o,jee sint maarten

Discussie in 'De lounge' gestart door mamamuts, 10 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxter

Foxter Niet meer actief

Zoals ik al dacht, in mijn dorp doen ze er niet aan :)

2. meisje1984

meisje1984 Niet meer actief

hier 4 zakken mars, twix, snickers enz. + 2 kistjes mandarijnen in huis, maar niemand aan de deur gehad......

maar geen zorgen....komt wel op hoor \:D/

3. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Dat weet ik nog niet, zien we tegen die tijd wel weer... ik vind het idd nog steeds schooien. Maar het zal er vast mee te maken hebben dat ik vroeger nooit mee mocht doen.. mijn moeder vond het niet kunnen dat je bij vreemden aan de deur gaat, een liedje zingt en vervolgens verwacht/eist dat je daarvoor snoep krijgt. En ik vind dat ze gelijk heeft. Al zal ik er vast anders over hebben gedacht als ik op een andere manier was opgevoed wat dit aangaat.
    Van oudsher is het een 'bedelfeest' maar toen hadden de mensen echt niks en gaf St. Maarten het gekregen/gedoneerde voedsel aan de armen (als ik het goed heb begrepen)... nou als ik hier de kindjes in hun Tommy Hilfiger/Nikes zie rondlopen hoef ik ze geen snoep te geven omdat ze het anders niet overleven van de honger zeg maar ;)

En als ik dan hier de berichtjes lees over snoepgoed/fruit dat meteen wordt weggegooid (hoe ondankbaar!) of verwachten dat je geld krijgt, ben ik echt met stomheid geslagen.

Gelukkig is ons huis overgeslagen want ik heb 1,5 uur met een krijsend kind gekregen (acute middenoorontsteking) en een man die steeds boven de wc hangt...

Ik wil niemand beledigen hoor, want er zullen idd heel veel mensen met veel plezier hun deur opendoen dan wel met de kindjes meelopen en misschien verandert mijn visie hierop nog wel maar nu denk ik er zo over.

4. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Ik was vanavond bij mijn moeder en mijn neefje van bijna 3 en mijn nichtje van 5 waren er ook. dus wij met onze kids sinte maarten lopen. Hartstikke leuk want we gingen langs de deuren waar wij als kind ook met onze mooie zelf gemaakta lampionnen langs kwamen. die buren vonden dat ook heel leuk om te zien.

Thuis gekomen met enorme tassen vol snoep, Gingen mijn zus en zwager al die snoepjes checken. Dus ik vroeg wat doen jullie. Ja je weet maar nooit wat ze met het snoep hebben gedaan tegenwoordig..... Ik heb daar nooit op die manier bij stil gestaan. Sinte maarten is voor mij altijd zo lekker onschuldig geweest, en heb daar als kind enorm veel plezier in gehad.

Toen ben ik er eens over gaan denken en dacht ja elke gek kan van alles doen met die snoep. maarja als je daar over moet gaan nadenken, dan kun je overal wel stil bij staan.

Ik vroeg aan mijn moeder of zij zich daar vroeger ook druk over maakte, nee zei ze dat was pas toen jullie ouder waren.

Toch gek he eigenlijk dat we leren onze kinderen geen snoep van vreemde aan te nemen en wel met ze langs de deuren gaan. dat is toch een omgekeerde boodschap. :rolleyes:

5. Kimmie27

Kimmie27 Lid

24 jul 2008
    79
    0
    0
    Tjee, daar had ik ook nog nooit over nagedacht, creepy..... :confused:
    Heb ik idd ook nog nooit iemand over gehoord, ook vroeger niet.

Kan het bijna niet geloven dat iemand zoiets zou doen, maar ja als je in de media ziet wat voor gekken er rondlopen......

6. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Manuela, even kleine nuance mbt het weggooien van snoep (dat schreef ik onder andere). Dat had niks te maken met ondankbaar hoor, maar met hygiëne. Mijn ouders vonden (en ben ik het nog steeds mee eens) het gewoon niet fris om snoepjes te eten die in een schaal hebben gelegen, door meerdere handjes zijn aangeraakt, vervolgens in een plastic zak hebben gelegen etc etc. Na een avondje zag het er meestal ook best goor uit haha. Dit was dus in de tijd dat we echt heel veel huizen langs gingen en dan een plastic tas vol hadden. Ik kan me ook nog wel herinneren dat sommigen pakjes drinken uitdeelden en dat dat ging lekken, nou dan was t echt een zootje in die tas hoor, dat was niet lekker meer. Dus daarom moesten wij het niet-verpakte snoep weggooien. En daarom zal ik ook nooit niet-verpakt snoep uitdelen. Heeft dus niks met ondankbaar te maken hoor.

Zo, ik wilde het toch ff uitleggen :)

Geld krijgen met st Maarten is mij overigens niet bekend hoor.

7. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    En niemand is verplicht om mee te doen he, doe je gewoon niet open, simpel zat :) Lijkt me handiger dan wel open doen en dan uit leggen dat je geen snoep hebt ;)

8. imani

imani Bekend lid

6 nov 2006
    926
    0
    0
    Hahahaha, ik heb er helemaal een beeld bij. Moet ook wel raar zijn als je het niet kent. Volgend jaar beter, toch?

Hier wordt er overigens netjes gezongen bij de deur, niks aanbellen.

9. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Thanx voor de uitleg Esli, nu ik een beeld heb van een plastic tas met een opengebarsten pakje appelsap en losse koekjes/snoepjes snap ik goed dat je die snoepjes dan niet meer gaat opeten ;)

10. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    :) ik wil mijn meisje leren dat ze niet om een snoepje mag vragen, en dan wel sint maarten gaan lopen over een aantal jaren :)

11. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Hier nog skitlles, smarties en fruittella crunchies in de aanbieding.

Niemand langsgeweest, toch wel een beetje jammer

12. hardloper

hardloper Niet meer actief

en eigenlijk is dat ook raar toch? mijn kinderen moeten vragen als ze iets willen; drinken, boterham, tv kijken, dan vind ik het dus tegenstrijdig om te zeggen dat ze juist niet om een snoepje moeten vragen. dus dat mogen ze ook. maar zoals bij al mijn antwoorden wil ik ze in principe maar een keer geven. dus niet iets 5 keer vragen in de hoop dat ik verander van mening :rolleyes:
    en ik controleer het snoep dus ook. als het verpakt is, en de verpakking is nog goed is het oke. dubieuze dingen krijg ik bijna niet meer, tegenwoordig is het meeste toch voorverpakt. en pepernoten enzo mogen ze alleen als ik weet van wie ze komen, maar die geeft ook bijna niemand. er valt altijd wel mee te knoeien, maar toch...

13. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    hoewel ik sint-maarten ontzettend leuk vind en het ook absoluut geen bedelfeest vind (halloween is toch ook geen bedelfeest maar gewoon een viering) valt het me wel op dat de kinderen tegenwoordig wel een stuk brutaler vind en dat maakt het voor mij minder leuk :( :(

moet ik er wel bij zeggen dat het met name de jeugd van rond een jaar of 10 betreft en niet de ukkies die met zoveel moeite een mooie lampion hebben gecreëerd.

heb gisteren 3 voorbeelden meegemaakt wat het plezier in sint-maarten best een beetje een domper gaf :rolleyes: :rolleyes:

de eerste was van een knulletje toen ik ik een grapje maakte zo van: jullie zijn te vroeg hoor, bij mij staat op de kalender dat het vandaag 10 november is.
    reactie van het ventje: O, dus u (jaja, hij zei nog wel u) heb geen snoep? das mooi stom dan en wilde al meteen weglopen :confused:

de tweede was van een groepje jongens die een liedje zongen dat ik dacht dat moesten wij vroeger niet eens in ons hoofd halen.
    weet niet meer precies de tekst maar de strekking kwam er op neer:
    zit u lekker tv te kijken
    gaat ineens de bel
    staan er van die k*t kinderen voor de deur
    die een snoepie willen hebben. :confused: :confused:
    was zo verbouwereerd dat ik pas doorhad wat ze hadden gezongen toen ze alweer weg waren.

na de derde was ik er helemaal klaar mee (was inmiddels half 8, dus vond het ook wel welletjes geweest).

3 meiden van een jaar of 12, 2 zonder lampion (mijne is stukgewaaid mevrouw, jaja) maar wel allemaal een grote rugzak :confused: :confused: om hun nek, die voor dat ze al snoep hadden gehad meteen vroegen "zijn de buren ook thuis" o nee, d'r brand geen licht, kom, we gaan eerst naar de overkant, daar brand wel licht.
    pfffffffffffff............ hebberigheid ten top dus! :confused: :confused: :confused:

heb me voorgenomen om volgend jaar ook een pot augurken klaar te zetten en zulke jeugd ook echt een augurk te geven :) :) :)

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja die grote kinderen vind ik ook niet leuk.

Gister heb ik met een grote groep kindjes meegelopen tot 4 jaar en dat is echt heel erg leuk.

Ze zingen echt heel goed en ze vinden het echt nog leuk om het lichtje en de gezelligheid. Al het snoep ging in 1 zak en werd later verdeeld in het dorpshuis.

Isabella vond het echt heel leuk.

15. erlida

erlida Fanatiek lid

2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    de oudste had een lampionnen optocht op school en daarna zijn we 5 of 6 deuren langs geweest in de staat.Ook heeft ie voor ons,in ruil voor een snoeppie,nog even luidkeels laten horen hoe zijn liedje gaat.(bij de deuren moest mama het doen omdat er bij hem schorre piepgeluidjes uit zijn keeltje kwamen van verlegenheid haha)

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Je loopt toch niet de hele buurt af?
    Ik zou alleen bij de deuren langs gaan waarvan je de mensen kent. Of in elk geval wel eens gegroet hebt.

En wij lopen( liepen) echt niet 20 huizen af. Maximaal 10 huizen. Wij liepen gewoon om ons pleintje.

Ik denk dat als je inderdaad zomaar bij mensen langs gaat ergens in een wijk dat je misschien achterdochtig kunt zijn,

17. lieniej

lieniej Actief lid

24 mei 2007
    497
    0
    0
    Heel creepy inderdaad! Ik begrijp helemaal wat je bedoelt! Denk dat het inderdaad verstandig is om met dit soort dingen alleen bij mensen langs te gaan die je kent. Gewoon voor de zekerheid.

18. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Hier organiseren een aantal mama's uit de wijk het, we hebben hier 3 pleintjes met 10 huizen, en dan nog 3 korte rechte straatjes.
    Een week ervoor krijg je een kleurplaat, als ze mogen aanbellen moet je die voor je raam hangen. Heel handig, zo staan ze niet voor niets te zingen :D
    Ik vond het in elk geval weer erg leuk!

En...... niet verwacht: de bel ging, grote groep kinders aan 't zingen, en toen ze klaar waren zei het voorste meisje "ja enne.. ik wil nog even wat zeggen... ik hoorde dat 1 van u zwanger was (hoop gelach natuurlijk, want mijn man kan niet zwanger zijn ;) ) en daarom heb ik deze voor u. Kreeg ik een knuffelmuisje!
    Nou is dat niet superschattig?!
    Ik vind het zo lief, echt geweldig! Ik weet alleen niet bij welke buren ze hoort, ik ben zo slecht in gezichten. :oops: In elk geval niet m'n naaste buren, maar dat maakt het eigenlijk alleen maar liever. Lol, werd er gewoon een beetje emo van :D

19. mam85

mam85 Fanatiek lid

3 jul 2007
    1.729
    0
    0
    mama!
    het kortste liedje dat ik gehoord heb:

hakkietakkiejakkie gooit wat in mijn zakkie..

20. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik weet wel dat ik van mijn moeder alleen de voorverpakte snoep mocht houden. Dus geen losse taai taai poppen. Maar bijna iedereen geeft voorverpakte snoepjes.

Wat ik schandalig vind is dat sommige kids worden beroofd van hun snoep.

Deel Deze Pagina