Ja hoor, het is zover. Na een paar korte periodes van weinig/niet eten is het nu al een week raak. Geen avondeten erin te krijgen. We zijn hier makkelijk in, laten haar wat "klooien" met haar eten en als ze niet wil prima. Ze zegt dan "klaar-eten" en we zetten haar bord weg. Ze is geen grote drinker dus daar zit ze niet van vol, en tussendoortjes zijn we (zeker nu) matig mee. Het is echt dwarsheid volgensmij. Overdag gaat het beter, maar ze laat vaak de korsten van het brood liggen terwijl ze dat altijd helemaal opat binnen no-time. Ben geen voorstander van allerlei gekunstel om maar eten naar binnen te krijgen. Hoe lang duurt het voor een peutertje echt tekort krijgt? Het is al geen dikkerdje...
Als ik een lokale opvoeddeskundige mag geloven: ze kunnen een jaar lang, op elke dag 1 boterham en 1 appel overleven Als er verder niks medisch is (keelpijn bijv) dan gaan ze echt wel eten als ze honger hebben. Ze leren gewoon hun eigen hongergevoel bewust meemaken. Wat ik in die periode wel deed, was terug naar een "strikt" menu. Zodat ik wist dat hij in ieder geval de kans had op fatsoenlijke dingen te eten als hij daar behoefte aan had. ontbijt: keuze uit pap en brood tussendoor fruit+drinken lunch: boterhammen+drinken tussendoor: koekje+drinken (sloegen we ook wel over als het middagslaapje laat uitviel) avondeten: wat de pot schaft Voor het slapen: thee met melk
Ik zou toch ook proberen me er niet te druk over te maken... Hier ook een wisselvallige eter (de oudste dus) met niet al te veel vetjes. Maar ze doet het er maar prima op, heeft energie voor 10 en heeft het prima naar haar zin over het algemeen. Nu ineens ook soms weer problemen met korstjes enzo, nou ja, ik vind het allemaal wel best. Ze kan inmiddels heel goed aangeven wat ze wel en niet wil dus als ze wel honger heeft hoor ik het ook vanzelf maar tussendoor komt dat toch eigenlijk niet voor. Ik moet wel zeggen, ze gaat 3 dagen per week naar het kdv en daar eet ze altijd heel goed. Dus die 3 dagen per week zijn alvast binnen, haha! Maar dan nog, ik heb geleerd me er niet druk over te maken en er ook zeker geen strijd van te maken. Wil je niet eten? Prima, dan niet. Ze krijgt wel altijd een toetje en een laatste (kleine) fles maar die gaan ook niet altijd op als ze weinig heeft gegeten.
Dat deed mijn zoontje ook.. Had ik thuis moeite om een halve boterham naar binnen te praten.. At hij daar altijd 2 boterhammen en een cracker.. Wat mij het idee gaf, dat het peuterstreken waren en geen medisch probleem
Mijn zoontje van 2 jaar en 2 mnd eet ook heel slecht! Eet al 8 mnd geen brood meer...niet 1 hap! Eet dan soms een cracotte ofzo, en als hij echt helemaal niks eet krijgt ie een fles melk met meergranen pap... Ook het avondeten word een ramp tegenwoordig... het is al een hele prestatie als hij normaal in zn kinderstoel gaat zitten... Maar ga me dr niet druk om maken en dna eet je maar niet, komt vanzelf wel weer hoop ik...!!! Alhowel ik t al heel lang vind duren!!
antwoord op je vraag: JAREN! Mits er verder wel een beetje behoorlijk gegeten en gedronken wordt. Boterhammen, beleg, fruit, melk, water, thee, een koekje etc etc.. zolang dat er allemaal gemiddeld genomen gewoon in gaat, dan is avondeten echt geen must. Geef anders een vitaminetabletje erbij, dan weet je zeker dat er een boel essentiële voedingstoffen binnen komen. En maak één keer of twee keer per week datgene waarvan je weet dat hij / zij het wel eet. Bij ons is dat pannenkoeken (met spinazie en kaas.. dus dat scheelt weer) of (oven)frietjes! Oja, en beperk tussendoortjes tot maximaal twee per dag op een vast tijdstip! Varieer lekker.. maak eens een broodpizza, een groentepannekoek of poffertjes met kaas. Een eitje op verschillende manier is ook weer eens wat anders. maar vooral... je kan het toch niet inproppen dus laat het los. Verwacht van je kindje dat hij of zij zich gewoon netjes gedraagt aan tafel en verder? Laat het ze zelf bepalen en compenseer niet (teveel) met ander eten.
Bedankt voor de reactes, had ik net ff nodig. deepfreeze, hier gaat het ongeveer zoals bij jullie. En middagtussendoortje gaat zelfs regelmatig voorbij ivm slaapje. Cygnet, we geven al standaard een vitaminetabletje dus dat zit ook wel goed Je zal net zien.... vandaag goed gegeten!
YEAH!! Wij hebben hier ook een niet-warm-eten-fan maar vanavond ging de pasta er lekker in! Heerlijk om dat weer eens te zien.
Hier is het al vanaf 8 maanden oud aan de gang. We hebben ons er bij neer gelegt, schijnt er bij te horen en normaal te zijn (al denk ik er soms anders over ) Dus ja jaren