Favoriete recepten topic

Discussie in 'De lounge' gestart door Fluss1984, 29 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ik zag afgelopen week in het uitgebreide kooktopic een recept voor "waanzinnige kip uit de oven". Ik heb hem gisteren klaargemaakt en het was een groot succes :thumup: (met dank aan @Tuttebella) Ik heb al vaker lekkere recepten uit dit soort topics gehaald.
    Als je op zoek bent naar een lekker recept of inspiratie moet je echter vaak door hele pagina's heenspitten. Voorstel is om hier je absoluut favoriete recept(en) te posten, liefst met foto erbij, zodat we een topic krijgen met alleen maar lekkere gerechten die voldoen als volledige maaltijd, dus geen desserts of zo (kan evt in een ander topic).
    Eventueel ook gemaakte gerechten die goed bevielen liken, maar verder geen andere reacties, alleen de recepten zodat we een soort receptenboek krijgen.
    We zullen zien of dit werkt :)

Ik steek alvast van wal met de waanzinnige kip uit de oven:

NODIG voor een heerlijke Kip uit de oven (4-6 personen):
    • 600 gram kipfilet
    • 3 eetlepels boter
    • 2 el olijfolie
    • 3 teentjes geperste knoflook
    • snufje gedroogde chilipeper
    • 1 glas witte wijn
    • 200 gr crème fraîche
    • 80 gram fijngesneden uitgelekte zongedroogde tomaten in olijfolie
    • 25 gram vers geraspte Parmezaanse kaas,
    • 1 tl (verse) tijm, 1tl (verse) oregano, 1t (verse) rozemarijn
    • handje vol verse fijngesneden basilicumblaadjes
    • zout en versgemalen zwarte peper naar smaak
    1. Verwarm de oven voor op 180º C.
    2. Wrijf de kip in met peper en zout naar smaak. Smelt 2 eetlepels boter, 1 el olijfolie in een braadpan op middelhoog vuur. Voeg kip toe en schroei beide kanten goudbruin, ongeveer 2-3 minuten per kant. Haal de kip uit de pan en leg op een bord.
    3. Smelt de resterende eetlepel boter in een braadpan. Voeg knoflook, kruiden en rode chilipeper toe en bak ongeveer 1-2 minuten. Roer de wijn, crème fraîche, zongedroogde tomaten en Parmezaanse kaas erdoor. Breng aan de kook en zet het vuur lager en laat sudderen totdat de saus dikker wordt.
    4. Doe de kip en de saus in een ovenschaal en zet ongeveer 25-30 minuten in de oven.
    5. Maak ondertussen de pasta volgens de verpakking. Serveer met pasta, frisse salade en garneer met verse basilicum.
    Ik heb hem gemaakt met rijst en daarbij gebakken kastanjechampignons en peultjes ipv met pasta en de salade, was ook heel lekker!

kip_uit_oven_1.jpg

Mien30, 2littlemonkeys en Colour vinden dit leuk.
  2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Oooh dat klinkt lekker. Iemand een idee of ik de crème fraiche en parmezaanse kaas kan vervangen voor iets dat melkvrij is?

3. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Kun je tegen schapen melk? Pecorino is een lekker althetnatief

4. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Het is vanwege de jongste. Die heeft heftige kma, geitenmelk en schapenmelk gaat ook niet. Heb wel speciale geraspte kaas die ik kan gebruiken, maar een lekker alternatief voor crème fraiche heb ik nog niet gevonden helaas

5. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    @Luuz ik denk dat je t ook gewoon kan proberen met van die alpro room hoor

Luuz vindt dit leuk.
  6. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ka het altijd proberen natuurlijk. De structuur is ook al heel anders natuurlijk. Maar heb het wel in huis, dus misschien toch maar gewoon proberen. Als het niks is haal ik wel wat bij de snackbar haha

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    As we speak zitten we aan tafel ;) smaakt heerlijk :) volgende keer wat meer kaas en kruiden toevoegen. Mis wel de smaak van crème fraiche en vooral de parmezaanse kaas. De kinderen vinden het ook heerlijk.

8. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Haha wat leuk dat m’n recept zo’n succes is!

9. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    MinusL heeft lactosevrije crème Fraiche ik weet niet of dat voldoende is? Hier ook een kleine met kma tenminste dat werd altijd gezegd tot we ipv Alpro over gingen naar lactosevrij en toen bleek het aan de lactose te liggen wat vaker is. Bij ons werd zelfs gezegd dat soja juist vaak ook irritatie veroorzaakte.

OT ik ga ff volgen, die kip ziet er echt heerlijk uit, die ga ik proberen!

10. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Lactosevrij is hier niet voldoende helaas. Soja kan wel in producten, maar een beker sojamelk is teveel. Een halve beker verdeeld over de dag kan dan weer wel.

11. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Heel simpel. Maar wij vinden het altijd erg lekker:

Gehakt met kruiden naar smaak rullen.
    Van aardappelen puree maken. (Kan natuurlijk ook een pakje)
    Verse spinazie koken/roerbakken met peper, zout en knoflook. (Goed uit laten lekken!)

In een ovenschotel de gehakt doen, daar bovenop de puree en tenslotte de spinazie. Hier wat brie over verdelen, beetje zongedroogde tomaat en ten slotte geraspte kaas.
    Oven op 180graden en de schotel in de oven tot de kaas gesmolten is en een korstje heeft. (Ik zet na 15 minuten de grill even aan, dan gaat het sneller.

In een droge koekenpan pijnboompitten kort roosteren en die op het bord er overheen strooien.

Eet smakelijk!

12. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Ik ben nog op zoek naar een lekker recept voor couscous. Mag een warm gerecht zijn maar salade is ook prima.

Iemand?

13. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    #13 Fluss1984, 30 jun 2018
    Laatst bewerkt: 30 jun 2018
    Ik vond deze heel lekker: Jamies Marokkaanse gegrilde kip met citroencouscous en wortelsalade

Harissa staat bij de marokkaanse producten in de supermarkt. Het is wel heel pittig dus goed mengen met yoghurt.
    Ik vind parelcouscous trouwens ook altijd lekker. Die bolletjes zijn wat dikker en wat meer pasta-achtig, heeft een fijne bite vind ik

Bijgevoegde bestanden:

14. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Ik heb vandaag de allerlekkerste pastasaus gemaakt die ik ooit heb gemaakt. Ook nog eens heel simpel.

Benodigdheden:
    1300 gram goede trostomaten
    2 rode uien
    2 knoflooktenen
    400 gram Italiaanse groentemix
    1/2 blokje kruiden/knoflook bouillon van zonnatura
    1 glas witte, biologische Cabernet sauvignon( ik heb hem altijd van de ah)
    300 gram gehakt naar keuze
    Evt maizena om de saus in te dikken.

Bereidingswijze:
    Kook de tomaten ongeveer 20/30 minuten. Giet het water af en laat ze uitstomen.
    Rul ondertussen het gehakt samen met de knoflook, ui en groentemix.
    Doe het halve bouillonblokje erbij, giet er een flink glas wijn bij en laat zachtjes pruttelen. Af en toe roeren.

Als de tomaten zijn afgekoeld, deze pellen, de schillen weggooien en de tomaten pureren tot een tomatensausje.

Als de alcohol is verdampt, voeg de tomatensaus bij de groenten/gehaktmix, maak evt op smaak met peper en zout.

Ik kook de tomaten altijd al vroeg op de dag zodat deze goed zijn afgekoeld. Aan een niet goed afgekoelde, gekookte tomaat brand je geheid je fikken:roflmao:

15. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Vitamientjuh en Pinkblossom vinden dit leuk.
  16. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Wat ik vaker maak: salade van couscous, olijven klein gesneden erdoor, cherry tomaatjes gehalveerd erdoor, feta in kleine stukjes erdoor, rucola en pijnboompitjes.

17. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    farfalle
    zongedroogde tomaatjes (stukjes of reepjes met nog wat olie)
    gerookte kipfilet
    rucola
    parmezaanse kaas (geschaafd)
    pijnboompitjes

pasta koken en de rest erbij mikken
    ------------
    velderwtjes
    verse babyspinazie
    feta in kruidenolie
    (kan evt dressing met olijfolie en citroensap)

alles bij elkaar

18. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Ik wil vandaag pasta met zalm maken. Zalmblokjes. Combineer dit goed met groene pesto?

Deel Deze Pagina