Andy is BELACHELIJK snel.. En niet met 1 ding! Ik maak me er zelfs een klein beetje zorgen om.. Kan dit geen kwaad? Tenminste, das niet de goede vraag.. Want tegenhouden kun je het niet. Het is meer mijn vraag of er niet iets is dat dit verklaard? Ik zal eens wat dingetjes noemen, allemaal geen eenmalige dingen, maar de dag ervoor is wanneer hij het voor het eerst deed. - 5 min na geboorte hoorde hij mijn mans stem, en draaide zijn hoofdje zijn kant op om hem te kunnen zien. - 10 min na geboorte (hij zat bij mijn man, nog bloot op bloot) tilde hij zijn hoofd meerdere keren op om rond te kijken en mama te zoeken die hij hoorde. Die kracht is gebleven, die nieuwschierigheid ook. - Met 4 dagen zette hij zich op zijn buik af.. Moet dan uitkijken dat hij niet van het aankleedkussen valt. - met 2,5 week greep hij naar knuffels aan de bogen van zijn speelkleed (en hielt het even vast) kon een knuffel pakken die je boven hem hielt, en volgt het met zijn ogen als je hem langzaam voor hem beweegd. Ook pakte hij dingen als onze hand, en brengt deze naar zijn mond. Hij grijpt en voelt ook in ons gezicht. - hij kan van zijn zij op zijn rug draaien, en van rug naar zij. ( alleen met zachte ondergrond hoor) - hij kan op zijn onderarmen leuken en koppie omhoog. - hij maakt 'koppelingen' zoals : spuugdoekje onder de kin betekent eten.. Dus hij gaat dan smakken, en als de fles niet volgt huilen dat hij de fles wil. Als hij wakker is in zijn bedje, en hij wil bij ons zijn, dan gaat hij een beetje jammeren. Als hij ons de trap op hoort komen is hij al stil omdat hij weet dat we naar hem toe komen. Hij is ook gewoon belachelijk nieuwschierig en alert. Kijken kijken kijken. Als er visite is moet ik het niet proberen hem in bed te leggen. Hij wil er dan bij zijn, en ik moet hem rechtop op schoot houden om alles te laten zien. - hij draait zijn hoofdje mijn kant op als ik aan kom lopen en hij zit bij papa op schoot. Dan volgt hij me met hoofdje en ogen! - hij heeft echt een mega -scala aan geluiden en urumpjes. - kijkt naar zijn eigen handjes - als hij niets kan zien draait en wurmt hij net zo lang tot we hem draaien om iets te kunnen zien. Kom vast niet op alles nu.. Maar het is eigenlijk wel erg snel he? Ik weet eigenlijk niet veel van wat wanneer moet kunnen zegmaar. Maar ik krijg vanaf allerlei kanten te horen over deze dingen dat hij erg snel is. Iemand die dit herkent of weet of dit kwaad kan?
Hey dit is voor mij wel herkenbaar! Onze dochter was / is ook heel snel, maar niet zo snel als jullie Andy hoor. Na de geboorte had ze echt een uur haar ogen open, keek van papa naar mama en nu ook zo wakker en alert aldoor. (Ze is nu wel 10 weken. Ze wil alles zien, vindt het het mooist als ik met haar door het huis loop zodat ze alles kan zien. Als ze het overzicht niet heeft gaat ze huilen en is weer stil als ik haar verplaats (bijv. in de wipstoel) zodat ze alles beter kan overzien. Ook al vanaf de 2e week in de box. Verder herken ik wel meer dan de dingen die jij noemt en dan ook al vanaf het begin. Ik denk dat het geen kwaad kan hoor.
Verder zie ik dat je zoontje bijna een maand oud is, je zal binnenkort wel naar het CB moeten, zou het daar even bespreken als je je er ongerust over maakt. Ieder kindje heeft zijn eigen tempo, zou me verder geen zorgen maken. Irem kon haar hoofdje bijvoorbeeld ook al in de eerste week zelf omdraaien en rolde al vrij vroeg om, maar met tijgeren/kruipen is ze weer helemaal niet bijzonder snel. Als hij maar happy is zou ik me er verder niet druk over maken.
Net een heel verhaal getypt, gaat m'n computer ineens uit grrr... Maar hier komt het nog een keertje. Mijn oudste dochter was/is ook zo snel. Ik herken alles wat je noemt ook bij mijn dochter. Ze is nu 2,5 jaar oud en dr ontwikkeling gaat nog steeds zo snel. Zal een wat voorbeelden noemen. - ze was met 23 maanden zindelijk (alleen een terugval toen dr zusje werdt geboren) - Ze praat de oren van mijn hoofd, kan gewoon hele gesprekken met dr voeren (deed ze ook al met anderhalf). - Ze kan heel mooi binnen de lijntjes kleuren (geloofde het eerst niet toen mijn vriend me dat vertelde, tot ik het zelf zag). - Ze heeft een heel goed geheugen. Weet nog gebeurtenissen van toen ze 1,5 was. Zo zijn er nog veel meer dingen, kan er zo even niet op komen. Heb het er bij het cb ook wel over gehad, ze is gewoon snel en daar kun je niks aan doen. Het nadeel vind ik dat ze altijd zoekt naar prikkels maar daar aan de andere kant weer slecht mee om kan gaan. Wij hebben meer slapeloze nachten van onze oudste dan van onze baby van 3,5 maand. Ook kan ze behoorlijk druk zijn en is ze snel gefrustreerd als iets haar niet meteen lukt.
Die prikkels herken ik zeker! Ik moet met Andy in een semi-donkere slaapkamer gaan zitten, en hem helemaal 'ontprikkelen' voor het slapen. Ik was verder zelf vroeger ook heel snel, en ook veel prikkels en afwisseling nodig. Maar niet zo snel als Andy. De prikkels ed kan ik gelukkig goed aanvoelen, en weet dus hem ook goed te 'ontprikkelen'. Bij hem helpen de zelfde dingen als bij mij nu ( ik heb adhd) warm bad, semi donkere slaapkamer ( ik heb onze slaapkamer met donkerbruine muur, antraciet vloer ed.. Kalmeert mij heel goed) Ik wilde als baby met 3 maanden niet meet plat liggen in de wagen, dan kon ik niets zien. Ik had tijdens de zwangerschap al het idee dat Andy net zo nieuwschierig was als ik, hij reageerde veel op dingen in mijn buik. Dus heb met de keuze kinderwagen ook rekening gehouden met heel jong een goede zitting kunnen hebben, en goed kunnen kijken (stokke) Andy is 53,5 cm lang, en kan het schaapje en kipje aan het nijntje speelkleed bij de voetjes pakken.
Ik vind dat allemaal niet heel raar en snel hoor! Bij dat draaien vraag ik me alleen wel af: doet ie dat bewust, dat ie het echt stuurt, of rolt ie toevallig om, omdat ie ergens naar kijkt wat bijvoorbeeld helemaal de andere kant op is? Want omrollen is echt dat je kind die beweging volledig onder controle heeft he?
Vind het ook allemaal niet zo snel moet ik eerlijk zeggen. alleen t bij de babygym komen wel want vraag me af dan hoe groot ie is ( mijn dochter kwam daar met geen mogelijkheid bij ze greep wel die richting op)
@klijntjuh, Wat toevalling dat jij adhd hebt... Ik heb add. Zou dat er iets mee te maken hebben? Ik weet wel dat het 50 % kans is dat je het doorgeeft aan je kindjes. Ik heb bij mijn oudste wel eens gedacht hoor... zou ze ad(h)d kunnen hebben. Het zal mij niet verbazen in ieder geval. Ach we weten in ieder geval hoe je ermee om moet gaan haha
Ik herken er veel van hoor, die 2 van mij waren ook zo snel. Zelfs de kraamverzorgster was erg onder de indruk toen Kinley op dag 2 op haar buik op het aankleedkussen lag en haar hoofd omhoog hield om even rond te kijken (stond toevallig met het fototoestel bij haar en heb er dus een foto van) Kylian was 4.5 maand toen hij zich vooruit wist te tijgeren, Kinley was 6 maanden toen ze het billenschuiven ontdekte Beiden waren het geen lig baby's en wilden al snel "zitten", dus zaten ze bij mij al vanaf een maand in het voedingskussen in de box. Nou ja echt zitten wat het niet want binnen een minuut waren ze al onderuit geschoven maar schijnbaar is dat toch heel anders dan wanneer mama je er plat inlegt De babygym ook al heel vroeg boven ze gezet (eentje waarvan je de speeltjes hoger en lager kunt hangen) En nu zijn ze allebei redelijk normaal geloof ik 8)
en over het nieuwsgierige etc en het rechtop zitten noem maar op daar kun je hem ook mee verwennen. als er visite is en het is bed tijd moet ie gewoon lekker na bed nieuwsgierig of niet jullie zitten anders straks met de gebakken peren
Mijn eerste wilde ook altijd rechtop maar bij haar had dat te maken met kiss-syndroom, liggen deed haar pijn. Maar verwennen met rechtop zitten enz ik denk dat het dan eerder overprikkelen is. Maar de balans daarin vinden kan moeilijk zijn, vind ik ook met mijn dochter. Ze zoekt uitdaging en prikkels en is erg leergierig, ik wil haar graag in die behoefte voorzien. Maar ja je moet voorkomen dat ze overprikkeld wordt en het teveel wordt, dat is soms wel zoeken hoor. En helemaal bij die kleintjes duurt het soms ook even voordat je de signalen herkent.
Overprikkelen is het idd maar daarna word het verwennen je leert je kind wel dingen aan. Hier was het als er visite was lekker flesje ff tutten en gewoon lekker na bed. Moet ik wel zeggen ze is nu een jaar geweest en slaapt nog steeds veel en makkelijk.
Zo heel bizonder vind ik het ook niet. Zoonlief was als baby behoorlijk allert, Wilde alles zien en werd snel boos als je hem niet zetten zo als hij wilde kijken. Dat van de gym idd dat kan snel. En ja hij ontwikkelde zich ook razend snel. En is nu nog een onrustig maar wel rusig kind kan het moelijk uit leggen. Zelf heeft hij leer problemen wijnig zijn aandacht op iets kunnen richten en houden. Vandaar hij nu ook speciaal onderwijs zit. Dochterlief vond ik ook snel haar handjes en zo volgen. Voor de rest redelijk normaal. Wel ook vlot kruipen en optrekken.
Volgens mij zijn het wel dingen die bij zijn leeftijd passen hoor. De ontwikkeling gaat gewoon heel snel vooral de eerste tijd.
Ik zou het gewoon aankaarten als je bij CB komt. En misschien is het beter als je daar wat minder op let bij zo'n kleine baby, want dan ga je onbewust een stempel erop zetten, terwijl je op deze leeftijd eigenlijk niet kunt spreken van snelle of langzame ontwikkeling. Alle babys ontwikkelen zich in eigen tempo. Eentje doet alles netjes geleidelijk, ander in sprongen, waarbij ze ineens heel veel kunnen en dan een tijdje stil staan. Mijn zoontje kon bijv zijn hoofdje van ene naar andere kant draaien in de buikligging toen ie 32 weken was. Een paar dagen later zagen we de eerste glimlach. Hij was toen -2 maanden oud, hoorde dus nog 2 maanden in de buik te zitten! Maar dat soort dingen hebben wij de eerste maanden eigenlijk helemaal niet bijgehouden.
Het is ook zeker niet iets om je zorgen om te maken, je kunt er toch niks aan veranderen. Als je kindje maar happy is toch.
Volgens mij is hij gewoon lekker vlot. Op deze leeftijd zijn inderdaad de verschillen heel groot. Mijn oudste was ook altijd heel snel met dingen (ook heel alert de eerste dagen etc., praten met 8 maanden enz.), maar hij is ook altijd een vrolijke knul geweest (en nog). Mijn meisje is nu vier maanden en ze sloeg al naar haar mobiel boven de box toen de kraamzuster er nog was. Dus dat komt ook wel vaker voor. Geniet gewoon lekker van die kleine en maak je er maar niet al te veel zorgen over. Zolang je kleintje inderdaad vrolijk en tevreden is, dan is er niets aan de hand. Hou er alleen wel erg in, dat die kleine dan ook waarschijnlijk eerder dingen begrijpt. Let er dus wel een beetje op dat je niet aan het verwennen slaat. Groetjes