Nutriton ja of nee en speentje 2 of 3?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door fioon, 25 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fioon

fioon Fanatiek lid

9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Hallo allemaal!

Even wat vraagjes.
    Mijn bv is nu bijna helemaal afgebouwd, 's avonds en 's ochtends krijgt Jamie nog bv. Het 'vult' volgens mij alleen niet zo meer, dus ik wil het verder gaan afbouwen (opzich is het 's morgens nog wel erg handig, zo in bed, zonder naar beneden te gaan om een flesje te maken :))

Maar het volgende. Sinds een aantal weken zijn we overgestapt op speentje 3 van Avent. Hij krijgt nu het volgende op een dag (ongeveer, schema is nog niet helemaal 'vast')

7.00/8.00 uur bv
    10.30 uur fles 150+5 (vaak laat hij 20 tot 50cc staan)
    tussendoor fruithapje (driekwart klein potje, soms helemaal)
    15.00 uur fles 150+5 (laat ook weer vaak 20 tot 50cc staan)
    tussendoor groentehapje (worteltjes, een kwart van klein potje)
    20.00 uur fles (soms nog bv) 150+5 (ook nu laat hij meestal zo'n 20 tot 50cc staan)
    00.30 uur fles 150+5 (laat meestal weer 20 tot 50cc staan)
    03.00 uur vaak wakker, speentje en hij slaapt weer.
    05.00 uur fles 150+5 (zelfde verhaal)

Het is heel verschillend wat hij laat staan bij elke fles, maar vaak laat hij wel wat over.
    Ik heb al geprobeerd Nutrix bij de laatste fles te doen, maar hij lijkt die structuur niet lekker te vinden. Ook hoopte ik dat hij daardoor 's nachts minder vaak zou komen. Maar hij werd nog steeds meerdere keren wakker.
    Ik vind het niet erg als hij nog een nachtvoeding krijgt, maar 3 a 4 keer op een nacht eruit is best vermoeiend :rolleyes:

Hij spuugt al vanaf zijn geboorte, dus dat hoort wel bij hem vind ik, maar het gaat niet echt over. De ene dag spuugt hij wel meer dan de andere dag. Hij spuugt dan meestal bijvoorbeeld 1 a 2 uur na de voeding nog..

Hij krijgt zijn flesjes nu dus met speentje 3, hij doet ongeveer over 150+5 flesjes 10 minuten. Hij klokt het naar binnen en naar mijn idee gaat het dan behoorlijk snel.
    Ik heb vannacht en vanmorgen speentje 2 geprobeerd. Hij laat dan ongeveer 10cc staan en doet dan 20 minuten over zijn flesje. Dat gaat opzich wel weer heel langzaam vind ik. Of is dit normaal?

Wat betreft het spugen en de onrustige nachten, is het misschien een idee om Nutriton door zijn fles(sen) te doen. Moet het dan bijvoorbeeld alleen door de laatste fles, of door allemaal?

Of raden jullie dit niet aan?

Ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Omdat Jamie borstvoeding gewend is is hij gewend om te drinken wat hij nodig heeft en dan op te houden. Dus dat hij delen van de fles laat staan is helemaal niet erg, dat is juist goed, hij kent zijn honger- en verzadigdzijngevoelens goed.

Ik denk dat de 3 speen veel te snel voor hem is. Als hij met een 2 speen 20 minuten over een flesje doet, dan is dat precies goed, want 20-25 minuten is namelijk de tijd die je moet uittrekken voor een flesje. Die 3 speen kan ook voor meer spugen zorgen.

Nutriton heeft vooral nut als hij echt hele golven spuugt.
    Van Nutrix kunnen kinderen die er gevoelig voor zijn 's nachts erg onrustig worden.

Ik snap alleen niet waarom je midden in de nacht flessen geeft. Aanleggen is toch veel handiger en veel minder werk?
    Als je wilt dat hij aan de borst wat sneller verzadigd is, doe dan borstcompressie, want dan krijgt hij sneller vette melk die slaapverwekkend en verzadigend is.

3. fioon

fioon Fanatiek lid

9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Ik heb zelf het gevoel dat bv niet genoeg meer vult, omdat ik aan het afbouwen ben.

Ik heb een aantal weken 'savonds, 's nachts en 's morgens nog bv gegeven en de rest fles, maar toen kwam hij 's nachts helemaal vaak en huilend (hij wordt normaal gesproken kletsend wakker, niet huilend). Dus vandaar dat ik heb besloten steeds meer bv te vervangen door flesjes.
    De nachten zijn nu wel rustiger (meestal niet huilen) maar hij is, vind ik, nog redelijk vaak wakker.

Wat betreft 'golven' spugen. Hij spuugt redelijk veel. Soms klettert het zelfs op de grond of komt het op zijn hele slab/broek of op de bank...

Ik ga vanmiddag naar de supermarkt, twijfel of ik Nutriton zal aanschaffen..

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt het gewoon proberen natuurlijk. Let wel op, sommige kinderen krijgen enorm dunne luiers van Nutriton, terwijl anderen juist verstop raken.
    Als je afbouwt ga je inderdaad minder melk maken (dat is het hele idee achter afbouwen natuurlijk), maar naast eten is borstvoeding veel meer natuurlijk. Veel kinderen komen ook vaak omdat ze 'mamahonger' hebben, en dat stop je niet in een flesje. Daarom is het echt niet verkeerd om gewoon regelmatig te blijven aanleggen. Je kind krijgt dan ook meteen lekker veel antistoffen binnen.

5. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik heb het ook gewoon geprobeert en het helpt bij Ymke goed. Af en toe heeft ze eens een dagje dat ze nog veel spuugt, ook met nutriton. Ze heeft wel een paar dagen krampjes gehad, maar nu gaat het prima, ook met ontlasting!

6. fioon

fioon Fanatiek lid

9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Ok! Ik heb het gekocht. Ik ga het proberen.
    Moet het dan door elke fles of door alleen de laatste bijvoorbeeld?

En kan ook dat gewoon met speentje 2 of wordt het dikker en moet het met de drie standen speen?

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou het eerst met speen 2 proberen.

8. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ik ben ook een trouwe gebruiker van de Nutriton.
    Quinn spuugde niet veel, maar had er wel degelijk last van. Het nog steeds niet weg maar behoorlijk onder controlle.
    Dus is niet alleen voor veel spugers.

Quinn heeft ook dunne ontlasting gehad toen hij aan de nutriton begon, dit duurde zo ong 2 weekjes, en eigelijk iedere keer als ik het verhoogde had hij dunne ontlasting.

Ik zou ook voor speen 2 gaan en dan iedere fles als het echt een spuger is, maar zoals ik las was dat zo, begin met het minimale te geven, je kan altijd ophogen.

Succes ermee, hou je ons op de hoogte?

9. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    de 3 standen speen gaat denk nog te snel, als 2 noet gaat zou ik speen 3 proberen en dan pas de 3 standen omdat het eigelijk een papspeen is

10. fioon

fioon Fanatiek lid

9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Bedankt voor jullie reacties!

Fijn dat het bij Quinn wel degelijk helpt ikke1981!

Net om 17.45uur de eerste fles gegeven. 150 + 5 schepjes nutriLon en 3 schepjes nutriTon.
    Jamie heeft niet gespuugd en zijn hele fles leeg gedronken :confused: !
    (was in totaal 170 ongeveer! heel wat voor hem)

Hij ligt nu net in bed. Ben benieuwd wanneer hij komt voor zijn laatste fles. Daar ga ik ook weer nutriton in doen.
    Als hij om 23.00uur nog niet wakker is, zal ik hem dan wakker maken? Anders heb ik kans dat hij net komt wanneer wij slapen.. Of is het juist niet handig om hem wakker te maken?

Ik had trouwens speentje 3 geprobeerd, maar die ging heel langzaam en verstopte. Met de drie standen speen ging het perfect! Blijven uitproberen denk ik!

11. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Je kan uitproberen natuurlijk of hij doorslaapt, maar ik zou persoonlijk proberen om de laatste fles wat later aan te bieden, het is prettiger dat hij vroeg komt natuurlijk voor zijn fles.

Nog een tipje voor de fles met nutriton, een paar keer tijdens het voeden even schudden, zo blijft het gemend, want de nutriton wil wel eens zakken en dan wil het inderdaad verstoppen!

Wel goed dat hij gelijk goed reageerd! Is altijd prettig! Super

12. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Hoi fioon,

Wat fijn dat Jamie nu al profijt heeft van de nutriton, en niet heeft gespuugd.
    Wat Dirksmama zegt klopt van de luiers Jamie zal ff moeten wennen, maar dat van die ontlasting dat komt vaak wel goed. Isa heeft denk ik een weekje of 3 moeten wennen.

Wij geven de fles ook met een difrax 3 standen speen, als Isa dan moe wordt van standje 1 dan krijgt ze vaak het laatste beetje met standje 2.
    Andere spenen raakte verstopt en als ik regelmatig met de fles moest schudden dan werd Isa boos en wilde niet meer drinken.

Als Jamie normaal ook voor een late voeding komt zou ik hem even wakker maken, dan kan je rustig aan je eigen nachtrust beginnen ;)

Wij maken trouwens flessen van 180cc water, 6 nutrilon en 5 nutriton.

13. fioon

fioon Fanatiek lid

9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Mamalieske, ik ga inderdaad nu ook proberen soms met de drie standen speen te doen. Begin met speentje 3, daarna de drie standen speen.

Ikke1981, Bedankt voor je tip. Het werkt inderdaad, heb het vanmorgen geprobeerd!

Mijn conclusie:
    Nutriton is een wondermiddel!

Gisteren had hij dus om 17.45 die ene fles gehad. Om 20.15 huilend wakker. (leek mij een beetje vreemd dat hij nu al honger had, maar toch maar flesje aangeboden).
    Toen dronk hij dus toch weer 140cc! (had 150+5 gemaakt met 2 schepjes nutriton).

Om 01.30uur werd hij weer wakker. Toen heeft hij 210cc gedronken! (dit heb ik nog nooit meegemaakt!)

Daarna wel een onrustige nacht. Om 3 uur wakker (Speentje) om half5 (speentje) om 6 uur (speentje) en om half 7 heb ik hem bv gegeven.
    We hebben toen samen in het grote bed nog tot 9 uur geslapen.

Vanmorgen een fles van 180+6 en 3 schepjes nutriton gemaakt. Laat hij maar 20 staan! Hij drinkt dus veel meer dan voorheen!

Ik vraag me toch af hoe dat kan... Je zou zeggen dat het juist meer vult toch? Of zal het lekkerder zijn?

Ik weet ook niet waarom de nacht nog zo onrustig was, hij had veel gedronken. Misschien moet zijn lichaampje wennen aan de nutriton?

Hij heeft trouwens nog steeds niet gespuugd sinds gisteren avond.
    Ik weet niet wat ik meemaak! :D

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    @fioon: ze kunnen ook last krijgen van krampjes van de nutriton. Misschien dat hij daarom vannacht zo onrustig was.

Hier hielp het ook erg goed tegen het spugen, maar hij kon er verder niet tegen. Kreeg er onwijze krampen van en bleef maar diarree houden. Ook na een aantal weken nog. We hebben het iets van 8 weken gebruikt.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kunnen inderdaad krampjes zijn, en veel babies willen als ze krampjes hebben meer gaan drinken, omdat ze niets voelen zolang ze drinken.

16. Lara11

Lara11 Niet meer actief

misschien off topic (heb niet alles gelezen), maar ik herken dit. Lize kreeg een enorme zuigbehoefte als ze krampjes had. Ik had snel door dat het geen 'honger' was, maar 'pijn van zich afzuigen' en gaf haar niet de fles maar de speen zodra ze zo hard begon te zuigen. (in het begin zelfs de pink, toen ze nog geen speentje accepteerde). En hard zuigen joh! Wat ik niet kon uitstaan: toen ik dit vertelde aan de wijkverpleegkundige, leek het net of ik het zelf verzon. Ik werd door niemand bevestigd in mijn idee dat ze harder ging zuigen door pijn. Het is nu voor het eerst dat ik het lees! (en ik hoef dus niet aan mijn eigen waarneming te twijfelen)

17. Lara11

Lara11 Niet meer actief

:oops:
    dat was inderdaad off topic...

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat goed van je dat je dat al zo snel doorhad (je wvk had dit trouwens gewoon moeten weten hoor!).

19. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Dank je. Helaas wist de wvk wel meer dingen niet. Eigenlijk heb ik de meeste dingen zelf uitgezocht en zij zei dan: 'ja, dat kun je inderdaad eens proberen...'. Ze had me helaas ook verkeerd advies gegeven toen ik overging van bv naar fv, waardoor Lize enorm verstopt raakte en de CB-arts me moest vertellen dat ik verkeerde voeding gebruikte :confused: Ik was zo 'aardig' om niet te wijzen naar de wvk, maar ik baalde wel. (goh, ik zit te roddelen, maar wat heerlijk om dit eens eruit te gooien)

20. fioon

fioon Fanatiek lid

9 dec 2006
    1.361
    1
    0
    Flevoland
    Gisteren en vandaag dus ook weer 180+6 en 3 schepjes nutriTon steeds aangeboden. Hij drinkt meestal zijn hele fles leeg nu! Snap er echt niets van :D maar wel ontzettend goed!

Gisteren om 19.30 uur dus hele fles leeg, toen om 20.15 uur in bad, daarna om 20.45 uur nog een fles van 90+3 en 2 schepjes nutriTon gehad. Helemaal op! :confused:

Hij is om 21.15uur naar bed gegaan, om 01.30 uur weer een fles 180+6+ 3 schepjes nutriTon leeg. Toen kwam hij pas weer om 6 uur en heb ik hem BV gegeven. Echt een lekkere nacht, hij heeft dus van 02.00 uur tot 6 uur aan één stuk door geslapen. Ook de hele nacht zonder speentje!

Ik ben wat meer uitgerust en hartstikke blij :)

Dat wilde ik even laten weten :D

Deel Deze Pagina