Bij dochter hebben we een periode wel een 'rem' moeten aanbrengen. Als het aan haar lag, at ze zoveel fruit dat ze er de dag erna niet alleen diarree maar ook vuurrode (soms bloedende) billen van kreeg. Dus na 3 stuks vonden we het wel mooi voor een tussendoortje. En wij zorgen voor de juiste balans; niet op haar verzoek nóg meer pasta of aardappel en vlees terwijl haar groente nog onaangeroerd op haar bord ligt. Eerst het hele bordje leeg, daarna krijg je pas iets bij. Dan nog at ze soms meer dan een bescheiden volwassene hoor... Brood doen we maximaal 3 snedes per maaltijd (ontbijt, lunch). Er is een tijd geweest dat ze best nóg meer wilde. Nu gaat het trouwens al een hele tijd prima. Ze is wat meer in balans. Bij ons was het overigens helemaal niet de angst voor overgewicht, maar wel voor over-eten. Met spugen tot gevolg (heeft ze wel eens gedaan, vooral doordat ze te snel at) en met 'bijeffecten' zoals diarree en luieruitslag bij te veel fruit. Overgewicht is toch vaak meer het gevolg van verkeerde voeding (te eenzijdig, te veel zoete drankjes en snoep, dat soort dingen). Maar het begint steeds jonger, en het is prima dat ouders zich daar zorgen over maken. Hopelijk zetten die zorgen zich dan wel om in een verstandig voedingspatroon
Miriam heeft altijd op verzoek te eten gekregen, zowel met BV als met vast voedsel, en dat gaat bij haar prima. Ze vraagt veel om gezonde tussendoortjes (crackers, kaas, fruit), en haar avondeten gaat ook goed (dol op aardappels en vlees, iets minder met groente). Als ze vol zit, legt ze haar bestek op haar bord en schuift het bord weg. Idem dito met het toetje (yoghurt).
Het is wel even opletten dat ze niet te lang aan zoetigheid drinkt. Beter eerst een bekertje diksap opdrinken, en daarna gewoon puur water. Anders zitten de tandjes de hele dag in kleine slokjes zoetigheid. @juju, nou, ik voer ook nog wel eens . Ondanks Rapley. Meisje is aan de lichte kant en heeft geen zitvlees voor eten. Natuurlijk eet ze alles zelf, maar ik stop er nog wel eens een paar boontjes of stukjes brood etc achteraan als ze zelf al van tafel is gerend. En er zijn trouwens nog zat mama's die met een jaar alles nog voeren volgens mij! En die posten dan hier: "help hij/zij (14 mnd) wil niet meer eten", omdat het kind het zelf wil gaan doen
"Voeren" doe ik ook niet meer maar ze is ook al 4 .... Lekker dat sommige kindjes zo gek zijn op eten zeg, helaas die van mij niet zo. De boterham eten duurt soms wel een half uur....grrr.....ze vraagt wel vaker naar een appel of banaan en dat krijgt ze dan ook...
Ja een hapje na geven misschien wel.. dat doe ik ook wel eens. Ik dacht dat Rapley tot een maand of 9/10 was en dat dan alle kindjes gewoon zelf aten. Ik heb nog veel te leren blijkt
Bij ons krijgt ze ook gewoon drie hoofdmaaltijden, smorgens 1 boteham met meld, smiddags 1 boteham met melk en iets van krentebol of beschuit of ckracker en savond gewoon avond eten. En dan tussendoor fruit en iets lekkers, bijvoorbeeld krentjes of rijstewafel. Maar van mij mag ze echt wel eens hagelslag of smeerkaas op brood, en ook heeft ze hier al wel eens frietjes op. Ik vind ook dat ze dingen moeten proberen, zo vind ze bijvoorbeeld olijven echt heerlijk! als we der gang laten gaan dan blijft ze inderdaad eten. Maar niet echt onbeperkt eten, onze dochte loopt altijd net iets boven t gemiddelde dus hou ik haar etenspatroon echt wel in de gaten. Ze weegt nu met 21 maanden 13 kilo.
@juju ik moet der af en toe wel helpen zoals bij soep of nasi, dat kan ze hier echt nog niet hoor, dan valt alles van der lepeltje.
Ja ik gebruik plakrijst, dat kun je zo met je handen eten Het maakt me ook niet uit hoor, ik dacht dat gewoon dat je niet meer voerde vanaf een bepaalde leeftijd. Mijn eigen gebrek aan kennis is dat
Nu praat ik wel over een hele andere tijd, maar mijn schoonouders staan altijd verbaasd dat ze alles al zo goed zelf eet met een lepel/vork/handjes (afhankelijk van het eten) en alles 'gewoon' net als wij (niet geprakt bedoel ik dan). Volgens mijn schoonmoeder (en mijn moeder ook) werden wij op die leeftijd nog gewoon gevoerd en kregen alles door elkaar geprakt! Denk ook zeker wel dat er mensen zijn die hun kindje nog (willen) voeren na 1 jaar... er zijn natuurlijk kindje die dat accepteren, maar het komt natuurlijk ook vaak voor dat daardoor die eetproblemen ontstaan omdat ze het zelf willen doen.... On-topic: Vagans, ik denk dat je het goed doet hoor! Dat zelf aangeven komt wel hoor... Hier roept ze 'klaar' en schuift haar bordje met bestek erop weg. Wat betreft dat oprekken van het maagje: denk dat dit met name is als je structureel te veel eten geeft, echt niet van af en toe een dag wat meer.
Ik ben best streng met voedsel wat betreft onze zoon. Hij krijgt bijna geen dingen met suiker en probeer zout en teveel kruiden te mijden. Hij eet wel gewoon met de pot mee, dus hij krijgt het af en toe wel binnen. Met mate. Hij eet zelf tot hij vol zit, en dat geeft hij ook heel duidelijk aan. Hij mept naar de lepel of draait zijn hoofd weg. Hier is dus echt geen sprake van overvoeding om te zo even te noemen. Wel is het zo dat wij een bepaalde hoeveelheid aanbieden (1 bordje vol, 2 broodjes, 2 stuks fruit etc.) en daarbij geeft hij zelf vaak al aan dat hij genoeg heeft. Zijn snackjes bestaan uit, komkommer, tomaat, kaakjes, rijstwafel, fruit etc. Maar soms ook wel een eierkoek of danoontje als toetje krijgt hij ook. Mijn zoon was op 8 maart (14 maanden) 86 cm en 12 kilo. Hij eet bijna alles zelf, en vanaf 6 maand rapley.
In princiepe voer ik maar laat ik dr ook wel zelf pakken. Beetje van beide. Vanmiddag voerde ik dr bijvoorbeeld peer en op een gegeven moment merk je gewoon dat ze niet meer zo veel wil, liet dr ook af en toe zelf stukjes pakken maar dit wilde ze op een gegeven moment niet meer.
O... Ik voer voornamelijk nog bij Yara. Ik ben met een mix van rapley en potjes begonnen. Ging goed maar het was wel altijd flink knoeien. Nu ben ik noodgedwongen terug bij mn ouders in een klein huis, 5 mensen, 4 honden en mn ouders vinden dat geknoei dan gewoon echt heel vervelend dus ben ik er mee gestopt (af en toe mag ze heus nog wel iets zelf eten) ze laat zich ook prima voeren en kan echt nog niet normaal zelf eten! Maar dan moet ik er ook wel bij zeggen dat ze wel 1 is maar als je dr ziet schatten de meeste haar een maand of 8 a 9. Ze is nog best een beetje baby
Mijn zoontje krijgt borstvoeding op verzoek en mag van ander gezond eten ook zoveel hij wil. Mijn mening? Ik vind dat je kindje dat 1 jaar is niet bijzonder veel brood en fruit eet. Mijn zoontje groeide hard rond het eerste jaar en at toen wel wat meer, zeker meer fruit. Ik vind je een beetje panisch. De titel vind ik al naar (obese betekentdat je veel te zwaar bent en dat is je meisje allerminst) en 'maagje oprekken' vind ik ook zeer akelig klinken! Net zo'n eend die gedwangvoeders wordt met zo'n trechter tot in zijn maag ... Als je nou eens overstapt op 'zelluf doen', dus Rapley? Dat is veel natuurlijker dan voeren en zo kan jouw dreumes zelf bepalen of ze voldoende heeft. Kinderen worden dik van ongezond eten, slecht aangeleerd eetgedrag en te weinig beweging. Al jij haar geen snoep en chips geeft, maar een rijstwafel, appel of doosje rozijntjes, dan doe je het goed. Je moet niet bang zijn: angst is een slechte raadgever! Een dreumes moet goed eten en die moet je niet beperken, dat is lijnen. Mijn zoontje had tussen 12 en 18 maanden ontzettende eetlust! Daarna at hij vrijwel niks meer en leefde hij puur op borstvoeding. Nu gingen dat ook gepaard met medische problemen, maar een gezond kind kan heel goed aangeven wanneer het honger of voldoende heeft! Ik heb mijn kind altijd de regie gegeven en die overeet zich echt niet hoor! Als ik een koektrommel neer zet en naar boven ga, pakt hij 2 koekjes, niet meer. Goed voorbeeld doe goed volgen: dus staak die vreemde ideeen en ga relaxed met voeding om!
Ik zou het willen Als mijn dochter moe is, dan mag mama lekker gaan zitten voeren, die vork is Zo Zwaar!
BTW: 100gr fruit? Weeg jij je fruit af? Want rond deze leeftijd kun je ook gewoon in stukken fruit 'tellen'... Het is inderdaad wat meerderen zeggen: kinderen worden snel en vroeg te zwaar door ongezonde eetpatronen, veel suiker en 'junkfood' etc. Niet omdat je eens een keer een extra rijstwafel of doosje rozijntjes geeft. Ook al kan je kindje nog niet communiceren, dan nog laten ze vaak goed merken wanneer het genoeg is. Ik ga dan ook niet 'mopperen' als ze drie korstjes laat liggen of dat stukje appel niet op eet... Klaar is klaar en dat kunnen inderdaad de meeste kindjes goed aangeven! Snap wel dat je ouders niet op rotzooi zitten te wachten, maar je kindje moet wel goed kunnen ontwikkelen in eigen tempo en daar hoort ook zelf eten bij... Leg desnoods een extra handdoek oid erbij/omheen/onder of ga naderhand overal even met een doekje langs (BTW die honden zullen het niet erg vinden als er wat valt, hier mag de hond ná het eten op ons commando alle gevallen stukjes opeten voordat ik er met een doek overheen ga!). Maar al met al: niet zo druk maken, beperk je kind niet, maar houdt wel zelf de regie in wát je aanbiedt!
100 gram is kwa fruit ongeveer omdat ze geen stukjes weg kreeg en wel is van die zakjes of potjes fruit krijgt. Maar tegenwoordig probeer ik steeds meer vers fruit uit dus zal ze hier ook wel overheen gaan maar das niet erg. Ik heb gister gekeken naar wat ze zou doen als ik dr zelf zou laten bepalen hoeveel ze wilde, nou dat kind zat zich helemaal misselijk te eten! en panisch... naja moet je is kijken wat een dikke kinderen er rond lopen! En das echt niet alleen van koekjes, als je de hele dag eet (ookal is dat gezond eten) kom je echt wel van aan en een maagje rekt wel degelijk op! Je komt niet voor niks vaker kinderen tegen die nooit verzadigd en tevreden zijn en de hele dag willen eten. Nee ik denk dat ik gedeeltelijk kijk naar wat ze wil maar wel met een gezonde rem er op.
Ik ken dat soort kinderen niet! Ik denk dat het niet gezond is als je panisch/angstig bent voor dingen in de toekomst! je hebt absoluut geen dik kind en je geeft haar gezond eten, dus hoezo die angst? Heb je zelf ervaringen (persoonlijk dan wel uit je gezin) met eetproblemen/gewicht? Mijn kind heeft wel een natuurlijke rem omdat hij niet beter weet. Zowel overvoeren als beperken vind ik niet gezond. Het is nl. een niet relaxte manier van met voeding omgaan. Straks zit je punten/calorieën te tellen als ze 4 is.