Borstvoeding en rugpijn

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by saartje1982, Mar 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

Mar 2, 2012
    1,324
    0
    0
    Beste Mirjam en Saskia,

Ik ben een beetje radeloos geworden, dus vandaar graag jullie advies.

Mijn zoontje is nu bijna 3,5 maand oud en de borstvoeding gaat heel goed (met wat hulp van Weleda thee en Syntocinon neusspray bij kolven).

Maar mijn probleem is dat ik elke nacht rond 4/5 uur wakker wordt met ontzettende rugpijn. Pijn hoog in mijn rug. Ik dacht dat het misschien aan onze matrassen lag (waren ongeveer 10 jaar oud), dus nieuwe gekocht, maar dat hielp niets. Ik heb bij een lingeriespeciaalzaak 2 hele goedpassende voedingsbh's gekocht, waarvan ik er 1 's-nachts draag (zonder beugel). Ik ben naar de fysio geweest, die mijn gewrichtjes in mijn rug weer recht gezet heeft (al 3 keer in 2 weken). Dat helpt 1 dag redelijk, maar ik kan toch niet elke dag naar de fysio.
    Zodra ik een beetje op de been ben 's-ochtend is de pijn weer weg. Maar welke houding ik ook aanneem 's-nachts en ook bij omdraaien lig ik bijna huilend van de pijn in bed.

Nu wordt ik dus elke nacht bijna huilend wakker van de pijn, terwijl mijn zoontje 9 van de 10 keer tot 7 uur doorslaapt. Ik ben nu zo wanhopig dat ik serieus overweeg om te stoppen met de borstvoeding. Terwijl ik dit eigenlijk nog helemaal niet wil. Ik wil nog minimaal 3 maanden borstvoeding geven!!! Maar dit ga ik echt niet volhouden.

Hebbe jullie tips voor me?
    Alvast bedankt.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

he, wat naar voor je zeg!
    Komt je rugpijn van het voeden denk je?

Ik zou je 2 dingen aanraden; op korte termijn een lactatiekundige bij je thuis laten komen om te kijken hoe jij voedt en welke houding beter bij je zou kunnen passen.
    Naar je huisarts gaan voor adequate pijnstilling, zodat je goed kunt slapen. Blijf ook naar de fysio gaan en vraag ook om tips voor dragen en tillen en wat oefeningen die je kunt doen.
    Het zou niet door de borstvoeding hoeven of mogen komen dat je zo'n rugpijn hebt.

Sterkte en bij meer vragen horen we het graag.

Mirjam

3. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

Mar 2, 2012
    1,324
    0
    0
    Beste Mirjam,

Dank voor je snelle reactie.

Waarom ik denk dat het door de borstvoeding komt, omdat mijn borsten zo zwaar zijn geworden. Ik had altijd een volle D/kleine E. Nu zit ik met bh's uit de speciaalzaak op H!!! Ook de fysio zei dat het hoogstwaarschijnlijk door mijn zware borsten komt.

Overdag heb ik er geen last van, dus het lijkt niet door mijn voedingshouding te komen. Ik heb meer het gevoel dat mijn zware borsten als ik lig op mijn ruggengraat / ribben drukt. En dat dat in de loop van de nacht pijn gaat doen.
    Maar ik zal maandag inderdaad even de huisarts raadplegen.

Als je nog andere tips hebt hoor ik het graag.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

ok, dan snap ik het beter!
    Wat ik nog kan bedenken ( naast goede pijnstilling en fysiotherapie) is een warm bed, mbv een kruik of elektrische deken.
    Inderdaad s nachts een bh dragen. Als je wakker wordt en je voelt al een beetje pijn, uit bed gaan en even 5 minuten wat oefeningen doen en rondlopen, dan weer gaan liggen.
    Zou op je zij liggen een optie zijn, eventueel met een kussentje tussen je knieën en evt een rolletje ( bijvoorbeeld gemaakt van hydrofielluier) tussen je borsten?
    Zijligging is minder belastend voor je rug dan rugligging.

Succes!
    Mirjam

5. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

Mar 2, 2012
    1,324
    0
    0
    Ik lig inderdaad al veel op mijn zij. Op mijn buik liggen lukt nauwelijks, door mijn grote borsten. Dus ik wissel de hele nacht tussen rug en zij.

Maar ik zal eens een kruik proberen, misschien helpt dat.

Bedankt. Ik ga weer vol goede hoop de nacht in :)

Share This Page