Domme vraag: yoghurt is toch koemelk?

Discussie in 'Voeding' gestart door MamaMarije, 20 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi mama's!

De titel zegt het al, ik ben wat in de war. Ik begreep altijd dat ze adviseren om een kindje tot 1 jaar geen koemelk te geven. Ik lees echter ook dat er veel kindjes zijn die onder 1 jaar al wel yoghurt eten.

Heb ik het nou gewoon niet begrepen? Yoghurt is toch gemaakt van koemelk of ben ik nou gek?

Liefs!

2. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Hihi :D, yoghurt komt ook van de koe. Maar door de zuurte kun je dit al eerder aan je kindje geven dan gewone melk.

3. MamaMarije

ah, oke, thanx! :D

4. EmyD

EmyD Niet meer actief

Je kunt in principe alle bewerkte melkproducten geven vanaf 6 maanden. Door de bewerking zijn de eiwitten kleiner dan bij gewone koemelk, en dus 'zachter' voor de darmen...

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    in flesvoeding zit ook koemelk hoor... alleen bewerkt ;)

6. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    yohurt is inderdaad koemelk wij hebben om die reden ook gekozen om ook geen yohurt te geven tot een jaar. al zullen legio mensen roepen dat het best kan. ik ben zelf allergies voor melkproduckten maar ik mag wel yohurt en kwark ( van almhof) dat heeft iets met de zuurtegraad ofzo te maken precies weet ik het ook niet. maar wij geven hypoallergene voeding tot hij 1 jaar is en als je dan iets van koemelk geeft doe je die werking teniet. dus na zijn verjaardag stoppen we eerst met die voeding en gaan over op gewone voeding en dan yohurt erbij en zo elke keer voorzichtig er iets bij.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat heeft te maken met de eiwitten die erin zitten. En in hoeverre deze afgebroken zijn..

In gewone melk zitten hele koemelk eiwitten.
    In yoghurt/kwark zijn deze eiwitten een beetje afgebroken tijdens de bereiding, en daardoor makkelijker te verteren. Bij een hele milde koemelk allergie kun je wel tegen deze stukjes eiwitten.
    In flesvoeding zijn deze eiwitten nog verder afgebroken, maar nog wel herkenbaar door het lichaam als koemelk. Dus een koemelkallergie kan wel opkomen.
    In dieetvoeding (bijv nutramigen) zijn de eiwitten zo klein gemaakt dat het lichaam het ook niet meer herkent als koemelk (en dus geen allergie reactie bij een zware allergie)

8. MamaMarije

Het is me helemaal duidelijk, thanx!!

Liefs!:D

Deel Deze Pagina