Observatie peuter 2 jaar KDV - Raadsel??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kramertje, 20 feb 2024.

  1. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.321
    5.614
    113
    Het begon juist met observaties van gedrag, inclusief verslagen ;) En ivm adhd is ze nog meer geobserveerd. Ik heb wel een beetje ervaring wat dat betreft.

    En je laatste zin vind ik zo’n onzin. Een kind dat niet lekker in z’n vel zit op de opvang, thuis praat en daar niet, daar kennelijk ineens babygedrag laat zien, huilt etc… kan dat kind dan lekker kind zijn? Ik zou ‘m liever hulp bieden zodat hij zich prettiger voelt en lekker tot spelen komt.
     
    Sado, spruitje80 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  2. Dynapreg87

    Dynapreg87 Actief lid

    11 feb 2024
    177
    139
    43
    Vrouw
    Maar in het verslag wordt er wel gestrooid met nogal zware termen, hetgeen op haast niets (enkele observaties die ook nog eens in een wenperiode hebben plaatsgevonden) is gebaseerd. Vervolgens is er met dat verslag ook nog heel onzorgvuldig omgegaan. Dat vind ik echt foute boel en ik zou mijn kind er per direct weghalen.
     
  3. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.321
    5.614
    113
    3 observaties van 1,5 uur verspreid over een paar weken is echt best flink hoor… dat is niet ‘haast niets’.
     
    Malbec en Sado vinden dit leuk.
  4. Dynapreg87

    Dynapreg87 Actief lid

    11 feb 2024
    177
    139
    43
    Vrouw
    Ik zou hem er dan weghalen en eerst wat anders proberen (in de situatie van TO op basis van de informatie die ik hier lees). Maar goed, iedere situatie is weer anders en afhankelijk daarvan kun je weer anders handelen en andere beslissingen nemen. En ook gaat iedereen weer anders om met situaties.
     
  5. Dynapreg87

    Dynapreg87 Actief lid

    11 feb 2024
    177
    139
    43
    Vrouw
    Maar die hebben wel plaatsgevonden in een wenperiode. De overgang van een babygroep naar een peutergroep kan enorm zijn voor een kind. De kans is denk ik goed aanwezig dat het beeld dat is ontstaan negatiever dan die eigenlijk is.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.758
    113
    Verspreid over een maand. Dat is veel lange observaties over een best lange termijn.
    Ik heb het in alle jaren kinderopvang nog niet zo zorgvuldig meegemaakt.
     
    Malbec, Sado, spruitje80 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Dynapreg87

    Dynapreg87 Actief lid

    11 feb 2024
    177
    139
    43
    Vrouw
    Maar dat is wel gebeurd in een maand waarin kind pas echt net in de nieuwe groep zit. Ik denk dat dat voor een vertekend beeld kan zorgen. Uiteraard moet er iets gebeuren als een kind zich er echt niet goed voelt, maar ik denk niet dat dat de juiste manier is geweest. Maar goed we kennen TO en haar kind niet uiteraard. Dus of dat ook daadwerkelijk zo is kunnen we niet weten denk ik.
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.973
    3.381
    113
    Wij hebben volgende week weer gesprek op school.
    Overleg met ib’er, juf, orthopedagoog. En weet ik veel wie nog meer.
    Nu gaat die orthopedagoog voor die tijd observeren. Dat is dus maximaal een half uur. En van daaruit zou ze dan wat moeten vinden.
    Ik vind 3x anderhalf uur dus echt lang.

    Nu laat onze dochter op school ook heel ander gedrag zien dan thuis. Duidelijk een teken dat het niet goed gaat, en daarom zijn we ook in gesprek.
    Maar je bent een team, die samen het beste voor heeft met je kind.

    Door een kind weg te halen uit de situatie waar het ander gedrag laat zien los je niet perse iets op, zolang je niet weet waar het gedrag vandaan komt.
    Ik raad je aan vooral in gesprek te blijven. Zoek samen naar de oorzaak en daarna kijken of dit kdv de beste plek is voor je kind.
    Maar mocht er wel iets van een achterstand zijn is het alleen maar fijn om er zo vroeg mogelijk aan te werken.
     
    Sado, tuc en evaleana vinden dit leuk.
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.145
    14.395
    113
    R is van eind nov en sinds dec. zit hij in een peutergroep. Na 3mnd begint hij nu een beetje los te komen (gaat 2x per week een volle dag).

    Binnenkort zit de stagiaire met m 1 op 1 oefeningen te doen (schoolopdracht observatie) waar we vooraf toestemming voor hebben gegeven overigens.

    Hij is een beetje een balans kind, in een drukke groep hoor en zie je hem niet. Pas als het rustig is hoor en zie je hem, komt hij je halen om wat te laten zien aan je, of even met je te "kletsen". Maar dat is thuis ook.

    Een taalachterstand vind ik bij hem niet zo gek gedacht overigens alhoewel ik (na ervaring met G dr oren) eerst de KNO arts wil laten checken of hij geen slijm achter zn trommelvlies heeft zitten.

    De foodgrade plastic geritsel- test komt hij door maar die is niet zuiver weten we inmiddels (was onze test met G, die had toen dus 80% gehoorverlies maar hoorde dát wel). Rare opdrachtjes kwam ze ook door (zet je schoenen op tafel en bewust naar een stoel kijken enzo omdat ze gehaaid zijn met informatie zoeken om de "opdracht" te voltooien).

    Dus die oortjes wil ik even laten checken als we ook voor G weer zijn, nu nog een doorverwijzing te pakken krijgen. (Testje stelt niks voor namelijk)

    Ben nu nog aan t vogelen hoe ik zijn pictobord vormgeef. Bij G heb ik m ook getekend omdat de standaard dr niks zei, hij is wat lastiger qua "wat zijn logische picto's voor hem".
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  10. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.949
    16.348
    113
    #90 Ysabella, 25 feb 2024
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
    In sommige gevallen wel ja. Mijn zoon vertoonde ook totaal ander gedrag toen hij naar de psz ging dan hoe hij thuis functioneerde. Hij liep vooral achter, was opstandig en stoïcijns en kon absoluut niet naar regulier onderwijs volgens hun. Ik heb hem daar heel snel weggehaald en hem op een andere peuterspeelzaal gezet en toen kon hij zichzelf zijn en ook zichzelf laten zien. Nu blijkt hij hoogbegaafd te zijn.
     
    Dynapreg87, Kramertje en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  11. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    7.005
    5.723
    113
    Vrouw
    Per direct weghalen is nogal lastig want dan heb ik geen opvang meer. Wij wonen in de randstad en zoals waarschijnlijkheid heel Nederland zijn er lange wachtlijsten. Hij staat wel al ingeschreven bij 2 gastouders en een kleinschalige opvang. Daar staat hij sinds oktober ingeschreven omdat wij zelf al zagen dat hij zich niet zo prettig voelt in grote groepen en van een groep van 12 kinderen en 3 leidsters naar een groep zou gaan met 16 kinderen en 2 leidsters. Echter gaat het wel beter op de peutergroep dan op de babygroep. Dat is van weer het gekke aan het hele verhaal.

    Verder toont hij dit gedrag dus in een grote groep. Als een deel kinderen er niet is, buitenspelen, slaapt, etc. En het is dus rustiger komt hij wel tot spelen en is hij veel toegankelijker. Vandaar dat wij ook het idee hebben dat hij gewoon niet zo van een grote hoeveelheid mensen om zich heen.

    Overigens vind ik het ook niet oké dat ze hem meteen de 1e dag dat hij op de peutergroep zat kwamen observeren en de 2 weken erna. Hij moet altijd al een beetje wennen aan iets nieuws dus hij zal ook wel een iets vertekend beeld gegeven hebben. De aanvraag was al in oktober (op de babygroep) maar helaas dus pas na een paar weken de observatie in een nieuwe groep.

    O er de hele gang van zaken ben ik sowieso not amused en daar gaan we ook zeker over in gesprek. Heb van de week een gesprek op het kdv gevraagd maar totaal geen antwoord. Vind ik echt niet kunnen dit.
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  12. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    7.005
    5.723
    113
    Vrouw
    D. heeft wel een beetje hetzelfde. Als de groep een stuk kleiner is omdat kindjes er niet zijn, slapen of buitenspelen etc, dan bloeit hij op, gaat hij spelen, haalt hij de leidsters, etc. Dan is hij weer heel anders.
    Thuis is D. dus wel heel anders, is hij lekker aanwezig, speelt de hele dag, verven, met zijn keukentje, bouwen met Duplo of Mega Blocks of met Connetix. Maar spelen met de Toet Toet auto’s is ook favoriet of lezen en puzzels maken. Hij kan goed alleen spelen maar vindt samen spelen ook heel leuk.

    We gaan iig D. zijn oren ook laten checken bij het taal- en spraak spreekuur in het ziekenhuis. Morgen een afspraak bij de huisarts voor een verwijzing. Verder hebben we hem alvast op de wachtlijst laten zetten bij 2 logopedie praktijken. Dat hij een spraakachterstand heeft (of gewoon later is met praten) is voor ons sowieso duidelijk. Dus deze stappen hebben we alvast gezet.

    Had je bij G. ook een pictobord? Werkte dat goed? Ben wel benieuwd, misschien wel handig voor D. ook.
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  13. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.717
    7.785
    113
    Vrouw
    Hier ben ik het zo mee eens! En ook hier herkenbaar! Thuis laat onze zoon andere dingen zien op school maar ik herken dingen zeker wel. Het is alleen een totaal andere setting op de kinderopvang/school dan thuis. Mijn zoon kan thuis heel erg goed schoolwerk maken terwijl hij op school niet tot leren komt. Dit betekent dus niet dat hij het niet kan maar niet in een schoolse setting met allemaal prikkels om hem heen en dát komt ergens vandaan en moet dus bekeken worden.

    Wat betreft het doorsturen van het verslag, dit hadden ze inderdaad niet mogen doen zonder toestemming en mag dus volgens mij niet in zijn dossier worden opgenomen daar. Daar zou ik ook niet blij mee zijn, niet omdat zij niet mogen weten wat er speelt maar die regie zou ik ook zelf willen houden, het is tenslotte ons kind.

    Edit: ik zie nu allerlei andere dingen nog. Ik ga even verder lezen, had dit bericht gestuurd nav de openingspost. :oops:
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  14. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.891
    3.690
    113
    Super goed, hier was dat echt een wereld van verschil toen hij woorden kon geven aan zn gedachten in zn hoofd. Logopedie was echt de redding. Al na de eerste sessie merkte verschil.

    En goed dat je gesprek op kdv hebt aangevraagd. Ben benieuwd of hun de observatie echt herkennen of ook niet echt. (Dat kan ook nog he).
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  15. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.717
    7.785
    113
    Vrouw
    Gelezen en ik blijf bij mijn originele post. Wel vind ik het niet het juiste moment van observatie zo in een wenperiode. Ik zou vragen of ze in april/mei nogmaals willen observeren.

    Ik lees echt totaal nog geen labels. Enkel wat zij zien, waar zij voor geleerd hebben. Meteen roepen: ik haal hem daar weg, vind ik echt kort door de bocht. Ik herken veel van mijn zoon in jouw verhaal, uitgezonderd de TOS, er zijn hele sterke vermoedens van ADHD en we zitten middenin de onderzoeken. Ik snap overigs heel goed dat jullie met de observeerder om tafel willen. Ik heb een soortgelijk iets gehad. Een AB’er voor onze zoon had hem geobserveerd vanuit de hulpvraag van school. Niet vanuit ons. Zij heeft met school de observatie besproken en niet met ons, de vraag kwam namelijk vanuit hen. Ik kreeg ook enkel het verslag en heb gevraagd om een gesprek samen en die is er geweest.

    Dus mijn advies: 1:1 begeleiding en vragen of er nogmaals geobserveerd kan worden. Er zijn heel veel externe bureaus die dit doen, dus je kan prima je wens hierin aangegeven en wellicht zelf iemand benaderen. De kinderopvang kan eventueel een wijkcoach inschakelen hiervoor zodat zij een beschikking af kunnen geven en het vanuit daar betaald kan worden.
     
    Roanna, Sado, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.145
    14.395
    113
    Ja gewoon een set kaartjes geknipt, op getekend met wat zij kende, niet alle picto's waren voor haar "wereld" logisch en voor ons de omschrijving erbij. Zo stelde ik bijv dagprogramma's op.

    Glijbaan = speeltuin
    Bedje met nijntje lampje = slapen
    Foto opa & oma (beide kanten) op picto maatje.
    Auto
    Fiets
    Kindjes (KDV)
    Kraampje (winkel, gingen toen veel naar de markt)
    Appel
    Speelblokken (spelen)
    Banaan
    Boterham
    Dag (zonnetje)
    Nacht (sterrenhemel en halve maan)
    Kleren (aankleden)
    Bomen (naar het bos)
    Jas, laarsjes, wantjes, muts
    En net wat er toevallig voorbij kwam waar je tekort aan had.

    Kost niks behalve tijd en wat plakband. Scheelde een berg frustratie.
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  17. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    7.005
    5.723
    113
    Vrouw
    Wat een goed idee, heb meteen inspiratie en ga het ook eens proberen. Misschien maakt het voor hem zaken wat duidelijker en makkelijker aangeven.
     
  18. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    7.005
    5.723
    113
    Vrouw
    Het is alleen heel jammer dat er hier 6-9 maanden wachttijd is. Staat wel bij dat kinderen voorrang krijgen dus hopelijk snel een afspraak.

    Vindt het wel apart hoor. Man heeft er dinsdag wat over gezegd en toen kwam het antwoord dat er die dag wat data’s gestuurd zouden worden. Niets gehoord natuurlijk dus vrijdag zelf maar weer een bericht gestuurd en toen kreeg ik te horen dat zijn mentor er niet is en pas dinsdag weer. Dus we wachten dinsdag maar weer even af. Zou fijn zijn als zij ook even doorpakken.
     
  19. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    7.005
    5.723
    113
    Vrouw
    Ik snap het ook best hoor dat kinderen elders anders zijn dan thuis. De meest veilige setting vs een minder veilige setting, maar ik vindt een kind dat wat anders is op school of kdv toch anders dan echt een wereld van verschil in gedrag of doen en laten en er eigenlijk (buiten spraak en andere kindjes niet te dichtbij willen hebben) niks in herkennen.

    Doorsturen van het verslag zonder onze toestemming hebben we melding van gedaan bij autoriteit persoonsgegevens. En uiteraard heb ik dit ook gemeld bij de organisatie welke dit gedaan hebben en mocht er een gesprek komen waar ook zij bij betrokken zijn dan zullen we dit nogmaals benadrukken dat wij het hier niet mee eens zijn en dat het verslag teruggehaald dient te worden.
    Volgende maand zitten we bij het consultatiebureau dus daar zal ik het ook nogmaals aangeven.
     
    Dynapreg87 en Malbec vinden dit leuk.
  20. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    7.005
    5.723
    113
    Vrouw
    Bedankt dat is wel een goed idee om hem nogmaals te laten observeren op een later tijdstip. Alleen kiezen wij dan wel het bureau uit, want wil dit bureau niet meer zien.

    Hem daar weghalen gaan we ook helemaal (nog) niet doen. Dan lijkt het net of je het probleem onderkent. Wij onderkennen helemaal niets, ben het enkel niet geheel eens met zaken zoals deze neergezet zijn in het verslag. Ik geloof best dat er iets is maar wat weet ik (nog) niet.
    Daarbij, de plekjes voor opvang liggen niet voor het oprapen, dus ja direct weghalen is sowieso geen optie.
     

Deel Deze Pagina