Lieve mensen, Ik ben 21 juli bevallen met 34.3 weken van een prachtige dochter. 2450 gr. Nu mag na 2 weken de sonde eruit, dit gebeurt vanmiddag. Wat is jullie ervaring met dit proces? Ze drinkt goed en groeit ook goed. nu 2720gr .maar wanneer zou ze dan naar huis mogen of hoe ging dit bij jullie? En hebben jullie nog tips voor me zodra we naar huis mogen. Waar moet ik rekening mee houden of vonden jullie belangrijk of waar liepen jullie tegen aan. Aanschaf van bepaalde spulletjes en wat doe je met het voeden? moet dat om de 3 uur zoals nu of kan dat bij vroeggeborene ook wel wat soepeler. Veel vragen en ontwetendheid nog dus! Zou heel graag verhalen horen en tips want ik krijg geen kraamzorg meer... lieve groetjes
Gefeliciteerd! Een mooie stap vooruit. Ik heb geen ervaring met prematuur (wel met neonatologie vanwege andere reden) maar wil je adviseren nog even contact te leggen met je zorgverzekering. Ik heb het toch voor elkaar gekregen om nog een aantal uren kraamzorg te krijgen bij thuiskomst en dit was erg fijn.
Hallo, Wat fijn dat de sonde eruit mag. Bij ons ging het hierna heel snel, ik geloof max 2 dagen en onze dochter mocht naar huis. Ze kreeg fv en er werd een minimale intake afgesproken,.als ze dit haalde mocht ze naar huis. Eerst hielden wij ons wel aardig aan de 7 voedingen per dag ( fv, bij bv zal het anders zijn) maar al vrij snel gongen we haar meer volgen en niet wakker maken voor de voeding. Maar eigenlijk meldde ze zich altijd wel. 's nachts zat er ook wel 4/5 uur tussen. Kijk inderdaad even of je nog recht hebt op uitgestelde kraamzorg. Maar je kunt het vragen ook nog voor vertrek in het ziekenhuis stellen. Extra spullen hebben wij niet aangeschaft. Houd het lekker rustig de eerste dagen als je thuis bent. Badderen deden wij denk ik maar 2x per week, kost nog veel energie voor die kleintjes. We zorgden dat alles klaar lag en de aankleedruimte lekker warm houden. Heel veel succes en hopelijk snel naar huis!
dank jullie wel lieve meiden! Ja ik zal de zorgverzekeraar ook nog even bellen.maar ik meen me te herinneren dat de couveusenazorg maar 2 x 3 uur was. maar ja alle kleine beetjes helpen. Ik geef geen bv, omdat dit niet kon vanwege mijn medicatie. Dus straks thuis maar even kijken hoe het voeden gaat lopen. Vind het wel heel spannend.. ben zelf ook nog niet helemaal herstelt na de keizersnede en kamp nog met bloedarmoede en bijwerkingen van medicatie die weer opgebouwd moest na de zwangerschap. Mijn vriend is veel weg voor werk. Maar het zal wel goed komen. Mijn meissie doet het fantastisch!
Onze zoon is geboren met 33,6 weken. Met 35 weken waren we thuis. De sonde trok hij er na 4 dagen zelf telkens uit, dat was zondag. Toen hebben ze besloten om hem er uit te laten. Het dinken (bv) ging daarna stukken beter en donderdag mochten we naar huis. Idd met 2 dagen minimale intake. Ik heb nog 4 dagen kraamzorg gehad. Hoewel het de derde was, vond ik dat wel even fijn met een prematuurtje. Ons werd geadviseerd (wellicht omdat hij zo vroeg thuis was) om net te doen alsof hij er nog niet was, mbt visite. Dus zo min mogelijk bezoek. Beter voor hem (als hij nog in je buik zat zoals het hoorde, hadden ze hem ook niet kunnen zien, zei de arts) en voor mijn rust en herstel. We hebben dus alleen opa's en oma's en een broer en zus in huis gehad, meer niet. We hebben er dan ook voor gekozen een kraamfeest te houden op de uitgerekende datum. Ik mocht de eerste weken ook niet met hem naar buiten. Wat ik grappig vond is dat hij thuis ontzettend veel lawaai ging maken tijdens het slapen, knorren en grommen. Dat schijnt normaal te zijn voor prematuren. Hij zal wat vaker en meer slapen als baby's die op tijd geboren zijn. Het was hier echt alleen maar eten en slapen, weinig anders. Vond ik niet erg, maar kan me indenken dat niet iedereen dit leuk vind. Ik hoop dat je kindje snel mee naar huis mag en jullie thuis van hem kunnen gaan genieten.
Ik ben 15 juli bevallen van onze dochter, met 35+3 weken. Ook zij kreeg een sonde. Op 23 juli zijn we begonnen met de fles (daarvoor finger feeding en de rest via sonde), dat ging erg goed. De nacht van zondag op maandag is de sonde er uit gegaan, en op dinsdag ochtend mochten we naar huis. Ik had nog recht op 15 uur couveuse nazorg, en heb hier ook gebruik van gemaakt. Een hoop al in het ziekenhuis geleerd, dus het was vooral handig om niet gelijk in een gat te vallen, een beetje bevestiging zeg maar. Sinds afgelopen zaterdag is dit afgelopen, en ze doet het prima. Ik geef nog wel 8 voedingen per dag, om de 3 uur. Al zet ik niet de wekken 's nachts. Heeft ze honger, dan geeft ze het wel aan. Zo niet, dan ook prima.
Fijn om wat ervaringen te horen. Wij mogen haar woensdagochtend ophalen als alles goed gaat. Zelf ga ik eerst dinsdag naar huis. Nachtje thuis en dan onze dochter ophalen. Zelf ben ik nog erg vermoeid door keizersnede-bloedarmoede en meds. Gelukkig heeft mn vriend 1.5 week vakantie. dus ik vind het heel spannend....ga ik het redden zo. Ik had begrepen dat ik wel naar buiten mocht met dr. Mits warm genoeg gekleed en niet op de wind enderg. Bezoek zit ik ook helemaal niet op te wachten idd. rust drinken en slapen is het belangrijkste. Had ook begrepen dat de voedingen snachts wel door moeten lopen om de 3 uur ivm bloedsuikergehalte. Maar dat het niet op een kwartier aankomt natuurlijk. Ik zie haar rond voedingstijd wel wakker worden maar echt huilen heeft ze nog niet echt gedaan. Weet ook niet of ze dat wel doet als we een voeding overslaan. Prematuren huilen bijna niet is me verteld. Ik heb nog recht op 3 x 3 uur kraamzorg.. misschien toch wel handig idd...
Onze dochter heeft tot zeker een half jaar de nachtvoedingen echt nodig gehad. Ze sliep wel rustiger met geluiden om haar heen, dus heel zacht een radio' tje aan gehad bij haar op de kamer, dat ze overdag wel eens boven sliep en na een aantal maanden op haar eigen kamer ging .
Wat een goed nieuws! Onze dochter is op 8 juli geboren met 34.0 weken (2470gr) en mocht met 36.4 naar huis. Bij haar ging eigenlijk alles vanaf het begin goed, behalve het drinken. Ze is dus naar huis gekomen MET sonde en die heeft ze nog steeds. De eerste week hebben we heel netjes elke 3 uur een flesje gegeven; ze is nu rond de 3kg en in overleg met het ziekenhuis mogen we haar nu meer volgen. Ze krijgt dus 60-65ml in de fles (en wat ze niet drinkt geven we via de sonde) en ze meldt zich netjes elke 2,5-3,5u. Ik heb couveuse-nazorg gehad en vond dat wel prettig. Waar en hoe doen we het badje, waar rekening mee houden in huis etc. Het is onze 2e maar we zijn verhuisd, dus vond het prettig dat even iemand mee keek in ons nieuwe huis. Naar buiten mag idd, even goed haar temp in de gaten houden. En ik kreeg het advies om niet de supermarkt in te gaan ivm de grote temperatuursverschillen. Verder lekker rustig aan doen, geef jezelf de tijd om te wennen aan alles en de visite kan ook wel even wachten Veel succes!!