Hallo, Mijn zoontje van net 2 jaar weigert al weken al het eten,hij is altijd al een slechte eter geweest maar dit vinden wij wel heel extreem.Wat moeten wij nu doen?we hebben al zoveel geprobeerd.Ik vind hem ook echt afgevallen nog niet gewogen of iets maar zijn broeken worden nu echt te groot drinken doet hij wel goed.Hij raakt ook in paniek als hij een stukje eten aan zijn handje heeft of zijn handen zijn vies door het eten.Waarom is dit? Hebben jullie tips voor ons? Liefs, Mama van Rayan
Goedemorgen, Wat vervelend om te lezen dat je zoontje van net 2 jaar al het eten weigert! Wij geven altijd het volgende aan: blijf uiteraard al het eten aanbieden. Als hier niets van gegeten wordt, haal het bordje dan na maximaal 20 minuten weer weg. Bied ook liever niets vervangend aan. Soms helpt het als je hem betrekt bij het eten koken door hem kleine klusjes te laten doen in de keuken. Of mee laten helpen met boodschappen doen door hem te laten kiezen tussen 2 fruitsoorten bijvoorbeeld. Houd voor iedere maaltijd zo'n 20 minuten aan. Daarna mag je het bordje weghalen en bied hem alleen nog wat te drinken aan. Houd het verder rustig en gezellig aan tafel en zorg voor zo min mogelijk afleiding. Fijn om dit vol te houden, hopelijk zal hij snel dan weer lekker gaan eten. Hou zijn gewicht goed in de gaten. Bij het consultatiebureau kun je even binnenlopen tijdens het 'weeguurtje'. Bespreek dan ook even aan de hand van zijn groeicurve in hoeverre hij nog een goed gewicht heeft. Anders zou ik je graag adviseren om even contact op te nemen met de huisarts om de mogelijkheden te bespreken. Succes! Groetjes, Karin - Nutricia voor jou.