onze lieve meid is 7 weekjes oud.. en sinds 2 weken is ze erg huilerig en slaapt ze erg weinig.. snachts slaapt ze gelukkig wel redelijk goed. we lopen al een poosje de deur bij de dokter consultatiebureau en de kinderarts plat.. ivm we merkten dat er wat voeding omhoog kwam en ze dan ging krijsen en soms en wat melk uit kwam en ook erg zuur uit haar mondje rook..(en niet graag plat ligt) waar we allemaal geweest waren sturen ze je met een paar oefeningen naar huis en zeiden doodleuk; alles wat verborgen is blijft verborgen .. dus daar zit je dan elke avond met een baby die echt de hele avond krijst( ben bekend met krampjes maar dit is echt erger) nu is het een week geleden begonnen met dat ze harde ontlasting heeft.. een grote homp met kleine keuteltjes erin zeg maar. (we gebruiken nu trouwens hero comfort+) maandag hebben ze ons lactulose mee gegeven en heeft ze dinsdag gepoept wat weer hard was.. toen had ze pas vrijdag weer gepoept.. wij hadden al een afspraak gemaakt voor vrijdag ondat het steeds erger werd en ze smiddags ook wat meer huilde en echt ontroostbaar was.. deze dokter nam alles eindelijk serieus.. gelijk doorgestuurd naar een kinderarts weer een andere gelukkig! deze zei idd hoogstwaarschijnlijk verborgen reflux ..hier hebben we nexium voor gekregen en zijn er vrijdag gelijk mee begonnen! voor haar ontlasting heeft hij gezegd dat dit goede voeding was(hero comfort +) en bij elke fles een klein scheutje olijfolie en lactulose wat minder erin doen als watt de dokter voorgeschreven had.. nu heeft ze vandaag 3 x gepoept maar elke keer weer hard en is ze de hele dag bijna alweer aan het huilen..oftewel krijsen wij zijn exht ten einde raad we vinden het zo zielig voor onze dochter en willen het beste voor haar en niet elke keer aan klungelen oh ja 1 Arts zei ook waarschijnlijk koemelkallergie hier zijn we mee begonnen (nutrilon pepti) op een vrijdag 2 week geleden.. en dinsdag erna bij de kinderarts zeiden ze nee dat is het niet hoor( ze had ook erge eczeem wat nu gelukkig over is).. dus weer overgestapt naar nutrilon standaard.. maar ivm haar reflux en ontlasting overgestapt naar hero comfort. ze heeft zo ook geen rust wat voor haar ook niet goed is lijkt me iemand tips of kent iemand Dit? misschien toch andere voeding?
Dat gewissel van voeding is niet goed; gezien de klachten en eczeem, zou ik zeker aan de pepti gaan en daar voorlopig bij blijven - zéker 6 weken, zodat je de invloed op de reflux merkt, op eczeem en zodat de darmpjes kunnen wennen aan de voeding.
bedankt voor je reactie! is de pepti ook wel goed voor de reflux ? ivm deze voeding dunner is dacht ik.. ivm we meegemaakt hebben dat het de eerste dag bijna mis ging ben ik er best bang voor dat ze kunnen *stikken* misschien apart maar helaas heb ik deze angst
En stoppen met olijfolie. Hoe gaan de voedingen? Hoevaak komt ze, hoeveel drinkt ze, en hoe lang duurt een fles?
de voedingen gingen goed tot vandaag.. de kinderarts gebelt ondat we het niet meer weten en we er moedeloos van worden. hij adviseerde over te gaan op hero standaard.. omdat hij denkt dat de verstopping kan komen door de toegevoegde johannesbroodpitmeel en dit in de voeding zit wat ze kreeg..(hero comfort) zijn advies was dus hero standaard te voeden.. Dit gedaan vanmorgen mee begonnen.. en dikke drama.. komt heel vaak speeksel uit haar mondje en lijkt alsof ze naar adem hapt.. dus de fles zojuist maar weer met hero comfort gedaan ipv standaard.. maar aangezien ze waarschijnlijk daar verstopping van krijgt willen we een andere voeding wat ook goed voor reflux is zonder toegevoegde johannesbroodpitmeel.. is de enfamil ar een goede optie? als ik over op de pepti is deze ook dunner dus denk dat we met hetzelfde blijven ? iemand een idee? pepti .. enfamil of een ander iets zonder johannesbroodpitmeel.. maar met die comfort merkte we wel dag het qua reflux wel beter is.. alleen de ontlasting word er helaas slechter op en blijft hard.. en willen ook graag een voeding voor een langere tijd gebruiken want switchen is ook niet steeds goed weet ik maar we willen dit ook niet
Dit soort obstipatieklachten zie je heel vaak bij gebruik van JBPM helaas Heb je de blogs van @Averlhach al gelezen? Boordevol tips over reflux Die opmerking van wat verborgen is blijft verborgen...oei. Daar kan ik slecht tegen. Zo'n houding is waarom een verbrande slokdarm soms niet opgemerkt wordt bij kindjes met verborgen reflux Het rottige is ook dat obstipatie niet fijn is voor reflux... De obstipatie legt druk op de maag en darmen, wat de reflux weer verergert. En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht Als je koemelkallergie vermoedt, dan is Pepti inderdaad een optie. Dit kan genoeg zijn, maar vaak zie je bij kindjes met kma dat het, het immuunsysteem eventjes "fopt" en dat de klachten dan net zo hard weer de kop opsteken. En dan heb je iets sterkers nodig zoals Neocate of Nutramigen Puramino. Overigens hoeft er geen eczeem o.i.d. aanwezig te zijn bij koemelkallergie. Soms is reflux juist de voornaamste reactie. Pepti en Neocate e.d. zijn inderdaad dunne voedingen die wat makkelijker omhoog lijken te komen. Maar spugen is op zich niet erg, zolang er maar geen pijnklachten bij komen kijken. Geef een voeding alleen wel echt een paar weken de tijd. Zeker bij koemelkallergie moet er eerst herstel plaatsvinden voordat er verbetering kan zijn. Wij dikten Neocate overigens wel een beetje in, maar dan met Gelilact. JBPM was hier een regelrechte nachtmerrie... Zijn haar lipbandje en tongriem al gecontroleerd door een gecertificeerde lactatiekundige? Hoe verloopt het drinken? Loopt er veel melk langs haar mond? Welke fles gebruik je? Hoe lang doet ze over een fles? Om de obstipatie een beetje te verlichten zou je ook kunnen overwegen om VSM Kindicol en/of Probiotica te geven (wel opletten dat de Probiotica koemelkvrij is!). Dat werkte hier altijd fantastisch, maar VSM Kindicol blijft een homeopathisch middel, dus dat moet maar net je ding zijn natuurlijk
Oei oei oei. Wat een boel adviezen waarvan een hoop verkeerde adviezen. Elke wijziging hoor je minimaal 2 weken de tijd te geven. En bij je kindje van 7 weken heb je al zeker 5 verschillende dingen geprobeerd en gewisseld van voeding. Dit is niet ten nadele van jou, jij doet je best en wilt het beste voor je kindje. Maar de mensen die dit alleen hebben geadviseerd zijn verkeerd bezig. Je gebruikt nu Hero comfort en Nexium begrijp ik? Dit mag niet samen. Sowieso snap ik hero niet die deze combinatie maakt, want jbpm tegen spugen geeft vaak krampjes. Dus hoe kan een voeding dan zowel tegen krampen en tegen spugen zijn als je jbpm hiervoor gebruikt. Nutrilon doet dit beter, die heeft namelijk omneo bij krampjes (zonder jbpm) en A.R. (met jbpm) tegen spugen. Tevens is de vraag hoe goed jbpm is. Jbpm heeft als doel voeding in de maag te houden, maar je kunt niet zien of dit gebeurd. Zure dikke voeding in de slokdarm doet veel meer pijn dan dunne voeding. Jbpm mag niet in combinatie met medicatie tegen reflux gebruikt worden, dit staat ook in de handleiding voor kinderartsen (zie link op mijn weblog en daarvan staat de link in mijn handtekening). Dus stop met Hero Comfort. Je kan van elk merk de standaard pakken of bijvoorbeeld de omneo van Nutrilon of een b-merk. Hele grote kans dat de problemen met de ontlasting ineens verdwijnen. Als je zelf kea vermoed, dan kan je kijken of je pepti wilt proberen. Maar ik weet niet of je dat vergoed gaat krijgen. Stop met olijfolie, dit is namelijk gewoon echt niet verstandig. Als de ontlasting lastig blijft gaan kan je beter 10 tot 20 cc extra water toevoegen en/of lactulose blijven gebruiken. Daarnaast per direct alle leefregels opvolgen. Deze staan in mijn weblog. Een kleinere fles is op deze leeftijd 90 tot max 120/4. Alles groter dan dat is te groot voor deze leeftijd icm reflux. Zorg ook echt voor 20 minuten voor elke flesvoeding. Hoeveel nexium mag je geven en hoe vaak? Zorg dat je altijd 1 heel zakje maakt en dit klaar maakt. Dus water erbij, even roeren en dan de juiste hoeveelheid geven. Restant gooi je weg. Bij 1x per dag altijd op hetzelfde tijdstip, vaak wordt in de ochtend voor de ochtendfles geadviseerd. Als de klachten in de avond het ergst zijn kan dit evt ook in de avond. Bij 2x per dag geef je het altijd op hetzelfde tijdstip met 12 uur ertussen. Dus bijv 7 uur en 19 uur. Ga niet lopen knoeien met halve zakjes. Nexium bestaat uit meerdere soorten korreltjes en op het oog kun je nooit de helft van een zakje geven. Zelfs met een weegschaal zal je niet precies de helft geven van alle korreltjes. En houd dit allen minimaal 2 weken vol. Dus; - andere voeding zonder JBPM (bedenk zelf wat je denkt over mogelijke kea) - volg alle leefregels op - geef de nexium correct en op het juiste moment - stop met alle middeltjes zoals olijfolie of ook als je bijv iets tegen krampjes geeft zoals infacol (verergt reflux). Evt iets van probiotica kan wel. Na die 2 weken kan je eens kijken hoe het nu gaat. Het kan zijn dat het eerst erger wordt. Alle onrust die nu gecreëerd is door alle wisselingen zullen er ook uit moeten. Echter daarna zal je kunnen merken of dit wel of niet voldoende is. Afhankelijk van de hoeveelheid nexium en de keuze voor welke voeding kan je erna nog stappen ondernemen. Geef het lichaam van je dochter rust en gun jezelf en haar de rust om te landen. Ondertussen kan je ook een huil-babydagboek bij gaan houden zodat je kan zien hoe, wat en wanneer iets gebeurd. Het is een lap tekst en het liefst typ ik nog veel meer. Heb (helaas) behoorlijk wat ervaring opgedaan over reflux en kea
super bedankt voor jullie uitgebreide reacties! daar kan ik wat mee en ga zeker de blogs lezen vanavond bij een osteopaat geweest en kon voelen dat haar sleutelbeen een blokkade zat en ook bij haar slokdarm en middenrif.. dus we wachten af als dat geholpen heeft.. baad het niet schaad het niet denk ik dan maar.. haar ontlasting blijft hard dus flink aan het zoeken geweest en weet niet als het goede voeding is maar wel veel goeds over gelezen.. we stappen over naar NAN ar 1 iemand ervaringen mee? deze is zonder johannesbroodpitmeel hier starten we morgen mee als we het ontvangen(helaas niet in de winkels ter krijgen) en we willen denk ik stoppen met de lactulose.. ze gebruikt dit al een week en zonder effect .. de olie zijn we per direct mee gestopt we willen deze nieuwe voeding icm kindicol druppels gaan geven en hopen dat dit helpt.. want ze krijst nu de hele avond en als er wat*hards* uit is is het weer goed.. zielig! we volgen verder alle regels qua reflux al..alleen lees verschillende dingen over reflux en inbakeren ? mag dit of niet? als we dit niet doen.. doet ze geen oog dicht ivm ze druk is
oh ja en vergeten te antwoorden.. de nexium mochten wij 1 x daags 5 mg wat trouwens echt een worsteling is om te geven en te verdelen..
Mijn ervaring is dat het hier na een aantal dagen probleemloos werd geaccepteerd. 1 zakje oplossen in 15 ml water en dan de helft (7,5ml) opzuigen. Als je een spuitje hebt (zonder naald uiteraard) kan je deze zo ver mogelijk achterin in de wang leegspuiten. Vooral heel rustig.
Wat ik qua ervaringen lees van andere ouders (en dat zijn er helaas nogal wat), lijkt Nexium effectiever te werken wanneer het in twee keer wordt gegeven. Maar ik weet niet hoe makkelijk het is om tweemaal daags 2,5mg te geven Mijn zoontje gebruikte Ranitidine (wat goed samen leek te gaan met de Gelilact) en dat was niet lastig om te geven. Wat inbakeren betreft verschillen de adviezen enorm. Er zijn veel artsen die het aanraden, maar net zoveel die het ten strengste afraden. Wij mochten het in ieder geval absoluut niet, in verband met stikincidenten.
Inbakeren wordt inderdaad over het algemeen afgeraden bij reflux. Het gevaar is namelijk dat een kindje minder goed het hoofd kan draaien terwijl het spuugt en dus dan sneller stikt tijdens het spugen. Dit is uiteraard ook voor verborgen reflux, omdat de voeding wel om hoog komt. Ik heb mijn oudste ook ingebakerd, hij was een paar dagen oud en had al de bloedende krassen op zijn gezicht. Hij greep zijn wangen en kneep er in met nagels. Het lastige is dat er veel wordt, terecht (!), wordt afgeraden. Alleen soms is een andere keuze gewoon beter. Buikslapen wordt ook afgeraden, tja ik had dus 2 buikslapers. Als ik dat had geweten had ik misschien de oudste nooit ingebakerd. Hij kon met 3 maanden (of eerder?) rollen en sliep alleen maar op de buik. Dus wees bewust van het feit dat het afgeraden word en de reden hiervan. En kijk daarna wat je zelf wil. Soms is een ingebakerde, slapende, reflux baby beter dan een wakkere, huilende reflux baby die ontzettend moe is.
bedankt allemaal weer wil eigenlijk toch stoppen met inbakeren ze heeft gisteren de eerste prikjes gehad en mocht dan sowieso 24 niet inbakeren.. ging eerst wel even goed met slapen omdat ze erg moe was maar naar 2 uur vanacht klaar wakker omdat ze zo druk net haar armpjes en beentjes bewoog.. is er een andere optie dan inbakeren wat veiliger is voor een *reflux baby*
Hier hielp buikslapen erg goed en dat blijkt voor meer babys met reflux te werken. Echter ook dat word afgeraden en is geen garantie op goed slapen..