Nuttig om even bij stil te staan (voeding)

Discussie in 'De lounge' gestart door Carino, 1 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik kan het niet openen en ik ben inmiddels wel benieuwd. Heeft iemand een nieuwe/andere link?

2. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik lees een paar reacties die gaan over mensen die niet volgens heel gezonde maatstaven leefden en die toch oud zijn geworden. vroeger waren die maatstaven er minder of niet en soms was er niet genoeg voedsel of geld voor gezond voedsel. Maar groenten werden vaak vers verbouwd, die had vroeger bijna iedereen. Vooral vlees was duur. Alles was ook natuurlijker, zonder gekke toevoegingen en fastfood was er nauwelijks of niet. Daar is ook wel wat winst te behalen.

3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Daar zitten wel degelijk hele slechte stoffen bij (maar niet alle e-nummers zijn slecht, daar zijn goede apps voor). Ze zijn in Nederland toegestaan in bepaalde hoeveelheden maar ze blijven giftig. Tegenwoordig vindt iedereen cupcakes en taarten maken zo leuk met van die chemische kleurstoffen. Dat zijn echt slechte e-nummers. Je krijgt het niet eens van je vingers, wat doet het dan met je binnenkant?

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
  5. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam

Vandaar dat ik ook zeg, met een oer Hollands dieet. Ze eten geen fast food of drinken frisdrank. Maar net zoals jou oma, gewoon gezond en gevarieerd

6. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik heb ook ondergewicht gehad en ik heb mij nooit zo ellendig gevoeld als toen juist omdat ik te weinig voedingsstoffen binnen kreeg en teveel troep.. Dus dat is echt niet iets om trots op te zijn ook op langer termijn is het effect echt niet grappig.. En op latere leeftijd krijg je daar wel last van ookal denk je van niet..

Heb hier zelf ervaring mee, had voor de grap al mijn oude medische gegevens opgevraagd.. Hoevaak ik wel niet langs ben gekomen met heftige buikkrampen, buikpijntjes en hoofdpijntjes.. Terug kijken, teveel suiker, te weinig groente en fruit.. Behalve groenvoer want mijn ijzer is altijd goed geweest (boven gemiddeld)

De dokter heeft mij zelfs een diagnose gegeven met PBS want hij vroeg "Eet je wel normaal?" Alleen ik wist niet wat "normaal" was dus ik zei ja.. Alleen at ik niet normaal, omdat ik daarna alles schrapte wat er op het lijstje stond at ik bijna niks behalve wat koolhydraten en vetten en viel 4x zo vaak flauw, ik heb mijzelf toen doorgestuurd naar de dietiste.. Toen viel het kwartje..

Om dan al niet te beginnen over een verkeerde energie verdeling, instorten, vermoeidheid enz. te beginnen.. Mensen die heel hard gillen dat ze troep kunnen eten en zich daar kip lekker door voelen lach ik echt heel hard uit want als je beter kijkt is dat alles behalve waar alleen zien mensen dat zelf niet..

7. without a name

17 sep 2015
    64
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou echt. Als ze daar eens mee beginnen dan zijn ze al een heel eind op weg.

8. Pbmama

Pbmama Actief lid

10 mei 2016
    149
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ach ja ik heb wel vaker artikelen van deze dame gelezen, maar haar adviezen vind ik ook niet altijd even gezond. Wie raad er mensen nu aan om een klont roomboter in zijn smoothie te doen voor de "gezonde vetten". Roomboter is 82% verzadigd vet, in mijn ogen niet gezond dus. Meer groenten, fruit en onbewerkte producten kan ik mij helemaal in vinden. Maar goede vetten komen in mijn ogen voor in noten, zaden, pitten en avocado.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd!

10. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#70 Polletjepiek, 2 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2016
    Vroeger hadden mijn vader en opa allebei een volkstuin. Die verbouwden dus hun eigen aardappelen en groenten. Mijn opa was vrij royaal in het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Mijn moeder en oma hadden er een pens vol werk aan om zomers alle groenten in te vriezen; schoonmaken, koken, afkoelen, inpakken en invriezen. Ze kookten het dan door gaar. En als we het dan aten, dan werd het nog een keer goed door gekookt.

Ik denk dat het beter was gecontroleerd geteeld en verwerkte groente, fruit en aardappelen uit de supermarkt vriezer of het vers schap te halen, ik durf te wedden dat dat minder bespoten was/is en meer voedingsstoffen bevat/bevatte, met mijn kennis van nu.

De meeste e-nummers hebben een natuurlijke oorsprong. Rood bijvoorbeeld, wordt uit rode bieten, wortelen en luizen gehaald. Groen uit spinazie, geel uit geelwortel/kurkuma, blauw/zwart uit inktvis. Misschien dat de moleculen die de kleurtjes geven nagemaakt zijn in een lab. Maar een molecuul voor blauw, blijft dezelfde molecuul voor blauw.

En daarbij; alles werkt uiteindelijk vergiftigend, als je er te veel van neemt, ook water.

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat pekelen ongezond(er) zou zin , maakt niet alle e-nummers ineens een goede optie... Natuurlijk zijn veel e-nummers prima, zoals e300, maar er zijn ook duidelijke twijfelgevallen zoals e621...

12. Polletjepiek

Mononatriumglutamaat of E621 (of Ve-Tsin, of MSG ) | gezondheid.be

Ook vetsin, e621 heeft een natuurlijke oorsprong.

13. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Suiker ook.

Het gaat erom wat het in je lichaam doet. Je hersenen registreren wat bij de inname van vetsin. Het zorgt ervoor dat je blijft eten. Waarom denk je dat producenten dit in zo veel mogelijk producten stoppen? Om te zorgen dat je blijft kopen, dat is niet ok.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
  15. Polletjepiek

Heerlijk, proost.:p

Ook dat zit in heel veel producten verwerkt.

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Haha ik heb cola in de kelder staan. Om
    Mn plee mee schoon te maken 😂

Hier drink ik wel teveel koffie maar wel illy koffie uit een epressopotje met wat verse opgeschuimde melk.
    Mijn broodmaaltijd van de middag heb ik inmiddels vervangen voor een salade en eet verder vers, puur en eco. Maar ik geloof niet dat ik aan die 80/20 regel
    Kom. Ik eet nog steeds erg veel graanproducen en suiker. Ondanks dat dat bij mij niet in dranken zit maar meer in af en toe een ongezond tussendoortje. Er staat op werk nu wel een bak snoeptomaatjes ipv paaseieren of ander zoet spul.
    Vind het artiekel wel prettig geschreven en het wijzen en de sarcastische ondertoon meet dan terecht! Ik ga maar eens aan de tomaten 😝

17. Koon

Koon Niet meer actief

Ik ook! Ben als kind tig keer bij de huisarts geweest met buikpijnklachten en vermoeidheid. Er kwam nooit wat uit.
    Sinds ik mijzelf wat meer ben gaan verdiepen in voeding en dus anders (in mijn ogen gezonder!) ben gaan eten zijn mijn buikpijnklachten geheel verdwenen. Vermoeidheid is er nog, maar ik heb een baby ;)
    Ik at heel veel tarwebrood en veel te weinig groenten. Mijn moeder kookte alles dood en als we iets anders aten dan agv, kwam het uit pakjes en zakjes. Broodbeleg was altijd worst of zoet. Tussendoortjes waren ligakoeken en altijd ranja te drinken. Rauwkost tussendoor? Kan het me niet herinneren. Fruit wel.
    Overigens ben ik altijd super slank geweest (bmi = 19) maar dat is ook gewoon aanleg.

18. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

23 aug 2015
    1.614
    1
    36
    Hmmm klinkt interessant. Zal het onthouden voor morgenavond :)

19. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Vanavond is de herhaling

20. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Ik geloof in alles met mate.
    Maar zoiets als Mac donalds vind ik echt tenenkrommend.
    Er zit 0,0 vitaminen in, wel veel zooi dat slecht voor je is.
    En dan die bende in een leuk doosje, speeltje er bij en dat voor een paar euro verkopen aan miljoenen kinderen.
    En ook dit kan natuurlijk met mate, maar dat kan (blijkbaar) niet iedereen.
    En dan de koekjes die als gezond verkocht worden, maar dat absoluut niet zijn. Prima als je iets ongezonds eet, maar dan met je je er wel bewust van zijn dat het ongezond is. Dora. K3, Bumba, allemaal marketing waardoor jonge kinderen al vroeg aan teveel suiker zitten.

Deel Deze Pagina