Persoonlijk vind ik het rot voor eenieder die niet goed in zijn vel zit vanwege iets. Of dat nu lichamelijke verschijning is (dik,dun, acné, huidoverschot, etc. etc.), of een ander probleem. Veel zaken zijn dingen waar je iets zelf aan kunt doen, maar dat 'kunnen' is voor de één veel moeilijker dan voor de ander. We zitten allemaal met genetische/ervarings bagage in die zin (lichamelijk, geestelijk, qua ervaringen in het leven etc.). Morbide te dikke mensen kiezen net zo min voor die verschijning als een persoon met Anorexia (BMI onder 16), of iemand met Borderline die in de eigen armen snijdt of ga zo maar door. Het zijn allemaal fysieke symptomen van onderliggende psychische problematiek. Leedvermaak vind ik bij psychische problematiek niet op zijn plaats. Wel een veel voorkomend gebeuren in de mensenmaatschappij, eentje waarvan ik weet dat iedereen zich er wel eens aan schuldig maakt (ik ook), en een stuk minder gelukkig als we stil staan bij wat we eigenlijk echt doen daarmee. Veel reality tv is gedeeltelijk leedvermaak. Gelukkig voor sommigen ook leerzaam en velen leven ook mee bij de verbetering die iemand maakt in zijn/haar leven.
Helaas heb ik sinds de geboorte van de oudste ook het probleem overgewicht. Toen ik zwanger was van haar, verschoof er een ruggewervel en daar kon niks aan gedaan worden. dus vanaf 3 maanden zwangerschap kon ik weinig of niks. ik kon alleen een beetje liggen en 5 stappen lopen om vervolgens weer te moeten liggen... Ik ben in die periode 38 kilo aangekomen, en niet omdat ik het eraan gevreten heb, maar vanwege die omstandigheden. Dus de keuze waar iemand het over had, heb je niet altijd. wat je in je mond stopt misschien wel, maar als je dan zo,n probleem met je lijf hebt als ik toen, is alles wat je in je mond stopt te veel Maar hey je moet toch eten want er zit wel een kleintje in je buik... Nu ben ik al 9 jaar bezig om op mijn gewicht te komen van voor de zwangerschap, maar het is een moeilijke strijd die nog lang niet is gestreden en misschien nooit wordt gestreden... Als je 10 kilo af wilt vallen, dan is het te overzien, als je 35 kilo af moet vallen dan is de weg allejezes lang, Je kunt niet altijd nee zeggen, en je wilt wel eens wat in je mond stoppen wat iedereen graag lust bijvoorbeeld een koek of een frikandel... Ik neem mijn petje af voor degene die het wel hebben kunnen volbrengen...ik vind het allejezus moeilijk. Maar ik blijf er aan werken om niet echt obese te worden!! Dus degene die het over keuzes had, die er klaarblijkelijk geen moeite mee heeft om op gewicht te blijven, zou beter haar mond kunnen houden, dan te zeggen dat je het er zelf aan vreet.... Dat kun je pas zeggen als je het ware verhaal erachter weet, en dan denk ik dat je zelf je mond al houdt...
Geeft een knipoog aan Krissie85 \ Zou kunnen. Haar eerste bericht in dit topic was ook al onaardig...
mijn vriendin is erbij geweest..die zei dat ze echt niet aardig is, behalve als de camera's draaien. Dat heb ik hier alleen maar herhaald, ben ik dan gelijk onaardig
Joh, dit topic is er niet om jou of andere dikke mensen af te kraken. Maar je spreekt jezelf trouwens tegen. Eerst heb je het over koeken en frikandellen in de mond te stoppen. Je kunt niet altijd nee zeggen? Nog nooit heeft iemand mij verplicht een koek te nemen als ik nee zei. En zelfs als diegene zei: ach joh, doehoe niet zoooooooooooooooo ongezellig neeheeem er nouhou eeheeeen dan besloot ik altijd nog om het wel of niet te doen. En toch zou het geen keuze zijn om stevig wat te doen aan overgewicht? Met rugklachten is het extra lastig. Daar weet ik helaas alles van met slijtage in de rug. Heb zelfs tijdelijk een Tens apparaat geprobeerd, maar dat hielp niet dus ben ik maar weer 3 keer in de week gaan fysio'en...
Wat ik er nog aan toe wil voegen: ik besef mij terdege dat het een loeizwaar gevecht kan zijn tegen de kilo's. Dat ontken ik niet. Maar wat ik ook niet ontken is mijn mening en blijf er ook bij: Het is een keuze wat je allemaal in je mond stopt. Velen beginnen met lijnen, maar lukt het niet om blijvend af te vallen. Omdat het zo zwaar is. Maar dat wil niet zeggen dat het geen keuze is. Op een moeilijk moment kun je er voor kiezen om die lekkere bon bon block praline op te eten, of je kiest er voor om toch aan die wortels/komkommer/tomaten oid te gaan snaaien. Als het geen keuze was zouden de deelnemers van Obese ook niet afvallen.
Ik spreek mezelf nergens tegen, ik schrijf toch nergens dat ik ze ook heb gepakt. En ik heb nu gelukkig geen last meer van mijn rug en loop dagelijks 3 x een flink stuk met de hond. Maar ik hou erg van gezellig tafelen...daar gaat het bij mij mis...I love brood en aanverwante dingen... groente daarintegen liever niet...al van kleins af aan is dat een strijd. Maar goed ieder zijn ding, jij eet gezond en gaat 3 x per week je ding doen. En ik doe mijn ding...als we ons er maar goed bij voelen. En ik hoop dat ik ooit kan schrijven Yesss het is gelukt!
zeker is het een keuze, maar die keuze wordt op dat moment bepaald door hoe jij je voelt of in welke situatie je zit. Er zijn zoveel emotie eters, die voeren een constante strijd met zichzelf, of ze dat chippie of koekie zullen pakken en wat daar de gevoelgen van zijn. Maar ze willen het zo graag om zich beter te voelen. Moeilijk hoor..
Dames zullen we elkaar met respect benaderen,woorden als leedvermaak vind ik niet gepast en kan kwetsend overkomen.
als het allemaal zo simpel was dan waren er niet zo veel mensen zoveel te zwaar... het is ook een verslaving. en je kan helaas niet cold turkey stoppen.
ik ben het wel met je eens. Trouwens, hij was in 2 jaar 60 kilo aangekomen. die kilos gaan er ook wel sneller af dan wanneer ze er heel lang aanzitten.
That girl needs a burger is niet schelden , dat is het vaststellen van het feit dat ze graatmager is en hoog nodig naar de mac moet. Ik heb het slanke spriet gedeelte kennelijk gemist in dit topic, want dat kan ik nergens teruglezen..... waarom word je nou pissig? Ik heb gezegd dat ik je opmerking leedvermaak niet slim gekozen vond. Schelden doe ik niet aan.
een tens apparaat doet idd niets voor slijtage. Daar moet je mee leren leven. Een tens apparaat is er voor stimulatie van de zenuwen dmv electrische stroomstootjes.