Wat moeten kindjes met kma na hun eerste verjaardag extra krijgen?

Discussion in 'Voeding' started by NafNaf, Jun 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ons zoontje heeft kma. Hij krijgt nu pepti en dat gaat redelijk ok. Nou begrijp ik dat de verzekering dat maar tot 1 jaar vergoedt omdat ze daarna niet meer van flesvoeding afhankelijk zijn. Maar wat moet ik hem dan geven om te zorgen dat hij geen belangrijke voedingsstoffen tekort komt? Ik wilde in principe rijstemelk in zijn ochtendfles gaan doen, maar dat heeft natuurlijk niet eens bij benadering dezelfde voedingswaarde, ook niet als het verrijkt is. We eten al groene groente voor de calcium, maar toch...

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Wij hebben nutramigen altijd vergoed gehad iig tot en met de laatste provocatie. Dat was in april. Mijn zoontje wordt volgende week 3 jaar.

Ligt er aan hoe de machtiging uitgegeven wordt. Als je behandelend arts of diëtiste erop zet dat andere (melk)voeding niet kan, wordt de machtiging gewoon verlengt, alsthans dat was hier wel zo.

3. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Wij hadden hetzelfde probleem, vooral omdat dochter ook reageerde op soja. Ik ben toen naar een diëtiste geweest om te overleggen.

Volgens haar missen ze door geen melk te drinken drie dingen:
    - Calcium. Dat losten we op door rijstmelk met toegevoegde calcium te geven (van Rice dream)
    - Vetten. Daarvoor gaven we extra rijstroom in de melk.
    - Vitamines. Was bij ons geen probleem omdat ze heel veel groente en fruit at.

Misschien kan je daarmee verder?

4. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    O echt, zo simpel? Daar kan ik zeker mee verder! Groente en fruit eet hij vooralsnog véél en ik wilde idd rijstemelk gaan geven. Rice dream verkopen ze hier gewoon in de plaatselijke super. Room lijkt me ook geen punt.

Wel bijzonder dat andere mensen het wel vergoed krijgen, trouwens. Buurjongetje hier kreeg de dag dat hij 1 werd nutramigen niet meer vergoed omdat ze na hun eerste verjaardag niet meer afhankelijk zouden zijn van de melk. Daarna vergoedde de verzekering niets meer op het gebied van zuigelingenvoeding. Maar goed om te weten dat dat dus wel aanvechtbaar is.

5. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Dat ligt heel erg aan degene die de machtiging afgeeft!

Ze raadden mijn zoontje toen alpro soya-groei melk als vervanger voor gewone melk, maar dat weigert ie pertinent. Alle andere "melk" vervangers zijn niet afdoende voor kinderen in de groei. Nu blijft zijn groei ook erg achter hoor! Vandaar dat hij ook nog de Nutramigen vergoed kreeg.

6. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Van de terugbetaling weet ik niks. Ik woon in Vlaanderen en daar is dieet voeding maar deels terugbetaald. Dochter heeft tot 15 maand neocate gedronken, en daarna dus overgestapt naar rijstmelk (na een tussenstop langs gewone groeimelk en sojagroeimelk, waarop ze dus allebei reageerde).

De rijstmelk kocht ik inderdaad gewoon in de supermarkt. Voor de rijstroom moest ik wel naar de biowinkel, die vond ik elders niet.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Wij hebben ook een nutramigen vergoeding na 1 jaar gehad. Voorwaarde is dat een arts oid het voorschrijft.

Anders even een verwijzing naar dietiste vragen voor juiste aanvulling voor jouw kindje.

Share This Page