Vandaag ben ik weer bij het cb geweest en daar zeiden ze dat hij nu alles mag hebben. Fruit, warme maaltijd, brood, rijstwafels, liga etc. Maar hoe pak ik dit nu aan? Tymen krijgt nu: 6.45 u fles 240/8 9.30 u fruit, ongeveer 1/3 van een 200 gr potje 10.45 u fles 240/8 14.45 u fles 240/8 17.00 u groente ongeveer 1/3 van 200 gr. potje 18.45 u fles 240/8 met 3 lepels nutrix Ik mag eerst nog gewoon 4 flessen blijven geven, als het goed is vervalt er vanzelf een fles aldus cb. Maar wanneer geef ik nu wat, oftewel hoe pas ik zijn schema goed aan. En moet ik direct met alles beginnen, of eerst maar eens met fruit/ groente en dan later boterhammetje etc. Hellup, mama's met ervaring!
Ik zou eerst beginnen met groente. Als dat goed gaat fruit erbij. Volgens mij mag je pas vanaf 7 maand aan de boterham. Toen ik ging bijvoeden was er binnen notime een fles af. Ging helemaal vanzelf. Gewoon langzaam opbouwen dan komt het wel goed.
Ik geef ook al alles, en zit op 3 flessen. Brood vind ze erg lekker. Ik zou zowel met groente als met fruit beginnen. Fruit sochtends, groente savonds.
Vanaf vandaag gaat bij ons ook fles 4 eraf, in die plaats geef ik wel wat diksap o.i.d. Ons schema (7,5 maand): 08.30 180/6 fles met bambix groeipap (2 eetlepels) 10.30 fruithapje (geen idee hoeveel, maak het zelf) 12.00 stukje brood met boter en beleg 13.30 180/6 fles 16.00 100cc diksap, water of thee (t/m gister kreeg ze hier een fles) 18.00 groente + toetje (meestal volle yoghurt met wat diksap) 20.30 180/6 fles met bambix smulpap (2 eetlepels) De tijden zijn uiteraard een indicatie en niet exact. Ik moet wel zeggen dat de flessen niet altijd leeggedronken worden hoor! Tot gister gaf ik 4x 150/5 fles, nu 3x 180/6 en dus nog wat extra vocht om 16.00 uur. Volgens het cb buro mag dit wel, maar is het niet echt nodig. Gezien onze kleine nogal last heeft van harde ontlasting geef ik toch een flesje sap/vocht eind van de middag. Als ik minder vocht geef wordt de ontlasting weer harder, vandaar! Hopelijk heb je hier iets aan!
Vanaf vandaag ga ik het ook proberen om de 4e fles te laten staan (lynn drinkt de inhoud van 3 flessen verdeeld over 4 flessen) Ons schema: 07.30 uur/08.00 uur: bordje bambix groeipap (200 cc melk en 7 scheppen pap) 10.00/10.30 uur: fruit (1,5 stuk fruit) 12.30/13.00 uur fles (en binnen nu en een aantal weken brood) 15.30 hier zat eerst een klein flesje, ga nu diksap aanbieden met een tussendoortje 17.30 uur groentehap (200 gr potje, of 1,5 aardappel, 3 eetl. groente en 1 eetl. vlees en scheutje olijfolie) 19.30/20.00 laatste fles
Hier heb ik zeker wat aan. Groente en fruit gaan goed, hij zou er nog wat meer van mogen eten, maar dat komt nog wel. Ik denk dat bij ons de derde fles er wel af zal gaan binnenkort, daar drinkt hij nu niet veel van. Zo gauw het groente en fruit goed gaat, ga ik een boterhammetje proberen. Maar nog een vraagje. Vanaf wanneer zijn jullie (een) pap(fles) gaan geven als eerste fles zeg maar. Tymen krijgt nu alleen nutrix in zijn laatste fles (ga binnenkort over op bambix). Want dan schuift de tweede fles ook op of niet?
Ik ben bambix gaan geven een week voordat Lynn 7 maanden werd. Er zitten gluten in en dat raden ze officieel aan vanaf 7 maanden. Dat ene weekje maakte niet zoveel uit. Ik geef het met een lepeltje omdat de vezeltjes de speen constant verstoppen. Daardoor is ze wat langer gevuld en kan de 2e fles opgeschoven worden naar de middag. Lynn heeft daar genoeg aan. Maar ik ken ook kindjes die nog steeds rond half 12 a 12 uur de fles eisen. Lynn redt het meestal wel tot 13 uur.
Nou even een update: Gisteren ben ik begonnen met de vierde fles weg laten omdat het fruit en de groente goed gaan. Het schema is nu als volgt: 6.45 u fles 240/8 met 2 lepels nutrix 9.30 u flesje drinken (hij drinkt ong 50 cc) met nijntjekoekje (eet ong de helft op) 11.00 u 100 ml fruithap met 1/2 liga erdoor gekruimeld 13.00 u fles 240/8 15.00 u flesje drinken (50 cc) en evt. rijstwafeltje 17.30 u 100 ml warm eten en 50 ml yoghurt 19.15 u fles 240/8 met 3 lepels nutrix Is dit een beetje een goed schema in jullie ogen? Zou hij nu genoeg krijgen? Hij zou wel meer fruit lusten, maar ben bang dat hij dan slecht van zijn flessen gaat drinken.
Lijkt mij een goed schema hoor. En het is juist de bedoeling dat ze minder melk gaan drinken. Dus lekker dat fruit en die groente geven (eventueel met nog wat drinken bij het eten) Geef je al opvolgmelk? Want daar mogen ze ook minder van hebben.
Ja, ben inderdaad ook met opvolgmelk bezig. Max 800 cc per dag, maar ik mocht van het cb eerst nog wel iets meer geven omdat hij nog op 4 flessen zat van 240/8. Nu zit hij mooi onder die 800 cc per dag!
Nou je hoeft niet bang te zijn dat hij te weinig melk binnenkrijgt. Lynn zit zo rond de 500 cc op een dag. Ze eet wel veel fruit en eet een heel potje groente leeg (200 ml) Ze slaapt er heerlijk op door. Dit vult natuurlijk ook meer. Kijk maar eens wat hij doet als je meer aanbiedt. Grote kans dat de flessen idd minder worden.
Ik zal het inderdaad proberen Kijken wat hij wil als ik hem een heel potje aanbied. Bedankt voor je antwoord!
Ik heb het langzaam opgebouwd. Toen Joey 4 maanden was kreeg hij 1 fles met Nutrix, toen hij bijna 6 maanden was langzaam wat fruit overdag tussen de voedingen 's morgens door. Toen hij daaraan gewend was, gaf ik hem tussen de voedingen 's middags een Liga'tje eerste stap. Toen bij ons aan tafel wat avondeten aan gaan bieden en tussen de middag een half broodje. En zo steeds opgebouwd. Niet alles tegelijk, maar het gaat best rap!
Ow, en het ging helemaal vanzelf dat hij over ging op minder flesvoedingen uiteindelijk. Het liep gewoon zo, is helemaal niet bewust gegaan, maar het was supermakkelijk!
@ saona dat vind ik nou ook, het gaat al zo rap. Ik kan nog echt genieten van die momenten met de flessen. Het enige moment dat hij lekker rustig bij me ligt, als babytje, de rest van de dag heeft hij het veel te druk met de wereld te ontdekken Ik mocht de eerste papfles ook als pap uit een bordje geven, dat moest ik zelf weten, nou ik geef voorlopig nog fles. Heerlijk momentje. Volgens het cb zou hij dan wel langer aan de fles blijven, nou van mij mag hij... Ik heb hem vandaag meer fruit aangeboden, maar na een half potje had hij genoeg. Dus dat zit wel goed. Brood ben ik nog niet mee begonnen, mocht wel van cb, maar eerst maar eens wennen aan de fruit en groenten. Ik denk dat ik met brood begin als hij 7 maanden is, net als de bambix.