Uitslag thuistest HPV (baarmoederhalskanker onderzoek)

Discussion in 'De lounge' started by Wolf1981, Nov 24, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wolf1981

Wolf1981 Lid

Apr 28, 2017
    54
    24
    8
    Female
    Ik heb totaal geen moeite om met mijn benen wijd bij de dokter te liggen maar het was gewoon even moeilijk te regelen om zonder mijn jongste zoon naar de huisarts te gaan. Zo'n onderzoek doe ik liever zonder kinderen erbij ;) Ik wilde voor ik 30 werd eigenlijk al eens een uitstrijkje laten maken omdat ik bij mijn 3 zwangerschappen erg heb gebloed zonder aanwijsbare reden. Bij de kleinste aanraking ging ik al bloeden. Bijvoorbeeld alleen al met het plaatsen van een eendenbek zonder dat de arts überhaupt wat gedaan had. Het laatste jaar heb ik ook tussentijdse bloedingen. Maar omdat ik toch de 30 in het vooruitzicht had, heb ik gewacht tot de officiële oproep. Ik heb een thuistest aangevraagd. Vond ik wel zo makkelijk.

Nou kreeg ik vandaag al de uitslag (vorige week opgestuurd) Er is HPV gevonden. Opzich is dat natuurlijk niet erg want veel vrouwen hebben dat. 80% van de vrouwen loopt het virus ooit op maar in de meeste gevallen verdwijnt het binnen 1 tot 2 jaar. Als het virus langdurig aanwezig is heb je meer kans op onrustige cellen.

Nu moet ik natuurlijk wel naar de huisarts om een uitstrijkje te laten maken en door de tussentijdse bloedingen ben ik toch een beetje zenuwachtig. Ook wist ik eerst niet dat het virus meestal vanzelf binnen 1 tot 2 jaar weg gaat. Ik kan me niet voorstellen dat ik het afgelopen 2 jaar heb opgelopen. Ik heb nu 7 jaar een relatie, sinds we geen kinderwens meer hebben doen we het alleen nog maar met condoom (dan is het risico al 70% minder) en heel eerlijk met ons drukke gezinsleven is het afgelopen jaar ook op 2 handen te tellen :oops: Ook weet ik echt 10000% zeker dat afgelopen 7 jaar mijn man en ik alleen met elkaar het bed hebben gedeeld.

Sorry, wat een verhaal weer. Eigenlijk wil ik vooral weten uit nieuwsgierigheid wat de uitslag was bij jullie zelftest en wat daarna de uitslag was bij het uitstrijkje :D

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,361
    113
    Female
    Dat is echt het grote nadeel van de thuistest: als er hpv wordt aangetoond moet je alsnog met je billen bloot en is het wachten op de uitslag nog spannender.

Gezien je klachten zou ik eerst een gesprek aanvragen met je huisarts (of wat extra tijd laten reserveren op het spreekuur) om je klachten te bespreken. Misschien is het wel zinnig om naast je uitstrijkje nog wat extra tests te doen (kweek, soa test) om te kijken wat de oorzaakvan het bloedverlies is. Als die eendenbek er toch al in moet, dan maar meteen grondig ;)

Succes!

owly likes this.
  3. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

Oct 2, 2014
    1,194
    400
    83
    Female
    Ik heb vorig jaar ook de thuistest gedaan en bij mij was er ook HPV geconstateerd. Toen ik die uitslag kreeg was ik al in tranen, want ben al ruim 6 jaar samen met mijn vriend en we zijn beiden monogaam. Dus ja, dat betekende dat ik óf HPV van mijn vriend heb gekregen (en het mogelijk al 6 jaar heb) óf van een andere bedpartner nog langer uit het verleden :eek:.

De uitslag van mijn uitstrijkje bij de huisarts was niet verontrustend: PAP3A. Normaalgesproken word je met zo een uitslag niet naar de gynaecoloog gestuurd, maar mijn thuistest maakte vorig jaar deel uit van de IMPROVE studie en daar hoorde ook een onderzoek van de gynaecoloog bij als je een afwijkend uitstrijkje had.

De gyeacoloog heeft een biopt afgenomen (stukje weefsel) en die uitslag was wél verontrustend: CIN3, dit is het laatste voorstadium van baarmoederhalskanker. Bovendien zaten de cellen ook vrij diep, dus ik moest een conisatie ondergaan. Gelukkig waren mijn snijranden schoon en na een controle uitstrijkje een halfjaar later had ik gewoon PAP1. Bovendien had ik geen HPV meer. Een hele goede uitslag dus :). De komende 5 jaar moet ik trouwens elk halfjaar een uitstrijkje laten maken.

Sorry, heel verhaal he haha. Wil je in ieder geval niet bang maken, maar wel benadrukken dat het heel belangrijk is om dat uitstrijkje te laten maken. Maar dat was je toch al van plan!

Ik ga duimen dat jouw uitstrijkje gewoon goed is :).

2littlemonkeys likes this.
  4. Maddie

Maddie Fanatiek lid

Sep 15, 2009
    1,391
    184
    63
    Het hoge Noorden.
    Dat is wel even schrikken dan! Ik was helemaal niet op de hoogte van die thuis testen, al zijn die er tegenwoordig voor bijna alles.
    Heb laatst wel gegoogled wanneer ik een uitnodiging voor een uitstrijkje kon verwachten, maar dat is blijkbaar vanaf 30 en ik ben 26, bijna 27, vind het op zich best laat. ‘T is best eng.
    Is zo’n thuis test makkelijk te doen? Aangezien de huisarts altijd een eendenbek gebruikt en je die (meestal :p) zelf niet ter beschikking hebt.
    Succes bij de huisarts, hopelijk is alles goed!

5. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Hey, ik kreeg dezelfde uitslag na een uitstrijkje bij de HA.
    Nu moet ik over een halfjaar weer om het weer te laten controleren. Ik gok net zolang tot er of afwijkingen te zien zijn, of tot het virus is opgeruimd.

Ik dacht gelezen te hebben dat je het virus bij je kunt dragen zonder dat het actief is, maar dat weet ik niet meer zeker.

6. Wolf1981

Wolf1981 Lid

Apr 28, 2017
    54
    24
    8
    Female
    Ik vind het nadeel zeker dat het nu spannender is om op de uitslag te wachten maar dat ik alsnog naar de huisarts moet is niet erg. Het is niet zo dat ik al geweest ben ;) Als de uitslag goed was geweest had ik niet gehoeven en was die thuistest juist wel makkelijk geweest. Volgende keer als ik de keuze krijg zou ik gewoon direct naar de huisarts gaan, dat dan weer wel.

7. Wolf1981

Wolf1981 Lid

Apr 28, 2017
    54
    24
    8
    Female
    Mocht ik het niet van mijn vriend hebben gekregen waar ik al 8 jaar mee samen ben dan heb ik het al zeker 11 jaar! Was 3 jaar lang niet seksueel actief voor ik mijn huidige man leerde kennen.

8. Wolf1981

Wolf1981 Lid

Apr 28, 2017
    54
    24
    8
    Female
    Zo'n thuistest is heel makkelijk! Alleen nadeel als er HPV uit komt is het wel echt spannender om het uitstrijkje te doen ivm wachten op de uitslag.
    Die thuistest kan je officieel aanvragen via het bevolkingsonderzoek website met je digiD nadat je een oproep hebt gehad. Je krijg een oproep met 30, 35 en 40 jaar. Als je geen hpv hebt als je 40 bent word je na 10 jaar pas weer opgeroepen omdat het 10 - 15 jaar duurt voor hpv eventueel voor baarmoederhalskanker zorgt. Dus heb je het niet ben je in principe 10 jaar safe. Met zo'n thuistest kunnen ze alleen hpv testen. Omdat ik dat heb moet ik alsnog naar de huisarts die dan een echt uitstrijkje maakt en het verder onderzocht kan.

9. Wolf1981

Wolf1981 Lid

Apr 28, 2017
    54
    24
    8
    Female
    Als je inderdaad hpv hebt, maar verder geen verontrustende cellen dan moet je elk half jaar terug voor het hpv weg is. Tenminste geloof ik, in ieder geval 1 keer na een half jaar.

10. Wolf1981

Wolf1981 Lid

Apr 28, 2017
    54
    24
    8
    Female
    Als ik de hpv niet heb opgelopen van mijn man dan heb ik het virus al in ieder geval 11 jaar omdat ik 3 jaar niet seksueel actief ben geweest voor ik mijn man leerde kennen.
    Morgen (donderdag) moet ik naar de huisarts. Ik hoop net zo snel een uitslag te hebben als bij de zelftest.

11. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,769
    2,185
    113
    Ik hen een aantal jaar geleden ook een hpv uitslag gekregen en het uitstrijkje daarop bleek ik op pap 2 te zitten, licht onrustige cellen. Dit was 6 maanden later echter weer verdwenen. HPV kan je ook oplopen door vroeg seksueel actief te zijn geweest dus het hoeft niets met je huidige partner te maken te hebben.

Het is spannend maar komt vast goed!

12. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,314
    10,281
    113
    Heb een jaar tegen die test aan zitten hikken, pijn bij sex maar ook bij een orgasme, vaak buikpijn, uiteindelijk eerste een gesprek gehad (extra tijd aangevraagd) en daarna onderzoek onder het kopje je bent er nou toch. Was zo bloed nerveus. Gelukkig positieve uitslag, de rest gooien ze op de grote hoop onder de noemer stress. Al ben ik het daar niet mee eens maar dat is wat anders haha. Zij zag die stress als basis stress in mijn leven maar het was echt stress voor de test.

13. Wolf1981

Wolf1981 Lid

Apr 28, 2017
    54
    24
    8
    Female
    Ik "hoop" juist dat ik het van mijn huidige vriend heb. Hihi! Anders heb ik het al minimaal 11 jaar. Uitslag kan natuurlijk alsnog helemaal goed zijn maar ben er zo zenuwachtig voor omdat ik langdurig het hpv virus bij me draag.

14. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Je kunt het virus bij je dragen zonder dat het actief is.

15. Wolf1981

Wolf1981 Lid

Apr 28, 2017
    54
    24
    8
    Female
    Dat klopt, maar dat gebeurt wel minder vaak. We wachten het gewoon rustig af.

16. Maddie

Maddie Fanatiek lid

Sep 15, 2009
    1,391
    184
    63
    Het hoge Noorden.
    Bedankt voor je reactie, dan moet ik nog 3 jaartjes wachten dus. Ik hoop voor jou dat je snel de uitslag hebt! En deze goed is. Toch zenuwslopend zoiets.

17. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Ik heb bij de gynaecoloog een uitstrijkje gehad, was daar ivm uitblijven menstruatie etc. Ik had HPV en pap 2. Half jaar later PAP 1. En enige tijd geleden ivm bloedverlies uitstrijk en pap 1 en geen HPV. Dus het kan ook niets betekenen! Succes

Share This Page