Voor diegene die het schooien vindt, dat klopt ook. Het is namelijk ook een bedelfeest. : Sint-Maarten is een bedelfeest, en bedelfeesten waren nodig in de moeilijke wintermaanden. Bedeloptochten zoals met Sint-Maarten werden en worden (in Vlaanderen) ook gehouden met Driekoningen of met Nieuwjaar, en ook het Sinterklaasfeest heeft kenmerken van een bedelfeest. En het gaat nu natuurlijk om het hele gebeuren. Met een mooie lampion, gezellig met een groepje zingen en daarna lekker snoepen.
Vind het juist leuk! Ok, wel irri om de hele tijd naar de deur te lopen, maar vond het zelf vroeger altijd een groot feest. Ik heb het snoep al weer klaarstaan.
Ik dacht dat Sint-Maarten altijd alleen in het noorden gevierd werd Tja en zwart op wit gezien is het natuurlijk wel schooien, maar dat is je schoen zetten ook Zing je ook een liedje in de hoop dat die ouwe er wat in gooit Maar ik vond het altijd erg leuk vroeger! Woon nu 2 hoog dus verwacht niet dat er iemand aan de deur komt, wat ik altijd wel weer jammer vind. Krijg er dus helemaal niks van mee. Misschien ga ik maar voor in de portiek zitten
Wij kopen wel altijd van dat verpakte snoep en geen los spul. Vroeger moesten we savond altijd 'de buit' sorteren en al het losse spul moest weg, dat was 'vies'. Dus ook nu nog doen we vooral aan verpakte lollies of rolletjes enzo.
volgens mij slaan ze hier de deuren met meerdere bellen en fietsen ervoor gewoon over.. Vorig jaar had ik twee zakken in huis gehaald, niemand!
Vanavond moet ik er ook maar aan geloven met mijn dochter, ze heeft een mooie lampion gemaakt op school dus die is zo trots al een aap en iedereen moet hem dan natuurlijk zien ! Ik hoop dat het weer een beetje meezit...dus geen regen aub.
Ik heb echt geen flauw idee hier! Heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt, zowel niet toen ik nog bij mijn ouders woonde (wijk verder) als hier! Dus ik verwacht niks
Ik woon hier net een paar maanden dus ik heb geen idee of het hier gevierd word! Nah, ik heb bergen snoep in huis voor mezelf hahahaha dus dat komt wel goed
ik vind het zo jammer dat er hier niks aan sint maarten word gedaan. Toen ik nog in Groningen woonde was het echt feest. Zo veel mogelijk huizen af en zoveel mogelijk snoep, en later geld, ophalen. En zingen bij de mensen die niet open deden: hier woont mevrouw kikkerbil die ons niks geven wil.
Ik vind het zo leuk die kindertjes aan de deur ik heb al een hoop snoep gehaald, een zak mars mini's en ook van de snickers en bounty..en voor de zekerheid een zak fruitella erbij het eerste jaar had ik 100 zakjes snoep gehaald.. kwamen 6 kinderen haha de rest heb ik toen maar aan mijn broertje gegeven
Jaaaa lachen man! Al die kleintjes die proberen een liedje te zingen... Ons favoriet was altijd: Sinte sinte mikmak, mijn vader is een dikzak mijn moeder is een dunnetje geef me een pepermunnetje haha. Mandarijnen en fruit was echt niets aan! Taaitaaipoppetjes ging hier altijd meteen de vuilnisbak in, mochten we niet eten van mn moeder. Alleen verpakte snoepjes. Hier heb ik al het een en ander ingeslagen, alleen ben ik al een beetje aan het 'voorproeven' geweest hihi.
Ik ken het van mezelf ook niet en waar ik eigenlijk vandaan kom(omgeving Rotterdam) Maar hier vieren ze het wel en me man is vergeten snoep mee te nemen dus moet ik straks met dat pokke weer nog naar de winkel voor snoep :x
Hier niet veel in huis gehaald want zijn van plan nog even weg te gaan. Eerst wel even met dochter dit huizenblokje lopen, maar waarschijnlijk kan ik staan zingen en pikt zij de snoepjes. Daar heb ik weinig zin in, dus dan houd het snel op.Als ze wel zelf gaat zingen doe ik wat meer huizen aan. Ze heeft wel een eigen lampion gemaakt, op de psz dus kan het niet maken om niet mee te lopen. En wij zijn gereformeerd vrijg. maar bij ons had dat er niets mee te maken hoor, zat vroeger ook op zo'n school en we hebben tot ene bepaalde groep altijd lampionnen gemaakt, en liepen altijd hele dorp door. Vooral de supermarkt en de cafetaria waren erg fijn.... bij de caf. kregen we een frikadel of kroket en de supermarkten waren ook zeer vrijgevig. Was echt super! Volgens mij heeft het dus niets te maken met de kerk, en gereformeerd heb je in zoveel stromingen.... dus het zou ook best kunnen dat er wel een bij is die er niet aan mee wil doen..... Volgens mij gaat het dan over de ger. bonders..... correct me if i'm wrong...... Laat ik iig zeggen dat ik het mega jammer zou vinden als mijn dochter zo haar best heeft gedaan op school om de lampion te maken dat ik dan zeg dat ze niet mag lopen..... zou ik echt sneu vinden voor haar...maar goed daar denkt iedereen anders over, dat hou je toch en is ook helemaal niet erg.
Zo he! Das wel heel erg hard van die moeder! Niet uitgelegd dat je er net woonde en het niet wist? Ik zou echt boos zijn geworden.. Zojuist wat snoepjes gehaald, voor de zekerheid.. Maar kleine kans dat ze hier aanbellen..