Obstipatie baby 7 maanden door vast voedsel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door nieko, 7 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 nieko, 7 jul 2015
    Laatst bewerkt: 7 jul 2015
    Ons zoontje eet sinds kort goed van het vaste voedsel dat wij aanbieden. Verder krijgt hij volledig borstvoeding. We bieden niets geks aan; enkel nog fruit en groenten en in kleine hoeveelheden. Nu heeft hij sinds een week last van verstopping. Hij poept met moeite steeds kleine beetjes; dit zijn harde keutels en hij moet ook huilen bij het persen. Heel zielig. Vorige week een aantal dagen geen vv aangeboden, waarna zijn ontlasting weer normaal werd. Toen weer begonnen en nu weer obstipatie. Van de dokter nu lactulose gekregen. Dit moeten we nog gaan geven.

Heeft iemand ervaring met obstipatie bij baby's? Tips wat ik kan doen voor ons zoontje? Moet ik juist doorgaan met het aanbieden van vv of weer even stoppen?

Edit: het CB adviseerde om wat meer vet toe te voegen aan eten, omdat dit goed is voor de darmwerking. Dus (room)boter op brood en misschien wat boter of jus (?) toevoegen aan de groeten.

2. MPS05

MPS05 Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.298
    34
    48
    Mijn zoontje heeft al sinds hij 1 maand is last van verstopping en kreeg ook lactulose. Helaas werkte dit bij hem niet goed en hij kreeg er erg veel krampjes van. We zijn nu sinds kort begonnen met Forlax en dat werkt super.
    Ik geef flesvoeding dus dan kan je wat spelen met de hoeveelheid water etc. Misschien wat laxerend fruit geven? Peren, pruim? CB adviseerde hier ook om voldoende vezels te geven, licht volkoren brood en fijne granenpap.
    Ik weet niet of het verstandig is om eerst weer te stoppen met de bijvoeding.. misschien over een paar weekjes weer proberen?

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Is het bij alle fruit en groente? Mijn dochter kreeg dit erg van wortels en appels.

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hier werd ook geadviseerd om jus te geven, niet gedaan want het lijkt me iets te zout. Maar boter hebben wij wel altijd aangeboden, of een scheutje olijfolie erdoorheen ...

5. Manon74

Manon74 Lid

27 aug 2013
    75
    0
    0
    Amersfoort
    I.p.v. lactulose kun je ook lijnzaadolie proberen. Wij hebben er ook last van gehad met de kleine man en hem zelfs klysma's moeten geven om te ontlasten.
    Je kan ook gebroken lijnzaad kopen die in de vijzel fijn maken en daar water bij doen. Van dat water voeg je dan wat toe aan de fles, gebruik wel een theezeefje. Bij ons werkt dit goed!

6. Jen30

Jen30 Niet meer actief

MIjn dochter is bijna 7 maanden en wij zijn al een poosje bezig met het geven van groenten. Toen we net een week of 2 bezig waren, had zij het zelfde, ook hele harde keutels en echt een kleintje per dag.
    We deden bij het eten wat extra water, ook bij het fruit. Gaven veel peer want daar zit veel water in.
    Wortels direct mee gestopt want toen kon ze helemaal niet poepen. Verder wat boter inderdaad door de groentes doen.
    En ook een paar stukjes brood hielp goed.
    Geen medicatie, dat zouden we als laatste doen..
    Oh ja, en fietsen met de beentjes werd ook als tip gegeven!

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook een zoontje die zijn hele leven al gevoelig is voor obstipatie.
    De eerste maanden ook lactulose gebruikt en dit uiteindelijk af kunnen bouwen.
    Ontlasting gaat nog niet altijd even makkelijk en is regelmatig hard.
    Ik vermijd hier banaan eigenlijk zoveel mogelijk, zoveel dat hij het eigenlijk niet eens lust. :p Verder ook niet teveel aardappel, rijst en pasta. Spinazie werkt hier juist weer laxerend, dus dat krijgt hij ook minimaal 1x per week. :D
    Verder geef ik het zo min mogelijk wit brood en zorg dat hij juist veel vezels e.d. binnen krijgt.
    De tip om extra boter/olie aan de warme maaltijd toe te voegen is ook een goede, hebben wij hier ook wel gedaan.
    Merk bij mijn zoontje dat het vooral belangrijk is dat hij veel drinkt, de gemiddelde richtlijn is voor hem eigenlijk te weinig, maar met borstvoeding is natuurlijk moeilijk in te schatten hoeveel hij drinkt. Ik zou er in elk geval voor zorgen dat hij door de vaste voeding niet nog minder borstvoeding gaat drinken, zodat hij in elk geval wel voldoende vocht binnen krijgt.

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Bedoelden ze niet jus d'orange? :)
    Dat laxeert ook (beetje verdunnen met water)

9. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hier ook een buik patiënt.
    Ook heel lang lactulose en nu nog wel bij erge verstopping.
    Verder hebben we heel lang zonnebloemolie door zijn eten heen gedaan. Dat hiel wel iets.
    En roosvicee laxo. Dat moet hij echt elke dag we hebben anders is het net een geitje qua keutels.

10. A l i e s j e

A l i e s j e Actief lid

10 mrt 2013
    267
    0
    0
    Zuid Holland
    Citrusvruchten mogen toch pas na een jaar?
    Wij zijn ook rond de 7 maanden met lactulose begonnen. Ik voegde het toe aan de fles. De helft vd aanbevolen dosis. Dit was voor onze dochter voldoende om een goede ontlasting te krijgen. Ze is er pas sinds een paar maanden vanaf. Voordeel van lactulose is is dat je het voor langere tijd kan geven.

Dochter is nu 22 mnd.

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Oh dat weet ik eigenlijk niet. Vroeger gaven ze dat al eerder hoor. Dl kreeg soweieso pas verstopping toen we overstapten op kv, na een jaar

12. Drieka

Drieka Niet meer actief

Hier heeft ons mannetje sinds dat hij 1 maand oud is al last van obstipatie, echt kei harde keutels en hij krijgt volledig FV.
    De eerste weken lukte het wel met extra water maar op een gegeven moment niet meer.

Geef hem nu dus lijnzaadolie in de fles, als hij 3 dagen niet gepoept heeft dan geef ik hem in de ochtendfles 2 eetlepels en dan poept hij vrijwel altijd dezelfde dag, doet hij dat niet dan geef ik de volgende dag in de ochtendfles nog eens 2 eetlepels lijnzaadolie en dan is dat een garantie dat hij die dag wel poept.

Toevallig had hij sinds vrijdag niet meer gepoept, ik heb hem vanochtend 2 eetlepels lijnzaadolie in de fles gedaan en hij had net een flinke poepluier.

13. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Veel reacties al, bedankt! Blijkbaar een vaak voorkomend probleem, zielig voor al die kleintjes.
    We gaan inderdaad maar door met het geven van vv, dit is ook wat het cb adviseerde. En dan boter, lijnzaadolie of olijfolie toevoegen. Ik heb nog niet echt een idee of hij ergens specifiek last van krijgt of dat zijn darmen in het algemeen moeten wennen, maar vind het zo sneu! Voelt zelfs een beetje naar om hem verder 'vol te stoppen' terwijl hij niets kwijt kan. Hopelijk gaat hij snel poepen :)

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Geef je steeds vier dagen hetzelfde op rij? Dan kan je toch vrij goed achterhalen waar de verstopping vandaan komt?

15. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Moet bekennen dat we dat alleen in het aller begin hebben gedaan, maar al snel niet meer. Misschien niet zo handig, al heb ik niet het idee dat hij ergens specifiek op reageert.

Deel Deze Pagina