hallo allemaal ik wil gaan overstappen van bv naar fv. Ik heb al een aantal fora gelezen over de voor en nadelen van versch. merken en ook gelezen dat Kruidvat FV heel erg lijkt op Nutrilon, alleen dan wat goedkoper Op die babychecker website zie ik alleen maar minimale verschillen dus daar word ik ook niet zoveel wijzer van. Wat zouden jullie adviseren voor een kindje dat heel goed groeit, goed drinkt , maar daarbij dus ook boven in de groeicurve zit (dus niet teveel boven de groeicurve uit moet komen ivm overgewicht)
Nou idd wat je zelf zegt dis.. De verschillen zijn zo minimaal dat het dus niet uitmaakt wat je neemt
en hij weegtnu 8 kilo,.. begrijp ik het goed als je max 1000 ml flesvoeding mag geven per dag? Dan verdeeld over 5 voedingen, naast een fruithapje s ochtends en een groentehapje s middags?
Ja je mag max 1000 ml geven per dag Dat zijn 30 schepjes voeding Maar je hoeft natuurlijk niet gelijk perse een liter te geven he.. En weet niet hoe oud je kindje is maar anders kan je idd groenten en fruit bij gevn
Ow je kindje is 4 maanden zie ik... Dan geef je over t algemeen geen groente en fruit maar ga ke net opbouwen met groente OF fruit Je moet het hewoon langzaam introduceren... En het is alleen maar BIJvoeding en paar hapjes per dag zijn dus voldoende en ze hebben et geen maaltijd aan, het is alleen proeven om smaken te leren kennen Voor de 6 maanden vevangt groente of fruit GEEN flesvoeding(dus de bijvoeding is geen maaltijd) Wbt die flesvoeding.. Je kan 5x150+5 doen maar ook 5x180+6 maar dat moet je zelf uitvogelen met je kindje hoeveel je kindje wil enzo
De meeste BV kindjes vinden de smaakt van Friso lekker. Net wat romiger en zoeter als een ander merk KV. Verder maakt het eigenlijk niks uit. Neem een merk waar je jezelf prettig bij voelt, wat makkelijk te verkrijgen is, en wat in je knip past.
Mijn advies: nog even een paar weekjes gewoon doorgaan met zelf voeden. Voordeel is dat je dan met 6 maanden meteen met opvolgmelk kunt beginnen, je kind hoeft dan maar 1 keer aan een ander soort melkvoeding te wennen.
Friso schijnt idd romiger te zijn en een "makkelijker" overstap voor als je van BV naar FV gaat.... Maar als je een kindje hebt die aardig aan de bovenste curves zit, zou ik de melk nemen met de minste suikers.
Dat maakt bij standaardvoeding echt niet uit hoor, er is geen verschil in calorische waarde tussen de merken. Overigens, moedermelk past zich op een gegeven moment, als je op verzoek voedt, wel aan, waardoor e ziet dat bij kinderen die de eerste 6 maanden bv krijgen rond de 4 maanden de curve zich aanpast en afvlakt, terwijl bij kinderen die bovenin de curve zitten die rond 4 maanden van bv naar kv gaan dit niet gebeurt, dat blijven langer dikkerdjes. Overigens, als je bv geeft kun je beter niet naar de curve van het CB kijken, maar online de WHO-curve invullen op borstvoeding.com
Bedankt voor jullie reacties. Ik vul zijn groeicurve ook in op who daar zit hij in het groene gedeelte maar wel bovenin de curve. Is dat werkelijk zO, dat als ik nu bij vier mnd overga naar fv dat hij dan aanleg heeft voor dikker zijn of dik blijft?
Ten eerste is je kind niet 'dik' De kinderen die bv krijgen groeien eerste 4 maanden heel hard, en dat vlakt zich af na 4 maanden (bekende dip). Kinderen die fv krijgen groeien vanaf het begin minder hard en volgen meestal dezelfde stijgende lijn (cb-lijn zeg maar). Dit omdat de fv altijd dezelfde samenstelling heeft. Als je met 4mnd overstapt kan het zijn dat je kindje die groeidip niet meemaakt, zoals bij bv. Maar meestal komt dat dan na 6 maanden, en trekt zijn lijntje vanzelf weer bij. Als je gaat overstappen zul je dat toch gelijdelijk doen, en volg daarbij vooral je kind, en niet de verpakkingen van de kunstvoeding. Een fles van 180/6 is echt enorm veel voor een bv-kindje. Ik zou beginnen met Friso (is idd romiger) en dan kleine flesjes aanbieden en kijken wat hij neemt. Verder zo veel mogelijk op verzoek voeden, zolang je niet boven 1 liter uitkomt. Ik zou overigens niet EN overstappen op kv, EN starten met bijvoeding met 4 maanden. Dat wordt echt een enorme aanslag op de darmen en maag van je baby. Laat hem maar eerst wennen aan 1 verandering (welke jij wilt) en dan pas de volgende introduceren.
Sorry, maar calorieën en suikers maakt wel degelijk verschil! M.b.t. calorieën heb je goede en slechte calorieën en als je op Check hier uw Babyvoeding op kwaliteit en prijs kijkt kun je mooi zien welke melk de meeste suikers bevat. Sorry dat het het weer een keer aanhaal, maar je hebt niet alle wijsheid in pacht en af en toe even meer info inwinnen voor je iemand op een (in jouw ogen) fout wijst, kan geen kwaad.
Sowieso is ieder kindje anders en het is niet gezegd dat je kindje dik wordt of blijft als je met 4 maanden overstapt op fv. Ik heb altijd een beetje het idee dat mensen zo "bang" gemaakt worden en dat ze doorgaan met bv. Heus niet ieder kind dat kv krijgt heeft later overgewicht en noem zo alle dingen maar op. Dit ligt gewoon aan je kindje en aan de bouw en genen. Doe waar jij je goed bij voelt....
In kunstvoeding in Nederland maakt het geen verschil...alle melk moet suikers bevatten, moedermelk stikt ook van de suikers. Moedermelk bevat ook heel veel cholesterol. En dat hebben babies nodig. Kunstvoeding MOET suikers bevatten, anders werkt het niet. Als je goed kijkt op de babyvoedingchecker dan zie je dat de verhoudingen tussen vetten, eiwitten en suikers per merk vrijwel niet verschillen. Om de simpele reden dat ze allemaal naar de optimale mix van suiker, vet en eiwit streven. Doel is namelijk dat kinderen er goed op groeien. In andere landen stoppen ze soms glucose-fructosesiroop in kunstvoeding, dat is niet goed, maar bij mijn weten gebeurt dat nog niet in Nederland.
Jammer dat je altijd gelijk wil hebben... Het verschil kan dan wel minimaal zijn, maar kunstmatige suikers zijn toch echt anders dan echte melksuikers... Niet alles van wat je in je verhaal hierboven schrijft is correct... en glucose-fructosesiroop heeft niks met dit verhaal te maken en slaat de plank compleet mis... We weten inmiddels wel dat jij een echte BV mama bent en je "enthousiasme" over dat het "beter" is graag wil delen, maar hou eindelijk eens op elke keer alles met BV te vergelijken hier in het flesvoedingtopic!
Even los van deze discussie die is ontstaan... Mij is geadviseerd: 1e voeding 7 uur fruithap 930 2e: 11 uur 3e : 15 uur groentehap 1730 4e: 19 uur 5e voeding 2230/2300 Maar wat doe ik , als hij zoals vandaag, blijft slapen tot hij honger heeft? Hij is vandaag om ca 16 uur naar bed gegaan en werd om 1845 pas weer wakker... Slaan we dan de groentehap over? En wat als hij bijv. s ochtends om 11 uur nog aan het slapen is?
Het is een advies/richtlijn...(voorbeeld) Als dit schema niet werk voor jullie zoek je een schema wat wel werkt voor jullie En je kindje is 4 maanden? Zou zeker niet gelijk groente EN fruit gaan geven.. Kies er 1 en doe dat een maandje ofzo en introduceer dan rustig de andere
Het gaat helemaal niet om 'gelijk willen hebben'...je opmerking over suikers in kunstvoeding klopte gewoonweg niet! Babyvoeding MOET suikers bevatten en als je naar het overzicht kijkt ontlopen de suikergehaltes elkaar niet veel. Daarom heeft het echt geen nut om in zo'n overzicht te gaan zitten zoeken naar suikers. Suikers zijn niet slecht, suikers zijn wat een baby nodig heeft. Er is één merk dat ook wat glucose toevoegt, en er zijn twee merken die ook wat maltodextrose toevoegen. Elk merk heeft zo z'n eigen formule die volgens hun testen het beste werkt. Maar er is geen beste of slechtste in dit opzicht. 'Slechte' soorten suikers mogen in Nederland niet in kunstvoeding zitten. De glucosefrustosestroop haalde ik aan omdat die in sommige landen WEL toegevoegd wordt. Maar dat is in Nederland niet toegelaten.