de titel zegt het al vanaf hoeveel weken mag je thuis bevallen en stel dat de kleine dan in een stuit ligt mag je dan ook thuis bevallen
Vanaf 37 weken mag je thuis bevallen, en als de kleine in stuit ligt moet je in het ziekenhuis onder controle van de gyn bevallen. Dan zijn er meer risico's voor vooral de baby, en is de kans op een keizersnede aanwezig en moeten ze snel kunnen ingrijpen.
dank je wel voor je snelle antwoord , nu maar hopen dat de kleine goed gaat liggen en blijft liggen hihi ook al heb ik nog even de tijd
Hier ook een kleine die in stuit ligt, inmiddels een week of 8.. Maar ik loop sowieso al bij de gyn onder controle met medische indicatie, dus een thuisbevalling is hier sowieso geen optie. Krijg je nog een liggingsecho over een paar weken? Want als de kleine dan nog in stuit ligt zal je overgedragen worden aan de gyn, en kan er gekeken worden of er een versie gedaan kan worden. Ook moet de gyn achter een stuitbevalling staan, en dat is afhankelijk van o.a. de grootte van de baby (voornamelijk diameter van het hoofdje), verloop van eventuele eerdere bevallingen en nog meer dingetjes. Anders wordt het een keizersnede.. Hier heeft de gyn tot nu toe nog geen reden aangegeven waarom een stuitbevalling niet zou kunnen, maar een stuitbevalling wordt dus echt door de gyn begeleid, en niet door een verloskundige zoals normaal (vorige bevalling ook onder controle bij de gyn, bevalling gedaan door vk).
ik krijg 11 juli mijn liggingsecho dus ben erg benieuwd, heb er ook over na zitten te denken stel dat de kleine nog niet goed ligt of ik wel een draaipoging wil laten doen maar ben er eigenlijk al over uit dat ik dat niet wil en indd als het mogelijk is zou ik denk wel weer een stuitbevalling overwegen. maar is het dan zo dat je gelijk medisch word als de kleine in stuit ligt of ben je dan poliklinsch als je een natuurlijke bevalling wil als het mogelijk is sorry voor al de vragen
Volgens mij ben je wel gelijk 'medisch' bij een stuit, omdat die onder begeleiding van de gyn moet gebeuren. Dat wil niet zeggen dat het niet op zo natuurlijk mogelijke wijze kan! Vraag of de gyn vaak vaginale stuitbevallingen begeleidt; de ene gaat veel sneller over tot een ks dan de andere. En ervaring hiermee is toch wel belangrijk.