Onze dochter is 2 jaar (van sept) en heeft als baby, altijd weinig geslapen, overdag. 'S Nachts ging het over het algemeen goed al zijn er ook perioden geweest dat dit wat minder was. Nu slaapt ze de laatste tijd, voor m'n gevoel echt veel: 's middags slaapt ze vaak 2 uur maar ze maakt ook gemakkelijk nachten van 20.00 tot 9.30 uur, zeker nu we vakantie hebben gehad de afgelopen weken. Soms vraag ik mij echt af of dat 'normaal' is of dat ik mij zorgen moet maken. Is dit herkenbaar voor jullie?
Heerlijk hoor! Klinkt niet heel vreemd lang. Hier een dochter van bijna twee, slaapt smiddags 2 à 2,5 uur. En maakt nachten van 20:00 tot 7:30 ongeveer. Dus ja, jou dochter slaapt wel iets langer, maar ik zou me geen zorgen maken.
Zolang je kindje actief, speels, aanwezig etc is als het wakker is, dan lijkt me geen reden tot zorg. Kan best zijn dat je kindje ook meer energie verbruikt nu (in beweging, denken, verwerken van prikkels) en daardoor wat meer slaap nodig heeft tov babytijd. Dat is echt het ene kind voor het andere. Mijn oudste sliep 12 uur per nacht en nog 2-3 uur overdag, maar mijn meisjes kwamen op 2 jarige leeftijd niet verder dan 11 uur per nacht en niets meer overdag . Ik sprak laatst een vriendin, haar 3-jarige slaapt 12-13 uur per nacht en 2-3 uur in middag. Een andere vriendin van me heeft een dochter van 4,5 jaar die, zodra het kan, nog 3 uur in de middag slaapt (wo, vrij en weekend)...
Tot een week of 2 geleden sliep onze peuter van ruim 2 (ook sept '13) 12 uur 's nachts en 3-4 uur 's middags. Eerder wakker maken was echt niet verstandig, want dan was hij de rest van de dag enorm chagrijnig! 's Avonds lag hij vaak wel nog een tijdje te kletsen in bed, dus hij sliep niet gelijk in als we hem op bed legden. Nu merken we dat hij de middagslaap gaat overslaan - hij gaat wel zijn bed in, maar ligt dan 1,5 uur te kletsen totdat hij het zat wordt en er echt uit wil (mama uit!). Dat uit zich wel weer in een wat langere nachtrust en gelijk inslapen om 19.15-19.30. Om er dan tussen 8.00 (of soms zoals vanochtend 9.00!) uit te komen. Best veel uren slaap, maar wel een heel vrolijk en uitgeslapen kind overdag dat uren achter elkaar tevreden met iets kan spelen. Het is ook een heel actief kind, babbelt de hele dag door, doet veel nieuwe indrukken op dus ik denk dat die slaap ook wel nodig is om alles te verwerken.
Bedankt alvast voor deze bemoedigende berichtjes. Zal mijzelf niet te druk maken dan. Over het algemeen is ze vrolijk, maar kan ook gemakkelijk pas rond 9.30 wakker worden en om 13.00 alweer helemaal moe zijn, zo ook wanneer ze om 15.30 wakker wordt uit d'r middag slaapje en dat ze dan om 18.00 uur alweer uitgebreid zit te gapen. Wat hierboven ook wel genoemd wordt, ze zit geen moment stil. Maar lange tijd spelen, in d'r eentje, is er ook niet bij.. Ze huppelt liever een hele dag achter mij of m'n vriend aan, om bij alles te helpen.. 😉
Hopelijk gaat onze uk met twee ook meer slapen. Hij is nu 20 maanden en slaapt 10 tot max 11 per nacht en overdag meestal 1.5 .hij slaapt ook nig niet door met geluk liggen we binnen 10/15 weer in bed soms duurt dat 2 uur.
Heel normaal lijkt me. Mijn kinderen zijn wat ouder, maar die slapen nu ook meer dan anders. Zal ook aan de tijd van het jaar liggen. Alle drukte rondom kerst en oud en nieuw. Mijn dochter was met net twee al van haar middagslaapje af, maar die ligt er nu ook regelmatig 2-3 uur in, in de middag. Mijn oudste had vaak dat hij extra sliep als hij een ontwikkelingsspurt had. Kost ook energie. Nu sliep hij sowieso veel, tot hij naar school ging sliep hij zeker 3 keer in de week nog een paar uur op de middag en hij ging pas met 4,5 naar school.