Hallo dames, effe een vraagje aan jullie, mijn dochter dominique is nu 1,5 maand, nu heb ik op advies van vriendinnen eergisteren aan haar laatste fles van 160 ml een half theelepeltje nutrix toegevoegd, ze heeft toen 100 ml. gedronken en kreeg toen niets meer uit de speen, heb haar toen een flesje van 60 gewone voeding aangemaakt en die heeft ze toen opgedronken, wat dacht je ze sliep toen zes en half uur door en meldde zich toen nog niet eens echt dringend maar heb haar toen voeding gegeven. Afgelopen nacht heb ik haar weer nutrix toegevoegd weer een half theelepeltje maar toen was na 60 ml. de speen alweer verstopt dus een flesje gemaakt van 100 ml. die ze leeg dronk, ze moet natuurlijk behoorlijk hard werken om de fles met nutrix op te drinken, maar nu heeft ze weer zes uur geslapen toen ze zich meldde heb ik haar speentje gegeven en toen heeft ze nog weer een dik uur geslapen. Nu begin ik echter te twijfelen, is ze niet nog te jong om dit te doen, komt het van de nutrix dat ze nu zo lang slaapt of zou ze gewoon er aan toe zijn om langer te slapen? Doe ik het wel goed, ze krijgt gemiddeld zes flessen per dag van 160 ml. die ze gulzig leegdrinkt. Overigens doet ze het heel goed is over het algemeen erg tevreden en vrolijk! Verhogen jullie per week 10 ml. of 5 ml.? temig wat een vragen he? ik hoop dat iemand mij hier antwoord op wil geven! alvast bedankt voor jullie aandacht! groeten jette
Niet gewoon te jong, maar VEEL te jong. Op deze leeftijd zijn de meeste kinderen nog helemaal niet toe aan doorslapen, dat moet je ook niet gaan forceren met bijvoeding. En als ze aan doorslapen toe is dan is een toevoeging ook niet nodig, omdat ze dan toch wel slaapt. Je kind weet zelf heel goed hoeveel melk het nodig heeft, je kunt gewoon een fles maken (wat groter dan je deed), die aanbieden en de fles weghalen als ze stopt. Je noteert gewoon hoeveel ze drinkt. De volgende fles geef je dan als je kind er om vraagt en weer laten drinken tot ze stopt. Je zult dan zien dat ze de ene keer meer laat staan dan de andere (zelf eet je ook niet bij elke maaltijd evenveel) en dat er de ene keer ook meer tijd tussen zit als de andere. Maar door op verzoek de fles te geven kom je je kind veel meer in haar behoeften tegemoet. Noteer steeds hoeveel ze drinkt. Per 24 uur moet je dan ongeveer op 150cc per kilo lichaamsgewicht uitkomen. Als je daar ver bovenuit komt, een dag of wat is dat niet erg (kan een regeldag zijn), maar als het structureel is, maak dan de fles aan, en voeg 15-20cc extra water toe. Als je op schema wilt blijven voeden: een fles verhoog je niet per week of zo, maar je past de voeding aan aan het gewicht van je kind. Dus elke keer als je naar het CB gaat om te wegen zal de wvk met je kijken of de hoeveelheden nog kloppen. Of die 5 x 160cc nog klopt kun je zelf heel makkelijk uitrekenen met het sommetje: 150cc x lichaamsgewicht: aantal voedingen= hoeveelheid per fles. Als je naar die som kijkt is de hoeveelheid die je geeft goed voor een kind dat ongeveer 5,3 kilo weegt.
hallo dirksmamma, bedankt voor je antwoord, ik las hier van meerdere mamma´s die ook al op jonge leeftijd wat nutrix toevoegen, maar ik begrijp van jou dat jij een tegenstandster bent! Jou tip om en grotere fles te maken functioneert hier niet, mijn dochter drinkt gewoon door, ze stopt niet zelf, echter als ze veel meer drinkt spuugt ze na alles te hebben opgedronken het teveel uit, dat kan ook niet de bedoeling zijn natuurlijk. Ik heb met het consultatiebureau afgesproken om per week 10 ml. te verhogen tot mijn volgende bezoek, echter is het vorige bezoek afgezegd daarom was ik even nieuwschierig naar jullie tips. Ik denk dat mijn dochter al wel wat zwaarder is dan 5,3 kilo, maar ik moet over twee weken weer naar het consultatiebureau dus ik blijf gewoon per week maar ongeveer 10 ml. verhogen en dan kunnen we over twee weken weer evalueren, mijn dochter doet het hardstikke goed en is goed wakker, actief, vrolijk dus als ik daar naar kijk doe ik het geloof ik niet verkeerd. Jette
De meningen over het hoe en wanneer Nutrix geven is gewoon erg verdeeld. Je hebt voor- en tegenstanders en je zult beide partijen wel horen hier. En daaruit zul je de voor jou beste argumenten moeten pikken. Persoonlijk vind ik je kindje ook veel te jong voor Nutrix. Het is met die leeftijd zelfs nog heel normaal als ze zich 's nachts ook nog om de 3 a 4 uur melden. Of dat leuk is voor jou en je man is punt 2, maar daar gaat het hier niet om. Nutrix wordt gezien als bijvoeding en het wordt geadvisseerd om daar pas mee te beginnen als je kindje 6 maanden is. Wil je niet tot de 6 maanden wachten, dan is het in ieder geval raadzaam om te wachten tot je kindje 4 maanden is...dat staat ook op het pak meen ik..
hallo loetje, klopt op het pak staat 4 maanden. Ik heb dominique gisteren geen nutrix gegeven, ik wilde weten hoe ze het zonder zou doen, nou ik stond perplex, ze heeft gisterenavond haar laatste fles om kwart voor 10 gehad, dat was eigenlijk te vroeg, maar het ging niet later ze was zo onrustig dat ik het ook zielig vond om haar nog te rekken qua voeding, ze heeft doorgeslapen tot vijf uur dus zeven uur achter elkaar, en misschien had ik om vijf uur nog wel een speentje kunnen geven maar dat vond ik ook weer zielig dus heb haar toen de fles gegeven. Merk wel dat nu ze dus langer slaapt overdag meer wakker is en vaker de fles wil eerder was het om de vier uur, nu om de drie. Maar dat is eigenlijk wel logisch toch ze vervangt de extra fles s'nachts door overdag meer te drinken. Maar zoals het nu gaat hoef ik natuurlijk geen nutrix te gebruiken, dan was ze er schijnbaar gewoon aan toe om wat langer te slapen. Ook was er gisteren weer ontlasting gelukkig maar, maakte me er al zorgen over, vandaag nog geen ontlasting maar dat ligt dan ook niet aan dat beetje nutrix wat ik gaf. gelukkig maar ik voelde me al schuldig! Liefs jette
mij krijgt gewoon nutrix sinds week omdat hij ook steeds maar 100cc drinkt en niet meer en kwam dus om de 3 uur , doe ik nu laatste fles met nutrix een thee lepeltje maar en hij slaapt tot 5 uur of 6 uur dat mag niet ,dit mag niet , niks mag meer tegenwoordig , nou ik ken een boel moeders op schooplein hebben ze nu kids ook allemaal gegeven gezonde kids allemaal , ze zieden ook naar je eigen gevoel luisteren zo hebben ze ook hun gezonde kids groot gebracht , waarvan hier ikke trouwens hoe gek ook klinkt sinds nutrix heeft hij ineens zachte ontlasting , daarvoor altijd verstopt en moelijke ontlasting ,dus het kan ook andersom werken
Gaat de nutrix ipv Friso extra of gaat dat er nog extra bij in? Of dan maar gewone Friso? En is 123 speen idd ok?
ik weet niet hoe met friso extra zit hellas , gebuik gewone speen nr 1 , heb wat groter gemaakt die gat , had al speen gekocht vanaf 3 maanden , nou veel te groot ofzo hij verslikt zo wat dan maar gewone speentje
Je kunt de Nutrix gewoon bij de flesvoeding geven die hij al krijgt. Is de Friso extra voor hongerige baby's? Jelle krijgt 's avonds Nutrilon Forte (voor hongerige baby's) en in het begin deed ik daar ook Nutrix bij. Nu zit hij inmiddels aan de bambix... Je kunt even kijken hoe het gaat met Nutrix en Friso extra, ik zou niet ook nog gaan veranderen van voeding... Als je kindje dan klachten (kramp, verstopping, diarree) krijgt weet je waar het van komt... Ik heb altijd de 123 speen gebruikt, Jelle kreeg de nutrix niet uit een gewone Avent speen. Succes!
Friso Extra is voor hongerlapjes. Door een andere eiwitsamenstelling verzadigd het meer. Je zou er dus Nutrix aan toe kunnen voegen, maar moet dan wel rekening blijven houden met het feit dat het bijvoeding is en dus nadelen kan hebben. Friso Extra puur heeft dat natuurlijk niet.