hoi, mijn kindje heeft de laatste tijd last van obstipatie. het begon met harde ontlasting en de laatste weken houdt hij het gewoon hele dagen op. heb twee week terug van de huisarts klisma's en een suikersiroop om de ontlasting zacht te maken. dit werkte tijdelijk goed, maar hij heeft zo'n angst ontwikkelt om te poepen dat hij er gewoon alles aan doet om niet te hoeven. hij eet verder best goed (voor een peuter), krijgt ook al een aantal weken rosevicee laxo, drinkt genoeg eigenlijk is het net een spons zoveel drinkt hij..beweegt genoeg.. nu ben ik vandaag weer bij de ha geweest omdat hij al weer een aantal dagen niet had gepoept en gewoon weer op zijn teentjes door het huis liep. hij loopt dan steeds te gapen of wordt overactief...we belonen hem elke keer als hij poept (met bijvoorbeeld een leuk voorleesboekje of verassingsei of ander kleinigheidje) nu heb ik poeders gekregen en een zalf die de boel een beetje verdoofd...(en een paar klisma's voor nood) ik word er zo moederloos en machteloos van dat hij zo'n pijn heeft als hij moet...hij was bezig zinnelijk te worden (uit zich zelf) en we pushen expres al niet omdat we geen druk om hem willen leggen.. volgende week maandag moet ik weer op controle en gaat ze zijn buikje voelen of er nog verstoppingen zitten...vind het gewoon zo zielig... groetjes sim
weet niet of je dit al doet maar heeft ie een luier om waarin ie kan poepen? Poepen vinden ze vaak eng om te doen op de wc en dan kan het helpen om een poosje nog een luier om te doen voor de poep??! Sterkte iig, niet leuk!
ja, meestal heeft hij een luier om, maar omdat het hem al zoveel moeite kost mag het van ons op dit moment hoe hij het wil, dus wil hij gewoon door de tuin in zonder luier mag dat, met mag en op de wc ook... verder proberen we ook om er zo min mogelijk belading aan te geven (op het belonen na dan) omdat het anders misschien nog zwaarder gaat wegen... thanks voor je reactie
Wat onwijs vervelend voor je zoontje! Ik heb niet echt tips voor je, behalve dat je het goed in de gaten moet houden. Ik denk eigenlijk dat je het heel goed doet! Misschien hebben ze op het CB goede tips mbt poepangst? Verder veel vezels laten eten ... maar dat doe je vast al ...
klopt, veel vezels, en ik hoorde dat je dan juist ook veel moet drinken, alleen vezels zorgt dan ook weer voor verstopping. maar ik heb het gevoel dat hij zich vannacht (na al die middelen van gister) wel opgelucht heeft gevoelt, hij sliep wat beter... hoop dat het spul allemaal helpt..
Onze dochter heeft dat ook, die gebruikt nu al bijna 1.5 jaar iedere dag movicolon. We zijn zelfs moeten beginnen met 4 zakjes op een dag. Nu nog maar 1 zakje per dag, soms 2. Ze kan echt niet zonder dan gaat het gelijk weer mis. Wij hebben ook altijd klisma is huis voor het geval dat. Succes
die zakjes met dat spul heb ik ook voor hem gekregen, hij mocht er twee per dag om te beginnen, ze zei ook dat ik er een beetje mee moest spelen, zijn ontlasting is nu vrij zacht en gister heeft ie eigenlijk voor het eerst zonder op zijn teentjes te lopen en te gillen gepoept. hij kwam bij mij om te vertellen dat hij had gepoept en toen ging ie zelfs klappen (zo lief *smelt*) ik gebruikt smorgens en na de poepbeurt wel van dat verdovingscreme) @ sam:vandaag heeft ie één zakje door zijn drinken, alleen hij drinkt het niet graag (terwijl dit smaakloos schijnt te zijn...) jij ook succes met je dochtertje! groetjes sim
en misschien de laxo ranja gebruiken? Is redleijk onschuldig middeltje... en opletten wat je hem te eten geeft, dus geen stoppend spul maar veel peperkoek e.d. een belongingsysteem misschien? of vind je dat te beladen?
dat doe ik inderdaad al een tijdje... het gaat vandaag weer erg moeizaam, wederom alweer een paar dagen niet geweest.. groetjes sim
Achjee wat sneu Ik weet helaas uit eigen ervaring wat het is. Als klein kind had ik veel last van obstipatie wat uiteindelijk omzette in angst om te poepen. Als ik al drang kreeg verstopte ik me ergens om het op te kunnen houden..wat natuurlijk weer resulteert in harde ontlasting wat dus weer zeer deed om eruit te krijgen en de angst dus weer groter werd. Het is een cirkeltje wat doorbroken moet worden..maar hoe? Ik denk dat het idd al heel belangrijk is om er vooral niet teveel aandacht aan te geven. Ikzelf denk dat een beloningssysteem niet echt de juiste oplossing is..dan wordt het poepen een 'moetje' omdat hij dan iets krijgt en papa en mama trots zijn op hem. Ik weet niet hoe het bij jullie in de buurt in het zh zit?! Bij ons in de buurt hebben ze een poeppoli. Mss dat je ha kan doorsturen?
hoi chantalk, toevallig ben ik daar naar toe doorverwezen vanmorgen! ik moest vandaag met hem terug komen om even te evalueren hoe het nu gaat, en nu krijgen we een oproep om daar heen te gaan! hij zei ook dat het zelden voorkomt dat er in het lichaam iets mis is waardoor hij verstopt en dat hij vermoed dat het inderdaad tussen de oren zit. ik mocht de poeders en verdovingcreme laten staan (had ook al het idee dat hij daar moe van werd ofzo) wel gebruik ik weer de lactulose omdat ik het idee heb dat dat wel wat werkt. we nemen ons voor om er wat luchtiger mee om te gaan, net wat je zegt, het wordt zo'n moetje op deze manier... en blijkbaar helpen de boekjes etc ook niet om te poepen... ben heel benieuwd hoe het gaat straks met die poli.. groetjes sim
Lactulose is op lange termijn schadelijk voor de tandjes. Dit ivm de suiker die er in zit. Het spul is echt mier zoet. Zo zei onze kinderarts het. Sam kreeg toen ze opgenomen lag 2 a 3 keer per dag 20 cc. Nou toen vond ze het ook niet meer echt lekker hoor. Heel veel succes, hou je ons op de hoogte
hoi sam, ik hoop ook niet dat ik het zo lang hoef te gebruiken, ik zal ook proberen om er zelf niet meer zo gestresst over te doen, een kennisje van mij heeft het ook meegemaakt met haar kinderen en die zei ook al dat ik moest proberen om het zelf ook wat los te laten omdat kinderen zoveel van de moeder aanvoelen... dus ik ben flink wat in discussie geweest met mezelf vandaag haha ik hou jullie zeker op de hoogte.. offtopic ben een tijdje niet zo actief meer geweest hier, maar voelt wel weer goed om hier weer mee te praten....voelt een beetje als thuis haha