Ik voer mijn zoontje altijd bij het avondeten. Brood mag hij wel met zijn handjes eten maar avondeten met de handjes vind ik niet goed. Met een lepeltje zelf proberen lukt nog niet helemaal dus blijven we nog voeren. En dat gaat allemaal goed hoor. Af en toe probeer ik dat hij zelf met het lepeltje gaat eten, maar daar is hij nog een beetje te jong voor denk ik.
Echt waar? En gaat hij dan opeens zonder knoeien over op bestek? Mijn zoontje eet goed met een vork maar bij voorkeur ook met zijn handjes (of een vork van papa/mama ) dus ik denk dat je altijd een fase met handen eten hebt toch? @ TS: Waar ik ook lees over overgewicht voor kinderen: het gaat altijd over slechte voeding en te weinig bewegen.
hier ook zo'n eetmonstertje Ik laat sem, bijna 19 maanden, 10 kilo en 83 cm (met 14 maanden was ze 8.8 kilo en 79 cm dus vergelijkbaar met ts denk ik) gewoon eten wanneer ze wilt maar zorg dat het wel gezond is! Koekjes enz krijgt ze af en toe en fruit max 2 stuks (ivm suikers en hyper kind ) maar bijvoorbeeld snoeptomaatjes, komkommer of een boterham extra als er honger is. ook bij het avondeten mag ze zoveel als ze zelf aangeeft. Als je zelf goed in de gaten houd dat ze niet ineens een obesibaby word (leuk gevonden trouwens! ) zal het echt wel goed komen hoor! en als het lukt zou ik ook vaste eetmomenten houden wij hebben nu ongeveer dit schema 8 brood 10 tussendoortje (bv. fruit/ tomaatjes) 12 boterhammen slaapje 15 tussendoortje (bv. fruit/ cracker met worst/ tomaatjes) 17 avondeten 19 beker/ fles melk slapen zo gaat het hier nu prima.
Ik heb alles gelezen. Jouw meisje heeft NU geen rem, omdat jij altijd bepaalde wanneer zij genoeg had. JIJ was altijd haar externe rem. Misschien had ze dan net nog een klein beetje trek als jij het genoeg vond. Nu mag ze eindelijk een keer haar buikje rond eten. Na een paar daagjes zal zij haar rem vinden. Dan geeft ze zelf aan dat ze klaar is. NU kun je daar dat nog aanleren. Je wil toch niet dat ze de rest van haar leven een externe rem nodig heeft om te bepalen wanneer je vol zit? Dat voelt ze zelf toch aan? Toegegeven, na 2 1/2 of 3 boterhammen vind ik het ook welletjes bij ons kind. Dan stoppen we ook. Maar meestal eet ze 1 of 1 1/2 of 2 boterhammen en stopt dan netjes zelf. Fruit en groente en aardappels of pasta mag ze onbeperkt eten. Van sommige andere dingen krijgt ze een afgepaste hoeveelheid. Bijv. 1 gekookt ei bij het avondeten (als we asperges eten). Dan misschien nog een klein hapje van mama's of papa's ei, maar dan is het ook gewoon op. Met zuivel ging ik vroeger ook wat spaarzamer om toen ze nog volop aan de borst was. Maar de algemene tendens is: zelf laten bepalen hoeveel ze eet. Ik bepaal WAT ze eet: zoveel mogelijk gezonde dingen. Edit: onze dochter is geen fruitmonster; ze eet 1/2 stuk fruit per dag en soms nog wat kerstomaatjes. Ze mag best 1 stuk fruit of nog meer, maar wil dat meestal niet. Soms wil ze het wel. Als ze heel veel fruit zou eten en als dat problemen zou opleveren met ontlasting of luieruitslag, dan zou ik dat wel beperken.
Nou ik ben geen colorieen teller ofzo, zeker niet. Ook ben ik niet heel de dag met eten bezig, gelukkig niet haha! Ik heb Yara altijd op een heel natuurlijke manier op laten groeien, ik luister naar mn gevoel en ik kijk naar mn kind. En tuurlijk denk ik nu ze wat ouder wordt wel wat meer na aangezien je toch ook veel slechte voorbeelden ziet (in mijn omgeving dan) en dingen hoort (zoals van mn zusje die op het KDV werkt) en dan ga je ''ongewild'' over dat soort dingen denken. Zelf ben ik niet moddervet ofzo, maatje 38 ongeveer en verder ook niet echt in de familie (behalve dan aan de kant van haar ''verwekker'') Wel ben ik ontzettend gepest dus denk ik nu al (ja nu al ) verder, enkel omdat ik het beste voor mn meisje wil! Bedankt voor al jullie uitleg, ik ga hier zeker wat mee doen!
Hoi Vagans, Ik bedoelde het zeker niet negatief. Ik wil nog zeggen dat ik het positief vind dat je zo goed over dingen nadenkt. Zelf ben ik ook heel erg gepest en mijn man ook. Ik was toen trouwens heel tenger en ben nog niet dik. Ze vinden altijd wel iets om je mee te pesten, want kinderen voelen gewoon aan welk kind 'anders' is, meestal is dat emotioneel anders of is er sprake van onzekerheid. Je uiterlijk wordt er maar bijgehaald, of je nu dik bent, puisten hebt, scheve tanden, een bril of rood haar. Ook wij denken er al over na hoe dat moet als ons kind gepest wordt. Dus ik vind het helemaal niet gek dat je daar nu al over nadenkt. Nou, ik weet wel dat ik meteen bij de school op de stoep sta met de vraag, hoe zij dat gaan aanpakken. Ik zal mijn kind dan ook altijd serieus nemen als het aangeeft gepest te worden (de ouders van mijn man deden dat bijv. niet). Volgens mij kun je beter zorgen dat je kind weerbaar is en een terecht zelfvertrouwen heeft. Dan is de kans op pesten het kleinst. Gelukkig gaan scholen er tegenwoordig veel serieuzer mee om, als er sprake is van pesten. En oh, ja, ik wil ook niet dat mijn dochter te dik wordt, want qua gezondheid is dat natuurlijk niet bevorderlijk. Dus ik begrijp wel dat je over dit soort zaken alvast nadenkt.
Hier mag zoontje zelf bepalen hoeveel hij eet en ik bepaal wat hij eet. Behalve zijn koekje, die krijgt hij 1 en meer niet. Hij is nog geen 1,5 maar geeft al heel goed aan wanneer hij niet meer wilt. Dan schuift hij gewoon zijn bordje aan de kant en zegt "kaar" Gisteren heeft hij 1 heel vol bord lasagne op maar vanavond alleen wat krieltjes, en stuk of 6 plakjes komkommer en mini stukje vlees, zijn boontje brak ie in hele kleine stukjes. Ik sta in mijn omgeveving te boek als een zeur qua eten. Vooral omdat ik vind dat hij geen chocopasta op brood hoeft, niet iedere dag diksap krijgt, geen hapje slagroom krijgt en nog meer van dit soort dingen. Maar hij eet wel alles. Ik merk het duidelijk aan hem wanneer hij honger heeft en dan krijgt hij ook iets GEZONDS. Door je kind "beperkt" eten te geven werk je het naar mijn idee juist in de hand om verkeerde eetgewoontes aan te leren. Ik vind het logisch dat je meisje zich helemaal vol heeft gegeten toen je haar der gang liet gaan. Ze is het niet gewent en wil het zelf ervaren. Dat trekt zich van zelf recht. Ik vind persoonlijk dat ze best weinig krijgt. Ik heb je andere topic over koekjes een tijdje terug gelezen maar er zijn heel veel alternatieve bijvoorbeeld rijstewafels, rozijnen, (verse) dadels, crackers, stukje komkommer of tomaatjes. Tussendoortjes horen bij een gezond voedingspatroon. En wat betreft het maagje..... Tja je meisje wordt groter dus dat maagje zal ook wat groter worden omdat ze gewoon meer voeding nodig heeft.
Ik ben niet gepest, ik heb nooit gepest, ik heb wel gewerkt met (jonge) mensen die gepest zijn. Ik denk dat je daar als volwassene eerst aan moet werken als je daar nog mee zit, want anders breng je die angst en onzekerheid over op je kind, terwijl daar geen aanleiding toe is. Dit topic gaat over een dreumes die zeker niet te dik is en een moeder die bang is. Angst is een slechte raadgever. Probeer te genieten van de onbevangenheid en onschuldigheid van een kind en heb vertrouwen.
Nou moet eerlijk zeggen dat yara stom toevallig vandaag dr handjes voor dr gezichtje deed toen ik met het lepeltje aan kwam. We zaten heerlijk rijst te eten en ze had vlak daarvoor ook al een stukje stokbrood op. Ik had dr gewoon een flinke hoeveelheid opgeschept met het idee van: ik kijk wel hoe ver ze komt... Kwa tussendoortjes geef ik dr wel is een rijstewafel ofzo maar ze krijgt om 12:15 - 12:30 een boterham, 14:00 fruit en 14:30 BV en dan slapen in de tussentijd is ze te druk met spelen. En ze wordt om 14:30 - 17:00 pas weer wakker en dan is het al bijna etenstijd. komkommer enzo eet ze wel maar slecht, ze kan niet zo netjes zelf eten en schrokt het dan op en spuugt t weer uit. Ook helpt het niet dat er 4 hondjes rondlopen waar ze graag haar eten aan voert als ik het dr gewoon geeft als ze op de grond zit ipv dat ik dr steeds in de kinderstoel zet vandaar ook dat ze niet zo veel tussendoortjes (binnen)krijgt.
Maar vanaf nu gaat j kindje nog zo'n ontwikkeling door .. J zal zien dat ze weinig aankomt en bijv onwijs de lengte in schiet.. En ontwikkelingen doormaakt wat veel energie kost.. Juist de periode waar ze nu in beland dat speelt allemaal mee.
Nou, volgens mij kan geen enkel kindje van die leeftijd netjes eten hoor! Het voelen, proeven, weer uit de mond halen om het vervolgens weer op te eten etc hoort allemaal bij het leerproces... en daar moet je een beetje doorheen leren kijken (vond ik ook niet altijd makkelijk hoor!). En wat betreft die hondjes: ook dat is een kwestie van aanleren/ opvoeden. Hier ook een hond, maar ze mag nooit tijdens het eten iets aan de hond geven. Na het eten mag ze het wel als papa of mama het zegt (is ook door opvoeding hond hoor, die mag sowieso niet zomaar iets aanpakken).
Hij knoeit dan ook, maar dat gebeurt ook met het voeren. Dat vind ik ook niet erg. Het gaat mij meer om het idee 'avondeten met handen eten'. Dat vind ik niet goed. Iedereen moet dat zelf weten, maar ik heb liever dat mijn zoontje nog gevoerd wordt en als hij eraan toe is zelf eten met een lepeltje. Met de handjes eten doet hij uiteraard wel met brood, soms fruit en koekjes/crackers.
En wat krijgt ze dan tussen ontbijt en lunch? Ook fruit? Tja, dat er veel honden rond lopen is lastig maar moet je er niet van weer houden om je kind wat te geven. Dat moeten beiden dan maar leren. En wat betreft zelf laten eten. Je bent gestopt met rapley omdat het teveel rommel gaf en je ouders dat niet fijn vinden. Maar je dochter is nu al een heel stuk ouder. Ik zou zeggen proberen het gewoon is, mijn zoontje at met 1 jaar echt al een héél stuk netter als met 10 mnd. Het enige wat nu nog echt rommel geeft is rijst, cracker, beschuit en pasta's. Ik heb altijd een zeil onder zijn kinderstoel maar die is de laatste tijd meer schoon als vies.
Hier vaste tijdstippen waarop we eten. Als ontbijt 1 bord pap, hebben ze daarna nog trek dan krijgen ze een stukje appen en een glas water. Ze krijgen 1 koekje als tussendoortje en ik geef ze 1 stuk fruit en als ze nog 1 willen dan mag dat, meer vind ik niet nodig. Ik schep een normaal bord op en daarna is het klaar, plus nog 1 bakje toetje. Verder krijgen ze 2 boterhammen tussen de middag en als ze nog trek hebben mogen ze een cracker of een halve boterham. Ik begrens ze dus. Vind het niet goed om onbeperkt ergens van te mogen eten. Ook wat betreft eten zijn er gewoon grenzen. Daarbij vind ik het belangrijk dat ze met een soort van trek gevoel gaan eten en dus ook dat ze leren dat je soms even moet wachten ook al heb je honger.
Sochtends wordt ze rond 07:00 wakker, dan gaan we er om 08:00 uit en ontbijten we. Dan nog ff spelen, douchen, spelen en dan is het al weer 10:00 en gaat ze voor de eerste keer naar bed. Ik heb dr vandaag blauwe bessen laten eten... was voornamelijk fijnknijpen en op dr grond gooien... en dat eten de hondjes nou net niet.. Het zijn 4 hondjes, ook 2 van mn ouders die niet echt luisteren naar mij, mijn honden probeer ik wel weg te houden maar ik heb ook 1 (ja hoe ga ik dit netjes uitleggen) hondje met een geestelijke afwijking... dus die leert sowieso al niks. Ook Yara probeert het te leren maar die snapt me nu ook totaal nog niet. En ja, ik heb nou eenmaal me nu weer aan de regels van mn ouders te houden en mn moeder vind knoeien met eten slecht en wil al die rommel niet hebben... en ik moet al in mn handjes knijpen dat ik bij ze terecht kan en ze mij en mn dochter willen onderhouden dus ik wil ze de reels wel enigsinds respecteren.