Observatie peuter 2 jaar KDV - Raadsel??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kramertje, 20 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Nee ik weet niet met welke methode (wist overigens niet dat er bepaalde methodes waren hoor).
    Het is ook geen officiele instantie of bekende instantie.

Het volgende staat op hun website:

Met het project X biedt X ondersteuning aan pedagogisch medewerkers binnen de kinderopvang en buitenschoolse opvang.

Soms hebben pedagogisch medewerkers een vraag over de begeleiding van een groep of een kind. Zij kunnen dan een medewerker van X vragen om in de groep mee te kijken. Op basis daarvan geeft de medewerker van X tips en adviezen aan de pedagogisch medewerker. Deze kan dan weer op een goede manier verder met de groep of het kind.

Het kan zijn dat een pedagogisch medewerker een vraag heeft over jouw kind. Hij of zij bespreekt dan met jou of je het goed vindt dat de medewerker van X op de groep komt kijken. Natuurlijk krijg jij, via de pedagogisch medewerker, te horen wat de uitkomsten waren van de observatie en wat het advies is.

Wij hebben niks van de pedagogisch medewerker gehoord over de uitkomst, wij kregen een brief thuis met het verslag van de betreffende organisatie. Niemand gesproken of gehoord.

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ah maar dan is het ook wel logisch dat ze thuis niet hebben geobserveerd, toch? Want dit is puur gericht op het kdv en hoe ze hem daar kunnen helpen. Dochter heeft op school zo’n observatie gehad met een orthopedagoog, die heb ik zelf ook pas na die observatie gesproken daarover en toen ging het dus over wat hij zag en of wij dat herkenden of juist niet. Maar zijn bevindingen in die context van school stonden toen natuurlijk wel al in een verslag. En vervolgens wordt er aan zo’n dossier weer iets toegevoegd na bv gesprek met ouders.

Kramertje en Sado vinden dit leuk.
  3. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Precies, de gehele gang van zaken is raar en verloopt niet normaal (imo). Geen enkel gesprek, helemaal niks. En op het aanvraagformulier heeft enkel gestaan: Kind komt moeilijk/niet tot spelen bij drukte op de groep. Hoe kunnen we hem helpen zich veilig genoeg te voelen dat hij ook meer zelf gaat spelen ipv andere kinderen observeren.

Meer stond er niet op, formulier is door ons als ouders getekend ter goedkeuring en ook stond deze zin netjes in het verslag.

Ik begrijp inmiddels van het kdv, nadat ik een bericht heb gestuurd en uitdrukkelijk om een gezamenlijk gesprek heb gevraagd met de betreffende organisatie en het kdv, dat dat niet de normale gang van zaken is volgens de organisatie die is komen observeren.

Sorry maar wat ben je dan voor organisatie? Je durft wel zo'n verslag te schrijven, maar niet met de ouders rond de tafel om een open gesprek hierover te voeren.

4. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Ja klopt, alleen staat er qua observatie niets in over de betreffende hulpvraag. Dus dat is al raar en wordt er enkel en alleen uitgeweken over de spraak. Daarbij zie mijn vorige reactie, is het niet de bedoeling dat er een gesprek tussen die organisatie, kdv en ouders komt.

5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik denk dat zij normaal gesproken communiceren met het kdv over die observatie (een soort adviesgesprek), en dat het kdv vervolgens dat weer bespreekt met de ouders (bv wat gaat kdv doen, vinden jullie dat goed, en wat is er verder mogelijk nodig buiten het kdv). Zo gaat dat hier op school ook wel eens met observaties, die zijn dan bedoeld voor een plan van aanpak in de klas, en een advies wordt dan via de leerkracht met de ouders besproken. Bij grote problemen volgt er dan bv een gesprek met meerdere organisaties (bv ook gemeente, jeugdarts, orthopedagoog, en ib’er van school plus leerkracht) en ouders.

Maar ergens is dat bij jullie mis gegaan kennelijk… Komt er nu wel zo’n gesprek dan?

Roanna en Kramertje vinden dit leuk.
  6. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Dat is mijn vermoeden ook.
    Mijn man heeft dinsdagochtend toen hij mijj zoontje wegbracht zijn mentor aangesproken en toen zei ze dat ze een gesprek zou initeren via de app, maar niets gezien. Dus heb ik zelf vanmorgen een bericht gestuurd en daarin kreeg ik dus als antwoord dat het niet de bedoeling zou zijn om ook met die observeerder aan tafel te gaan. Maar wederom geen data voor gesprek. Dus daar heb ik net nog maar eens om gevraagd.

7. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Vind ik ook logisch, tenslotte kwam vanuit het kdv de hulpvraag. Maar op de gehele hulpvraag wordt niet in het verslag ingegaan, maar er wordt wel uitdrukkelijk neergezet dat hij X achterstanden heeft.

En ik vind dus dat je niet zo hard kan stellen dat een jongetje van net 2 een ontwikkelachterstand heeft als je de thuissituatie niet kent. Want nu zal het kdv willen acteren op die achterstand, terwijl hij die overall niet heeft. Er zal meer achter zitten waarom hij deze dingen thuis wel laat zien en daar niet. Het lijkt mij verstandiger uit te zoeken waarom het gedrag zo anders is en daar dan naar te handelen ipv hem te gaan behandelen als een kind met X achterstand.

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Dat gaan ze doen, deden ze bij mijn zoon ook, en hoe cru ook die achterstand laat hij op het kdv wel zien, praat met het kdv en probeer erachter te komen wat de " oorzaak" is dat hij dit laat zien. Mijn dochter deed dit om zich aan te passen aan haar omgeving en door faalangst, daardoor bleef ze b.v bloemetjes en hartjes tekenen in groep 4 omdat ze dat goed kon en b.v een mens/hond etc niet ( goed genoeg vond ze zelf)

Ik zou dus volledig in gaan zetten om daar achter te komen.

Neuzeke en Kramertje vinden dit leuk.
  9. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Precies dat is ook ons doel :)

10. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    @Kramertje ik zou me ook zo voelen.
    Je ontkent namelijk totaal niet dat er iets aan de hand kan zijn. Je hebt alleen vraagtekens bij de gang van zaken. Precies wat je zegt, je kunt niet een ontwikkelingsachterstand als feit benoemen zonder ook thuis geobserveerd te hebben. Je kunt alleen benoemen wat je observeert op het kdv wat zou kunnen duiden op bepaalde dingen.
    Je bent ook niet alleen doof, blind of autistisch op een kdv zijn en thuis niet. Dus je hebt ook niet alleen een ontwikkelingsachterstand op een kdv. Er kan inderdaad wel bijvoorbeeld geobserveerd worden op een kdv dat een kind slecht/niet lijkt te horen of zien, niet of weinig loopt, weinig of niet praat, geen opdrachtjes uitvoert, zich niet mengt met andere kinderen, niet speelt, of afwijkend gedrag laat zien. Door daarover met elkaar in gesprek te gaan, overleggen of er herkenning is en bijvoorbeeld thuis te observeren kan daar meer uit gehaald worden. En dat is ook wat je wil, uitzoeken waarom hij dan zo anders lijkt te zijn dan dat je zelf thuis aan hem ziet.
    Ik lees nergens dat je niet gelooft wat zij zien, ik lees alleen dat je zijn geobserveerde gedragingen niet herkent (in ieder geval op die manier).

Roanna, Jo79, Ysabella en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Annelies26

Annelies26 Actief lid

19 jan 2023
    447
    257
    63
    Vrouw
    Wow, ik schrik echt van je verhaal. Ik heb niet alle reacties gelezen hoor dus misschien ga ik nu allemaal dingen herhalen, sorry alvast daarvoor.
    Denk dat het terecht is dat jullie boos zijn over de gang van zaken.
    Er is iets geconstateerd op de babygroep, maar vervolgens is hij geobserveerd op de peutergroep waar hij denk ik sinds december pas zit? (Dat haal ik even van de geboortedatum vandaan).
    Mijn eigen dochter is in oktober twee geworden, mocht pas in januari over naar de peuters, en heeft volgens het kdv een flinke voorsprong. Maar jeetje, onze meid heeft ook vreselijk moeten wennen aan die peutergroep. Vind het echt onbegrijpelijk dat ze jullie zoontje geobserveerd hebben terwijl hij echt nog volop in zijn wenperiode zit! Je krijgt nooit een goed beeld van zo'n kindje op dat moment.

Verder vraag ik me af of jullie al eens met een mentor van hem hebben gesproken over zijn gedrag op de groep. Ik heb zelf in de kinderopvang gewerkt en werk nu in het onderwijs. Stap 1 is altijd om eerst eens met de ouders te gaan zitten. Hoe is hij thuis? Zien wij hetzelfde kind? Kunnen we met elkaar bedenken hoe het komt dat we twee verschillende kanten zien? Als jullie niet zulke gesprekken hebben gehad vind ik echt dat je het KDV hierop kan aanspreken. Je gaat nooit meteen over naar observeren en al helemaal niet door een derde partij. Het komt enorm op mij over alsof ze al een stempel hebben gedrukt op jullie zoontje.
    Er kunnen super veel redenen zijn waarom hij zich anders gedraagt op het KDV.
    Als een kind zich niet op zijn gemak voelt dan gaat hij ook niet echt spelen nee. En sommige kinderen observeren nou eenmaal heel veel. Er gebeurt zo super veel op zo'n groep. Waarom per se in de bouwhoek spelen als er 15 peuters om je heen bezig zijn waar je naar kunt kijken?

Belangrijk is denk ik om een goed gesprek met KDV aan te gaan en aan te geven wat dit met jullie heeft gedaan. Geef jullie zoontje nog even de tijd. Elk kind ontwikkelt zich anders. Houd het gewoon in de gaten. En als hij idd veel huilt, misschien is een gastouder dan een beter idee voor jullie.mannetje. Niet elk kind is geschikt voor zulke KDV groepen met veel prikkels. Dat is gewoon extreem heftig en vermoeiend. Maar voor nu lees ik echt geen gekke dingen hoor. Je moedergevoel zegt het 9 van de 10 keer ook wel als je kind zich anders ontwikkelt. Volgens mij is jullie zoontje gewoon gevoelig. Ik lees geen achterstand uit je verhaal.

Hopelijk voelen jullie je inmiddels minder boos of verdrietig. Ga vooral wat zeggen van deze gang van zaken, want is echt niet netjes, en ga idd het gesprek aan op het KDV. Hopelijk komt er voor jullie een fijne uitkomst en anders een goede andere oplossing voor jullie zoontje! Sterkte!

Jo79, Ysabella en Kramertje vinden dit leuk.
  12. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Dankjewel, je slaat de spijker op zijn kop.
    We geloven zeker wat in het verslag staat, het staat alleen haaks op hoe hij thuis is. Ik vind het zaak om uitbreiding zoeken/ laten zoeken waarom hij zo verschrikkelijk anders is op het kdv. Ik hoop dat we snel een afspraak met zijn mentor hebben om in iedergeval met hun eens te kijken hoe zij het zien en van het verslag vinden.

13. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Hij is medio december 2 geworden en zijn 1e dag op de peutergroep was 2 januari. 3 januari was de 1e observatiedag, 2e dag 10 januari en laatste dag 30 januari. Aangezien hij sowieso altijd al wat moet wennen, was hij uiteraard nog niet gewend op de groep. Iet aan de kinderen maar ook niet aan de leidsters. Al kan hij het over het algemeen met iedereen goed vinden.

We hebben met zijn mentor nooit gesproken over zijn gedrag, overigens ook niet met zijn vorige mentor op de baby groep. Laatstgenoemde zei in oktober tegen ons: Joh X speelt wat weinig en observeert veel, vinden jullie het ook om hem eens te laten observeren zodat ze ons wat handvaten kunnen geven? Tuurlijk hebben wij gezegd geen probleem. Verder nooit iets gehoord over bepaald gedrag wat nu naar voren komt in dit verslag. Ook niet van zijn huidige mentor. Het gaat altijd goed als ik vraag hoe de dag geweest was. Dus een stevig gesprek met de opvang zal ook gaan plaatsvinden, want klaarblijkelijk spelden ze ons ook maar wat op de mouw.

Feitbis wel dat hij dus heel anders qua doen en laten daar is, wat voor ons uiteraard wel reden is om het verder te onderzoeken. Je bent niet zomaar 360 graden anders op een andere plek.

Mijn gevoel en ook van mijn man zeggen dat hij zich niet prettig voelt in grote groepen en ook wat verlegen is. Dat bijelkaar zorgt, denken wij, voor dit gedrag. Maar zeker weten doen wij dat ook niet uiteraard. Dus werk aan de winkel want wil graag dat mijn ventje zich veilig en fijn voelt op een opvang plek.

14. Dynapreg87

Dynapreg87 Actief lid

11 feb 2024
    177
    141
    43
    Vrouw
    Ik denk dat jullie het beste eraan doen om jullie kind per direct daar weg te halen. Ik zou ze daar niet meer vertrouwen. Wat een foute gang van zaken. Het gaat hier om een kindje van pas 2 jaar die ook pas net in de peutergroep zit en dus nog volop moet wennen. Dat was bij mijn kind ook in het begin. Gelukkig heeft mijn kind toen wel de tijd gekregen om te wennen. Ik zou jouw kind brengen naar een plek waar hij wel de tijd krijgt om te wennen en waar hij wel zichzelf mag zijn. Laat jezelf ook niets aanpraten. Zij werken volgens standaard lijstjes. Jij weet zelf het beste wat het beste is voor jouw kind en of er wel of niet iets mis is. Sterkte.

Kramertje vindt dit leuk.
  15. Dynapreg87

Dynapreg87 Actief lid

11 feb 2024
    177
    141
    43
    Vrouw
    Misschien dat een wat kleinere opvang prettiger is voor hem? Of hij heeft gewoon echt even wat langer de tijd nodig om te wennen. Dat duurt bij sommige kindjes gewoon wat langer. Dat jan ook echt meerdere maanden zijn.Zo een peutergroep is zo anders dan een babygroep. Sterkte.

Kramertje vindt dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

Even los van ts haar verhaal hoor.
    Maar denk jij dat ouders het beste kunnen bepalen of er iets "mis" is met hun kind in tegenstelling tot pm'ers en dat soort mensen?

Kramertje, Sado en spruitje80 vinden dit leuk.
  17. Dynapreg87

Dynapreg87 Actief lid

11 feb 2024
    177
    141
    43
    Vrouw
    In dit geval denk ik dat wel ja. Het gaat hier om een kind dat net nieuw is in een groep en pas 2 jaar is. Ik denk dat dit kind gewoon echt eerst moet wennen voordat het kind echt meer openbloeit en daarvoor gewoon eerst de tijd moet krijgen vind ik. Bovendien weten alleen de ouders hoe het kind zich thuis gedraagt. Zij niet.

Rainie en Kramertje vinden dit leuk.
  18. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik kende mijn kind ook goed, maar had echt niet door hoe slecht ze hoorde, gewoon echt geen idee. Ik zou dus juist ook advies van anderen aannemen, en bij TS speelde er bij de babygroep al iets waardoor ze die observatie hebben aangevraagd - dus het lijkt me geen kwestie van nog even moeten wennen op de peutergroep.

Kramertje en Sado vinden dit leuk.
  19. tuc

tuc Niet meer actief

Maar de reden voor de observatie is niet op de peutergroep ontstaan, dat was op de babygroep al.
    En weten hoe hij thuis doet veranderd niks aan de observaties op het kdv.

Maar mijn vraag was los van ts haar situatie. "Jij weet wat het beste voor je kind is" is namelijk een heel algemene opmerking die ik vaker hoor en die zeker niet altijd waar is.

Malbec, Kramertje, Cornflake en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Dynapreg87

Dynapreg87 Actief lid

11 feb 2024
    177
    141
    43
    Vrouw
    In jouw geval ging het dan om zoiets als niet goed kunnen horen. Dat is veel objectiever vast te stellen dan het observeren en interpreteren/betekenis geven aan het gedrag van een kind. Ik denk dat het uiteraard slim is om niet open te staan voor adviezen van anderen, maar ik denk dat het ook heel belangrijk is om het eigen gevoel en je eigen observaties niet uit het oog te verliezen.
    Tegenwoordig zijn ze wel heel snel met allerlei toeters en bellen als een kind zich niet precies gedraagt of ontwikkelt volgens het boekje en dat al bij hele jonge kinderen. Kinderen mogen niet echt meer kind zijn tegenwoordig.

Rainie, Roosjjee en Kramertje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina