Ik persoonlijk vindt er niets raars aan, maar misschien begrijp ik jou gewoon niet zo goed? Zoals het op mij overkomt (ik kan er niet uit halen hoe oud jouw kindje was of is) kon jouw kindje al niet goed poepen 1x per week (tja wat ik al zei dan lees ik niet direct dat je het hebt over een kindje van 2 wkn) en ook de reden waarom je dan een kindje van pakweg 2 wkn nutriton geeft (op advies) terwijl het bv krijgt begrijp ik dan ook niet natuurlijk Nutriton wordt idd heel vaak aangeraden bij babys met een moeilijke ontlasting maar als het alleen een moeilijke stoelgang betreft raden ze nog vaker andere soort voeding aan en in 1e instantie wat meer vocht tussendoor geven ipv over te gaan op bepaalde voeding . Ik begrijp nu dat ze dat jouw aangeraden hadden omdat jouw kleintje (van 2 wkn ?) verstopt zat en jullie op die manier hoopte dat de kleine wel goed zou kunnen poepen, maar en dat is wat ik dus al zei komt het op mij vreemd over dat je zegt dat het door nutriton kwam dat je met jullie kindje in het ziekenhuis belande omdat ze verstopt zat? Ik heb met mijn kids genoeg problemen gehad met de ontlasting beide hebben periodes gehad in het begin dat ze verstopt waren en echt het was dan bikkel en bikkel hard wat mij toen was aangeraden was om met de thermometer met wat olie eraan de kleine te helpen en wat water uit pak tussendoor om er voor te zorgen dat de ontlasting toch weer wat zachter zou worden . Nutriton ken ik niet anders dan johanesbroodpitmeel wat ze destijds niet meer mochten verkopen en is nu dus onder een andere naam weer terug en wordt vaak gebruikt bij kindjes die na het eten terug geven en of slecht voldaan zijn ..en beide was bij ons het geval vandaar dat het gebruik van nutriton (oftewel johannesbroodpitmeel) wel degelijk bekend is bij ons .. Misschien vindt jij mijn reactie raar, maar dat is zeer zeker niet zo bedoelt, ik vindt het daarentegen wel raar dat jij zegt dat nutriton de boosdoener is geweest bij jullie kleintje misschien mis ik in het verhaal iets op begrijp ik het niet goed (dat kan natuurlijk ook) maar nogmaals wat ik al zei kwam het op mij over dat je kleintje dus al verstopt was VOORDAT je met nutriton begon en dat jullie daar juist mee begonnen in de hoop op verbetering . Gr.smoekie
@bumbaloe: bedankt voor je reactie! Gelukkig heeft jesper elke dag een poepluier, dus hoef ik me daar niet druk om te maken. Maar bij Jesper werkt het dus eerder laxerend dan verstoppend, maar ik heb idd al vaker gehoord dat het verstoppend kan werken.
Wij geven het ook op aanraden van het CB. Eerst gaf ik BV en daarbij had ze ook maar vaak een keer in de 1 a 2 weken ontlasting, dat is bij BV inderdaad volkomen normaal. Daarna ben ik het gaan mengen met afgekolfde melk en bij mij ging ze hier wel vaker van poepen, eens in de 3 dagen ofzo. Maar goed, ieder kind reageert er weer anders op. Ze gebruikt nu Nutrilon standaard voeding met nutriton en heeft zo'n 5 keer per week ontlasting. Ik denk dat je het gewoon goed in de gaten moet houden hoe je kind er op reageert. Maar wel even contact opnemen met de HA/CB voor je het gaat gebruiken hoor. Wij hebben er in ieder geval een ander kind voor terug. Daarvoor was het alleen maar krampjes, huilen, spugen, spugen en nog eens spugen. Ze kwam ook maar het minimale aan. Ik ben er dus erg blij mee en zij ook.
dus als ik het goed begrijp kan je bij een mondje teruggeven en moeilijke stoelgang beter eerst andere dingen proberen dan nutriton geven? Ik vind het namelijk dubieus, die nutriton. Ik kan misschien beter wat extra vocht geven? Zijn er nog andere tips?
Nutriton zou ik zeker niet aan beginnen als je kind maar een mondje terug geeft of krampjes heeft, daar is het ook niet echt voor bedoelt heb ik begrepen. Als je kindje echt bij iedere voeding veel melk terug geeft dan zou ik er aan beginnen (zoals ik heb moeten doen). Isa gaf van iedere fles zeker de helft terug, dronk zo haastig dat haar hersentjes niet door konden geven dat haar buikje vol zat. Dus de fles moest langzamer gedronken worden, alles geprobeerd kleine speen, grote speen, andere fles, nog meer andere flessen. En toen kwam de oplossing in de vorm van nutriton. Ik zie het dus als laatste redmiddel als al het andere niet meer helpt. Voor 1 mondje terug geven zou ik het niet geven, en als je kindje moeilijke ontlasting heeft of krampjes daar is speciale voeding voor. Waarom dan een middel willen gebruiken als nutriton?
Nutriton is al decennia lang de merknaam (Nutricia) van johannesbroodpitmeel. In minder geraffineerde vorm is het in reformwinkels ook te koop als carobemeel. Geen van deze producten zijn ooit uit de handel geweest of verboden geweest.
zucht... zo zal iedereen er anders over denken dirksmama...zowel "gewone moeders" zoals jij en ik...danwel degene die er voor gestudeerd hebben...want de ene arts zegt wat fruit te geven om de darmpjes te stimuleren...terwijl jij en jouw arts blijkbaar een andere mening aangedaan zijn.... heb je dat na al die tijd nog niet door dat er over de gehele wereld verschillende meningen zijn? dat heb ik wel geleerd hoor...zeker en vooral juist van artsen...daar waar de 1 bij iets zweert, zegt de ander er geen heil en vooral nadeel in te zien...
ook weer zoiets...zoals ik in mijn reactie al aangaf ken ik nutriton niet anders dan JOHANNESBROODPITMEEL en zo heette die pakken vroeger letterlijk en figuurlijk dat waren kleine rode pakjes...een andere versie ervan waren van die pakken waar je pap van maakte, en wat nog steeds bestaat.. en hoewel jij zegt dat het ooit uit de handel is geweest of verboden zeg ik daarvan zeer zeker wel te zeggen dat het wel degelijk uit de handel is gehaald (waarom zou ik niet weten, dat konden de verkoopsters mij destijds niet vertellen) ... maar het was in ieder geval op een gegeven moment nergens meer te koop, ook niet in reformhuizen en als ik aan de filiaalhouder vroeg of het nog besteld kon worden kon hij mij alleen maar melden dat dit produkt "uit de handel was gehaald" en hij daar de reden niet van wist....zelfde laken een pak bij kruitvat e.d. die hadden het niet meer in het assortiment en waarom? dat mag joost weten.... dus tja ik ken nutriton zoals deze nu bekend is bij iedereen en waar ik iedereen over hoor in ieder geval niet, 10 jaar geleden niet, en 3 jaar later met mijn dochter ook niet... enige wat er voor mij toen bekend was en wat mij destijds werd aangeraden was wat ik al eerder zei die pakken jhbp (over het groot gedeelte rood).... ik zeg dus niet dat dat nutriton 10 jr geleden niet al bestond (ik had er toen in ieder geval nog nooit van gehoord dus hoelang dat bestaat zou ik niet weten) maar ga mij niet vertellen dat die pakken waar ik het over heb nooit uit de handel zijn gehaald of verboden want ze waren toen en ook later niet meer verkrijgbaar....
Mijn kinderen hebben nooit gepureerd gegeten, dus met nutriton in de fruithap heb ik zelf geen ervaring, maar ik weet van andere kinderen dat de groente en later het fruit er beter in bleef met wat nutriton.
ik geef nutriton,en mijn kleine poept 1 a 2 keer per dag! een mondje teruggeven is niet erg,maar zodra hij meerdere mondjes terug gaat geven is het best vervelend vind ik. ik ben zeer tevreden over nutriton,je kan 2 schepjes proberen,dan aankijken of het helpt. ik meng het eerst door de voeding en dan doe ik er warm water bij,inderdaad niet te lauw want dan klontert het sneller