Hoi, Ik ben begonnen met bijvoeding onze dochtertje is nu 5 maanden ben al sinds 4 maanden bezig, ineens obstipatie. Harde poep en veel persen, gelukkig nog geen pijn. Wat kan ik doen? Afwachten of iets anders gebruiken? Het is wat hardere ontlasting nu een grote brok, soort harde klei. Maar ze heeft er duidelijk moeite mee. Of is dit gewoon.
Even stoppen net bijvoeden en later weer opnieuw proberen. Is het nu plotseling of direct toen je begon? Wat geef je?
Ik geef peer en appel, bloemkool en wortels en sperziebonen. Het is deze week opgekomen. Vind stoppen niet zo goed plan dan stel ik alleen uit.
Kan gewoon betekenen dat de darmpjes er nog niet aan toe zijn, sterker nog dat zijn ze niet voor de 6 maand, maar lang niet alle kinderen hebben er last van als je eerder begint. De jouwe wel, dus gewoon ff wachten is de beste en makkelijkste oplossing
Courgette, bloemkool en pruim geven als je begint 1 theelepel per dag. Het is enige wat obstipatie niet veroorzaakt. Ik zou niet stoppen maar van bovenstaande beginnen. En echt 1 lepel niet meer. Wortels, broccoli, speciebonnen, appel, peer veroorzaken obstipatie vaak. Ik had ook lastig begin maar omdat arts en cb adviseerde juist niet stoppen maat mij juiste groente en fruit aangewezen is echt snel gegaan en met 6maanden at ze echt alles. Darmen moeten aanwennen dus als je mild begint is beter. En het duurt altijd even want eerst moet je iets laxerend geven pruim bijv. Dan darmen zijn opgang na tijdje obstipatie en raken niet verstopt. Je kan ook lactulose geven of florax maar ik zou gewoon even eerst bij pruim en courgette houden. Meer dan voldoende. Je geeft veel te veel divers
Ze eet nu al 80 cc om nou een lepel te geven. Wij zijn begonnen met 2 a 3 lepeltjes en nu eet ze al 80 cc. Maar wat bedoel je dan nu alleen nog courgette en pruimen geven?
Als je zoveel geeft is logisch dat darmen het niet kunnen verwerken. Geef minder of geef niets. Dat bedoel ik zoals ik schreef geef pruim en courgette en niets anders. Deze zijn mild ook al is meer dan lepel. Langzaam uitbreiden tot andere soorten. Is maar 5mnd maar je geeft te veel en te veel soorten. Van sommige kunnen darmen het makkelijk aan van sommige minder makkelijk Overigens obstipatie komt vaak voor kan paar dagen duren pas als echt echt harde keutels zijn en moet kind huilen en hard persen moet je iets ondernemen. Hier eet ze alles en van sommige zoals banaan etc is harde klein maar vind ze niet erg. Als ik dat zie en is langer duurt geef ik volgende dag gewoon pruim (gedroogd gestoomd) dan poept ze 4x per dag zo komen darmen tot rust.
Ik geef het niet allemaal tegelijk he. Ik ben begonnen met 3 dagen iets aanbieden en als dat goed gaat iets anders proberen. Vind je dat echt zoveel?
Maar nee, dat is helemaal niet te veel. Je geeft stapsgewijs, dat is het belangrijkste. Geef nu gewoon een paar dagen pompoen, of courgette, iets dat zeker niet opstopt. Dan komt het wel goed.
ga zometeen pruimen halen, hoop dat ze die nu hebben. Abrikoos en pompoen. Anders beetje olijfolie door groente of niet? Lijkt mij beter dan lactulose
Olie door groenten wordt eigenlijk altijd aanbevolen. Zonnebloemolie heeft wel een minder uitgesproken smaak dan olijfolie.
Even wat olie en dingen die zeker weten niet stoppen, maar als dat niet helpt: echt even stoppen met bijvoeding. Je geeft daarmee dan de darmen even rust, en dan krijgen ze tijd om verder uit te rijpen en wel klaar te worden voor bijvoeding. Dat is echt geen kwestie van uitstellen, maar een lijfje gewoon de kans geven om zich wel verder te ontwikkelen. Als ze last blijft houden van verstopping, overbelast je de darmen en krijgen die niet de kans om zich goed door te ontwikkelen. In dat geval is een tijdje (echt een aantal weken minimaal) stoppen volgens mij de enige juiste optie.
Maar heeft ze nu ineens verstoping of sinds je bijvoeding geeft? mijn dochtertje (krijgt nog geen bijvoeding) had laatst ook ineens verstopping. Wat hier hielp is de flessen iets aanlengen, dus bijv normaal is 180+6 en nu deed ik ruim 190+6 en tussendoor lauw afgekoopt water..was binnen 2 dagen over. Olie zou ik persoonlijk niet meer gaan rommelen
Nee, ze heeft ineens verstopping maar ik geef niet zo heel lang bijvoeding dus link ik het wel daaraan. @Rozemarijke Volgens mij hebben babies heel vaak last van verstopping als je bij voeding geeft, ik denk niet dat je dit voorkomt door later te beginnen. Je krijgt dan een aantal weken later hetzelfde probleem juist omdat darmen altijd moeten wennen, ik denk niet dat het een kwestie is van 6 maanden en dan wel alles goed kunnen verwerken. Ze zit wel redelijk vast maar ze poept geen nikkers, het is meer een homp klei. Ik ben begonnen met wat extra water en wat olijfolie, morgen krijgt ze ook pruimen als fruithapje en dan maar kijken wat ze ermee doet.
Ja, dat voorkom je dus wel. Onze jongste had verborgen reflux en dus hebben we geprobeerd om vroeg te starten met bijvoeding. Heftige krampen tot gevolg. 3 weken later nog eens geprobeerd: nog steeds heftige krampen. Pas met ruim 5,5 maand ging het goed: geen krampen meer. De darmen zijn nu nog volop in ontwikkeling en als ze dingen te verwerken krijgen die ze niet aankunnen, verstoor je die ontwikkeling. Door die dingen dan niet meer te geven, kunnen de darmen tot rust komen en hun natuurlijke ontwikkeling afmaken en dan zullen ze DAARNA dus wel klaar zijn voor bijvoeding.
Natuurlijk voorkom je krampen en verstopping wel door later te starten. Dochter kreeg in het begin krampen van aardappelen en raakte verstopt door wortelen. Een maand niet gegeven, en toen geen last meer. Je kindje groeit tijdens die periode, en binnenin evolueert alles mee.