Nuvaring of spiraaltje??

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Sisa, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Hoi allemaal,

Na héél veel twijfelen, na meer dan 20 negatieve rondes voor een 2e kindje, hebben we besloten om het toch bij 1 kindje te laten en te kiezen voor anticonceptie. Sterilisatie vinden we (nog) geen optie en aan de pil wil ik niet omdat ik daar slechte ervaringen mee had (oppervlakkigheid, hevige stemmingswisselingen enz).
    Condooms vinden we beiden vreselijk dus we denken nu aan een spiraaltje (maar welk?!) of de nuvaring.
    Ik ben op zoek naar ervaringen van jullie, zowel positief als negatief.
    Alvast bedankt!

2. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Ik stond voor hetzelfde vraagstuk twee jaar geleden. Spiraaltje vond ik iets te definitief in eerste instantie dus toen die Nuvaring. Wat een rotding was dat zeg! Hij zakte naar beneden, je moest hem eruit halen indien nodig zeg maar en weer op tijd terug doen anders kan je weer zwanger worden.
    En precies dat is mis gegaan. Precies toen wij hadden besloten te stoppen werd ik zwanger met die nuvaring. Ik kon wel vloeken! Eindelijk kozen wij voor rust en ging mijn lichaam weer een loopje met me nemen en dat trok ik dus niet.
    Ook deze zwangerschap eindigde met een miskraam dus toen ik thuis kwam van vakantie (waar de miskraam gebeurde) heb ik direct dezelfde dag een spiraaltje laten plaatsen. Toen pas had ik echt rust. Het enige irritante is dat je wéér in die rotstoel moet liggen waar ik zoveel verdrietige herinneringen aan had. Maar echt toen dat ding eenmaal zat, was het een opluchting.

3. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    hoi,

Ik gebruik de nuvaring. Eerst ook erg getwijfelt ik las er niet zoveel positieve berichten over. Ik ben er juist heel tevreden over. Met de pil veel stemmings wisselingen, nu helemaal niet.
    Ik vind het ook heel fijn dat ik zelf de regie heb en kan bepalen wanneer we toch nog voor een derde kindje zouden willen gaan.
    Ook vond ik het moeilijk om de dokter een spiraaltje te laten plaatsen en je hem daar ook weer zou moeten laten verwijderen.

Ik heb bij de nuvaring geen bijwerkingen en hij zakt bij mij ook niet uit. Ik ben er zeer te vreden over.

groetjes tanna

4. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ik ben van de pil overgegaan op de Nuvaring, had last van de hormonen.
    Ben erg tevreden met de Nuvaring. In het begin is het heel even wennen. Ik voel er niks van en heb nu geen last meer van mijn hormonen

5. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is al enige tijd geleden maar ik heb, na jaren de pil geslikt te hebben, ook de nuvaring gebruikt. Wat gebruiksgemak betreft vond ik het ideaal. Makkelijk in te brengen, hoefde hem er tussendoor ook niet uit te halen want mijn man en ik hadden er geen 'last' van ;) en je had er verder 3 weken lang geen omkijken naar.

Het grote nadeel vond ik dat ik dus wel last van stemmingswisselingen had en ik had totaal geen libido meer. En als ik dan wel zin had was het allemaal veel te droog :)

Ik ben nu ook een beetje aan het nadenken wat ik straks wil gaan gebruiken en ik denk dan ook sterk aan een spiraaltje. Succes met je keuze, je kunt de nuvaring natuurlijk altijd een tijdje zelf uitproberen he.

6. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties dames.
    Ik ben ook bang voor de stemmingswisselingen bij de nuvaring en een laag libido of droogte, daar zit ik al helemaal niet op te wachten :)
    Aan de andere kant ben ik huiverig voor de tussentijdse en overwachte bloedingen bij een spiraaltje... Ik ben er dus nog helemaal niet uit.
    Het plaatsen of verwijderen van een spiraaltje maakt me niks uit in ieder geval, ben na jarenlange behandelingen bij de gyn de schaamte wel voorbij.
    Misschien ga ik de nuvaring wel proberen inderdaad, dat is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing.

7. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb in januari mijn spiraaltje (Mirena) laten verwijderen omdat ik bijna overspannen dreigde te raken en mijn HA adviseerde (na mijn vraag, had al een beetje op internet zitten zoeken) om hem eruit te halen.

Een paar dagen na het verwijderen had ik het gevoel dat iemand een pluk watten uit mijn hoofd had gehaald. Heb tot aan het verwijderen helaas wel enigszins roofbouw gepleegd op mijn psychische gestel, dus ik heb er nog wel een tijdje van moeten herstellen.

Ik had nu juist voor het spiraal gekozen omdat de pil me zo enorm afvlakte... Maar dit was ook weer niet helemaal de bedoeling.

Als je een beetje op het internet gaat zoeken, dan blijkt dat er veel vrouwen zijn die heel slecht reageerden op het Mirena spiraal.

Heb zelf dus nog geen idee wat ik ga doen na de geboorte van nummer 2. We hebben het een tijd met condooms gedaan tot we er zeker van waren dat we voor nummer 2 wilden gaan, maar om dat nou de komende jaren door te zetten...

Misschien dan toch een koperspiraal proberen. Ik weet het gewoon echt niet, ben als de dood om weer in de puinpoeier te belanden door anticonceptie. :x

8. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    @Mon: :$ wat jij beschrijft had ik precies zo met de pil, toen ik eenmaal doorhad dat die stemmingen daarvan kwamen ben ik ermee gestopt (jaren geslikt :x) en toen was het alsof iemand mijn hoofd leeghaalde, zo raar!
    Denk steeds meer dat de nuvaring de beste optie is voor nu, ga volgende week naar de huisarts.

9. Mamoeska

Mamoeska Actief lid

15 nov 2010
    126
    0
    0
    parttime werk/deeltijdstudent
    Rosmalen
    Hoi Sisa,

Ik heb sinds 9 maanden het Mirena spiraaltje. De eerste paar maanden waren vervelend, continue bloedingen en ik heb een aantal keer op het punt gestaan het eruit te laten halen. Een vriendin van mij zei dat ze hetzelfde had gehad, maar dat ik even moest afwachten. Na 5 maanden hielden de bloedingen op en word ik niet meer ongesteld. Ik heb geen stemmingswisselingen meer en mijn libido kan ook niet stuk.
    Nu zou ik niet anders meer willen.

Succes met je keuze,
    groetjes,
    Mamoeska

10. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, dat is ook het gekke met dat ding. Er zijn dames die er helemaal geen last van hebben, maar er lijken er ook een heleboel te zijn die er wel last van hebben.

Het vervelende is alleen dat het ongemerkt gebeurd. Ik heb het spiraal een jaar gehad en pas de laatste drie / vier maanden ging het steeds slechter. Had het eerst op mijn werk gegooid en op een niet verwerkte bevalling, maar het spiraal bleek toch ook een heel belangrijke rol te spelen. Gek ding.

Daarom ook mijn twijfels qua anticonceptie. Het gaat zo sluipend (ook met de pil) dat je er vaak te laat achterkomt, als je er al achterkomt. Bij de pil merkte ik het pas toen ik stopte omdat we een kinderwens hadden.

Gelukkig zijn er ook vrouwen die er wel baat bij hebben (helaas hoor ik daar dan weer niet bij).

11. Hope1979

Hope1979 Actief lid

18 nov 2010
    202
    0
    0
    Ik heb vanaf mijn 12 last gehad met de pil, ik was iedere keer ziek als ik ongesteld moest worden. Veel hoofdpijn en echt lijkbleek. Vaak moest ik toen een dag of 2 thuis blijven van school zo erg was het.

Later is het zelfs zo erg geworden dat ik tussentijdse bloedingen kreeg. Op een leeftijd van 18 (en vriendje) is dat ook niet echt geweldig als je niet weet wanneer je het weer moet worden en wat je kan verwachten.

Daarop onderzoek laten doen in het ziekenhuis, niets hielp totdat de gynecoloog mij voorstelde het mirena spiraal te plaatsen. Ik heb daarna geen last meer gehad, ging wel bijna van mijn stokje met het plaatsen maar na een paar dagen geen last meer. Ook de bloedingen (kon ik toen weer de klok op zetten, ik voelde zelfs vaak de eerste druppel) waren een HEEEEEL stuk minder. En de andere klachten waren toen ook nagenoeg verdwenen.

Nu moet ik zeggen dat sinds we 5 jaar geleden een kinderwens kregen en ik het spiraaltje heb laten verwijderen, ik ook niet meer zon erge last heb van mijn bloedingen. Alle problemen die ik had vroeger zijn verdwenen. Oke, eens een keer hoofdpijn of zo maar verder niets.

Straks als ik dus bevallen ben van mijn 2e kindje zal ik er niet over twijfelen en wederom voor het spiraaltje gaan.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb 1 maand de nuvaring gebruikt - toen stortte ik écht in en zette m'n postnatale depressie door (toeval waarschijnlijk maar oke) . Voor mij een reden om even te stoppen met hormonen.

Ik vond het makkelijk in te brengen, maar wat ik ook deed, hij bleef uitzakken bij me (huisarts heeft het nog gecheckt zelfs- maar hij zat écht goed) . Dus eerst vond ik het ideaal, maar echt 5/6 keer per dag terugduwen was niet leuk meer.

Na een aantal maanden (en inmiddels aan de anti depressiva) toch besloten om voor de mirena te gaan. Juist omdat ik qua depressie telkens hevige dips had rondom m'n menstruatie.

Ik heb hem nu ruim 2 maanden en het bevalt in elk geval érg goed :) . Ik heb het idee dat de dips minder zijn, maar over een week zal ik het echt weten ;) Als het nu goed gaat, is er eindelijk weer zicht om terug te keren op de werkvloer (joepie!)

13. cinniz

cinniz Actief lid

19 jul 2011
    365
    45
    28
    ik heb ook de slechte ervaring van de nuvaring.
    het eerste half jaar nergens last van ik zwoer bij dat ding tot ik bijna depressief werd en super last had van stemmings wisselingen en geen zin meer in sex en ook dat droog zijn was bij mij een probleem.
    heb daarna een jaar lang een persona gebruikt en vond dit een hele uitkomst.
    alleen toen ik na een tijdelijke stop er weer mee ging beginnen en niet wist dat ik hem had moeten resetten (heel dom achteraf) was ik direct zwanger!
    nu dus toch weer twijfelen wat ik moet gaan gebruiken....

14. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier aan het aftellen tot de mirena verwijderd wordt! Last van moodswings, depressies, libido onder het vriespunt, enorme droogte en vaak hoofdpijn. Nog 6 dagen en dan gaat ie er uit!

Hier gaan we over op condooms, tot we besluiten voor een tweede te gaan.

15. Daniqueenie

Daniqueenie Nieuw lid

21 mei 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik nu 2 jaar de nuvaring, vind hem ideaal.
    Geen last van uitzakken enz..
    Je houdt zelf de regie..toch wel een fijn idee..

16. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik heb zelf de nuvaring gebruikt. Moest de eerste week wel erg wennen, want je hebt er nog niet het vertrouwen in dat ie er gewoon inblijft. Voelde er daarna helemaal niks meer van en ik vind vooral de sms service erg handig!

17. Barbulet

Barbulet Lid

18 aug 2011
    80
    0
    6
    NULL
    NULL
    Toch apart om te lezen dat sommige mensen mirena juist geweldig vinden en anderen totaal niet, en hetzelfde met de nuvaring. Het ligt dus echt aan de persoon die hem gebruikt, toch maar proberen lijkt me.

Ik heb zelf erg slechte ervaringen met de nuvaring. Ik begon ermee omdat ik veel last kreeg van de pil, stemmingswisselingen etc. Dus over op andere anticonceptie. gyn wilde me op de spiraal zetten, maar ik vond dit te definitief. ik wilde toch niet veel later eens gaan proberen voor een kleintje.

Eerste maanden waren geweldig. ik vond het heerlijk dat ik de ring zelf kon inbrengen, niet meer naar kijken en 3 weken later uit. ik heb geen last gehad van uitzakken en ook de stemmingswisselingen waren verdwenen.

Tot op een gegeven moment ik geen zin meer had in seks. NOOIT... ik snapte er niets van en dacht opeens.. wacht eens.. kan dat geen bijwerking zijn. en ja hoor. Ik ben er dus mee gestopt en overgestapt op condooms. Had even geen zin meer in gerommel met hormonen, wilde het allemaal weer zelf op gang laten komen.

Deel Deze Pagina