hoe deden jullie het na 1 jaar?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Reina5, 22 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reina5

Reina5 Fanatiek lid

1 jun 2010
    1.153
    0
    0
    Mijn zoontje wordt bijna 1 jaar en drinkt nog twee hele flessen opvolgmelk, dus 400 ml. Eentje in de ochtend na het ontbijt en eentje in de avond.

Af en toe laat ik hem al gewone melk drinken bij de lunch uit een bekertje, maar meer dan 50 ml drinkt hij dan niet weg.

Volgens de richtlijnen, kun je het beste na 1 jaar de fles niet meer aanbieden en heeft een kindje nog maar 300 ml melkproducten nodig. Ik voel er niet zoveel voor om hier rigoreus mee te stoppen. Maar wil wel gaan afbouwen en op gewone halfvolle melk overstappen.

Hoe hebben jullie het gedaan?

2. Amayo

Amayo Actief lid

13 jun 2010
    240
    0
    16
    NULL
    NULL
    De ochtendfles hebben wij voor zijn eerste verjaardag al vervangen voor een bod met pap (gewoon brinta) met opvolgmelk. Na zijn eerste verjaardag hebben we dit vervangen door koemelk.
    Daarna krijgt hij tussendoor fruit en bij het middageten 2 boterhammen. Daarna tussendoor een koekje of krentjes en hij eet gewoon avondeten mee.

Voor de avondfles doen we iedere keer steeds minder in de fles. Dan bouwen we het voor hem en voor onszelf iedere keer een klein beetje af.

Succes, je moet gewoon proberen... je merkt vanzelf wat werkt.

3. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Ik heb ook vanaf 1 jaar de poedermelk vervangen door halfvolle melk. Toen het pak bijna leeg was heb ik eerst een week of 2 flesjes gemaakt met half poeder en half gewone melk. (ze kreeg trouwens 's morgens en 's middags bij de boterham een flesje van 120cc, 's avonds voor het slapen krijgt ze geen flesje meer)
    Toen alle poedermelk op was kreeg ze halfvolle melk uit een bekertje. Maakte het in het begin nog warm, maar al snel dronk ze het ook koud.
    Heel af en toe krijgt ze voor het slapen gaan nog een flesje met warme halfvolle melk, als ze moeilijk in slaap komt of zo.

Verder tussendoor 's morgens een koekje en 's middags fruit.

4. Reina5

Reina5 Fanatiek lid

1 jun 2010
    1.153
    0
    0
    Ja, dat is ook zo! Maar vind het altijd nog fijn om ideeën van anderen op te doen :). Soms heel anders als waar je zelf op komt. Thanx!

@kim: de flessen half half ga ik ook maar eens mee beginnen!

5. babyproject

babyproject Niet meer actief

Wij zijn ook begonnen met flessen afbouwen.

De papfles 's ochtends hebben we vervangen door 2 broodjes en wat sap uit een bekertje.
    Na de broodjes krijgt ze in de loop van de ochtend fruit.
    En dan rond 11 uur krijgt ze een fles en dan rond 12 uur brood. Die fles hebben we sinds kort verkleind van 180+6 naar 150+5. Nu willen we proberen deze fles en de broodjes samen te voegen tot 1 lunch en dan de fles steeds meer af te bouwen. Vandaag voor het eerst gedaan. Eerst gaven we haar dr broodjes en aansluitend een flesje met 120+4. Ging super.

De middagfles hadden we al een tijd vervangen door een beker yoghurt. Deze beker yoghurt (= immers ook zuivel) gaan we de komende dagen weglaten / vervangen door sap en tussendoortje. Na het avondeten geven we vervolgens de yoghurt, maar dan minder dan ze op de middag kreeg.

De fles voor het slapen gaan, om 18:30, hebben we geminderd van 180+6 naar 150+5. Denk dat we deze er nog wel even in gaan houden. Ze vindt hem heerlijk en ik geniet nog teveel van deze laatste voeding voor het slapen gaan :)

Hier drinkt ze inderdaad ook minder uit een bekertje dan uit de fles en ik vind het belangrijker dat ze voldoende drinken binnen krijgt dan dat ze perse met 1 jaar van de fles af is. Volgens mij zijn er überhaupt weinig kindjes die met net 1 helemaal geen fles meer krijgen?

Ik weet nog niet of we de opvolgmelk gaan vervangen door (koude) koemelk, maar ze lust beiden, en tis beide melk, dus lijkt me weinig verschil maken.

6. Reina5

Reina5 Fanatiek lid

1 jun 2010
    1.153
    0
    0
    @babyproject: Het is ook een heel gedoe he, zo zoeken wat het beste is. Die fles voor het slapen gaan, heb ik hetzelfde, het is nog zo fijn, je geniet er samen nog van. Dus lastig om die al te gaan afbouwen ;). Ik zie dat onze kindjes niet zoveel schelen, leuk!

Ik ben nu begonnen met in de ochtend pap (bordje) van gewone melk en dan is het even zoeken wat hij daar dan verder nog bij nodig heeft. Hij zat eerst namelijk op twee boterhammen en 1 volle fles! Het ging goed, de pap vond hij heerlijk!

In de avond houd ik nog even die fles opvolgmelk aan en ga die langzaam vervangen door gewone melk en dan afbouwen denk ik.

En ja, ook yoghurt introduceren na de avondmaaltijd. Dat doen we nu zo af en toe eens als hij niet zoveel gegeten heeft.

7. marjolijn195

marjolijn195 Actief lid

29 dec 2008
    364
    0
    0
    Papendrecht
    Hier bleef de fles voor het slapen 's avonds ook nog een tijdje nadat Iris 1 jaar werd. Dat was altijd een heerlijk rustige en gezellige afsluiting van de dag....en ze sliep er lekker op!

Verder wel van de 1 op de andere dag overgegaan op halfvolle melk bij het ontbijt en de lunch. Yoghurt ben ik pas gaan geven nadat de laatste fles eraf ging (maar ik weet niet meer precies hoe oud ze toen was)

Deel Deze Pagina