Provoceren koemelkallergie en kun je zonder kippeneiwit?

Discussion in 'Voeding' started by MissFrodo, Jan 22, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MissFrodo

MissFrodo VIP lid

Apr 30, 2007
    7,185
    0
    0
    IJmuiden
    Even een paar vragen, wie weet is hier iemand die het antwoord heeft.

Onze dochter van inmiddels bijna 14 maanden heeft kma en kan ook niet tegen kippenei. Dat laatste hebben we pas geprobeerd met Nijntje koekjes en dat gaf een opgezet buikje en winderigheid dus kan (nog) niet.

We hebben een dietiste en die zegt dat ze met 1jaar mag proberen of koemelk gaat en dat moet bij de arts op het cb. De arts op het cb zegt nee dat moet u thuis doen. De dietiste zegt daarop weer nee dat mag niet want als het fout gaat......Dat moet echt de arts van het cb doen. Nou vraag ik me af hoe anderen dat gedaan hebben?

Verder vraag ik me af of ze geen voedingsstoffen mist zo zonder kippen ei, iemand die dat weet toevallig?

2. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Hier een meisje met dezelfde allergien als jouw dochtertje. Allergisch voor koemelkeiwit en kippeneiwit. Toen ze 9 maanden was had ze een zeer heftige reactie op kippenei en bij koemelkeiwit krijgt ze allerlei vlekjes rond haar mond en overgeven e.d.

De kinderarts heeft bij ons aangegeven dat kindjes als ze tussen de 1 en 2 jaar zijn een grote kans hebben om over de allergie heen te groeien.
    Ik durf niet thuis te provoceren en dat wil ik ook niet. Dé plek voor een provocatietest is het ziekenhuis. Ik ben nu bezig en afspraak te maken, ik word hier nog over teruggebeld. Werd al wel gewaarschuwd voor een lange wachtlijst, ben benieuwd! Mijn tip is aan jou is je verhaal voor te leggen aan de huisarts, die kan je eventueel doorsturen naar de kinderarts.

Wat betreft de voedingsstoffen, het valt me ontzettend mee wat ik haar allemaal wel mag geven. Ik merk dat het bij kippeneiwit met name vast zit op koekjes en gebak die ze niet mag hebben. Nu vind ik dat niet het ergste wat een kind niet mag eten, alleen op feestjes word je er meer mee geconfronteerd. Rozijntjes, ontbijtkoek en soepstengels zijn hier erg geliefd. Verder zorgen voor gevarieerd eten met brood, groente en fruit.

3. pooh76

pooh76 Fanatiek lid

Jan 2, 2007
    1,984
    0
    0
    Hai,

hier ook een koemelkeiwitallergie. Onlangs hebben we de provocatie gehad. Thuis. Voor mij de meest prettige plek, omdat je kindje dan verder in z'n "gewone" doen is en je dus beter een reactie kunt observeren. Zo'n ziekenhuis of CB is toch weer anders. Het hangt natuurlijk ook van de reactie af die je de eerste keer gehad hebt. Als je een levensgevaarlijke reactie hebt gehad is provocatie in het ziekenhuis natuurlijk het beste!
    Hier was het voornamelijk enorme buikkrampen, heel heftig huilen en spugen. Ook hadden wij wat tijd nodig voordat we een reactie zagen, omdat het bij ons zoontje echt in z'n spijsverteringsstelsel zit. (na ongeveer 10 uur).
    Overigens moesten wij provoceren met koemelksporen, door zandkoekjes te bakken met gewone boter (en 'm die dan te geven) Provocatie/introductie met sporen van allergene voedingsmiddelen werkt vaak beter dan direct het pure ingredient te introduceren (zoals een fles gewone melk of een stukje ei, dan heb je eerder kans op een (hefigere) reactie is mij verteld) Ook kun je het zo beter opbouwen.

Helaas reageert Sebas nog steeds heftig op koemelk. Gisteren zijn we begonnen met de introductie van kippeneiwit door 'm Nijntje koekjes te geven. Gisteravond was hij onhandelbaar, net als vanavond. Toch maar weer even stoppen en over een paar weken weer proberen. Niet iedere reactie is hetzelfde.

Heel veel succes en als je nog meer wilt weten mag je me altijd een PB sturen.

groetjes,
    pooh

4. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    @Pooh
    Ik vind het prettig om jouw ervaring te lezen. Wel jammer dat het niet zo is gelopen als je hoopte. Ook vind ik het dapper dat je het thuis doet, nu ik jouw verhaal lees begin ik te twijfelen.
    Als we een provacatietest in het ziekenhuis willen kan het nog maanden duren voordat er plek is.

De heftige reactie van mijn dochtertje was op een stukje ei, haar lippen en gezicht zwollen op. Een angstige ervaring. Het was wel het allergeen in z'n puurste vorm. En de kinderarts gaf idd al aan dat als het allergeen verder is verwerkt het niet of nauwelijks een reactie hoeft te geven. Mmm... ik ga er verder over nadenken en even overleggen met mijn man wat we gaan doen.

Staan jullie onder begeleiding van een arts?

Share This Page