Ons zoontje is nu 1 jaar. Sinds 6 dagen weigert hij de avondfles. Best prima want volgens het cb kunnen we ook naar 300 ml zuivel en hoeft dat ook geen nutrilon meer te zijn. Ik maak nu het pak op. Schema van mijn zoontje is nu: 200 ml flesvoeding (wordt gewone melk) met bambix nu nog uit papfles maar ga binnenkort uit bordje geven. Hij wil echter nog zo graag die fles. dan fruit smiddags twee boterhammen met boter en beleg (kipfilet, kaas, groentespread, smeerkaas, pindakaas, avocado, appelstroop, biologische jam etc) 's middags een krentenbolletje of soepstengels of crackers/rijstwafel of weer fruit dan avondeten met de pot mee een bordje. Eet de ene keer meer dan de andere keer. 100 ml volle kwark of yoghurt. Ik wil zelf eigenlijk 's ochtends havermout aan hem geven (vindt hij lekker) of een boterhammetje met een bekertje melk. Alleen drinkt hij dus niet zo goed. Water, thee, diksap, melk uit een bekertje of rietjesbeker hij neemt een paar slokken en is klaar. Ik denk dus dat als ik 's ochtends havermout geef of een boterhammetje met een bekertje melk dat hij dan wat te weinig zuivel binnen krijgt. Hoe zien jullie dat? Overigens hoef ik niet op heel korte termijn van die laatste fles, de ochtendfles, af maar ik wil het ook niet nog mij maanden doen. Hij is een goede eter dus als hij gewoon iets anders krijgt komt dat vast goed alleen het drinken maak ik mij (sowieso) zorgen over.
Hier een vergelijkbaar schema vanaf 1 jaar ongeveer. Hier krijgt hij alleen 's morgens altijd een boterham, hij lust geen pap. Als je zoontje niet zo goed drinkt is pap wel een goed alternatief om toch vocht binnen te krijgen, dus dat zou ik zeker doen. Verder zou ik 1 beker kiezen waarin je voorlopig drinken aanbied en deze dan consequent aan blijven bieden in de hoop dat hij uiteindelijk beter gaat drinken. Hier drinkt hij sinds hij 8 maanden is uit de rietjesbeker van Nuby, gemiddeld zo'n 3-4 bekers per dan, maar soms ook maar met moeite 2, net hoe z'n pet staat.
Dank voor je reactie Olifantje! Ik blijf inderdaad nog even bij de pap dan. Nuby is misschien een idee, ik ga daar eens naar kijken en uitproberen. Fijn te horen dat het schema vergelijkbaar is Ik heb kindjes in mijn omgeving van 1 die nog 3 flessen krijgen en ik werd nogal raar aangekeken dat ik de avondfles (nou ja hij liet hem vallen) liet vallen.
Hier krijgt ze s'ochtends in bed een fles melk 150/5 Dan uurtje laten gaan we ontbijten en krijgt ze een broodje met jam + wat thee. Rond 10 uur krijgt ze fruit Rond half 1 weer een broodje met water of thee. Rond 4 uur een snack; Liga, soepstengel, rijstwafel, avocado, tomaatjes etc. Rond 6 uur avond eten Rond half 7 een fles 180/6 Eigenlijk precies hetzelfde schema als m'n dochter van 1,5. Alleen zij krijgt s'ochtends geen fles meer en krijgt na haar avondeten nog een beetje yoghurt. Wel rond half 7 nog een fles. Hier inderdaad ook de rietjesbeker en die werkt erg goed. Ze zien hem ook anders dan de fles. Omdat je de fles natuurlijk moet kantelen en de rietjesbeker tegen je buik moet houden om te kunnen drinken. Zou de pap inderdaad nu erbij houden voor het vocht.
Het eerste wat jij schetst zat i kook aan te denken. Alleen op werkdagen lukt dat niet omdat we dan binnen een uur vertrekken. Dus voor nu houd ik inderdaad de papfles erin. Wat leuk dat je kindjes zo dicht bij elkaar zitten!
Hier is het 8u 1 boterham met 150 ml gewone melk+50ml water 10u fruit 12u 2 boterhammen en 150ml melk + 50ml water 15u Soepstengel rijstwafel oid 18u warm eten en Griekse yoghurt Rietjesbeker of tuitbeker met water staat altijd op tafel binnen zijn handbereik. Ik doe water bij de melk in zodat hij extra vocht binnen krijgt, hij kan uit alle soorten bekers drinken maar heeft t liefst de normale fles en dan ook nog graag melk. Rietjesbeker of zachte tuitbeker blijft t bij een paar slokken dus hoop dat dat nog een keer beter gaat. Doe soms ook wel eens smiddags fruithap van de AH in zijn fles met L speen en wat water erbij in. Avondfles er sinds enkele dagen zelf afgehaald en gaat goed.
Tja... het verschilt gewoon heel erg per kindje, ligt denk ook aan hoeveel er gegeten wordt. Hier weigerde hij zelf rond de 8/9 maanden de fles 's middags, dus die al snel laten vallen. De avondfles heb ik er zelf afgehaald met 13 maanden, omdat hij eigenlijk wat teveel zuivel kreeg en overdag ruim voldoende dronk. Hij krijgt nu in plaats van zijn fles een bakje yoghurt of kwark. Meestal krijgt hij hier 's morgens nog wel een fles melk in bed omdat hij tussen 5.00-6.00 al wakker is en met die fles slaapt hij nog een paar uurtjes verder.