Ik heb ook gemerkt dat Jelle er niet meteen van door ging slapen. In eerste instantie kreeg hij juist meer last van zijn darmen. Gelukkig was dat na een week over, maar hij heeft er wel 4 weken over gedaan om de nachten weer door te slapen. Nu slaapt hij in principe goed door van 19.30 tot 8.00.
ik zou zeggen met proberen kom je het aan de weet.... ik heb bij beide kids toen ik over ging op flesvoeding (ik kon geen bv geven) ook op een gegeven moment wat toegevoegd aan de laaste fles, ze waren toen zo rond de 2,5 - 3 mnd ,en ze sliepen heerlijk door van 23.00 tot 05.00 uur - 06.00 uur.... vroeger had je johannesbroodpitmeel (bij de oudste) en bij de 2e was het dus nutrix rijstebloem ze deden het daar hartstikke goed op hoor. kwam zelf ook weer een beetje onder de mensen.... laat je niet gek maken door die felle reacties van andere over cb's, volg gewoon je gevoel...je moet je niet gek laten maken door reacties van anderen, en ook niet door dingen van het cb.... het ene cb zal adviseren er wat bij te doen, terwijl de ander dat soort dingen volledig afzweert... zelfde als met potjes fruit, wij kregen ook al "vroeg" ander eten erbij tussendoor, en tis heerlijk om te zien hoe lekker ze dat vinden....die van mij waren pakweg een maand of 3 dat ik begon met af en toe van die fruithapjes...heerlijk vonden ze het maar goed dat waren wel weer dingen die ik niet op het cb vertelde want ik doe toch datgene wat ik denk dat goed is en mijn grootste raadgever is mijn moeder dus tja kheb inmiddels wel 2 van die heerlijke "alles" eters... dus kortom gewoon lekker je gevoel volgen meid... succes
ik ben vandaag bij het cb geweest en sam (3maanden,1week) mag nu nutrix. Omdat hij heel erg nieuwsgierig is naar eten, mag hij 1 fles met nutrix en dan in een bordje. dus niet uit een fles, want dan blijft hij nieuwsgierig en huilen als hij iemand ziet eten.
Ik ben ook wel benieuwd hoe sommige dames aan hun info komen over voeding, ze lijken alles beter te weten als artsen en verpleegkundigen mijn vraag dan ook hebben jullie er voor gestudeerd of is het google en natte vingerwerk, eigen ervaring.... kom vertel ons het geheim eens!
als ik alles teruglees, kom ik tot de conclusie dat iedereen uit eigen ervaring spreekt, en welk advies ze van het cb hebben gekregen. ik spreek in elk geval uit eigen ervaring, en ervaringen uit mijn omgeving. ] ik vind dat jouw post een beetje uitnodigd tot een discussie, het komt aanvallend over, ik ben van mening dat de reacties hier goed bedoelt zijn, dus ik snap jouw vraag niet helemaal...
De vraag is al eerder door Pie gesteld, alleen er was geen antwoord op gekomen, en ja ik nodig uit tot een discussie daar is een forum ook voor bedoelt (toch) Maar ik zie zo vaak tegenstrijdige info op dit gedeelte van het forum dat ik wel eens wil weten hoe iemand aan die kennis en kunde komt. gewoon nieuwsgierigheid dus, en zeker niet aanvallend bedoelt.
Bij 5 maanden zei het CB tegen ons voeg maar wat nutrix toe aan de laatste fles, eerste stap naar andere voeding en verzadigt gevoel. Tijn vind het heerlijk! Ik heb het in combinatie gedaan met van 5 naar 4 flessen! Ik vraag me dit ook af..steeds als ik een posting zie met deze info over voeding, vraag ik me af hoe diegene aan deze info komen! Want ik mag aannemen dat het CB heel goed weet wat ze zeggen? En dat zou dan betekenen dat alle ouders die bij mijn CB zitten, en niet op zwangerschapspagina komen het fout doen? Ik bedoel, als je voor het eerst mama bent, weet jeniet alles, en neem je in grote lijnen aan wat het CB verteld? Wil geen discussie creeren, maar ben gewoon nieuwsgierig. kus miek
Ik ga er geen namen bij noemen mensen die zich aangesproken voelen zullen wel reageren neem ik aan(namen voegen naar mijn mening ook niets toe), maar ik zie in diverse topics zoveel verschillende adviezen voorbij komen die soms nogal lerend zijn omschreven, en er word dat ook geen ruimte voor uitzonderingen overgelaten en dat terwijl iedere kindje toch uniek is.... dus anders reageert op voeding en andere adviezen krijgt wbt voeding van het CB of kinderartsen. Zal ff n voorbeeldje geven: Over bijvoeding bijvoorbeeld, bij flesvoeding mag je bij 4 maanden beginnen. Bij borstvoeding is dat beter als je het uitstelt tot de 6 maanden, maar ik lees toch vaak hier op het forum dat er verteld word dat ook bij FV je beter kan wachten tot de 6 maanden. En dat terwijl het CB en de kinderartsen zeggen dat je bij de 4 maanden mag beginnen met bijvoeding..... nou wie weet wat de waarheid is, en zijn uitzonderingen niet mogelijk? En ja dan blijft mijn vraag (die eerder al door anderen ook gesteld is) staan hoe kom je aan die wijsheid.
uit een boekje of van een site (over bv-fv) want van sommige zie ik dat hun reacties nadat ze "gekopieërd en geplakt" zijn iets bewerkt zijn zodat het "eigen" bewoordingen zijn... maar goed maakt niet uit, wel vindt ik dat als er adviezen worden gegeven en mensen adviezen meekrijgen van het cb of what so ever andere niet hoeven te reageren als ware de mensen op het cb uitzendkrachten die bij wijze van spreke daarvoor bij de mac donalds hebben gewerkt... de mensen die daar werken hebben vooralsnog zeer zeker geleerd en zijn daar niet zomaar aangenomen en de adviezen die zij moeders meegeven zijn geen eigen verzinsels.... gr.smoekie
tja en in belgie is er dan wel geen regering maar om te zeggen dat wij nu zoveel achterlopen op de rest van de wereld ik denk dat je gevoel je vaak de goede weg leid naar hoe je met je kindje om moet gaan. de regels zijn volgens mij richtlijnen die je op weg helpen, maar de details zal je zelf moeten invullen. zo zal het met alles zijn....niet die protocollen en richtlijnen weten hoe jouw kindje reageert, dat weet je zelf.
ik ben het met brenda eens, dat is wat ik ook doe bij het cb, de adviezen zijn richtlijnen (dat zeggen ze zelf ook) wat je er mee doet is aan jou. maar wat ik zo raar vind, en dat kom ik telkens weer tegen op deze site, is de uitéénstaande adviezen van het cb.
Ja dat laatste vind ik ook zo raar. Hier lees ik vaak dat het CB zegt met 4 maanden bij te voeden, bij ons was het advies 6 maanden en in ons geval fruit nog later... Zo ook met Nutrix, daar hebben ze het bij ons nooit over gehad. Ik weet echt niet waar het voor is, voor pap ofzo? We zijn tussendoor verhuisd nar een andere stad maar de CB's zijn hetzelfde qua adviezen... Je zou toch zeggen dat alle CB's op één lijn zouden zitten Ik snap het gewoon niet. @ Mamalieske: ik vroeg naar namen omdat ik niet weet of ik me aangesproken moet voelen of niet...
nou ik ben eerlijk, ik voel me in zekere zin aangesproken, omdat ik dus ts antwoord geef, let op, op eigen ervaring en advies van deskundigen gebasseerd. en dat doe ik trouwens over het hele forum. @ mamalieske: dus ik ben ook wel benieuwd wie je bedoelt. en zijn al jouw antwoorden alleen gebasseerd op adviezen van deskundigen of antwoord jij ook wel eens naar jouw ervaring...
Ik heb weinig op met het cb. Ik heb nu drie kids en bij alle drie kreeg en krijg ik andere adviezen. Ik luister naar me zelf en vraag raad aan mijn schoonzusje. Ook hier op het froum lees ik goede adviezen. Het cb heeft misschien de theoretische kennis van voeding en groeien maar ieder kind is anders en de praktijk wijst soms anders uit. Luister naar je eigen gevoel en neem adviezen aan van diegene die jij wilt. De meningen van mensen hier zijn vaak gebasseerd op eigen ervaring, is daar wat mis mee? Lees gewoon goed en doe er mee wat je wilt of juist niet.
precies, het is bijvoorbeeld ook niet mijn bedoeling dat als ik een advies geef dat degene die een vraag stelt dat van mij klakkeloos moet overnemen, vind je je erin dat kun je als je dat zelf wilt er wat mee doen. ik heb ook nog een dochter van 9 jaar en 9 jaar geleden waren de adviezen weer anders dan nu, en zo zal het altijd wel blijven...
Daar kan ik eenvoudig op antwoorden, dit is ons eerste kindje... dus ervaring tja hoeveel kan je die hebben alles is nieuw en voor het eerst. In mijn vriendenkring zijn weinig moeders, en de meeste daarvan geven bv dus vergelijkingsmateriaal is er niet. De adviezen die ik tot nu toe heb gekregen zijn via de Maag Lever Darm arts gekomen en de kinderarts die Isa goed in de gaten houden omdat ik zelf CU heb. Aangezien ik daarom in het ziekenhuis kom, komt daar de meeste info vandaan en niet zo zeer van het CB.
ik zou de adviezen van artsen veel eerder opvolgen dat van het cb, wat dat betreft lijkt dat veel meer op 'natte vinger werk' even off topic, maar volgens het cb had mijn zoon twee keer een hartruis, en daarom krijste hij altijd zo. ben natuurlijk naar mijn ha gegaan, die heeft dat uitgesloten en bovendien zei ze, dat als een kind zo hard kan krijsen en zo hard zuigt (bv en fv) dat het onwaarschijnlijk was dat hij iets aan zijn hart had. ik volg mijn gevoel, als ik me er niet in kan vinden doe ik het gewoon niet, ik vertel ook niet alles op het cb (slaapproblemen etc) want heb al heel wat adviezen gekregen wat totaal niet bij ons past... (laat het kind maar eens een nacht huilen, gewoon niet naar toe gaan nee dank je)
nee meid, ik roep ook niet dat het cb maar in de ruimte lult hoor, en geloof me, als wie dan ook een gezwel of knobbel voelt bij mijn zoon zal ik dat nooit in de wind slaan. ik gaf als voorbeeld de verschillende adviezen over voeding en over slapen. ik zou mijn zoon maar gewoon een keer een paar nachten moeten laten huilen (lees krijzen) en er niet naar toe gaan, omdat ze 'gauw' iets door hebben. tuurlijk hebben baby's gauw iets door, maar mijn zoon doet dit al vanaf zijn geboorte, nou ik heb me er bij neer gelegd, en als ze erom vragen gaat alles goed. hij is gezond, groeit goed, is heel goed te gebruiken overdag, dus, ik laat het daarbij op het buro.