Beginnen met flesvoeding .. hoe klaarmaken?

Discussion in 'Flesvoeding' started by Ma2Be, Mar 11, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Hoi
    Zojuist na even soebatten met het consultatiebureau (pfffft..) eindelijk een afbouwschema gekregen. Heb er wel een heleboel tegenargumenten voor moeten weerleggen, waarom niet nog even dooremmeren met de borstvoeding, maar ik vind het prima zo.

Had al Nutrilon Hypo-allergeen in huis gehaald. Verder geeft ik Nutriton. Nu nog als papje voor de borstvoeding, lekker knoeien samen.

Laat ik eerst maar beginnen met de fles. Gisteren wilde ik al een fles gekolfde melk met Nutriton geven, met een 3-standenspeen, maar mooi niet. Die kon ik dus weggooien.. Later voegen we dan de Nutriton wel weer toe. Eerst maar even wennen aan de flesvoeding..

Omdat we een rrr ritme proberen aan te houden, krijgt madammeke als ze wakker wordt, meteen haar voeding. Nu moet ik dus een flesje gaan klaarmaken, en dus gekookt water gaan laten afkoelen? :rolleyes: hmm. dat duurt lang...

Nou dacht ik zelf om alvast afgekoeld koud water in de fles te doen, en dan aan te vullen met gekookt water, en dan de poeder erbij. Kan dat?

Verder las ik ook dat mensen hier de fles met de magnetron klaarmaken. Hoe dan?

En hebben jullie nog handige tips verder?

Alvast dank :)

2. berna1981

berna1981 VIP lid

Oct 10, 2006
    9,943
    0
    0
    Het is niet meer nodig om afgekookt water te gebruiken dit mag ook uit de kraan tenzij je loden leidingen hebt.
    OMdat Jesse behoorlijk last van krampjes had zijn wij het wel gaan afkoken. Afgekookt water mag 24 uur bewaard worden in de koelkast. Wat ik doe is water koken en dan 3 flesjes vullen ( meer heb ik er niet)met water en in de koelkast zetten zo heb ik het in het voren en dan hoef ik het alleen nog even in de magnetron op te warmen. En dan later op de dag nog een keer water koken en de flesjes weer vullen

Als ik 150 ml water gebruik voor voeding warm ik het ongeveer 35 sec in de magnetron op dan de voeding erbij.. even roeren of zwenken ( je kan ook schudden maar dan komt er wel veel lucht in de fles) en je kan het geven...

3. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Ha
    Hier ook krampjes, dus dan kan ik het beter wel koken begrijp ik?

Ik ga gelijk een flesje vullen :) want om 17.00 uur is de eerste oefenronde.

Misschien kan ik dan eerst een halve fles geven en de rest bv, om te wennen? Of zou dat niet uitmaken?

4. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Waarom geef je Nutriton dan? Niet dat het uitmaakt hoor, maar omdat je zegt dat je het eerst zonder doet en dan later weer gaat toevoegen, vraag ik me af of je het dan wel nodig is?

Verder kun je gewoon koud kraanwater pakken en opwarmen in de mangetron. Hangt van het aantal watt van je magnetron af en van de hoeveelheid water in het flesje en dan ook nog of het uit de koelkast komt of uit de kraan, hoelang je het op moet warmen. Gewoon even uitproberen. Hier gaat bijvoorbeeld 180 koud kraanwater 45 seconden op 750 watt...

5. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Ik geef de Nutriton nog wel, maar eerst nog even als papje, daar is ze net aan gewend!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geef je de komende 10 dagen de fles om 17 uur?
    De eerste 3 a 4 dagen is het dan het beste om een halve fles te geven en dan aan de borst op te toppen. Dan wennen je borsten wat geleidelijker aan het niet meer om 17 uur melk geven.

Trek per af te bouwen voeding een dag of 10 uit, dat is het veiligste.

Je kunt natuurlijk ook als je al werkt borst en kunst blijven combineren. Zeker bij nachtvoedingen is dat wel handiger.

7. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    Ondanks dat men zegt dat je tegenwoordig gewoon koud water uit de kraan kunt gebruiken en deze opwarmt ben ik er altijd een voorstander van geweest om water gewoon altijd eerst te koken…

Ik weet niet of je een magnetron hebt?

Ik heb altijd ook nu met deze kleine water gekookt, en deze af laten koelen om later weer op te warmen in de magnetron, en daar de poeder dan bijgedaan…

Je kunt als je vergeten bent water te koken ook water koken en wat koud water uit de kraan toe voegen (is echt niet erg voor een keertje) maar dat is dus gewoon een afweging die je zelf zult moeten maken…

Of koud water uit de kraan en die opwarmen in de magnetron, of water koken en die af laten koelen en vervolgens verwarmen in de magnetron…..

Wat jij schrijft kan natuurlijk ook afgekoeld gekookt water, en dan gekookt water er weer bij doen, maar denk dat het makkelijker is even te experimenteren met je magnetron zodat je straks precies weet hoelang de fles erin moet om op juiste temperatuur te komen voor je het flesje kunt klaar maken…

Koud water uit de kraan gebruiken vindt ik vaak “gemakshalve” tis 2 tellen werk om het water eerst even te koken zodat je zeker weet dat je kleine er geen krampjes van krijgt, want loden leidingen of niet er zit altijd ijzer – bacteriën e.d. in het water waar de kleine last van kan krijgen…

Sommige gebruiken zelfs warm water uit de kraam om de fles mee aan te maken, tja hoe makkelijk wil je het hebben… ;)

Gr.smoekie

8. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Hoi,

Van mijn kraamhulp heb ik begrepen dat je zelfs gewoon warm water uit de kraan mag pakken, maar dat lijkt mij zelf helemaal niks.
    Het kraanwater in Nederland is gewoon van goede kwaliteit, dus als je de kraan even laat stromen, kun je gewoon koud kraanwater pakken. Dit kun je dan gewoon opwarmen in de magnetron. Mijn zoontje had ook krampjes toen ik borstvoeding gaf, maar toen we op de fles (met kraanwater) overstapten is dit niet erger geworden. Ik zou het gewoon proberen, want dit is wel de makkelijkste manier van bereiden.

Mijn zoontje kon trouwens ook niet overweg met een 3-standen speen, nu nog steeds niet. Ik zou gewoon een normale speen maat S of 1 (afhankelijk van merk) nemen.

Groetjes Saskia

9. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0

Onze tijden zijn nu:
    05.00 / 07.30 / 11.00 / 14.00 / 17.00 / 19.00 / 23.00

Begin met de voeding van 17.00 uur inderdaad, dan die van 11.00 en dan dien van 14.00 uur. Die van 07.30 / 19.00 en 23.00 blijven voorlopig nog wel bv.

Die voeding van 05.00 uur zal waarschijnlijk binnenkort wel een keer gaan vervallen, maar tot die tijd staat ze nog lekker met haar wiegje naast me, en krijgt ze uiteraard ook nog bv.

Het cb gaf aan, minimaal 5 a 6 dagen per stap te doen, maar langer als ik flinke stuwing krijg. En die verwacht ik wel, want die heb ik zowiezo nog steeds vrij vaak.. Ik heb de tijd, dus neem die ook. Elk slokje bv is nog wel meegenomen, nietwaar.

@sassie, ik heb de 3 standenspeen van Avent, is bedoeld voor de voedng met Nutriton. Die past niet door de 1-speen namelijk.

Voor de gewone flesjes heb ik de 1 speen van Avent, met 1 gaatje.
    Al is truusje mijn enorme bv productie gewend, dat het echt in haar mondje spuit.. misschien dan de 2 nemen? Ze drinkt normaal haar bv in 9 a 10 minuten weg. Vandaar ook krampjes, spugen etc..

10. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Mijn zoontje kan gewoon niet overweg met een 3-standen speen, op een of andere manier krijgt hij hier niks doorheen, zelfs geen water.
    Hij krijgt ook Nutriton door zijn voeding, maar voor een maat S (ik gebruik Difrax) is het te dik en een maat M gaat weer te snel. Nu heb ik gewoon met een speld de S opening groter gemaakt. Trouwens, de bredehals van Difrax maat S is grote als de normale fles maat S en daar gaat de voeding met Nutriton wel goed doorheen.

11. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Ik heb vanaf de eerste fv het water vantevoren gekookt. Grote maatbeker vullen, laten afkoelen en in de koelkast bewaren. Elke ochtend hetzelfde ritueel, is zo gebeurd. Ook als ik moet werken. En als ze naar het kdv gaat, geef ik een thermoskan gekookt koud water mee, zij stoppen het in de magnetron.
    Ik krijg van verschillende kanten te horen dat ik gerust kraanwater kan gebruiken, maar op de een of andere manier wil ik daar nog niet op overstappen. Mijn dochtertje heeft nogal wat darm-problemen gehad (o.a. 4 weken lang diarree) en ik merk dat ze altijd heftig reageert ('darmsgewijs') op veranderingen. Dus dan maar liever even deze moeite, ook al zou ik het fijn vinden om te weten hoe ze nou echt op kraanwater zal reageren. Misschien maak ik me druk om niks.
    Warm kraanwater zou ik eerlijk gezegd nooit gebruiken.

amber

12. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Smoekie, koud water uit de kraan pakken heeft helemaal niets met "gemakshalve" te maken! Dat het jou geen goed gevoel geeft kan natuurlijk, daar is iedereen vrij in. Feit is wel dat het in Nederland gewoon veilig is om koud water uit de kraan te pakken...

Warm water uit de kraan is weer een ander verhaal. Heeft ook weer te maken met wel/geen boiler, hoe lang laten stromen etc...De kans op bacteriën is in ieder geval veel groter dan met koud...

13. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    nou ja dat kun jij vinden, ik vindt het wel "gemakshalve" het water is in vergelijking met pakweg 10 jaar niets veranderd of "verbeterd" er zijn geen onderzoeken gedaan of wat dan ook waaruit blijkt dat het "tegenwoordig" wel kan, maar toen werd er door welke instelling dan ook...aangeraden om flesvoeding klaar te maken met gekookt afgekoeld water...

er zijn inmiddels zoveel huishoudens die flesvoeding klaar maken met koud water uit de kraan maar niet weten of hun woning wel of geen loden leidingen hebben e.d. en omdat men tegenwoordig maar al te vaak flesvoeding voor een hele dag klaarmaakt heeft men er geen erg in dat dat juist WEL weer eerst gekookt moet worden, maar ook dat wordt (zo lees ik hier vaak) ook gewoon uit de kraan gehaald terwijl dat dus wel degelijk wordt afgeraden (o.a. door het voedingscentrum)

vrouwen horen dat ze koud water uit de kraan kunnen pakken, maar weten vaak niet wanneer dat "veilig" is en wanneeer ze beter water kunnen koken...

er zijn er genoeg die niet altijd eerst de kraan even laten lopen, er zijn er genoeg die voor de hele dag voeding klaarmaken met koud water uit de kraan, er zijn er genoeg die flesvoeding klaarmaken terwijl ze in een huis wonen met loden leidingen etc etc etc...

daarin verschillen we dus van mening, als het niet gemakshalve is kun je net zo goed even die waterkoker aanpleuren zoals men vroeger altijd "moest" doen...

;)

14. sim

sim Niet meer actief

water uit de kraan kan ook zorgen voor verstopping bij zo'n kleintje, gekookt water is sowieso zachter

15. leoniee

leoniee Lid

Jun 18, 2007
    35
    0
    0
    wij kregen de tip bij krampjes t water niet meer in de magnetron op te warmen maar in de flessenwarmer of eau bain marie... Bij ons is dit een wereld van verschil geweest! We maken de fles met koud kraan water en dan in de flessenwarmer (ook voor s'nachts ideaal) Dit is voor ons de oplossing geweest! Succes..

16. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik geef ook nutriton bij de voeding. Doe eerst alle schepjes in een fles, dan 60cc gekookt water, schudden en 60cc spa blauw en weer schudden. Fles is dan meteen op temperatuur.

17. mj24

mj24 Fanatiek lid

Jun 7, 2006
    4,321
    0
    0
    Amsterdam
    wat ik doe is de fles met gekookt water in een bak zetten met koud water. is het zo afgekoeld. of even onder de koude kraan houden.

18. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Kan wel blijven steggelen, maar daar heb ik geen zin in. Heb een stuk opgezocht op i-net, komen allebei onze argumenten naar voren en het is gelijk voor iedereen duidelijk wanneer wel/geen leidingwater en waarom geen warm water direct uit de kraan..

Water uit de kraan of uit de fles?
    In Nederland is kraanwater van goede kwaliteit en wordt het voortdurend gecontroleerd. Het is dan ook meestal gewoon geschikt voor het klaarmaken van babyvoeding. Alleen als je loden leidingen hebt, putwater gebruikt of wanneer het nitraatgehalte van je drinkwater te hoog is, kun je voor babyvoeding beter bron- of mineraalwater (zonder koolzuur) gebruiken.

Lood vooral in oude huizen
    Kleine kinderen zijn gevoelig voor lood. Baby’s die flessenvoeding krijgen dat aangemaakt is met water uit loden leidingen, krijgen al snel een te grote hoeveelheid binnen. Dit kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling van hersenen en zenuwstelsel. Sinds het jaar 2000 mag Nederlands kraanwater niet meer dan 10 microgram per liter bevatten. Deze norm kan alleen gehaald worden als álle loden leidingen vervangen worden. Het is niet precies bekend tot welk jaar loden drinkwaterleidingen werden gebruikt, maar in huizen die voor 1945 gebouwd zijn, is de kans op aanwezigheid van een loden leiding groot.

Onschuldige kalk

Het is onzin om bronwater te gebruiken omdat er teveel kalk in leidingwater zou zitten. In melkpoeder zit een hoeveelheid calcium (kalk) die vele malen hoger is dan die in het water.

Nitraat in kraanwater
    Nitraat is afkomstig uit mest. In Oost-Gelderland, Oost-Brabant en in Zuid-Limburg zijn enkele grondwaterstations waarvan het nitraatgehalte hoger is dan 25 mg/l. In de rest van Nederland is de concentratie nitraat lager dan 25 mg/l. Als baby’s gedurende langere tijd drinkwater binnenkrijgen met een te hoge nitraatconcentratie, hebben zij een verhoogde kans op het blue baby-syndroom. Doordat de baby een zuurstoftekort krijgt kleurt de huid blauw. Voor volwassenen is een concentratie van 50 mg/l nitraat in drinkwater een veilige waarde. Voor baby's wordt een grenswaarde van 10 mg/l per liter geadviseerd. In gebieden waar het gehalte aan nitraat hoog kan zijn, wordt aangeraden voor baby's en kleine kinderen flessenwater te gebruiken. Het waterbedrijf weet hoeveel nitraat er in jouw kraanwater zit.

Bacteriën in kraan- en flessenwater
    Het is niet waar dat water uit pak of fles veiliger is dan water uit de kraan. Waarschijnlijk gebruik je niet iedere keer een ongeopend pak water. En als een pak een tijdje openstaat, kunnen er juist bacteriën in groeien. Water dat stromend en koud uit de kraan komt, is vers en veilig. Gebruik geen water dat uit een boiler of geiser komt, omdat het water dan meer metalen kan bevatten. Laat de kraan eerst even lopen voor je het koude water gebruikt, zodat eventuele restjes van boiler- of geiserwater uit de leidingen gelopen zijn. Gebruik ook geen warm kraanwater, maar warm de fles op in de magnetron, flessenkoker of zet hem even in een bak met heet water.

Water koken of niet?
    Als je een fles klaarmaakt voor direct gebruik, dan hoef je het koude water alleen maar te verwarmen tot de temperatuur waarbij de poeder het beste oplost. Het is onzin om het water door te koken in verband met de hoeveelheid kalk. In de melkpoeder zit immers een hoeveelheid kalk (calcium) die vele malen hoger is dan de hoeveelheid in het water.
    Wil je de voeding voor de hele dag in één keer klaarmaken, dan is het wel aan te raden om koud leidingwater, maar ook bron- of mineraalwater, eerst te koken. Daardoor vernietig je eventueel aanwezige bacteriën en virussen. Eventuele opgeloste schadelijke stoffen (nitraten of zware metalen) blijven in het water. Daarnaast kunnen bacteriën zich minder goed ontwikkelen in een voeding die is klaargemaakt met gekookt water.

Bron: Verswater.

19. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    nou ja hoe het ook is, zowieso kindjes die veel last hebben van darmkrampjes kunnen beter flesjes krijgen met gekookt water,en omdat er toch nog veel onduidelijkheid is wanneer je "veilig" kraanwater kan gebruiken kunnen ze (in mijn ogen dan) beter adviseren wat ze altijd al adviseerde om water voor flesvoeding eerst te koken...

veel mensen denken er niet eens bij na in wat voor woning ze wonen (van welk bouwjaar) veel mensen zijn in de veronderstelling dat je gewoon warm water uit de kraan kunt gebruiken om de fles mee te maken omdat het ook met "koud" water mag... ;)

de meningen zijn er gewoon over verdeeld...ik blijf in ieder geval "uit voorzorg" het water gewoon eerst koken zoals ik altijd deed....

's morgens bij de 1e fles vul ik de waterkoker weer en zet deze aan, zodat ik de rest van de dag gewoon het water uit de waterkoker kan gebruiken...geen extra moeite niets.. ;)

gr.smoekie

20. berna1981

berna1981 VIP lid

Oct 10, 2006
    9,943
    0
    0
    zet je deze dan niet gekoeld weg Smoekie?

Share This Page