Ik kan op internet helemaal niets vinden over flesvoeding (frustrerend maar ik weet het)... Na de bevalling wil ik ons kindje flesvoeding gaan geven, maar er zijn zoveel mogelijkheden dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen. Ik begrijp dat de keuze tussen nutricia standaard 1 of hero 1 een kwestie van keuze is, maar hoe weet je nou of je wel standaard moet hebben? Moet je beginnen met een standaardvoeding en als het dan niet gaat, dan zie je wel weer verder, óf zou je al moeten beginnen met hypoallergeen of een andere variant? En is hypoallergeen dan weer sowieso beter dan standaard? Ik begrijp dat hypoallergeen sowieso duurder is, maar als het beter is, is dat het misschien wel waard, ik weet het niet? Of is standaard gewoon goed en als het goed gaat hoef je niet verder te kijken. Iemand advies?
In principe kan je gewoon met standaard voeding beginnen, welk merk is vooral gevoelsmatig of een financiele keuze. In principe zijn de verschillen minimaal en voldoen ze aan strenge eisen. Hypo allergeen (ha) voeding bevat verknipte koemelkeiwitten. Het doel hiervan is de kans op koemelkeiwitallergie verkleinen. Als ouders een allergie hebben, denk ook aan hooikoorts, astma, voedselallergie of bijv allergie voor wasmiddel etc, heeft de baby een verhoogde kans op koemelkeiwitallergie. Bij 1 allergische ouder is de kans het kleinst en bij 2 allergische ouder groter. (Bij een allergisch broertje/zusje nog groter). Dus mocht jij of de biologische vader van je baby allergisch zijn kan je de kans op een allergie verkleinen door h.a. voeding te geven. Helemaal uitsluiten lukt helaas niet. Niet alleen de soort voeding is belangrijk, maar ook de manier van klaar maken en de soort fles. De juiste manier om een fles klaar te maken is; 1/3 tot 1/2 (even uittesten) heet water net van de kook af in de fles, poeder erbij en met een vork roeren. Dan restant koud (kraan)water toevoegen en evt nogmaals roeren. Sommige kraanverzorgsters zullen zeggen dat je warm kraanwater kan pakken. Waterbedrijven zeggen juist dat je dit niet moet doen, warm kraanwater is niet geschikt. De kans op bacterien en metalen zijn hier aanwezig. Flesvoeding niet schudden, dit veroorzaakt luchtbellen en dat veroorzaakt krampen, spugen en extra boeren. Mocht je nog geen fles hebben, kijk dan eens naar de dr browns fles. Ik (en vele met mij) vinden dit een hele fijne fles. Een voeding hoort 15-20 minuten te duren en met deze fles lukt dat eigenlijk altijd. En als deze alsnog te snel gaan heb je op de smalle variant een prematuurspeen welke ervoor zorgt dat de voeding nog rustiger gaat. Mocht je al wel een fles hebben kan je dit in je achterhoofd houden. (gebruik de zoekfunctie maar eens op deze fles en je zal veel positieve reacties lezen)
Als je kunstvoeding wilt geven maakt het merk echt helemaal niet uit, het is zelfs beter voor je kind om regelmatig van merk te wisselen. Het is echt zonde van je geld om de dure merken te kopen, omdat huismerk simpelweg hetzelfde is in een andere verpakking met minder reclame. Je kunt het hier allemaal nakijken: Babyvoedingchecker
Gewoon het huismerk nemen van de supermarkt of drogist waar je het meeste komt. Huismerken zijn altijd voorradig (bovendien is Kruidvat hetzelfde als Jumbo en Etos hetzelfde als AH), niet zo achterlijk duur en je kan ze gewoon met boodschappen doen meenemen. Bij de A-merken (Hero, Nutrilon) betaal je vooral voor de dure reclamecampagnes, zonde van je geld.
Dit dus, onze dochter doet het prima op melk van de etos. Van flesvoeding nr 1 zul je sowieso niets kunnen vinden op internet dus dat kun je wel opgeven. Volgens mij is het bij de wet verboden daar informatie over te verstrekken of reclame voor te maken omdat ze borstvoeding willen stimuleren
Zoals de rest al zegt, het maakt echt niet uit. Na de bv heb ik Etos gebruikt. Goedkoop en nooit problemen mee gehad.