(Mijn gyn zei dat ze het in dit ziekenhuis 8 a 9 keer per jaar meemaken. Of bedoelde hij nu bij hemzelf en niet de hele afdeling? Nou, ik geloof de hele afdeling. En dit is een groot (steek)ziekenhuis, dus het is behoorlijk zeldzaam. Dus geen zorgen als je (ook) een mirena hebt zitten!) Hallo meiden, Ik heb ruim 3 weken geleden een Mirena laten plaatsen. Dat was 5 1/2 maand na de geboorte van ons zoontje. In eerste instantie wilde ik het gewoon bij de huisarts laten doen, maar een vriendin wees me erop dat je het ook door de gyn kan laten doen. Leek me wel een veilig idee, dus ik een afspraak gemaakt bij een gyn. Van te voren twee pijnstillers en erheen gegaan. Beetje pijnlijk was het wel, even tanden bijten, maar op zich te doen. Paar uren kramp gehad, daarna voelde ik me beter. Nauwelijks gevloeid. Niets aan het handje. Maar toen. Al langere tijd voel ik dagelijks wel wat buikpijn. Geen krampen, meer prikjes in mijn onderbuik. Ook kan ik geen draadjes voelen, maar ja, ik dacht dat dat niet altijd hoefde omdat de gyn ze ook om je baarmoedermond heen kan vouwen. Maar toch, dat gevoel in mijn onderbuik vond ik niet fijn. Dus ik onlangs gebeld om mijn controleafspraak te vervroegen. Dame aan de telefoon zei toen nog dat beetje buikpijn er wel bij hoort omdat dat ding moet settle-en en dat dat wel 6 maanden kan duren. Gelukkig toch wel de controle vervroegd, want vandaag ben ik er dus achter gekomen dat mijn mirena door mijn baarmoeder is heen gegaan en nu in mijn buikholte / tussen mijn darmen zit!!! Bah, hier had ik vanmorgen toen ik naar de controle ging echt geen rekening mee gehouden. Nogal een tegenvaller! Achteraf heb ik wel een keer behoorlijke buikpijn gehad toen ik (met moeite) met de kinderwagen in de stad liep, maar ik had regelmatig wat buikpijn, dus heb er niet heel veel aandacht aan besteed. Was dit keer bij een mannelijke gyn (ingebracht door een vrouwelijke gyn) en dat viel me 100% mee. Helemaal niet raar om tegenover die man met de benen wijd te gaan. Die man was ook al een beetje ouder, en kreeg geen moment een gênant gevoel bij hem. Lieve vent! Maar goed. Bij de buikecho zei hij 'zo zien we niet zoveel' (ik ben ene slanke den) en toen werd het dus een inwendige echo. Toen zei hij al 'ik zie hem niet'. Dus daarna toch nog in de beugels en de eendenbek en mocht ik me weer aankleden. Toen vertelde hij dus dat hij hem niet kon vinden en bij een rontgenfoto van mijn buik wilde. Gelukkig kon dat meteen, dus even later was ik weer terug bij de gyn die de foto bekeek. Mijn mirena was duidelijk zichtbaar, maar in mijn buikholte! Mooi klote natuurlijk! Daarna heeft de gyn dus verteld dat hij nu operatief verwijderd moet worden. Meestal lukt het met een kijkoperatie (kleine sneetjes voor camerabuis en instrumenten), soms moet het toch een gewone buikoperatie worden met grote snee. Dat beoordelen ze tijdens de operatie. Maar ook deze kijkoperatie (laparoscopische operatie) vindt plaats onder algehele narcose met een dag opname. Ik moet rekening houden met een week hersteltijd (alhoewel het ook sneller kan). GETVER! Dit vind ik Echt Niet leuk. Volgende week langs de anesthesist en de week erop, 23 augustus onder het mes. Wie heeft dit ook meegemaakt en kan mij een beetje oppeppen? Als het rampzalig verliep, dan gelieve pas te reageren NA 23 augustus, nu liever positieve ervaringen met de operatie! En hoe snel waren jullie ingeroosterd voor je operatie toen de diagnose was gesteld? Bij mij zit er nu 11 dagen tussen en dat vind ik toch wel vervelend. Ga er toch over zitten zenuwen. En hoe zit het met schade aan je baarmoeder door de perforatie? Zucht..... Klusser (Mijn gyn zei dat ze het in dit ziekenhuis 8 a 9 keer per jaar meemaken. Of bedoelde hij nu bij hemzelf en niet de hele afdeling? Nou, ik geloof de hele afdeling. En dit is een groot (steek)ziekenhuis, dus het is behoorlijk zeldzaam. Dus geen zorgen als je (ook) een mirena hebt zitten!)
O ja, durfden jullie het na/tijdens de operatie aan om meteen een nieuwe te laten zetten of niet? Ik niet hoor, zo'n ding komt er bij mij niet meer in! Wat is nu een goed alternatief voor mij? Nuvaring? Hormoonpleister? Of toch die stomme pil? Klusser
zelf niet meegemaakt, maar kan je niet overleggen met je gyn hoe groot de kans is dat dit nog een keer gebeurd? En als je het echt niet meer ziet zitten, durf je dan implanon aan? Vind ik nlk zelf na mirena voor mezelf het meest aantrekkelijke alternatief... Ik hoop dat alles goed komt, zal denk ik wel, als het maar 1 dag opname is, is het geen ingewikkelde operatie, alleen het herstel erna is zo klote. Sterkte in ieder geval, heeft je gyn nog uitgelegd hoe kan dat je Mirena door je baarmoeder is gegaan?
he bah wat een eng idee, geen ervaring mee, ook geen ervaringen gehoord, is de prikpil een alternatief?? zon implanol is toch in je arm ssort rijstkorrel idee??? dat lijkt me heel eng vooral met verwijderen.
Hey meis, Ik heb dat zelf ongeveer 10 jaar geleden mee gemaakt.Bij mij was de mirena ook buiten mijn baarmoeder gegaan en operatief verwijderd.Ook ik voelde dat het niet goed zat en ook pas bij een echo zagen ze wat er was gebeurd.Ze hebben hem gelukkig met een kijkoperatie verwijderd maar voor mij ook nooit meer een mirena.Het verwijderen viel alles mee,het plaatsen was pijnlijker.Daarna een soort menstruatiepijn gevoeld meer niet.En ik ben nov 09 de trotse mama geworden van een gezonde zoon!Veel succes en sterkte meis en heb je nog vragen stel ze gerust. ps; ik was toen een van de eerste waarbij het gebeurde omdat de mirena net op de markt was.Tis denk ik gewoon pure pech hebben want ik ken een hoop mensen die er alleen maar positief over zijn en niks anders meer willen.Ik zit dus gewoon weer aan de pil jammergenoeg. Gr Natas
Yek! Jaren geleden heb ik de Mirena gehaald bij de apotheek, maar toen ik de bijsluiter las stond er inderdaad een uitleg in voor hulpverleners hoe te handelen als hij door de wand van de baarmoeder heen zou gaan. Vond ik toen zo'n eng idee dat ik hem niet meer heb durven plaatsen. Inmiddels ben ik 2 kinderen verder en was ik hier aan het surfen om te zien wat voor ervaringen anderen hebben met de Minera...
hoi hoi, Bedankt voor jullie reacties! @Maryam86; hij heeft wel een tekeningetje gemaakt en daarop laten zien dat ie waarschijnlijk aan de bovenkant er doorheen is gegaan. Ik heb begrepen dat het zou kunnen komen doordat er bij de plaatsing al een kleine beschadiging wordt gemaakt, zeg maar iets te ver? Dat is wat ik er van weet.... prikpil zie ik niet echt zitten. Krijg je echt een shot hormonen waar je 't een tijdje op moet doen, dan zakt het af tot je volgende shot. Ik had juist voor mirena gekozen vanwege de lage dosering hormonen en de gelijkmatigheid. @sammy2002: He een lotgenoot! Alleen alweer wat langer geleden voor jou. Bedankt voor je positieve bijdrage over de operatie! Ha ha, bij jou komt ie er dus ook niet meer in, ha ha. En nuva-ring, is dat iets voor je? @Agatha, tja, bij de meesten gaat het heel goed en zijn ze heel enthousiast... Weet je al wat je nu gaat doen? Klusser
bij mij is hij er vandaag uitgehaald, die was ook verdwaald, alleen dan de andere kant op, hij hing er half uit :S
Heyhoi, Hier ook een apart verhaal met de Mirena-spiraal! Ik ben 21mei bevallen van een prachtige zoon. Voordat ik zwanger was heb ik in een MMM gezeten. Ik was (en ben nog steeds) van overtuigd dat de pil mij die MMM heeft ingeschopt. Toen ik stopte met de pil had ik geen cyclus meer. Na een paar maanden van hormoonkuren ben ik geopereerd. 1 ding is zeker: voor mij nooit geen pil meer!! Dus mijn ha raadde mij aan om een Mirena te laten zetten. 5juli is deze geplaatst. Bij de nacontrole kon de ha de touwtjes niet vinden, dus werd ik doorgestuurd naar de rontgen. Hier bleek dat ik de mijne helemaal ben verloren! Ik ben nu nog in discussie met mezelf, wat ga ik doen... De (prik)pil wil ik absoluut niet, nuvaring is vergelijkbaar met de pil qua hormoon, dus wil ik ook niet. Spiraal kan ik wel weer laten plaatsen, volgens de arts is de kans 2% dat ik het weer verlies. Maar het plaatsen vond ik behoorlijk pijnlijk. (ik wist niet dat het zoveel pijn zou doen dus ik had ook geen pijnstillers ingenomen) Nu gebruiken we weer condooms, maar dat vinden we eigenlijk niks... Spontaniteit en romantiek is ver te zoeken als je tussendoor zo'n ding moet pakken...
Jeeej, wat een bizar verhaal, wat een eng idee zeg! Ik zou er ook nooit meer eentje laten zetten dan. klusser, is de nuvaring niet wat voor je? Heb ik zelf een aantal jaar met plezier gebruikt. Je hebt het zelf in de hand qua inbrengen enzo, ook een lage dosering hormonen en je hoeft er maar eens in de 3 weken aan te denken, en dat eigenlijk nog niet eens, want nuvaring heeft een handige sms-service.
Kimoonotje, dat is ook raar! Ben je hem samen met een hoop bloedverlies verloren dan? Je hebt zelfs niets gevonden op het toilet??? Maar ja, als hij op de rontgen niet te zien is, dan zal hij wel van onderen verdwenen zijn, maar wel raar! Juud74, kom net van gyn vandaan. Ze heeft de hechtingen uit de twee sneetjes uit mijn buik verwijderd. Bovenste gat (bij navel) was gehecht met oplosbare draad, maar toch ook maar eruit laten halen. Onderste gat (bij schaambeen) was gehecht met dikke hechtdraad en ook heel strak getrokken (omdat beetje bleef bloeden tijdens operatie). Helaas merkte ik afgelopen zondag al dat die onderste wond ging ontsteken. Vandaag beaamde de gyn dat ook. Maar moet wel over gaan, aan de lucht laten genezen, geen pleisters. Effe goed in de gaten houden. Maar ja, in de lucht laten drogen, ik ga toch ook niet de hele tijd in mijn blote gat rondlopen, ha ha? Maar goed, wat ik wilde zeggen... De gyn vroeg ook of ik al wist wat ik nu met anticonceptie wilde. Het geantwoord dat ik aan nuva-ring zit te denken. Toen zei mijn gyn dat ie inderdaad lagere hormoondosering heeft dan de pil, omdat ie zeg maar 'in de buurt' zit van waar hij zijn werk moet doen en dat dit een goede optie is. Ze gaf me ook alvast een recept mee, hoef ik niet meer langs de huisarts als ik definitief besluit. Zo, hiermee een eind aan dit avontuur.... Klusser