Speen afleren

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Leetje1, 12 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leetje1

Leetje1 Lid

22 aug 2008
    65
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochter is nu 9 maanden en we willen haar graag van de speen afhelpen. Vooral om ons een beter nachtrust te geven.
    Overdag heeft ze de speen eigenlijk al niet meer. Alleen met de slaapjes.
    Ik heb hier en daar al gelezen dat je het best de speen gewoon in een keer af kunt pakken.
    Zijn er nog andere goede tips?
    Weten jullie misschien hoe lang dit ongeveer kan duren. En hoe lang huilen ze dan met de eerst slaapjes en ga je er heen om te troosten?
    Ik vindt het echt nog wel moeilijk maar het is wel nodig!

2. Leetje1

Leetje1 Lid

22 aug 2008
    65
    0
    0
    Geen tips????

3. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hier ook een meisje die alleen met slapen een speen heeft.
    Ik wou het haar eerst gaan afleren, maar heb het maar niet gedaan.
    Wel heb ik sinds kort een babyfoon waarmee ik vanuit mijn bed slaapliedjes in haar kamer af kan laten spelen.
    Hierdoor hoef ik snachts niet meer de speen te geven als ze die kwijt is.
    Dit scheelt al een hele hoop.
    Over een tijdje leg ik haar gewoon in bed zonder speen.
    Misschien is het dan handig om de eerste paar keer te wachten met op bed leggen tot ze echt heel moe zijn.

4. Leetje1

Leetje1 Lid

22 aug 2008
    65
    0
    0
    Nou afgelopen vrijdag begon onze dochter weer te zeuren en hebben we gelijk besloten de speen niet meer te brengen.
    Ze heeft drie kwartier gegild en is toen gaan slapen.
    Nu huilt ze nog 5 minuten en slaapt ze sinds 4 maanden weer door :D
    Ben echt zo trots!!! Op haar en op ons (want het was wel heel moeilijk).

5. adi

adi Niet meer actief

Ik vind dat de babys tot ong 1 jaar die behoefte aan het zuigen en troost nog mogen hebben. Ze snappen het nog niet als je die troost ineens afpakt.
    Als we die nu afapakken gaan ze voor hun zuigbehoefte de speen vervangen voor hun duim en dan ben ik helemaal ver van huis want die kan ik later niet afpakken.

6. Leetje1

Leetje1 Lid

22 aug 2008
    65
    0
    0
    Hoi Adi,

Dat zie je verkeerd. Met 9 mnd. is de zuigbehoefte volledig verdwenen en wordt het gebruik van de speen een gewoonte.
    Bovendien is het juist makkelijker nu ze het nog niet echt begrijpen, daardoor is het gemis sneller voorbij.

We hebben niet voor niets na 4 mnd. eindelijk weer eens een hele nacht geslapen! Het is heel gezond dat ze zelf leert in slaap te komen.

Bovendien is het ook geen aanval naar moeders die wel een speen gebruiken. Ik ben gewoon heel blij dat we het vol hebben gehouden en dat we een oplossing hebben gevonden voor een heel frustrerend probleem.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij zijn ook met 9 maanden opgehouden, ivm met die zuigbehoefte die verdwijnt. De troostfactor is er natuurlijk nog wel, maar die kun je ook wel vervangen door een knuffel of een doekje..

Ik ben 's ochtends met het 1e slaapje begonnen. Hij heeft ongeveer 20 minuten gehuild, en ik ben na 10 minuten langs geweest om hem in te stoppen.
    Bij zijn middagslaapje duurde het zo'n 10 minuten tot hij sliep, ik ben dus ook niet meer naar boven gegaan. (wel zo'n 5 minuten nadat het stil was even om het hoekje gekeken).
    De nachtslaap duurde max 5 minuten huilen. (manlief stond al in de startblokken om te lopen, hij vond het zo zielig). En hij sliep als een roosje.

Daarna heeft hij nooit meer naar de speen omgekeken. Dus precies 1 dag gedoe gehad, 35 minuten huilen in totaal. En een kind van de speen..
    Er is eigenlijk ook geen vervanging geweest. Veel kinderen gaan zich daarna hechten aan een knuffel of doekje als troost. Maar ons jochie heeft dat eigenlijk niet gedaan.

8. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

25 nov 2008
    1.199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    ik las gister toevallig in 'mama' of 'wij jonge ouders' (1 van die 2, weet ff niet meer welke) dat de zuigbehoefte pas tussen het eerste en 2e jaar verdwijnt, dus met 9 maanden is die er dus nog wel degelijk!

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Wij hebben een maand geleden de speen afgepakt.
    Ze kreeg hem alleen nog maar met inslapen.
    Ze heeft natuurlijk de eerste dagen wel gejengeld tijdens het in slaap vallen....maar het is voor jou als ouder gewoon een kwestie van consequent zijn en doorzetten.
    Vind overigens 9 maanden ook nog wel vroeg.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De zuigbehoefte neemt echt al af vanaf 6-9 maanden. Het duurt wel even totdat hij helemaal verdwenen is. Die periode verschilt per kind nogal.
    Het ligt ook echt aan het kindje. Mijn jochie gebruikt de speen puur voor het in slaap komen. Dan heb ik het idee dat hij die zuigbehoefte wel meevalt, maar vooral troost is. En dat het afwennen zo snel ging bevestigde mijn gevoel daarin wel.

Maar ik ben het eens dat als een kindje zo'n speen nog veel gebruikt, het afwennen wel wat langer kan duren. Door bijv eerst de speen alleen maar in bed te geven, en dan later pas helemaal weg te nemen..

11. Leetje1

Leetje1 Lid

22 aug 2008
    65
    0
    0
    Ik ben het helemaal met Deepfreeze eens.
    We hebben onze dochter ook eerst alleen nog de speen met slapen gegeven. Overdag ging dus prima.
    Als je te langzaam afbouwt hou je de gewoonte ook gewoon in stand.

Met alles geldt bij een kind: hoe meer duidelijkheid jij schept, hoe sneller het kind volgt.

Ik vindt het ook gezonder dat een kind zijn troost bij jou zoekt, of zichzelf troost ipv door een speen. Dit natuurlijk wel pas als de zuigbehoefte zo goed als weg is.

Wij zijn nu vanaf vrijdag bezig en ik zie gewoon dat het werkt. Onze dochter slaapt een stuk rustiger...
    Maar natuurlijk respecteer ik ieder zijn eigen mening hierin...

12. veghelsemeid

veghelsemeid Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.083
    0
    0
    huisvrouw
    veghel
    vanavond slaapt lorenzo een week zonder fiep

het is eigenlijk vrij wel gemakkelijk gegaan

hij kreeg zijn fiep al een tijdje niet meer op de dag,

dat ging heel goed

en nu dus sinds een week slaapt hij ook zonder fiep

ten eerste vind ikk het geen gezicht een 1jarige met fiep

dat is mijn mening, en ten tweede hij krijgt er uitslag van

rond zijn mond hoeken

13. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Fenna kreeg toen ze 8 maanden was ook alleen nog maar een speen om te gaan slapen. Maar toen we op vakantie waren ging ze ons uit proberen door haar speen uit d'r mond te halen en naast het bedje te gooien.

Toen heb ik de speen gewoon niet meer gegeven. Dus in 1 keer stoppen. En sindsdien slaapt ze door :). Nou weet ik niet of dat komt door de speen want anders had ik het veeeeeel eerder moeten doen. :D

Deel Deze Pagina