vraagje voor de sporters onder ons

Discussion in 'De lounge' started by luckynumber4, Apr 7, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. luckynumber4

luckynumber4 Niet meer actief

Ik ben sinds vorige week begonnen op de sportschool. Nu heb ik steeds dusdanig veel spierpijn (helemaal niks gewend) dat ik steeds wacht tot het over is om weer te gaan. Maar op deze manier haal ik nooit mijn weekscore. Moet ik dan wel sporten ondanks de spierpijn? Zoals gisteren kreeg ik m'n armen niet eens meer omhoog, hoe doe ik dat dan in vredesnaam?

2. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Ik ben vorige week ook begonnen, maar dan onder begeleiding van een pt. Na de eerste keer kon ik niet lopen en zakte ik telkens door mijn benen... dat was niet de bedoeling. Nu het niveau een tandje omlaag, spierpijn mag, maar niet op het niveau dat je niet meer goed functioneert.

Daarnaast kreeg ik de tip; blijf bewegen; wandelen, traplopen etc; als je stil gaat zitten wordt je juist stijf.
    Ik zou even een tandje minder doen, zodat je wel een aantal keer per week kunt sporten. Het heeft geen zin om 1 keer vol gas te gaan en dan een week niks. Langzaam opbouwen.

3. Daan90

Daan90 Bekend lid

Mar 10, 2013
    651
    3
    18
    Juist gaan met spierpijn! Je moet er even doorheen maar daarna heb je minder last. Als je steeds uit stelt bouw je niet op en blijf je spierpijn houden.

En dan is het dus even tanden op elkaar en die armen toch omhoog, na een paar keer zul je merken dat je de spierpijn er juist uit sport.

4. Koon

Koon Niet meer actief

Inderdaad juist gaan. Wel goed naar je lijf luisteren. Ik heb ooit zo'n spierpijn gehad dat ik er paracetamol voor moest slikken, dan heb je een beetje te veel gedaan ;)
    Goede warming up en cooling down is heel belangrijk.

5. Jinxx

Jinxx Fanatiek lid

Jan 12, 2014
    2,020
    1,026
    113
    Hahahaha wat vreselijk herkenbaar :D Ik ben in februari begonnen met sporten (na jarenlang niks aan sport gedaan te hebben) en had die eerste 4 weken volgens mij iedere dag spierpijn. Ik ben ondanks de spierpijn wel gewoon iedere week 3x gegaan, maar wisselde groepslessen af met krachttraining en cardio. Als ik bijv heel erg spierpijn had van de krachttraining, ging ik die keer daarop naar een steps- les.
    Dit doe ik tot nu toe nog steeds en zorgt ervoor dat ik het goed kan volhouden :)

6. Imensa

Imensa Fanatiek lid

Oct 23, 2014
    2,463
    18
    38
    NIET trainen met spierpijn! Eerst je spieren laten herstellen! Dan pas weer trainen.
    Trainen is afbreken van je spieren welke daarna moeten herstellen. Spierpijn is zeker in het begin in indicatie van een herstellende spier!!!! Dus zeker NIET weer aanpakken voor de spierpijn eruit is!!
    Wat je wel kunt doen is het er omheen trainen van andere spiergroepen!! Ook dat beweeg je de pijnlijke, maar bewegen ansich is geen ramp.

7. Logan

Logan Niet meer actief

Gewoon blijven bewegen maar zeker niet echt bewust gaan trainen. Spieren moeten sowieso rust krijgen en als de spierpijn er nog is hebben ze die rust gewoon nodig.
    Ga lekker een rondje fietsen ofzo.

8. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    546
    113
    niet mee eens. als je spierpijn hebt in je armen moet je niet weer je armen gaan trainen, benen of buik is dan geen probleem en cardio is altijd prima. maar niet de boel gaan forceren.

spierpijn wil zeggen dat er kleine haarscheurtjes in je spieren zitten en die moeten herstellen, ga je de boel lopen forceren kan je hele nare blessures krijgen

9. Daan90

Daan90 Bekend lid

Mar 10, 2013
    651
    3
    18
    Ik zal inderdaad een beetje nuance aanbrengen. Hoewel het niet bewezen slecht is om juist die spiergroepen weer te trainen, is echt krachttraining in dezelfde spier niet handig. Maar wel door de beweging heen gaan (zonder gewichten) en andere manieren van trainen doen. Als je armen omhoog doen pijn doet, moet je ze niet de hele dag laten hangen.
    Niet geheel gaan stilzitten en afwachten, dat was vooral waar ik op doelde. Maar ik zit dan ook vooral met cardio in mijn hoofd gelijk, niet met puur krachttraining.

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Inderdaad niet trainen, andere spiergroepen pakken. Herstel is zo belangrijk! Wel blijven bewegen anders wordt het stijf.

En lekker veel eiwitten naar binnen schuiven.

Als ik erge spierpijn in m'n benen heb laat ik mijn benen altijd masseren 😬🙈

11. Imensa

Imensa Fanatiek lid

Oct 23, 2014
    2,463
    18
    38
    Je spreek jezelf nu heel erg tegen..
    Heel je bericht slaat nergens op. Niets opbouwem etcetc.

12. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

Jan 30, 2014
    2,334
    258
    83
    Hoe zit dat met spierpijn na cardio training mag je dan wel gewoon verder trainen?

Hier ga ik namelijk komende week hopelijk weer beginnen na een 1,5 maand niet gesport te hebben door omstandigheden.

Ik doe vooral interval cardio.

13. Jinxx

Jinxx Fanatiek lid

Jan 12, 2014
    2,020
    1,026
    113
    Oke, dus je kunt bijv wel eerst krachttraining doen en stel je hebt 2 dagen later nog steeds spierpijn, dan cardio doen? Want zo doe ik het eigenlijk altijd... Als ik namelijk moet wachten tot m'n spierpijn helemaal weg is, ben ik vaak een week verder ;)

14. kikker1

kikker1 Fanatiek lid

Jan 22, 2011
    2,078
    879
    113
    Female
    In ieder geval in beweging blijven!

15. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    546
    113
    nee gewoon andere oefeningen of andere spiergroepen aanspreken. en er zit een verschil tussen spierpijn, en voelen dat je wat gedaan hebt. ik had pas nieuwe oefeningen voor mn billen, toen kon ik twee dagen niet fatsoenlijk gaan zitten. maar ik heb ook weleens dat ik bv licht mn benen voel, maar dat is niet echt spierpijn dat ik niet kan lopen ofzo, dan ga ik gewoon rustig squatten maar bv wel net effe minder gewicht erop. je voelt zelf ook wel gewoon met een beetje gezond verstand denk ik wat wel en niet kan.

16. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    546
    113
    ook hier geld gewoon niet forceren, neem een ander apparaat waarmee je andere spiergroepen traint. op tempo fietsen kan altijd, ga gewoon niet door je grenzen heen, dat merk je echt wel. wandelen etc is altijd goed

17. Jinxx

Jinxx Fanatiek lid

Jan 12, 2014
    2,020
    1,026
    113
    Thnx voor je antwoord! Ben echt nog een leek op sportgebied dus kan elk advies gebruiken ;)

18. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

Jan 30, 2014
    2,334
    258
    83
    Bedankt voor ie reactie, dan ga ik gewoon bij spierpijn een ander programma volgen als ik te veel spierpijn krijg en begin ik eerst met een lesje zonder te veel bergen.

Normaal volg ik 4 tot 6 weken dezelfde les. Maar merk dat mijn conditie minder is na een fikse griep en een periode van zeer veel slaap te kort. Vandaar dat ik wel spierpijn verwacht.

Share This Page