Obstipatie en spugen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Babetje, 16 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babetje

Babetje Lid

15 jan 2013
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Mijn zoontje is nu ruim 5 maanden oud. Ik geef nog steeds volledige borstvoeding, zonder bijvoeding.

Laatste tijd (eigenlijk sinds een maandje) spuugt hij ineens veel meer. Ook als hij gekolfde melk uit een fles kreeg. Deed er eerst 200ml in, maar ben toen terug gegaan naar 180ml. Toen werd het spugen wel een stuk minder. Maar als hij thuis aan de borst drinkt, dan spuugt hij erg veel (slijmerig spuug, dus niet een mondje terug). Ook een uur of 2 uur na een voeding komt er vaak nog wat terug en hij boert ook veel.

Enig idee hoe dit kan komen? De eerste 4 maanden heeft hij niet erg veel gespuugd. Ook lijkt hij last te hebben met zijn ontlasting (misschien doordat hij minder melk binnenhoudt?). Kan dat komen door iets wat ik eet misschien?
    Is het nog aan te raden om nutriton te gaan geven (al lijkt me dat erg lastig icm borstvoeding), of kunnen groente en fruithapjes ook helpen? Groeien ging altijd goed. Met 4 maanden voor het laatst bij het cb geweest en toen was hij ongeveer 8 kilo.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Hij drinkt waarschijnlijk te veel uit je borst. Daar kan je zelf niks aan doen. Dat doen kleintjes nu eenmaal.

Via de fles kan je inderdaad wat minder aanbieden.

Obstipatie kan ook bijdragen aan spugen. Als het in de buik niet doorloopt, moet het toch een kant uit.

Kijk even, als het lang blijft aanhouden. (langer dan 1-2 weken) dan even langs je huisarts voor de zekerheid.

Groetjes Saskia

3. Babetje

Babetje Lid

15 jan 2013
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Saskia

Bedankt voor je antwoord! Blijft lastig dat hij zo gulzig drinkt. De obstipatie was gelukkig tijdelijk, want hij poept nu wel weer iedere dag. Al is het wel minder dan voorheen. Binnenkort is hij 6 maanden en dan beginnen we met groente. Wellicht wordt hierdoor het spugen ook wel minder.. ben benieuwd!

Deel Deze Pagina