volgens mijn kraamhulp hoeven de spenen en flessen niet meer ( behalve voor het eerste gebruik) uitgekookt te worden. nu lees ik dat de meeste het van jullie toch wel doen. wat is het nu? een x per dag? per week of helemaal niet. bij mij staan ze nu in ieder geval op het fornuis. lijkt mij toch wel fris zo 1x in de week ofzo? wordt een beetje gek van al die tegenstrijdige berichten
Bij ons nog elke dag in het begin. Vanaf 3 steeds iets minder vaak tot 1 keer per week rond de 6 maanden. Daarna gingen ze de vaatwasser in. Hij kreeg tenslotte ook eten van een bordje uit de vaatwasser.. In de vaatwasser worden ze ook warm gereinigd, mits je een heet programma draait. Ik dacht 65 graden of warmer. Dus dan zou het wel kunnen. maar ik vind uitkoken zelf ook frisser. Zeker de eerste paar maanden.
heb geen vaatwasser. volgens mij is het tegenwoordig echt allemaal zo makkelijk. zelfde als warm water gebruiken uit de kraan. ik vind dat zoiets raars. dat deed de kraam hier ook. maar ik zelf pak toch gewoon koud water en warm ik op in de flessenwarmer. spenen en flesjes staan nu in ieder geval lekker te koken
Wat vreemd. Hier werd beide keren gezegd dat je elke dag ze moet steriliseren en na 3 maanden 2x per week.
bij Milan hebben we de flesjes nog dagelijks uitgekookt en gebruikten we afgekoeld gekookt water. Blijkbaar is er in 3 jaar tijd weer eea gewijzigd, want dit keer vertelde de kraamhulp dat je gewoon water uit de kraan kunt gebruiken en uitkoken hoeft ook niet meer. Gewoon schoonmaken in een heet sopje, goed naspoelen en wegzetten in een doek. Een stuk makkelijker dit keer moet ik zeggen. Overigens koken we nog wel 1x per week alles uit.
Hier wel koud water uit de kraan, maar verwarmen in de magnetron.. Dat is lekker snel bij een hard huilende hongerige baby
ja dit zeiden ze dus mij ook! nou ga ze toch lekker om de dg uitkoken ofzo hoor. lekker fris toch en kwaad kan het zeker niet!
Mee eens, heb bij onze dochter op advies van de kinderarts de flessen 6 maanden lang, dagelijks, na elk gebruik uitgekookt/gesteriliseerd (heb zo'n apparaat). Ook de fopspenen 6 maanden gesteriliseerd. Heb ook vaatwasser, maar de flessen die we gebruikten konden daar niet in. Zie eigenlijk het nut niet in als je de flessen 1 keer per week uitkookt, of je steriliseert elke keer of niet toch? Water opwarmen in de magnetron deed ik trouwens ook nooit. Is ook een kleine moeite, als je toch bezig bent he?
Nou, laat ik eens happen, ja leg maar eens uit! Dus 6 dagen in de week niet steriliseren, en 1 dag wel? Hoezo?
ALS er toch onoverhoopt bacterien ergens achter blijven zitten, ruim ik die in ieder geval eens per week op. Dat is nog altijd beter dan wanneer deze eventuele bacterien zich 6 maanden kunnen ophopen. Je snapt toch ook wel dat eens per week nog altijd eventueel schoner is dan helemaal niet?
Ik snap heel goed waarom er gesteriliseerd moet worden, alleen vind ik jouw redenering krom. Steliriseren doe je om de flessen helemaal van bacterien te ontdoen (boven de 100 graden); flessen gewoon schoonmaken daar kunnen bacterien nog wel eens achterblijven. Als je bv elke zondag de flessen steliriseert, en de fles geeft op bv een dinsdag waar wel onverhoopt bacterien achter blijven, waarom zou je die flessen dan op zondag steriliseren? Dan drinkt je kind toch net zo goed op de eerstvolgende dagen uit diezelfde fles.....? Dan mis je mijns inziens de clue van het streriliseren van melkflessen voor een pasgeborene. Natuurlijk is het wel fris (frisser), uiteraard. Ik vond het een kleine moeite om dagelijks de flessen te steriliseren, en dan zeker voor mijn pasgeborene, anderen weer niet.
Zoals ik al in het andere topic zei, ik kook de flessen niet uit maar doe ze in de vaatwasser op 65 graden. Na ongeveer 6 weken natuurlijk de speen weer vervangen. Yelena is tot nu toe 1 keer een beetje verkouden geweest. Ik vind het zelf ook wel nodig om niet alles brandschoon te hebben. Van een beetje bacterien bouwt ze immers wat weerstand op.
Ik neem aan dat jij je kleding niet iedere dag weer opnieuw wast. Na een dag zijn ze een beetje vies, na 2 dagen zijn ze nog weer viezer. Waarom was je je kleren dan niet dagelijks? Waarom snap je dit niet als ik vragen mag? Steriliseren is niet nodig volgens de laatste onderzoeken. Daar vertrouw ik op aangezien dit landelijk is vastgesteld (en niet zomaar na een lullig onderzoekje). Maar omdat je de flessen dagelijks veelvuldig gebruikt en ik vast niet altijd even goed met een flessenborstel in alle hoekjes kom, doe ik het voor de zekerheid toch eens per week. Niet omdat ik geloof dat mijn kind er anders ziek van wordt, maar gewoon om ze af en toe gewoon weer lekker fris af te leveren. Zal meer gevoelsmatig zijn dan echt noodzaak.
Ik ben allang geen baby meer hoor, mijn immuunsysteem/weerstand zit wat anders in elkaar dan een pasgeborene. Maar je moest eens weten hoe vaak de ik onze kleren was. Maar goed, iedereen houdt er zo zijn eigen hygiene op na. Ik ben niet zo iemand die even koud water uit de kraan neemt, om die vervolgens in de magnetron op te warmen, of van mijn part gelijk heet water uit de kraan nemen, om die vervolgens in een niet-gesteriliseerde fles de melk voor te bereiden voor een baby van een paar dagen. Maar dit ben ik dan he, dat andere het doen, prima (dit even off topic). Ik volg de adviezen van onze kinderarts op, die zag onze dochter elke maand 1 keer totdat ze ongeveer anderhalf was. Maar het is iets anders dan even de flessen lekker fris af te leveren dan die zo nodig te steriliseren, zo af en toe. Of je doet het, of niet. Tsja, schoonmaken doe je toch ook wel grondig neem ik aan....? En inderdaad, het is meer gevoelsmatig om frisse flessen 1 keer per week te geven dan meer noodzaak, want als je dat 6 dagen per week doet, heeft steriliseren geen nut. Steriliseren heeft een functie, dat bedoelde ik, en of je doet het wel bij een pasgeborene of niet. Snap jij dit dan niet als ik vragen mag?
Mag ik vragen waarom je dit vertelt? Dit doe ik namelijk ook niet dus heel fijn dat je impliceert dat ik het wel zou doen omdat ik tenslotte ook niet genoeg steriliseer Je hoeft me niet af te schilderen als een monster omdat ik iets doe wat volgens de regels gewoon goed is.