Wij hebben een dochtertje van nu dikke 4 weken oud die enorme last heeft van darmkrampjes en (verborgen) reflux. We hebben het idee dat ze last heeft van ontlasting wat nog vast zit in de darmen. Ze perst altijd heel erg veel en hard, en er komt niks uit of hele waterige / dunne ontlasting. We zijn al enkele keren bij een osteopaat geweest maar dit heeft helaas nog niet tot het gewenste effect geleid. Nu zijn we, door vele goede verhalen te hebben gelezen, een aantal dagen geleden begonnen met probiotica, Ortifhlor start. Nu was mijn vraag of deze probiotica ook voor obstipatie helpt of dat ze echt alleen voor rijping van de darmen zorgen? Meer mensen die dit probleem herkennen en eventuele andere tips hebben?
Ik geloof niet dat probiotica persé laxerend werkt. Maar met alles wat ik lees in je verhaal. Heb je al gedacht aan KMA. Ik lees een hoop symptomen die daarop kunnen duiden. Zelf verder niet heel veel ervaring mee, maar weet een hoop moeders van hier wel. Misschien kan je ook aangeven of je borstvoeding of flesvoeding geeft voor de juiste tips en adviezen.
Dank voor je snelle reactie. Daar hebben we ook al eens aan gedacht, ze heeft alleen verder geen uitslag of eczeem ofzo, dus bij het CB vonden ze dat nog niet aan de orde.. Ik geef flesvoeding, Kruidvat standaard.
Dikken jullie de voeding nu in ivm de reflux? Soms helpt dat goed tegen reflux, maar geeft het juist weer verstopping. Mijn dochter had dat bv, dus het ene probleem leek opgelost en een nieuw probleem diende zich aan. Maar de kinderarts opperde toen dat haar reflux mogelijk een symptoom van kma was, en dat bleek te kloppen. Haar refluxklachten namen enorm af zonder koemelkeiwitten (kort speciale dieetvoeding, daarna borstvoeding terwijl ikzelf alles met koemelk vermeed) en die verstopping verdween ook
Wij dikken de voeding nog niet in, dit omdat we inderdaad vaak horen dat dit juist weer darmklachten geeft. We willen mocht het komende week niet verbeterd zijn inderdaad even met de huisarts overleggen.
Blijft naar die krampjes! Maar mijn ervaring met orthiflor start is heel goed, bij mij toen baby’s heeft t heel goed geholpen. Ontlasting werd er na ong een week gebruik veel beter van. En krampjes stopte compleet.
KMA kan ook heel goed zonder eczeem of uitslag. Het CB heeft hier te weinig kennis over. Voor medische vragen gewoon naar de huisarts gaan.
Hier waren de krampen ook teken van koemelkallergie. Gewoon naar de huisarts. Niet zelf aanrommelen (En bij onze 2e had de obstipatie helemaal een heftige reden, maar goed coronatijd dus t werd gewoon te laat ingegrepen)
Persoonlijk ben ik een fan van het combineren van vitamine D druppels met vitamine K. Deze 2 vitaminen werken samen. Ik gebruik de vitamine D3 en K2 van FreeChoice https://vitamine.shop/product/vitamine-d3-k2/, en heb er echt baat van. Het is ook super makkelijk om in te nemen. Maar, als alternatief is ook https://www.vitalize.nl/vitalize-vitamine-d3-k2.html heel goed, alleen niet druppels!