Borstvoeding en CJG

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door tasje, 31 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tasje

tasje Actief lid

20 mei 2014
    467
    187
    43
    Wat is jullie ervaring met het CJG en het geven van borstvoeding?
    Bijvoorbeeld:
    -Wat voor reacties krijgen jullie?
    -Vreemd of goed advies?

Ik ben erg positief. Na veel pijn bij het opstarten, ben ik gaan wegen bij het CJG. En een dipje in de curve. Advies: vaker aanleggen
    Pijn bleef en voor advies naar CJG. Doorgestuurd naar hun eigen lactatiekundige (gratis). Hart onder de riem, spruwbehandeling en uiteindelijk tongriempje. Tussendoor: veel e-mailcontact en bemoedigende woorden.
    Dipje met 7 maanden (dochter overdag weinig interesse in melk), Advies: welk dipje? jouw dochter is een borstkindje. Zij pakken wat ze nodig hebben. Vertrouwen!
    Bijvoeding: Voorzichtig, vanaf 6 maanden oefenhapjes..Vanaf 8 maanden gaat het langzaam melkvoeding vervangen.

Een erg borstvoedingsvriendelijk CJG.
    (op dat ene meisje na dat aangaf dat mijn melk onvoldoende kwaliteit had, omdat mijn dochter s'avonds erg lang aan de borst lag (gelukkig had ik zelf door dat mijn dochter aan het clusteren was)

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hier zijn ze niet zo goed op dat gebied maar laat me ondertussen niets meer wijsmaken of trek me eigen plan.

3. annasskies

annasskies Actief lid

23 feb 2013
    370
    0
    0
    docent geschiedenis
    Ik kom er alleen voor prikjes, de rest is ene oor in andere oor uit. ..

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier helaas ook niet bepaald borstvoedingsvriendelijke adviezen gehad. 'Oh ze groeit niet meer zo hard', 'misschien moet je eerder beginnen met bijvoeding', 'je geeft veel te veel voedingen' etc. Heel jammer. Maakt toch onzeker. Bij de eerste mede daardoor gestopt na 2 maanden borstvoeding, terwijl we gewoon weer in nieuwe regeldagen zaten en extra aanleggen de oplossing had geweest. Bij de tweede en derde niet meer van hun adviezen uitgegaan, maar van mijn info op internet en evt een lactatiekundige. Toen ook enorm genoten van het bv geven. Natuurlijk af en toe frustratie momenten of 'doe ik het wel goed'. Maar niet meer zo onzeker laten maken: ene oor in, andere uit.

5. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Even een praktisch vraagje van iemand die haar kind in het buitenland heeft gekregen en opvoedt: Is het CJG een nieuwe naam voor het CB, of is het iets anders? Zo ja, wat?

6. tasje

tasje Actief lid

20 mei 2014
    467
    187
    43
    Ja, daar komt het wel op neer.
    CJG-centrum jeugd en gezin.
    Ze doen nu ook de oudere kinderen erbij (bezuinigingen)

7. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Hier wat wisselende ervaringen.
    Twee wat meer ervaren verpleegkundigen weten er echt wel wat van af. Ook qua groei van een bv-kindje, etc.
    Er werkt nu pas een nieuwe verpleegkundige, net van school. Ze zegt het wanneer ze iets niet weet en haalt er dan iemand anders bij. Maar laatst vertelde ik dat mijn dochter nog vaak 's nachts komt en toen zei ze wel meteen "is je voeding wel goed?"
    Vond ik wel weer jammer. Net van school maar wel iets verkondigen wat eigenlijk niet zo is.

8. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Hier altijd wel prima contacten gehad met bij de eerste twee CB en bij de jongste CJG. Wel is er door de bezuinigingen een bureaulocatie weg bezuinigd waardoor we nu wel veel verder weg moeten. Plus dat het minder persoonlijk is geworden.

Op borstvoedingsgebied ben ik minder positief. Ze zaten altijd heel erg over het gewicht te drammen. Te weinig, te licht, te vaak, etc. Bij de eerste was ik er erg van onder de indruk.
    Bij de tweede ben ik meer gaan verdiepen in hoe borstvoeding nu echt gaat. Geen schema's vooral. Gewoon voeden op verzoek. En dat vond ik zo'n verademing.
    Bij de tweede ben ik wel gestopt met twee maanden ivm koemelkallergie en een hele slechte conditie van mijzelf. Met een relactatiepoging met 7 maanden. Die gedeeltelijk succesvol was.
    Maar ze hadden er geen kaas van gegeten. De arts wist niet dat het kon. Had er nog nooit van gehoord.

Bij de derde had ik echt de slag te pakken en ging het heel erg goed.
    Maar veel delen over borstvoeding delen deed ik niet bi het CJG. Ik vertelde bijvoorbeeld echt niet hoe vaak ik haar aanlegde. Wist dat ik er commentaar op zou krijgen. (met 4 maanden vaak wel +10 keer)
    Had ik geen zin meer in.
    Ook was ze een lichtgewicht en dat is ze nog steeds. Geef inmiddels geen borstvoeding meer hoor. Ben met 1 jaar gestopt.
    Dus gewicht bleef wat gedoe over maar trok me er niets van aan. Ze deed het goed, ontwikkelde zich prima.

Maar echt super dat je zo'n prima ervaring hebt. En gratis een lactatiekundige! Echt super geregeld.

9. Bloem1988

Bloem1988 Actief lid

21 apr 2012
    125
    13
    18
    Ik heb op zich wel goede ervaringen met cb. Alleen toen ik afgelopen week aangaf dat mijn dochtertje van 8 weken s avonds veel clusterde en dat het dan lastig is om een keer weg te gaan zei de verpleegkundige dat ik dan best af en toe kunstvoeding mocht geven.. Best raar advies toch!

10. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hier ook helaas geen bortsvoedingsvriendelijk CJG/ CB.
    Bij de bekende borstvoedingsdip met 3/4 maanden moest ik echt over op poedermelk. Tevens waren nachtvoedingen wat hun betreft al vrij snel niet meer acceptabel (rond 4 maanden geloof ik). Tevens veel 'schema-adviezen'. Tja, leuk, maar ik voed op verzoek.

Vind het wel fijn te horen dat er soms wel hele goede adviezen en goede begeleiding gegeven wordt!

11. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Hier wel BV vriendelijk cb en ook qua hapjes etc totaal niet dwingend. Ik vond ze zelf iets te BV (de wijkverpleegkundige is ook lactatiekundige) want ze deden wel moeilijk toen ik uiteindelijk naar kV overging.... Maar eigenlijk vind ik mijn cb superprettig en geven ze echt alleen advies! En ook goede vind ik..

Deel Deze Pagina