wanneer gaat dit over??:(:(

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Trotsemama1, Apr 28, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

hallo meiden
    4 weken geleden ben ik bevallen van onze zoon
    de weken daarvoor was mijn dochter al niet te genieten
    omdat ik een week in het ziekenhuis heb gelegen vanwege vroegtijdige weeen
    sindsdien is ze het padje kwijt
    continue driftbuien niet luisteren
    en nu haar broertje er is, is het nog erger geworden
    constant loopt ze te zeuren(vragen om aandacht positief maar ook heel veel negatieve aandacht door te lopen huilen
    dingen doen die niet mag
    het is al zover dat als ze om een snoepje vraagt ik het maar geef want als ik het niet geef is het krijsen
    heb het gevoel dat ze moeite heeft de aandacht te verdelen
    ze is hardstikke trots op haar broertje maar als ze de kans krijgt probeert ze hem te bijten of te knijpen
    vandaag was ze boos en sloeg ze ineens haar broertje
    ik ben een beetje moedeloos
    want gister ging ik met haar zwemmen zonder haar broertje en dan luisterd ze wel goed !
    loopt ze weg zeg ik mama telt tot 3 en ik begin nog niet met tellen of ze stond al bij me
    maar is haar broertje er weer bij luisterd ze gewoon niet
    ben de hele dag politie agentje aan het spelen
    noa niet doen
    noa laat je broertje slapen
    noa nee dat mag niet
    enzz enzz enzz
    ook wil ze continu naar bed !
    omdat ze daar haar speentje mag
    door alle indrukken is ze gewoon de hele tijd moe heb ik het idee
    in me kraamtijd wou ze het liefst om 11 uur al weer naar bed
    we hebben het toen weten te rekken tot half 12
    eergister was ze nog voor half 12 in slaap gevallen op de bank!

hoe kan ik dit beter aanpakken
    ben echt even ten einde raad

2. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Hoe oud is ze?
    Ik zou haar naar bed laten gaan als ze moe is; ze zal t echt wel nodig hebben!
    Verder toch echt heel consequent zijn; als je haar bv steeds met snoepjes haar zin geeft wordt t steeds erger; ze zal steeds meer gaan vragen / eisen.
    De baby slaan / bijten / enz zou ik echt bestraffen met iets wat bij aar helpt; even op de gang oid.
    Verder veel positieve aandacht en met haar spelen als de baby even slaapt.

Succes.

3. Trotsemama1

ze is nu 20 maanden
    ja dat doe ik ook zoals dinsdagochtend is echt ons zwemochtend ze zit op babyzwemmen
    en ze genoot er echt van en vanmiddag ging ik koken en heeft zij op een keukentrapje gestaan om met water te spelen in de was bak ze heeft heerlijk genoten en dan is ze echt hardstikke lief

en als ze de broertje pijn doet moet ze van mij ook echt in de hoek en dan begint ze te huilen dus ze weet dat het niet mag
    ze geeft daarna haar broertje ook weer kusjes
    het is echt negatieve aandacht dat ze dan vraagt

en het snoepjes betreft ja ze vraagt er ook al idd meer om en als ik dan nee zeg ja foute boel
    dat is ook echt mijn fout om dat ik het altijd gegeven heb als ze er om vraagt

het kost me alleen heel veel energie op het moment
    terwijl haar broertje juist zo makkelijk is
    heb daar echt geen kind aan

maar zal idd meer tijd voor haar maken
    haar broertje slaapt toch nog veel

4. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Het lijkt me ook onwijs moeilijk hoor met zo'n klein babytje erbij. Ik heb (nog) makkelijk praten!

5. Trotsemama1

jaa ik hoop dat het gauw over gaat !

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ohjee... hier eentje van bijna 21 maanden en nog minder dan 2 weken op de klok voor de 2e... Ik ga eens kijken hoe het hier gaat. We hebben wel een aardig plan de campagne bedacht hoe we er voor gaan zorgen dat de kleine man voldoende aandacht gaat krijgen e.d. maar goed, je weet het dus maar nooit. Als ik iets zinnigs kan zeggen, laat ik je dat gelijk weten.
    Veel sterkte daar.

7. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,824
    19,145
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat je al goed bezig bent door haar ook geregeld één op één aandacht te geven, dus zonder haar broertje.
    Kun je haar ook af en toe lekker op schoot nemen als Thobias in de box ligt ofzo? (Dus wel in de buurt is.) Ze kan dan ervaren dat er ook momenten zijn dat hij maar even op haar moet wachten.

Positief benaderen (complimentjes geven, laten merken dat je het fijn vindt dat ze bepaalde dingen al zelf kan etc.) is ook heel goed. Het kost inderdaad veel energie. maar probeer zoveel mogelijk vóór het misgaat met iets positiefs af te leiden. (Zal ook geregeld misgaan hoor, je kunt nu eenmaal niet alles voor zijn.)

't Is een moeilijke tijd, maar; het is echt een fase. Je bent goed bezig. Dit heeft zijn tijd nodig. Haar wereld(je) is even helemaal op zijn kop gezet en daar moet ze aan wennen. Jij zorgt ervoor dat ze zich toch nog veilig en geliefd voelt. Ze moet leren dat ze net zo belangrijk is als haar broertje.

8. Trotsemama1

tupp jou berichtje doet me echt goed !!
    en gelukkig gaan we iets minder dan een 2 maanden al op vakantie dus dan zijn er genoeg momentjes dat mama of papa alleen even met noa gaan zwemmen !en gister heeft ze lekker op een keukentrapje gestaan en met het water gespeeld toen mama aan het koken was en toen was er helemaal niks aan de hand en vond ze het geweldig!
    alleen vanochtend is het weer even misgegaan toen beet ze haar broertje en kort daarna kneep ze mij heel hard

ik had toevallig gister nog kadootjes gehaald
    dus doet ze iets goed luistert ze goed
    ben ik van plan om die kadootjes te geven

9. missym

missym VIP lid

May 14, 2006
    7,750
    12
    38
    Een tweede kindje is veeeeeeeeel zwaarder, vind ik, dan het krijgen van een eerste.

Ook je gevoel zal er flink mee te maken hebben, althans bij mij, ik had vaak het gevoel de oudste te kort te doen doordat de baby weer aandacht nodig had (en juist op die momenten worden ze vervelend).

Heb je tijdens je zwangerschap haar goed voorbereid op wat er zou komen? Het heeft sowieso tijd nodig voor iedereen gewend is aan de nieuwe situatie, je moet nog in het ritme komen.
    Wat bij ons heeft geholpen is hem overal bij te betrekken (de oudste was precies 18 maanden toen de jongste kwam) en hem ook alleen aandacht te geven wanneer de baby sliep.

Het heeft hier wel een maand geduurd voor alles op rit was, maar nu, een jaar later, is het echt genieten. Het is wel SUPERMEGA druk, maar ook wel heel leuk om ze nu samen te zien 'voetballen' of spelen. Ook veel ruzie hoor, en achteraf gezien had ik beter nog een paar jaar kunnen wachten, maar het is wel heel leuk.

10. Trotsemama1

we hebben heel vaak verteld over haar broertje en als ik dan vroeg waar is je broertje dan deed ze me shirt omhoog gaf kusjes enzz, maar wat ik al eerder heb verteld sinds dat ik een week in het ziekenhuis heb gelegen is ze het padje af
    dat was zo raar voor haar mama niet thuis
    de hele week bij oma zijn
    je merkte echt dat voor haar zo vreemd was
    en sindsdien is ze zo
    ik mocht ook nergens heen zonder haar
    als haar papa haar naar bed wou brengen moest ik echt mee
    anders was het krijsen

11. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Wilde eigenlijk hetzelfde schrijven maar geen zin om iemand te herhalen ;). Maar denk idd dat je het eigenlijk al goed doet. Al is het zwaar en een kwestie van doorzetten, ben er van overtuigd dat het dan helemaal goed komt.

Succes meid!

12. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
    Hier hetzelfde gehad, het begint nu rustiger te worden. Hier zit er wel bijna 3 jaar tussen, iets meer dus!
    Maar Tijn is erg tegendraads geweest en nu soms nog hoor! Vooral als ik alleen thuis ben met de kids.
    Tijn heeft nooit lelijk tegen zijn zusje gedaan, maar wel tegen mij. Zodra zijn zusje de fles krijgt gaat hij stout doen, echt dingen bewust doen die niet mogen en dan kijken hoe ik reageer.

Het is hier vanzelf minder geworden, maar nog niet helemaal weg. Zodra zjn zusje slaapt doe ik eerst wat in huis en dan echt iets met hem samen: puzzelen, kleien, bouwen etc. en ik leg zijn zusje ook wel eens in de box als ze waker is.
    Tijn heeft zelfs een paar keer gezegt: "mama, ik wil dit en leg jij Lara maar in de box."
    Het is allemaal gioed gekomen en viel me alles mee uiteindelijk!

Wat ik daarintegen weer heel moeilijk vind, is dat mijn man het zo zielig vind voor Tijn dat hij juist Lara bijna geen aandacht geeft. Daar heb ik het dan weer moeilijk mee. Als Lara echt huilt en Tijn is erbij, dan geeft mijn man Tijn wel de aandacht en Lara niet. Dit vind ik heel moeilijk....

Best moeilijk en pittig zo een 2e erbij!
    kus miek

13. momentje

momentje Bekend lid

Feb 5, 2008
    587
    0
    0
    België
    Hoi Trotsemama! Ken je nog een beetje van het topic "we gaan voor een 2de"... hihi, lang geleden!

Hier ook een enorme peuterpuber! Het begon ook met de geboorte van zijn broer (ook paar weken ervoor), maar naar mijn gevoel heeft niet alles daarmee te maken. Is het ook meer de leeftijd. Los daarvan is het altijd al een driftkikkertje geweest ;).

Veel dingen zijn herkenbaar...vooral de driftbuien als hij zijn zin niet krijgt en het graag naar bed gaan! 1 maand na de geboorte lag mijn oudste bijna een hele dag op bed! Heb hem dat ook laten doen. Nu slaapt hij weer minder, maar is wel nog altijd moe... en dat is niet bevorderlijk voor zijn humeur.

Hier gaat het nu op en af. Soms heeft hij goede dagen en sommige dagen wil je hem echt achter het behang plakken!! Als iets hem niet zint dan roept hij 'nee' en slaat met zijn hand.

Hij is eignelijk bijzonder lief naar zijn broer. Geeft knuffels en kusjes, 's morgens roept hij hem als eerste, en als hij de deur uit gaat moet zijn broertje altijd mee! Los daarvan is hij natuurlijk ook soms jaloers en heeft de jongste al 2 ferme klappen gehad en een vork op zijn hoofd :). Ik merk wel dat hij heel graag helpt met de verzorging van zijn broer en dus probeer ik hem daar zoveel mogelijk in te betrekken.

Wij proberen te handelen volgens het "positive parenting program", Welcome to Triple P. Moet wel zeggen dat dat effect heeft, maar vooral het rustig en kalm blijven is moeilijk als je moe bent door gebroken nachten.

Hier is de jongste ook een heel gemakkelijke baby. Eet goed, slaapt goed en lacht altijd! Gelukkig maar :p Dus aandacht komt de oudste echt niet tekort!

Wou dat ik je kon vertellen dat het snel over is...maar hier dus niet. Maar volgens mij is zijn gedrag nu wel niet meer omwille van zijn broer, maar echt meer de leeftijd.

14. Trotsemama1

heey momentje!
    nog gefeliciteerd!!
    zeker lang geleden
    dankjewel voor die link ga ik het vanavond is op me gemakje doorlezen

Noa geeft ook heel veel kusjes aan haar kleine broertje
    maar wil ook bijten en knijpen

vanochtend is het vrij goed gegaan
    thobias lag te slapen in zijn wipper en ben ik gaan stoepkrijten en wezen kleuren
    daarna wou ze naar bed rond een uurtje of 11 dus had ik haar een broodje gegeven en op bed gelegd
    en nu is ze heerlijk aan het spelen met haar vriendinnetje (moest oppassen op het dochtertje van me vriendin)
    en de kleine man ligt nu op bed,
    al met al heeft ze nog geen rare buien gehad vandaag !
    mede doordat ik haar vanochtend bezig heb gehouden en ze nu ook word beziggehouden
    en toen mevrouw op bed lag heb ik even lekker gekroeld met thobias en hebben we samen op de bank een uurtje geslapen(ik en thobias ) dus ben weer meteen weer een beetje opgeknapd:)

15. momentje

momentje Bekend lid

Feb 5, 2008
    587
    0
    0
    België
    Jij ook nog gefeliciteerd... wat gaat de tijd toch snel he.

Als ze bezig gehouden worden dan gaat het inderdaad goed! Zaterdag hadden we familiefeestje en als hij aandacht genoeg krijgt gaat het super! Steelt altijd de show dan. Maar thuis kan ik niet de hele dag met hem aan de slag natuurlijk. Ik hou me maar voor dat als Thomas wat steviger is en wat meer kan, ze elkaar wel gaan bezig houden (dat hoop ik althans...haha :D)

16. Trotsemama1

de tijd gaat idd snel
    weet nog goed dat we bezig waren om zwanger te worden
    hier ook nog even tegen mijn s.o verteld dat mijn schooonzusjes eerst noa aandacht geven want dat vergeten ze heel vaak
    mijn middelste schoonzusje schijnt vroeger ook jarloers geweest te zijn toen me jongste schoonzusje geboren werd
    s.m deed zelf de babykamer op slot
    ze heeft van het weekend niet echt lief gedaan tegen haar broertje
    noa is ook een stiekemert
    ben je bij haar in de buurt dan doet ze superlief maar als je niet kijkt!! dan gaat ze het pas doen dus kan niet eens even naar de wc als zij en thobias beneden zijn
    want voor je het weet staat ze bij de box en trekt ze hem zo naar zich toe

voor de rest probeer ik nu haar mdet elke voeding erbij te betrekken
    zodat zij de fles vasthoud en de fles geeft
    gaat ook opzich goed
    en ik denk maar zo we komen er wel!!

17. momentje

momentje Bekend lid

Feb 5, 2008
    587
    0
    0
    België
    Hier is naar het wc gaan ook een race tegen de klok geworden...haha. Laat meestal gewoon de deur open zodat hij ook komt, want is ook al gebeurd dat ik Thomas dwars in de box teruggevonden heb ;). Hij bedoelt het niet altijd slecht, maar toch.

Hier krijgt Daan altijd wel eerst de aandacht van bezoek...nu ja, die vraagt hij ook wel ;). Het weekend viel hier op zich heel goed mee, maar man en ik waren wel beide kapot gisteravond. Vandaag is hij naar het kdv...even bijtanken dus! :)

18. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb er verder geen ervaring mee, maar ik vind dit een hele goede. dat gevoel moet ze ook krijgen, dat ze even belangrijk zijn en dat niet alles om het kleine mannetje draait.
    Ik vind het wel super dat je al tijd weet te vinden om alleen met haar te zwemmen. Ik denk dat zulke dingen heel belangrijk zijn.

Veel suc6.

19. momentje

momentje Bekend lid

Feb 5, 2008
    587
    0
    0
    België
    Hoe gaat het ondertussen met Noa?

Hier gaat het sinds maandag supergoed! Ik had al langer het vermoeden dat hij oververmoeid was...en heb hem eens een week lang 2 dutten laten doen overdag. Hij heeft een week lang zo'n 17 u per dag geslapen...en hij lijkt herboren! Ofwel had hij een sprong, want hij is opeens ook een stuk mondiger geworden. Begint al zinntejs te maken. Maar dan duurde die sprong wel heeeeeeeel lang. In ieder geval...ben blij dat ik mijn lieve en vrolijke jongen terug heb! (al wil ik niet te vroeg juichen)

Share This Page