Afbouwen tepelhoedje, maar kleine tepels

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by niennac, Sep 5, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. niennac

niennac Actief lid

Feb 23, 2012
    127
    0
    0
    thuiszorg
    Meppel
    Hoi,

Ik zou zo graag zonder tepelhoedje willen voeden, maar mijn kleine meisje (1 week oud) krijgt mijn tepel niet te pakken. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

Groetjes nathalie

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Loopt het helemaal goed met je voeding? Is je kindje wakker en alert tijdens de voedingen? Met hoeveel weken is je kindje geboren? Wat is de reden dat je met een hoedje bent gaan voeden?

Allemaal dingen die meespelen of dit het juiste moment is om af te bouwen.

Ik hoor het graag. Wanneer je kindje nog erg klein is, heeft ze mogelijk iets meer tijd nodig? Daarom graag meer informatie, dan kan ik beter antwoorden ;)

Een weekje meer of minder met hoedje is niet heel erg: kolf gewoon met je hand even na, na iedere voeding. Zo ben je zeker van je productie!

3. niennac

niennac Actief lid

Feb 23, 2012
    127
    0
    0
    thuiszorg
    Meppel
    Hoi Heidi,

Mijn kindje is met 40+3 geboren. Ik moest hals over kop naar het ziekenhuis, dus ze hebben haar jammer genoeg niet gelijk kunnen aanleggen. Pas een aantal uur later. Borstvoeding is netjes op gang gekomen.
    Ze zoekt echt, maar vindt de tepel gewoon niet. Hoedje heeft ze gelijk te pakken.
    Ze drinkt verder wel goed, maar valt tijdens voeding wel in slaap. Ik hoop dat je hier iets meer aan hebt :)

Groetjes nathalie

4. niennac

niennac Actief lid

Feb 23, 2012
    127
    0
    0
    thuiszorg
    Meppel
    #4 niennac, Sep 6, 2013
    Last edited: Sep 6, 2013
    Nog een vraagje, hoeveel cc heeft ze per voeding nodig? Ze weegt 3650 Gr. En kan dit dan gewoon op kamertemperatuur gegeven worden?
    Groetjes nathalie

5. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wanneer je kindje aan de borst in slaap valt is het raadzaam dat iemand met je meekijkt. Hoe is haar groei?
    Op basis van haar gewicht kan ze 70 cc krijgen, 8 voedingen per 24 uur. Dit is een richtlijn!!! Meer mag, minder ook. Soms zie je op sommige momenten dat ze meer wil, andere minder... beetje zoeken dus. En ja, het kan op kamertemperatuur

Voed je niet meer aan de borst?

6. niennac

niennac Actief lid

Feb 23, 2012
    127
    0
    0
    thuiszorg
    Meppel
    Hoi Heidi,

Ik kolf nu sinds 4 dagen. Dit gaat eigenlijk best goed. Ze drinkt zonder problemen 80-90 cc. Ze woog gisteren 3800 gr. Ik ben dus hartstikke blij dat ze nu lekker aankomt. Ik probeer haar nog regelmatig aan te leggen zonder tepelhoedje, maar ze krijgt mijn tepel gewoon niet te pakken. Jammer, maar het gaat zo gelukkig ook goed. Heb je misschien nog goeie tips voor me?

Groetjes Nathalie

7. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Als de rust is wedergekeerd lekker een moment pakken dat je samen met haar huid op huid kunt zijn. 's Avonds op de bank, of in bed. Lekker met haar zitten. Voeden hoeft niet, maar wil ze de borst zoeken mag dat. Ook pakken sommige kindjes de borst nadat ze de eerste melkstroom hebben gedronken en pauze hebben: dan afhalen en hoedje wegpakken en snel weer aanleggen.

Ook werkt het soms om het kindje nog een beetje slapend aan te leggen zonder hoedje.

Probeer het maar eens. En gaat het niet: geen nood: kolf gewoon een keer extra na op een dag

8. niennac

niennac Actief lid

Feb 23, 2012
    127
    0
    0
    thuiszorg
    Meppel
    IK zal dit proberen. Hartstikke bedankt voor al het goede advies.
    Groetjes Nathalie

Share This Page