obsesieve compulsieve stoornis

Discussie in 'De lounge' gestart door Pandora, 30 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik zou graag in contact komen met mensen die dit hebben
    of in hun omgeving iemand kennen die dit heeft :)

2. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Mijn zus heeft het.

3. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    heeft ze dwanghandelingen of dwanggedachten?

4. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ja, dat heeft ze. Voordat ze de deur uitgaat 20x "checken" of ze het gas wel uit gedaan heeft. Badkamertegeltjes tellen want anders.. Dat soort dingen. Soms zo erg dat haar nachtrust eronder lijdt.

5. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik weet sinds vandaag ( nou.ja wist het zelf eigenlijk al langer ) maar heb vandaag deze diagnose gekregen, dat ik dit heb
    ik heb last van dwanggedachten

heeft jouw zus hier hulp voor gekregen?

6. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Mijn zus heeft hulp van een psycholoog. Helaas heeft dit nog niet veel geholpen. Ze krijgt wel "huiswerk" mee, dagboekjes bijhouden en proberen ergens anders op te focussen zodra ze drang krijgt (makkelijker gezegd dan gedaan). Persoonlijk denk ik dat ze beter naar een psychiater kan gaan, maar ze is bang dat ze dan een stempel krijgt.

Wie heeft de diagnose bij je gesteld? Hopelijk krijg jij wel de hulp die je nodig hebt.

7. nenny

nenny Actief lid

9 jan 2008
    215
    0
    16
    student
    enkhuizen
    ik heb zelf ook last van dwanghandelingen, ik heb het al mn hele leven maar niet op zo'n manier dat het me hindert en veel mensen valt het ook niet op tot ik ze vertel wat het is dan gaan ze er op letten en dan zien ze het pas...mn vriend vind het soms wel vervelend omdat ik een bepaalde manier heb hoe ik mn glas omgespoeld wil hebben en ik luster ook aandachtig mee of hij het goed doet, heeft hij t "niet goed gedaan" dan drink ik echt mn drinken niet op..maar heb redelijk veel dwanghandelingen...

8. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik ben vandaag bij een psychiater van de GGZ geweest

( eerder liep ik bij een eerste lijnspsycholoog )
    ik wordt aangemeld voor deeltijdtherapie
    helaas nog een wachtlijst, tot die tijd meerdere keren pw naar de psychiater

9. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Ik denk dat ik er misschien een heb maar het is niet storend. Dus ik weet niet of het er dan onder valt zeg maar.. Het is wel iets wat ik 'moet' doen en anders een beetje geïrriteerd raak :p..

10. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Dan ben je in ieder geval een stap verder dan mijn zus. Hopelijk heb je baad bij de psychiater!
    Lijkt me erg vermoeiend als ik mijn zus soms mag geloven.

Ik denk trouwens dat iedereen er wel een lichte vorm van heeft. Denk aan kinderen: 'ik mag alleen op de witte tegels lopen want anders...'
    Ikzelf heb dat ik iedere dag minstens een potje patience op de pc gewonnen moet hebben, met een bepaald soort plaatje op de kaarten!
    Maar als het je leven gaat beheersen dan lijkt het me verstandig om hulp in te schakelen. Gelukkig heb je dat gedaan, Pandora.

11. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik heb me ziek moeten melden op mn werk en durf niet meer met mn.zoontje alleen thuis te zijn
    ik vind het echt verschrikkelijk :(
    slaap amper en sta stijf van de angst....ik begin de dag kotsend door de spanning

12. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Wel heel goed dat je er mee aan de slag gaat, veel mensen zien niet in of willen niet toegeven dat ze er last van hebben.

13. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Oh meid, wat verschrikkelijk zeg. Waarom durf je niet alleen met hem te zijn dan? Ik wou dat ik tips voor je had om je beter te voelen. Knuff.

14. titania

titania Bekend lid

14 jul 2010
    912
    0
    16
    Utrecht
    Ik heb postnatale depressie met ocs gehad. Ik heb het meeste oa aan cognitieve gedragstherapie gehad en anti depressiva geslikt. Het is echt heel pittig, ik wens je heel veel sterkte en kracht bij je herstel.. Je kan hier van genezen en je komt er uiteindelijk sterker uit! Grote knuffel voor jou x

15. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    welke vorm moet ik me daarbij voorstellen?

16. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    #16 Mukkie11, 30 okt 2012
    Laatst bewerkt: 30 okt 2012
    Een psycholoog kan vaak veel doen om je dwanggedachten/handelingen onder controle te houden.maar het staat zogezegd ergens voor.voor een angst meestal die geen plaats heeft om geuit te worden.het is vaak diep graven om erachter te komen waarom je deze handelingen gebruikt of bepaalde gedachten hebt.maar je kan eraf komen als je de juiste therapie cq therapeut treft!

Sommige mensen hebben baat bij gedragstherapie.het ervaren hoe het is zonder de dwanggedachten en handelingen.bij anderen roept dit zoveel angst op en vaak geeft het minder tot geen inzicht in waarom je deze manier hebt ontwikkeld om te overleven.dat inzicht is wel nuttig omdat een terugval vaak gevolg is van een therapie die geen inzicht geeft.

ik heb persoonlijke ervaring (geen dwangstoornis maar eetstoornis die ook aspecten heeft van dwangstoornis) en ben genezen.niet door gewoon te gaan eten en door gedragstherapie maar door therapie die mij inzicht gaf in het waarom.het is langzaamaan gewoon verdwenen omdat mijn eetprobleem geen noodzaak meer was om mijn leven vorm te geven.dus door de juiste ingang te vinden door gesprekken met een goede ervaren therapeut met wie het goed klikte!

Heel veel sterkte en je kan eruit komen!

17. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het, OCS en Gilles de la tourette. Wat wil je weten? Je mag me pbtje doen

Deel Deze Pagina