Maar waar ik soms een beetje moe van word zijn de opmerkingen die hier zeer stellig gemaakt worden over wat wel en niet waar of goed zou zijn, dan bedoel ik hier dus niet de goed bedoelde adviezen maar de stellige overtuigingen van bepaalde mensen. Dan ben ik dus inderdaad benieuwd als je ergens zo zeker van bent en dat hier VERKONDIGD waar die wijsheid dan vandaan komt en dat bedoel ik dan ook net zoals mamalieske niet vervelend maar gewoon uit nieuwsgierigheid, want wat ik me helemaal voor kan stellen is dat je daadwerkelijk verstand hebt van zaken en niet alleen uit eigen ervaring. Als ik iemand om advies vraag maakt het mij niet uit waar ze het vandaan halen, ik bedoel ervaring is ook heel nutig maar als mensen dingen beweren en zeggen dat iemand anders het niet bij het juiste eind heeft moet dat wel ergens op gebaseerd zijn.
Ik begrijp precies wat je bedoelt Pie . Dat zijn de mensen die alleen maar waarde hechten aan verichtte onderzoeken waaruit iets is gebleken zonder stil te staan bij het feit dat er in het verleden verschillende onderzoeken gedaan zijn waarbij men soms terug is gekomen op de uitkomst van iets Klein voorbeeldje wbt het slapen van kinderen op de zij rug buik dat is ook weer anders dan wat men vroeger zei (en onderzocht had) . Wbt de voeding van tegenwoordig zal deze niet zo heel veel meer verschillen van borstvoeding hoor .er zijn in het verleden onderzoeken gedaan naar het verschil tussen bv kindjes en fv kindjes, en daar is uitgekomen dat bv kindjes meer weerstand hebben .maar dat was vroeger, de voeding van tegenwoordig is in tegenstelling tot de voeding van vroeger ook vele malen verbeterd . Vroeger at men altijd gezond en dan bedoel ik iedere avond aardappels met onbespoten groente vers vlees e.d ..tegenwoordig is het vaak een snelle hap en zijn het aardappels wat de pot schaft zijn de groente meestal tig keer bewerkt in tegenstelling tot vroeger, de dieren van nu die jij op je bord hebt hebben tegenwoordig tig spuiten in hun bips gekregen en vroeger was dat allemaal niet, toen was alles wat je naar binnen werkte echt vers ., en nu niet meer, en ook dat krijg jij allemaal binnen, en dus ook de kinderen van bv moeders . dus tja wie weet wat de onderzoeken over een tientaljaren weer uit zal wijzen . Alle voedingen die tegenwoordig te koop zijn, zijn gewoon allemaal goed en het enige verschil zit em in het merk niks meer niks minder . Al wat ik aan adviezen geef zijn adviezen verkregen uit mijn eigen ervaringen en dat van mijn eigen omgeving, en niks uit een boekje of uit een of ander onderzoek Maar daarom vindt ik het soms wel grappig te lezen hoor hoe sommige zo geleerd over komen terwijl als je zelf ff de google knop gebruikt dat 90% van wat er staat bijna volledig gekopieërd en geplakt is en hier en daar wat veranderd zodat het eigen bewoordingen lijken .
Nou ik zou zeggen google er eens op. Ik weet dat er ergens ene link bestaat volgens mij van de gezondheidsraad waar de brief in staat die in 1999 naar alle cb's gegaan is dat ze moeten overgaan advies tot bijvoeding te geven vanaf 6 maanden. Maar adviezen die je jaar in jaar uit gegeven hebt verander je niet makkelijk. In ieder werkveld kom je mensen tegen die vastgeroest zijn in hun werk ook op het cb. Verder is het zo dat veel bijscholing over voeding die aan de medewerkers van het cb gegeven wordt gegeven wordt door medewerkers van bijvoorbeel nutricia/olvarit en die gaan niet zeggen dat je hun product vanaf 4 maanden niet moet geven Het is ook niet verboden voeding te geven aan kindjes jonger dan 6 maanden. Dus daar kun je verder wettelijk gezien niks aan doen/veranderen, maar het verklaart wel waarom veel cb's die oude adviezen nog geven. Want wiens brood met eent wiens woord men spreekt oid zegt een spreekwoord.
Tja ik heb al vaker verteld waar ik mijn info vandaan heb... En ik ben ervan overtuigd van wat ik via verschillende bronnen gelezen heb. Dus ja ik heb wat dat betreft stellige overtuigingen. En van daaruit geef ik goedbedoelde adviezen . Dit snap ik niet. Het lijkt mij logisch dat ik me richt naar de meest recente onderzoeken. Die wijzen uit dat de eerste 6 maanden (moeder)melk volstaat en het af te raden is eerder met bijvoeding te beginnen. Tot het moment dat er uit andere onderzoeken iets anders blijkt, houd ik me daaraan. Zucht... kv verschilt wel degelijk in veel opzichten van moedermelk. Maar goed die discussie is al zo vaak gevoerd, daar ga ik niet meer aan beginnen...
Tuurlijk zit er een verschil tussen bv en flesvoeding, dat mag duidelijk zijn! Het is de eerste keuze en dat word ook overal gepromoot. Dat zal je mij nooit anders zien beweren. Maar ik ben blij dat er flesvoeding is. Anders zou Isa via mij een hoop rommel binnen krijgen Dat je bij bv niet eerder met bijvoeding moet beginnen lijkt me ook redelijk logisch.... je bv kan anders terug lopen (lees ik overal). En als je kindje bv moeilijk poept kan je dat me je eigen eten proberen te ondervangen. Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat veel info op i-net zwaar veroudert is, onderzoeken van jaren terug enz ik kom het ook vaak tegen over mijn ziekte en medicatie. Dingen die in onderzoeken verzwegen worden enz. zaken die internisten je niet mogen vertellen ook. Als voorbeeldje ik heb CU om ontstekkingen te onderdrukken kan je diverse zaken doen.... bv roken! Maar dat mag geen enkele arts je officieel vertellen want het ongezond, maar een van de eerste dingen die ze je vragen zijn: rook je? als je dan nee antwoord dan zegt de arts letterlijk : jammer! Ik rook nu dus weer na mijn zwangerschap in de hoop dat de ontstekkingen weg blijven, je vind er helaas weinig over op i-net hier toevallig een linkje gevonden: http://www.mlds.nl/pages/aandoeningen.p ... =50&char=C Ik neem dus onderzoeken en zeker de gevonden info op google met een korreltje zout.
Ik heb op het CB het advies gekregen om te wachten met bijvoeden tot 6 maanden (zowel bij FV als BV). Nutrix is ook een vorm van bijvoeding. Het CB gaf ook aan dat ze niet begrijpt waarom die potjes vanaf 4 maanden in de schappen staan. Daarnaast heb ik ook de nodige informatie van internet over dit onderwerp gezocht. Even googelen en je komt een heel eind. Ook daar heb ik ontdekt dat bijvoeden voor 6 maanden wordt afgeraden (uitzonderingen daargelaten, je hebt natuurlijk altijd de 'bijzondere gevallen'). Dit heeft voornamelijk te maken met het uitrijpen van de darmen van je ukkie, maar ook met een grotere kans op het krijgen van allergieën. Tel ik die twee bronnen bij elkaar op dan heb ik als moeder genoeg "bewijs" dat het niet zo goed is en daarom ben ik echt pas begonnen met 6 maanden. Simpel eigenlijk hè? Groetjes Six
Ach ja, ik zie het steeds vaker. TO vraagt om advies en het wordt meteen een hele discussie. Even in het kort: bijvoeden voor 6 maanden is afgeraden om verschillende (goede!)! redenen. MAAR, het is jouw kind. Uiteindelijk moet jij die beslissing maken.
De zin "het is jou kind jij moet de beslissing maken" is een veel voorkomende zin eigenlijk he als het om het opvoeden en verzorgen van onze kinderen gaat. Eigenlijk zou ik deze zin best eens ter duscussie willen stellen. Maar dat wordt zo iets oeverloos vrees ik dat ik het niet aan durf. Uiteraard kan ik het niet laten te vertellen waarom ik de discussie zou willen voeren dus dat doe ik toch even. (let op niet inhoudelijk op reageren!) Maar goed ik vraag me wel eens af in welk opzicht mensen mbt voeding voor het kind (bijv bijvoeden vanaf 4 maanden of eerder om een redelijk veilig onderwerp te nemen) meer "gedwongen" zouden moeten worden te wachten tot 6 maanden. Waarom? Omdat de kosten van de gezondheidszorg steigen, en met het later starten met bijvoeden voorkom je in veel gevallen een hoop zaken, dus lagere kosten op lange termijn. Zo kan kun je natuurlijk meer zaken noemen, maar ik wil bij de bron beginnen, de voeding van onze kinderen. (van uit de mening dat als de basis goed is de rest ook beter gaat) Ik weet dat dit een heel hekel punt is, en toch blijft deze vraag me bezighouden zo nu en dan. Nogmaals geen discussie, gewoon stof tot nadenken misschien?
Bumbaloe, ik ben het helemaal met je eens! Maar ik zie zo vaak op dit forum dat mensen om advies vragen en dat ze uiteindelijk toch doen waar ze zelf zin in hebben. Alle goedbedoelde adviezen worden genegeerd. Daarom reageer ik nog nauwelijks op dit soort topics. Het is bewezen dat het beter is om met bijvoeden te beginnen vanaf 6 maanden, maar goed, wie niet luisteren wilt.......
Daarom hierbij alleen maar links naar onderzoeken die de afgelopen 2 weken gepubliceerd zijn. Zijn die recent genoeg? over de gevolgen van wel of geen borstvoeding geven/moedermelk krijgen voor de gezondheid: http://www.dietandcancerreport.org/down ... /dutch.pdf over hoe het komt dat 9 van de 10 kinderen met borstvoeding een hoger IQ kunnen scoren: http://www.nrc.nl/wetenschap/article811 ... genvariant
Dirksmama, nu ben ik erg voor het bewijs van iets via wetenschappelijk onderzoek. Maar die laatste die je geeft is toch eigenlijk al oud nieuws? Daarnaast denkt men bij dat onderzoek (of een onderzoek met gelijke uitkomst) dat een deel van de hogere intelligentie bij kinderen die bv geven komt doordat ouders die bv geven over het algemeen ook intelligenter zijn? (Hoger opgeleid)
je kan van mij zo veel linken plaatsen die je wilt hoor, maar vergeet daarbij 1 ding niet, en dat is ten eerste dat ik het met iedereen eens ben dat bv goede voeding is voor je kind, maar dat andere berichtgevingen van sommige van jullie (waaronder die van jou) andere moeders die geen bv kunnen of willen geven en daarbij kiezen voor het beste alternatief na bv "dommere" of "ziekere" kindjes krijgen.... krijg wel eens het idee dat jullie totaal niet stil staan bij de gevoelens van andere moeders laat dat "gedrein" toch eens achterwege zeg.... ik zeg over fv wat ik al eerder zei dat die tegenwoordig bijna "vergelijkbaar" is met bv en dat als er onderzoek naar gedaan wordt de cijfers over pakweg 10 jaar anders kunnen zijn dan dat ze nu zijn....
Goh, oooh naja zo veranderen de meeste fv topics ook in bv predik topics... dus het viel me niet eens meer op eigenlijk gewoonte?
intelligentie hangt af van meerdere factoren dan alleen bv. om te beginnen moet je een bepaald gen bezitten. verder ligt het aan de school, de medeleerlingen en de vriendjes of je kind al dan niet intelligenter wordt dan anderen. dit zijn maar een paar factoren hoor er zijn er nog meer. Maar hey als jij denkt dat jouw kind slimmer is door de bv, be my guest
Waar staat dat ik denk dat mijn kinderen intelligenter zijn omdat ze bv krijgen? Ik zeg dat ze intelligenter zijn omdat ik zo intelligent ben De factoren waar jij het over hebt zeggen minder over intelligentie. Dat zijn omgevingsfactoren, die zeggen meer over of een kind met een aangeboren intelligentie zich tot zijn nivo kan ontwikkelen.
haha, oke maar een kind met het intelligente gen en bv dat verder in zijn leven nooit gestimuleerd of geprikkeld wordt zal uiteindelijk ook niet erg slim worden. dat bedoel ik daarmee te zeggen. ik denk dus dat omgevingsfactoren wel een hele grote rol spelen. en ik denk dat iq aangeboren is, dus of je daarna fv of bv geeft dat is bij de ontwikkeling nog niet bekend voor het kind.
Jep dan zeggen we hetzelfde. Want dat is wat ik ook zeg Of je het redt met alleen je intelligentie is van veel meer zaken afhankelijk dan enkel je aangeboren slimheid.
Hier heeft Nutrix geen invloed op het slapen, wel op het drinken, ze drinkt makkelijker uit de standenspeen als ik 2 scheppen Nutrix in de fles doe, meer heb ik nog niet gemerkt. Ik ben het met 6 maanden gaan geven.