Helaas werkt de zorg zo, je moet in een bepaald hokje vallen om zorg te krijgen. Ik zou wel voor een observatie gaan, je kind wordt er niet anders van, maar het kan wel informatie leveren die kan helpen om als ouder of juf de juiste begeleiding te bieden. Ook voor de overgang op de basisschool is het wel handig. Zeker als hij voorloopt is het voor de basisschool wel handig om te weten, kunnen ze daar direct wat mee doen. Ipv te wachten op demotivatie, onderpresteren en geen zin meer om naar school te gaan.
Nee niet hokjes denken, maar ik zie juist vaker op volwassen leeftijd dat je er dan pas achter komt hoe je in elkaar steekt, dat medicijnen bijv kunnen helpen. Maar vaak is het dan ook al ‘laat’. Ik zou er iig niet vijandig tegenover staan.
Hier wel ervaring mee. Mijn oudste zoon liep vreselijk achter met zijn spraak en luisterde heel slecht. Hij is twee keer geobserveerd, ze kijken dan gewoon naar zijn/haar gedragingen in de groep. Daarna hebben wij een gesprek gehad waaruit bevestigd werd wat de leidsters hadden gezien. Oren zijn getest maar was niks mis mee, en we hebben hele goeie tips gekregen voor zijn hoog gevoeligheid, waar we echt tot op de dag van vandaag veel aan hebben. Verder is alles goed gekomen
Maar Asperger zou ook kunnen maar hoogbegaafdheid ook. Het is maar net wat je een hokje wil noemen. Het beestje een naam geven is niet meteen een hokje. Onze knul had dit jaar een observatie in Gr 1. Nu zit hij in Gr 2 en horen we deze maand of hij mee gaat naar Gr 2 of nog Gr 2 gaat doen.