiddag huisarts geweest en die denkt nu aan een bacterie en schrijft antibiotica voor. Echter, kan hij niet met zekerheid zeggen of zij het nodig heeft of niet, want: onzeker of zij getroffen is door bacterie. Om een lang verhaal kort te maken: onzekere diagnoses en snelle afgifte van antibiotica maken dat ik even niet weet wat te doen. Ben absoluut pro medicatie, mits ik weet waarvoor ik het geef. Nu is het in mijn ogen een beetje natte vinger werk. Wat zouden jullie doen of wie herkent de situatie: baby langer dan drie dagen hoge koorts? Graag ervaringen of tips ! Ps: ik trek het oordeel van artsen absoluut niet in twijfel, maar doordat zij niet zeker zijn van hun zaak, ben ik dat ook niet.
Ik mag aannemen dat oortjes en keel nagekeken zijn en longen beluisterd? Het blijft bij jonge kinderen vaak toch wel wat natte-vingerwerk hoor: klachten kunnen alleen via jou als moeder aangegeven worden en het is dus erg vaak toch een beetje gissen wat er speelt. Dat is dus wel heel normaal. Ik zou die kuur wel starten. Je zou met 2 dagen dan wel verbetering moeten zien, en als dat dan nog niet is, dan gewoon weer even terug. Moet verder wel zeggen dat er momenteel erg veel rondgaat aan virussen etc. Kan gewoon ook zijn dat het een zich op het ander stapelt en ze even geen gelegenheid krijgt om echt op te knappen. Maar om dat nou af te wachten met hoge koorts bij zo'n kleintje.... Ik zou dus toch die kuur proberen.
Ik zou ook de kuur starten en wat hierboven word gezegd na 2 dagen moet je verbetering zien. Mocht het niet goed gaan en blijft de koorts hoog dan naar het zoekenhuis en zoeken ze maar uit wat er is. ik ben niet snel angstig met koorts, maar hoge koorts wat lang duurt moet je niet te lang willen aan zien bij die leeftijd. sterkte en beterschap
Wat de andere ook zeggen. Het blijft idd natte vinger werk. Ze zal een twijfel geval zijn maar ik weet wel een ha schrijft niet zomaar ab uit. Er moet wel enige vermoede van een bacterie zijn, Het kan best zijn dat er toch een ontsteking zit ergens bij de oren die de ha net niet kan zien bijvoorbeeld vaak juist bij oorontsteking gaat de koorts niet om laag met paracetamol daar op zal je ha deze beslissing genomen hebben. Dat is hier ook wel eens gebeurt hoor koorts die niet lager ging ondanks paracetamol. En vaak was er toch echt wel wat aan de hand zo als de oren. Dat kun je niet altijd goed zien bij die kleintjes.
Ik ben toen mijn dochtertje 10 mnd was bij de dokterswacht geweest omdat de koorts steeds terug kwam. Later bleek ze de zesde ziekte te hebben, maar de koorts kwam terug vanwege een keelontsteking. Toen ik in eerste instantie belde voor overleg (koorts was weg maar dochter zag wat grauw, was verder wel vrolijk) zeiden ze dat ik moest bellen als de koorts savonds weer terug kwam want dat zou duiden op een bacteriele infectie waarvoor ze dan waarschijnlijk ab moest hebben. Dus waarschijnlijk bij aanhoudende of terugkerende koorts is er grote kans op een bacterie en dus ab noodzakelijk denk ik.
Antibiotica geven is vaak natte vinger werk, tenzij je een hoop uit de kast gaat halen wat weer belastend is voor je kind. Hoge koorts, zeker als het lang aanhoudt, is een indicatie dat er eerder een bacterie in het spel is dan een virus. Dus de arts heeft wel een aanknopingspunt om te handelen.